mammientje
door mammientje Jan 23, 2013 om 00:35
Garantie & verzekeringen

Bijrijder vernield in psychische toestand voorruit. Wie betaald de schade?

Moet zijn verzekering (WA) de schade dekken?

In mei vorig jaar heeft een bijrijder in psychische toestand het voorruit van onze auto vernield.
De bijrijder is hierna opgenomen in een kliniek.

De verzekering van de bijrijder wil niet vergoeden omdat zij vinden dat de bijrijder de ruit opzettelijk heeft vernield.
Wij denken daar anders over, personen in een psychische toestand weten helemaal niet wat ze doen, weten niet eens waar ze mee bezig zijn, kunnen niet helder denken etc.

Wie heeft er gelijk?

3965 20 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 23, 2013 om 01:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe ga jij bewijzen dat hij in een psychische toestand was?

ve
door verwijderd - Jan 23, 2013 om 10:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

wittechoco schreef op woensdag 23 jan 2013, 01:18: Hoe ga jij bewijzen dat hij in een psychische toestand was?

we waren samen met buurtgenoten al bezig om hem op te laten nemen. daar gaan enkele dagen/weken overheen om het voor elkaar te krijgen. Zolang hij niet een gevaar voor anderen was was er geen urgentie.
Hij had voordat dit bij ons gebeurde ook enkele tuinen vernield en bij de buren schade aangebracht. Deze zijn wel netjes vergoed.

Het kan toch niet zo zijn dat je je medemens niet meer moet gaan helpen in voor hun moeilijke situaties gebeurt? (als je weet dat wanneer er iets nadeligs voor jou gebeurt hij het niet kan vergoeden)

ve
door verwijderd - Jan 23, 2013 om 11:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt natuurlijk die persoon zelf aansprakelijk stellen voor de door hem veroorzaakte schade.

ve
door verwijderd - Jan 23, 2013 om 11:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op woensdag 23 jan 2013, 11:26: U kunt natuurlijk die persoon zelf aansprakelijk stellen voor de door hem veroorzaakte schade.

Misschien een kale kip waar niet van te plukken valt (zomaar een vermoeden).

Mammientje zit overigens ondertussen ook nog reclame voor haar eigen toko te maken.

ve
door verwijderd - Jan 23, 2013 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op woensdag 23 jan 2013, 11:30:
tijger1 schreef op woensdag 23 jan 2013, 11:26: U kunt natuurlijk die persoon zelf aansprakelijk stellen voor de door hem veroorzaakte schade.

Misschien een kale kip waar niet van te plukken valt (zomaar een vermoeden).

Mammientje zit overigens ondertussen ook nog reclame voor haar eigen toko te maken.

ik wil best mijn foto aanpassen hoor! daar gaat het immers niet om!

ve
door verwijderd - Jan 23, 2013 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

mammientje schreef op woensdag 23 jan 2013, 10:18:
wittechoco schreef op woensdag 23 jan 2013, 01:18: Hoe ga jij bewijzen dat hij in een psychische toestand was?

we waren samen met buurtgenoten al bezig om hem op te laten nemen. daar gaan enkele dagen/weken overheen om het voor elkaar te krijgen. Zolang hij niet een gevaar voor anderen was was er geen urgentie.
Hij had voordat dit bij ons gebeurde ook enkele tuinen vernield en bij de buren schade aangebracht. Deze zijn wel netjes vergoed.

Het kan toch niet zo zijn dat je je medemens niet meer moet gaan helpen in voor hun moeilijke situaties gebeurt? (als je weet dat wanneer er iets nadeligs voor jou gebeurt hij het niet kan vergoeden)

Punt is dat jij niet kan bewijzen dat hij die ruit NIET opzettelijk vernield heeft.

ve
door verwijderd - Jan 23, 2013 om 12:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

wittechoco schreef op woensdag 23 jan 2013, 12:05:

Punt is dat jij niet kan bewijzen dat hij die ruit NIET opzettelijk vernield heeft.

Waarom werden de vernielingen aan de tuinen en de schade wel vergoed?
Hier hoefden zij ook niet bewijzen dat hij dat opzettelijk heeft gedaan.

Iemand in een psychose weet niet wat hij doet!
We kunnen wel bewijzen dat hij in een psychische toestand zat.

Dat hij bij de buren s'avonds laat naar binnen om voor 15 mensen staat te koken die er niet zijn, het monument vernield, tuinen en bezittingen vernield enz. was nog niet erg genoeg om hem op te laten nemen.
Ondanks dat wij allemaal onze hart vast hielden wat er nu weer zou gebeuren.
Maar zolang hij niet met wapens rond ging schieten/hakken was hij nog geen gevaar voor zichzelf en anderen.

ve
door verwijderd - Jan 23, 2013 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op woensdag 23 jan 2013, 11:30:
tijger1 schreef op woensdag 23 jan 2013, 11:26: U kunt natuurlijk die persoon zelf aansprakelijk stellen voor de door hem veroorzaakte schade.

Misschien een kale kip waar niet van te plukken valt (zomaar een vermoeden).

Mammientje zit overigens ondertussen ook nog reclame voor haar eigen toko te maken.

Nee geld heeft hij niet meer, wel dikke schulden.
In zijn psychische toestand maakte hij de rekeningen niet open, betaalde niets.

ve
door verwijderd - Jan 23, 2013 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als die andere door hem veroorzaakte schades wel vergoed werden door zijn verzekeringsmaatschappij, dan zou ik maar een klacht indienen bij die maatschappij en verwijzen naar eerdere voorvallen. Als zij volharden in hun standpunt, dan een klacht indienen bij het KIFID.

ve
door verwijderd - Jan 23, 2013 om 13:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op woensdag 23 jan 2013, 13:31: Als die andere door hem veroorzaakte schades wel vergoed werden door zijn verzekeringsmaatschappij, dan zou ik maar een klacht indienen bij die maatschappij en verwijzen naar eerdere voorvallen. Als zij volharden in hun standpunt, dan een klacht indienen bij het KIFID.

Bedankt voor je antwoord. Hier kan ik wat mee.

ve
door verwijderd - Jan 23, 2013 om 15:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

mammientje, natuurlijk hoef je je foto niet te veranderen. Ik neem aan dat hij nog in die kliniek zit? Dan is er toch voldoende "bewijs" dat de man wilsonbekwaam is. Vreemd dat andere vernielingen wel en die van jou niet vergoed. Zou inderdaad de raad van tijger1 opvolgen, want dit lijkt willekeur van de verzekeringsmaatschappij. O.T. "lief profiel".

ve
door verwijderd - Jan 23, 2013 om 15:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op woensdag 23 jan 2013, 15:41: mammientje, natuurlijk hoef je je foto niet te veranderen.

Is inmiddels veranderd, de vorige avatar was de websitenaam van ts.

ve
door verwijderd - Jan 28, 2013 om 16:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

mammientje schreef op woensdag 23 jan 2013, 10:18: we waren samen met buurtgenoten al bezig om hem op te laten nemen. daar gaan enkele dagen/weken overheen om het voor elkaar te krijgen. Zolang hij niet een gevaar voor anderen was was er geen urgentie.

Verzekeringen zijn voor onvoorziene schades, waarbij risico's gemeden moeten worden.
Je hebt zelf deze persoon in je auto genomen wetende dat deze psychotisch zou kunnen zijn of worden (zeg je zelf).
Hiermee neem je zelf het risico op je. Beter had je gewacht op 'het blauwe busje'.
Verzekering betaald ook niet als je een paard in de auto vervoerd dat je ramen eruit stampt.

Zo kende ik iemand die vertelde dat hij zijn collega met een slagaderlijke bloeding naar het ziekenhuis bracht. Dat heeft die jongen zijn leven gered.
Auto helemaal onder het bloed, maar verzekering betaalde niets. Hadden ze maar op de ziekenauto moeten wachten.
En laatst toch ook op tv? Van iemand die een oud vrouwtje in haar eigen auto bij liet komen na een ongeval. Vrouwtje mocht niet meer zelf uitstappen vanwege kans op letsel. Dak van de auto af gezaagd, wat geen gevolg was van een ongeval.

ve
door verwijderd - Jan 28, 2013 om 17:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

@target

Wat die persoon met de slagaderlijke bloeding betreft, heeft u het toch mis. De schade die daarbij ontstaat aan je bekleding en dergelijke wordt zelfs door je WA verzekering van je eigen auto gedekt, zonder verlies van no-claim.

Afgezien daarvan hoeft Ts ook niet te verwachten dat haar autoruit ingetrapt wordt.

ve
door verwijderd - Jan 28, 2013 om 17:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

target schreef op maandag 28 jan 2013, 16:44:
mammientje schreef op woensdag 23 jan 2013, 10:18: we waren samen met buurtgenoten al bezig om hem op te laten nemen. daar gaan enkele dagen/weken overheen om het voor elkaar te krijgen. Zolang hij niet een gevaar voor anderen was was er geen urgentie.

Verzekeringen zijn voor onvoorziene schades, waarbij risico's gemeden moeten worden.
Je hebt zelf deze persoon in je auto genomen wetende dat deze psychotisch zou kunnen zijn of worden (zeg je zelf).
Hiermee neem je zelf het risico op je. Beter had je gewacht op 'het blauwe busje'.
Verzekering betaald ook niet als je een paard in de auto vervoerd dat je ramen eruit stampt.

Zo kende ik iemand die vertelde dat hij zijn collega met een slagaderlijke bloeding naar het ziekenhuis bracht. Dat heeft die jongen zijn leven gered.
Auto helemaal onder het bloed, maar verzekering betaalde niets. Hadden ze maar op de ziekenauto moeten wachten.
En laatst toch ook op tv? Van iemand die een oud vrouwtje in haar eigen auto bij liet komen na een ongeval. Vrouwtje mocht niet meer zelf uitstappen vanwege kans op letsel. Dak van de auto af gezaagd, wat geen gevolg was van een ongeval.

Hij had wat boodschappen nodig. Ik weet zeker dat ze niet een blauw busje boodschappen met je gaan doen en daarna weer netjes naar huis brengen.
Wij hebben een buurtgenoot proberen te helpen. Maar kunnen beter net als zovelen de andere kant op kijken en niets gaan doen voor de medemens. want je weet immers nooit wat er kan gebeuren...

ve
door verwijderd - Jan 28, 2013 om 17:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mammientje, zoals eerder gezegd, op je poot spelen tegen die verzekeringsmaatschappij en anders klacht indienen. Hoe heet die verzekeringsmaatschappij?

ve
door verwijderd - Jan 28, 2013 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op maandag 28 jan 2013, 17:46: Mammientje, zoals eerder gezegd, op je poot spelen tegen die verzekeringsmaatschappij en anders klacht indienen. Hoe heet die verzekeringsmaatschappij?

Het is de Aegon.
Bij telefonisch contact zeggen ze dat het wel wordt vergoed, maar wanneer we de claim indienen is het tot 2 keer toe afgewezen.

ve
door verwijderd - Jan 28, 2013 om 17:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus nu naar het KIFID.

ve
door verwijderd - Jan 28, 2013 om 18:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op maandag 28 jan 2013, 17:52: Dus nu naar het KIFID.

Ja mijn man was daar al aan het kijken/lezen hoe het werkt ed

ve
door verwijderd - Jan 28, 2013 om 18:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

U moet eerst een klacht ingediend hebben bij de verzekeringsmaatschappij en een afwijzende schriftelijke reactie hebben ontvangen, voordat u kunt klagen bij het Kifid. Succes.

Sowieso een snert maatschappij de Aegon, zelfs niet smakelijk.