yo
door yohoh64 Nov 20, 2016 om 12:07
Garantie & verzekeringen

All risk verzekerde boot, geen betaling

Dag, 2 jaar geleden hebben wij een droom waargemaakt door een leuke boot van 10 m. Te kopen. Hij stond al een tijdje op de kant. Bij de ter waterlating was een monteur aanwezig die alles heeft nagelopen. De motor liep super. We zijn een dag onderweg geweest om hem naar ons huis te varen. Geen probleem te bekennen. 2 dagen later kom ik bij de boot en had de boot water gemaakt doordat  het vetkoord uitgedroogd was. (Onderweg elk uur vetpot aangedraaid). Door het binnen gelopen water heben we nevenschade gekregen. De dynamo en startmotor hadden waterschade. Nieuwe dynamo geen probleem, maar de startmotor niet meer verkrijgbaar, of te reviseren. Wij waren all risk verzekerd bij de Europeese. Er zijn 3 experts ( waarom 1 niet genoeg was is onduidelijk) geweest die aan de hand van de reeds gemaakte offerte voor reparatie daar volledig mee eens waren. De oorzaak zou niet vergoed worden, positief advies voor vergoeding nevenschade.
In de voorwaarden is hier niets over neven schade terug te vinden. Nu blijkt er nergens een startmotor te vinden te zijn en deze kan niet gereviseerd. Al met al moet er dus een andere motor in. De Europeese vergoed helemaal niets ondanks all risk. Wie kan mij helpen? 2 jaar een boot zonder te kunnen varen. Weet iemand een oplossing, dan zullen wij dit natuurlijk goed belonen.

1371 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 20, 2016 om 12:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat die schade niet vergoed wordt lijkt mij volkomen logisch. Wat er gebeurd is, is niet ontstaan door een gedekt evenement, maar een gebrek aan onderhoud. Als die boot zolang op de kant gestaan heeft, droogt alles uit.

U had dat natuurlijk ook zelf al kunnen bedenken, want tijdens het varen hoef je, normaal gesproken, al helemaal niet elke twee uur aan de vetpomp te draaien. Dat doe je voor vertrek en als je stil gaat liggen.

Maar kunt u nergens een tweedehands gereviseerde startmotor kopen? Informeer eens bij Drinkwaard.

http://www.drinkwaard.com

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 20, 2016 om 12:17
16875 Antwoorden / 202 Vragen

Het niet kunnen krijgen van een startmotor is toch nevenschade?
In ieder geval middels een klachtformulering navraag doen bij de verzekeraar en als de reactie negatief blijft of ongewenst dan een klacht indienen bij KiFid.
Ik vind het wel uiterst merkwaardig dat u geen adequate startmotor kunt vinden. Is het geen bekend motormerk?

yo
door yohoh64 Nov 20, 2016 om 12:27
23 Antwoorden / 7 Vragen

Het is een peugeot motor 43. Echter zit de startmotor rechts. Bj boot ca 79. Vanaf een jaartje later werden er alleen maar meer startmotoren links geplaatst. Het euvel is dat de pin, het anker vd startmotor krom is en de slag niet meer kan maken.

aurora1
door aurora1 - Nov 20, 2016 om 14:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen
hansje klein
door hansje klein - Nov 20, 2016 om 15:28
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De experts waren toch niet allemaal aangewezen door de verzekeraar en daardoor uiteindelijk afhankelijk? Indien wèl, hebben ze alleen maar veel moeite gedaan om de claim te kunnen afwijzen. Bent u van mening dat u goed verzekerd was zult u een eigen expert moeten inschakelen, vooral nu er extra inspanning moet worden gedaan om alles te kunnen laten vernieuwen.

tijger1
door tijger1 - Nov 20, 2016 om 21:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Schade ontstaan aan een boot die water maakt door een uitgedroogde gland is ook op een all risk verzekering niet gedekt.