As
door Astein Dec 14, 2016 om 20:47
Garantie & verzekeringen

(auto) schade bedrag opeens verdubbelt

Ik heb de schade aan mijn auto laten schatten door de garage. Men meende dat het bedrag ongeveer op 600 euro. Mijn eigen risico is 300. Hij adviseerde me met de verzekering contact op te nemen om te kijken wat wijsheid is, maar zei; je hebt niet voor niks een allrisk verzekering.... Na overleg met de verzekering besloot ik om de schade zelf te betalen en gaf dat ook door, de schade werd afgemeld in het dossier gezet. Ik belde de dag erna naar de garage en zou doorverbonden worden met de werkplaats, deze namen niet op maar de dame schreef alles op, kenteken etc en zou doorgeven dat ze de rekening niet naar de verzekering moesten sturen. Dat was een paar dagen geleden, vanmiddag belde de garage, de auto was zowat klaar en kon eind van de middag op gehaald worden. Ik vraag naar de rekening, en wat schets mijn verbazing, de rekening is al naar de verzekring gestuurd! Volgens de dame van de garage is het geen probleem en kan ik de verzekering bellen en het bedrag terug betalen zodat het geen effect heeft op mijn maandelijkse premie. Thuisgekomen ( zonder auto, want ik heb de auto nog niet op kunnen halen) bel ik de verzekering, deze dame zegt inderdaad dat het geen probleem is en zal een formulier sturen waarin staat hoe dat precies in zijn werk gaat. We hebben het nog even over het bedrag en dan hoor ik opeens dat het schadebedrag zeker geen 600 was! Maar 1200 euro!!! De verzekering heeft al een betaling gedaan naar de garage van ruim 900 euro...( 300 euro eigen risico)  Ik vraag me ernstig af hoe het kan dat dit bedrag zo opgelopen is en niet in de buurt zit van de 600 euro die het eerst zou kosten, komt dit omdat ze ervan uit gingen dat de verzekering de rekenig zou krijgen? Is dit dan niet een soort van oplichterij? Ik voel me ontzettend 'genaaid' en ben benieuwd of dit meerdere mensen hebben mee gemaakt?

1986 6 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Dec 14, 2016 om 20:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u de schatting van die schade zwart op wit?

As
door Astein Dec 14, 2016 om 21:08
Antwoorden / 1 Vragen

Nee, helaas. Wel was mijn zoon (19) bij dat gesprek aanwezig

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2016 om 21:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar eens even verhaal gaan halen in die garage. Stel ook de verzekeraar op de hoogte. Als zij rechtstreeks aan die garage betalen, hebben ze daar een contract mee, worden ze dus goed genept. U hebt ook recht op een specificatie van de verrichte werkzaamheden.

ph
door philip36 - Dec 14, 2016 om 21:29
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Vraag een gespecificeerde rekening op bij de garage.

As
door Astein Dec 14, 2016 om 21:37
Antwoorden / 1 Vragen

Ga ik doen!

sw
door swat1500 - Dec 14, 2016 om 22:48
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Het probleem is dat u een "schatting" van de schade heeft gevraagd en niet de schade hebt laten taxeren. Bij een taxatie wordt de schade nader onderzocht en wordt een gespecificeerde opgave gedaan van de te verrichten werkzaamheden en kosten.
Aan een "schatting" kunnen geen rechten ontleend worden.
Wellicht was de 600 euro opgave een reparatie zonder "bon".

ha
door halex - Dec 15, 2016 om 00:38
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Nee u bent niet genaaid. U hebt een schatting gevraagd, geen offerte.

Topantwoord

emcede
door emcede - Dec 15, 2016 om 07:49
960 Antwoorden / 4 Vragen

Uw verzekering mag alleen aan de hersteller betalen als u daarvoor getekend heeft. Dit heet een akte van cessie. Als u niet getekend heeft kunt u de garage én de verzekering op het matje roepen. Eis dat alles wordt teruggedraaid qua betaling en vraag tekst en uitleg aan de garage over de verdubbeling. Het is heel goed mogelijk dat tijdens de reparatie blijkt dat er meer beschadigd is dan in eerste instantie zo op het oog te zien was. Het lijkt me goed gebruik dat de garage u in dat geval informeert...

As
door Astein Dec 15, 2016 om 20:50
Antwoorden / 1 Vragen

Dank u voor uw reactie, ik ga morgen naar de garage en ga dit zeker meenemen!

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 15, 2016 om 09:10
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Zie MCEDE als juist antwoord!