fr
door frankd_1 Mar 18, 2009 om 09:13
Garantie & verzekeringen

Administratie kosten na betalingsherinnering (zorgverzekeraar)

Gisteren kreeg ik een brief in de bus van mijn zorgverzekeraar (IZZ). Het was een tweede betalingsherinnering. De rekening is mij volledig ontgaan, maar daar heeft IZZ uiteraard niets mee te maken. Wat mij verbaasd is dat er administratie kosten van maar liefst € 30,- in rekening worden gebracht. Ik vind dit aan de vrij hoge kant en ik vroeg mij af of een bedrijf je überhaupt administratie kosten mag rekenen bij "slechts" een betalingsherinnering en niet een aanmaning.

Na wat speurwerk kwam ik het volgende artikel tegen in de verzekeringsvoorwaarden bij het onderdeel 4.6 Niet tijdig betalen:

4.6.3.
Zorgverzekeraar IZZ kan administratiekosten, invorderingskosten (zowel gerechtelijk als buitengerechtelijk) en wettelijke rente aan de verzekeringnemer in rekening brengen.

Mijn vraag
1. Kan dit allemaal zomaar? Of is dit typisch een geval van "jammer" en moet ik dit gewoon betalen gezien ik de verzekering ben aangegaan?
2.
Nergens staat dat het dan € 30,- zou moeten zijn in de voorwaarden - zijn ze hier vrij in en kunnen ze de volgende keer bewijs van spreken € 100,- administratie kosten reken?

Alvast bedankt,
Frank

6722 13 Rapporteer

dirck
door dirck - Mar 18, 2009 om 09:43
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Kort gezegd, ja dit kunnen en mogen ze maken.

Ik denk dat alle bedrijven dit tegenwoordig doen, zeker als het gaat om een 2e betalingsherinnering.

Volgens mij is er wel een maximum aan verbonden, maar 30 euro is normaal.

Je zegt ook: ik vroeg mij af of een bedrijf je überhaupt administratie kosten mag
rekenen bij "slechts" een betalingsherinnering en niet een aanmaning.

Vergeet niet dat dit niet "slechts" een betalingsherinnering is, maar een 2e herinnering, je hebt dus twee keer verzuimd om de rekening te betalen.
Helaas, maar het is niet anders, als je dit had willen voorkomen, dan had je op tijd moeten betalen.

Groet, Dirck

fr
door frankd_1 - Mar 18, 2009 om 10:46
2 Antwoorden / 1 Vragen

De opmerking "Vergeet niet dat dit niet "slechts" een betalingsherinnering is, maar een 2e herinnering, je hebt dus twee keer verzuimd om de rekening te betalen. Helaas, maar het is niet anders, als je dit had willen voorkomen, dan had je op tijd moeten betalen." was niet nodig, zie mijn opmerking "maar daar heeft IZZ uiteraard niets mee te maken" en het is niets voor niets dat ik "slechts" in quotes zet. Maar voor de rest alsnog bedankt voor het snelle antwoord!

Mocht er nog iemand zijn die er anders over denkt hoor ik het graag en anders lijkt me dit een duidelijk verhaal met een duidelijk antwoord.

Met vriendelijke groet,
Frank

dirck
door dirck - Mar 18, 2009 om 11:23
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Frank, ik weet dat je het graag anders wilt horen, maar gezien andere topics over betalingsherinneringen met administratiekosten, denk ik dat ik het hier nog netjes neergezet heb.

Na de oorspronkelijke rekening plus een 1e herinnering sturen ze je een 2e herinnering met 30 euro administratiekosten.
Vaak krijgen mensen bij de 1e herinnering al 15 euro administratiekosten er overheen, en bij een 2e krijgen ze soms al een incassobureau aan hun broek.
Dus wees wijs en betaal die rekening, ik ben bang dat er geen 3e herinnering komt, maar een incassobureau.

Groet, Dirck

birdies
door birdies - Mar 18, 2009 om 13:05
6104 Antwoorden / 31 Vragen

ad 1. Ja, dat kan zomaar en je zult het inderdaad moeten betalen, aangezien je door het afsluiten v.d. verzekering akkoord bent gegaan met hun voorwaarden.

ad 2. Wel vreemd dat het bedrag niet vermeld staat in de AV, maar daar had je natuurlijk naar kunnen vragen voordat je de verzekering af sloot.
Persoonlijk vind ik 30,- euro aan de stevige kant, een bedrag van 15,- euro vind ik reëler.
Heb zelf het vermoeden dat steeds meer bedrijven hoge kosten doorberekenen als stok achter de deur voor tijdige betaling.

Er zijn inderdaad bedrijven die de kosten verhogen naarmate er in het jaar meerdere keren te laat betaald is.

fr
door frankd_1 - Mar 18, 2009 om 13:27
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt birdies. Je snapt mijn punt.

Voor de goede orde en speciaal voor de moraal ridders :) Het gaat hier niet om het wel of niet betalen van rekeningen, maar om de hoogte van de administratie kosten en of een bedrijf het wel of niet in een tweede herinnering mag berekenen.

Vraag 1 is volledig beantwoord. Dat de administratie kosten betaald moeten worden komt uit het feit dat het op is genomen in de algemene voorwaarden waar je als verzekerde mee akkoord bent gegaan. De hoogte van dit bedrag is weer een ander verhaal.

De hoogte van het bedrag blijft een beetje een grijs gebied
Die € 30,- blijft aan de hoge kant, maar zo te zien wordt dat een lastig verhaal. Maar wie bepaalt dat het € 30,- moet zijn en niet bijvoorbeeld € 15,-. Stel het was € 100,- geweest... en dan? Mag een bedrijf gewoon een bedrag "bedenken"? (zie vraag 2)

Bedankt,
Frank

PS. er is nog nooit een betalingsachterstand geweest dus daar komt het ook niet vandaan in ieder geval. Dit is de eerste keer.

ch
door charon - Mar 18, 2009 om 13:39
11 Antwoorden / 0 Vragen

IZZ mag zich tot de de duurste verzekeringen rekenen, zeker als je naar hun aanvullende pakketten kijkt. Ze hebben het altijd over hun klantvriendelijkheid. Als men nu eerst eens controleert of u een echte wanbetaler bent en zoja dan zou ik zeggen gelijk maar inclusief een boete incasseren. Ga je voor de eerste keer in de fout dan zou een beetje coulanse toch mogelijk moeten zijn. Hun systeem is goed aan te passen zodat ze je heus niet vergeten. Alhoewel het hier niet aan de orde is wil ik wel even kwijt dat ik er van baal dat ik steeds direct rekeningen krijg voor de verplichte 150 euro eigen risico. Ze weten al jaren dat ik dat bedrag in het eerste kwartaal verbruik. Waarom dan niet per kwartaal geind? Zou veel administratieve kosten besparen.

Charon

pierre60
door pierre60 - Mar 18, 2009 om 13:52
132 Antwoorden / 14 Vragen

Is het niet beter dat je de premie via automatische incasso betaalt dan kan je ook niet vergeten te betalen. Je moet dan wel zorgen voor voldoende saldo anders krijg je daar weer administratie kosten bovenop.

an
door ankhor - Mar 18, 2009 om 13:59
122 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, mijn ziektenkosten verzekering (OHRA) deed hetzelfde.
Trouwens ook ongeveer hetzelfde bedrag.
Mijn automatische betaling vond geen doorgang en
meteen werd er al dit bedrag gerekend.

Het is trouwens meer dan creditcardhouders rekenen
voor te laat betalen, en er konden meer betalingen
geen doorgang vinden, maar van hen kreeg ik netjes
een acceptgiro zonder extra kosten. Ik denk er dus over
om over te stappen naar een andere verzekeraar zodra ik kan.
Maar als ik U nu zo lees, dan is Ohra dus niet de enige.
Naar wie moet ik nu dan overstappen???

Misschien eens een leuk onderwerp voor Kassa of Radar.

ch
door charon - Mar 18, 2009 om 14:02
11 Antwoorden / 0 Vragen

Oef, even niet aan gedacht dat het ook de verzekeringspremie zou kunnen zijn. Bij de meeste mensen die deelnemen aan de IZZ regeling wordt de premie via het salaris ingehouden. Bij Vutters, gepensioneerden en ex IZZers wordt het maandelijks geind. Waarschijnlijk veelal d.m.v. automatische incasso. Deze verzekering kent ook mogelijkheden om de zorg cq hulpverlener de nota direct bij IZZ te laten declaren. Het kan dan gebeuren dat je een nota krijgt voor dat deel van de kosten die je uit eigen zak moet betalen. In dergelijk situaties kan zo,n nota er wel eens tussendoor glippen toch.... Al met al was het vroeger allemaal een stuk eenvoudiger.

Charon

labren
door labren - Mar 18, 2009 om 14:40
862 Antwoorden / 0 Vragen

volgens mij ben je niet verplicht om administratie kosten te betalen omdat iedere organisatie maar kan vragen wat die wil en daar geen wettelijke regeling voor is

ha
door hannyhub - Mar 18, 2009 om 17:16
5 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien is op tijd betalen een optie.... Heb je automatisch betalen al overwogen ?
Ik weet het is niet zo leuk, ik heb er ook aan moeten wennen, maar toen ik in het ziekenhuis lag, kwamen de herinnerringen................

audb
door audb - Mar 18, 2009 om 17:27
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ze moeten wel kunnen aantonen dat de kosten die aan u worden berekend ook daadwerkelijk zijn gemaakt!.

Zo kan een brief die wordt gegenareerd door een computer niet zo duur zijn als die van een mens omdat deze geen arbeid heeft vericht en wetelijke rente gaat pas lopen van af het moment dat de rekening niet betaald is en mag niet hoger zijn dan 18 % op jaarbasis.

Maar wees u maar blij met uw verzekering, bij Agis gaat het direct naar een incasso buro en kost € 75,- per keer!.

ma
door marf - Mar 18, 2009 om 23:54
2 Antwoorden / 0 Vragen

bij Zilveren Kruis heb ik, na een betalingsherinnering voor de vergeten betaling van de premie, geen extra kosten hoeven betalen(tot nog toe).  dat zal toch zeker niet de enige zijn.