at
door athene_1 Apr 12, 2006 om 13:07
Garantie & verzekeringen

Botsing met schade

Hallo,

Vorige week had mijn zoon van 14 een aanrijding vlak bij zijn school. hij reed tegen een meisje op die aan de verkeerde kant reed. Helaas vraagt hij niet naar haar gegevens; dacht ook dat dat niet nodig was. Later blijkt dat er toch wel een stevige slag in zijn wiel [met trommelremmen!!] zit en dat zijn krenkstel [pedalen] gescheurd is. Kosten 150 euro. Wat ik mij nu afvraag is of ik niet een of andere verzekering voor dit bedrag kan aanspreken? Want stel dat hij wel de gegevens van het desbetreffende meisje had gevraagd, dan nog had zij daarover kunnen liegen. Ik baal hier heel erg van, 150 euro is veel geld, iemand die mij kan helpen?

Alvast bedankt voor antwoord,

groetjes,

Athene

301 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 12, 2006 om 14:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Athene,

u zult toch dat meisje (c.q. haar ouders) aansprakelijk moeten stellen.

Dat wordt nu waarschijnlijk erg moeilijk, omdat u geen naam heeft. Daarnaast, als u wel haar naam heeft en zij ontkent, zult u getuigen moeten hebben.

En u zegt zelf al, als dat meisje zou liegen.... Daarom bij een volgende keer (als mosterd na de maaltijd...): eerst de personalia vragen van die persoon, desnoods de politie er bij vragen (ik weet dat deze ook niet altijd komt...) en namen/adressen van getuigen vragen en, zoals ik al vaker zeg..... indien mogelijk: terplekke (veel) foto's maken.

Nu dit allemaal niet gebeurd is, wordt het een erg moeilijke zaak om uw recht te halen. Een vergoeding zou u kunnen krijgen, via de aansprakelijkheidsverzekring van de ouders van dat meisje. Een andere wijze uw schade te verhalen is er niet.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Apr 12, 2006 om 14:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als uw zoon nog een naam en adres van het desbetreffende meisje kan achterhalen dan kunt u  via uw eigen rechtsbijstandsverzekering of (vroegere?) Wet Aaansprakelijkheid Personen verzekering deze schade doorgeven en daarbij aangeven dat u de tegenpartij aansprakelijk wil stellen voor de desbetreffende schade.

Tevens kunt u de ouders van dat meisje ook rechtstreeks benaderen per aangetekende brief (met bericht van ontvangs) en hen verzoeken kontakt op te nemen met hun verzekeringsmaatschappij waarin u wel stelt waarom u hun dochter aansprakelijk stelt voor de schade (maak daarbij alsnog een tekening van de situatie.)

(sla brief/brieven +tekening altijd op als copie op uw PC!!).

In veel gevallen gaat  dit verder goed en regelen de verzekeringsmaatschappijen dit verder onderling.
Helaas zijn er ook verdomd a-sociale ouders die zullen verklaren dat "Marietje zo iets nooit gedaan heeft" achteraf.

Maar goed, mits u een naam/adres te pakken kunt krijgen van dat betreffende kind is dit in ieder geval het proberen waard.

Voor motorvoertuigen onderling is er wel een regeling, voor fietsers niet.
Eventuele aangifte bij de politie voor een officieel proces-verbaal is ook nog een optie.

Succes!

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Apr 12, 2006 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Grootvader,

De vroegere Wet Aansprakelijkheid Personen Verzekering ????? Je bent wetttelijk niet verplicht om een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Je kunt een AVP verzekering (Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren) voor schade, die aanricht aan anderen met uitzondering van schade toegebracht door een gemotoriseerd voertuig. Voor de laatste ben je verplicht om een WA verzekering af te sluiten.

Je eigen AVP inschakelen heeft geen enkel nut, omdat die zich alleen bezig houdt met schade die je zelf aan een ander toebrengt, dus niet met schade die je zelf lijdt. Dus geen de klok horen luiden en de klepel niet weten te vinden antwoorden geven.

Het eerste wat je moet doen, is de ouders van het meisje aansprakelijk stellen voor de schade, als je identiteit van het meisje hebt kunnen achterhalen. Liefst met een kopie van de aansprakelijkstelling aan de AVP verzekeraar van de ouders, als die hun polisnummer en verzekeringsmaatschappij willen doorgeven. Dan kan de verzekeringsmaatschappij de schade aan de fiets vaststellen. Daartoe moeten ze de mogelijkheid krijgen.

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 12, 2006 om 14:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn paar woorden weggevallen. Je kunt een AVP afsluiten voor schade die je toebrengt aan anderen etc.

Sorry. Vladja

ve
door verwijderd - Apr 12, 2006 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het meisje nog te achterhalen is, dan achter het adres proberen te komen en alsnog aansprakelijk stellen.

Tevens een schademelding doen bij het politie bureau in geval de "tegenpartij" bekend wordt en betwist. Er is dan een verklaring.

Ik vrees echter met grote vreze dat het meisje wel niet meer te achtehalen zal zijn behoudens misschien "op wacht staan" op eenzelfde weekdag en tijdsstip.

Ps zou hij de gegevens hebben gevraagd en het meisje zou onwaarheid hebben gesproken, dan zou u veel sterker staan. Bovendien, iedereen moet zich toch kunnen legitimeren. Bij een aanrijding zelfs verplicht als ze zou weigeren en de politie wordt gebeld.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2006 om 18:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jammer dat de gegevens van de tegenpartij niet bekend zijn. De mogelijkheid die nog over is..... posten bij school, misschien komt ze weer voorbij fietsen.

Als je er achter bent wie het is, haar ouders aansprakelijk stellen voor de schade. Als het goed is hebben ze een AVP (aansprakelijkheidsverszekering) waar ze de schade kunnen claimen.

Blijft de tegenpartij onbekend..... jammer, dan is de schade nergens op te verhalen, tenzij u destijds zelf een fietsverzekering heeft afgesloten.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2006 om 20:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

volgens mij gaat iedereen er voor het gemak van uit dat het meisje de veroorzaker is.

er staat echter HIJ REED TEGEN EEN MEISJE OP DIE AAN DE VERKEERDE KANT REED.

dat meisje reed dan wel aan de verkeerde kant, maar de zoon veroorzaakte de aanrijding.

ook al zal u aangifte doen, zij krijgt hooguit een boete voor het rijden aan de verkeerde kant.

u zoon lette niet op en veroorzaakte de aanrijding en is dus zelf aansprakelijk voor de schade.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2006 om 20:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

en wat mij ook stoort is het volgende,

quote" want stel dat hij wel de gegevens van het meisje had gevraagt, dan nog had zij daarover kunnen liegen."

ja, inderdaad dat had gekunt.

maar er is een spreekwoord: zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2006 om 21:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

En er is nog een spreekwoord beste 'Miralje', en dat is: wat je zegt ben je zelf. Wat jij denkt over mij te weten zegt dus meer over jou dan over mij en daar wou ik het maar bij laten want ik kom voor serieuze antwoorden, zoals ik verder ook gekregen heb en daarvoor bedankt.

De reden voor mijn bericht hier was dat ik het jammer en ook wel ongelooflijk vind dat je je overal met flinke premies voor kan verzekeren, en ik dat ook braaf doe, maar gebeurt er zoiets als dit dan kan je mooi alles zelf betalen. Het voelt nogal oneerlijk, maar ik begrijp uit de reakties, waar ik zelf al bang voor was dat dit gewoon wel het geval is.

Overigens heeft mijn zoon wel degelijk geprobeerd haar te ontwijken, maar zij deed tegelijkertijd hetzelfde en toen botsten ze alsnog tegen elkaar op.

Maar dit is alleen toegevoegde detail. Ik weet niet waar 'Miralje' woont maar ik woon in Nederland en daar hebben we verkeersregels, waar, als je je er niet aan houdt en daarmee brokken veroorzaakt, je voor aansprakelijk gesteld kan worden, dus geen lulkoek alsjeblieft.

Bedankt voor de antwoorden,

Athene

ve
door verwijderd - Apr 13, 2006 om 09:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Miraltje,

hoe kunt u uit het verhaal van Athene opmaken, dat hij tegen haar op gereden is en de veroorzaker is van die aanrijding??

Dit is een conclusie, die u helemaal niet kunt waarmaken, aan de hand van het verhaal van Athene, tenzij...... u of uw dochter degene was, waarover hier gesproken wordt......

En over dat liegen....... leeft u nog in een sprookje of zo? Welkom in de harde (realistische) wereld.

Hutch

ve
door verwijderd - Apr 13, 2006 om 11:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Miraltje??

Ik maakte als passagier in een auto eens mee dat een bestuurder van een tegemoetkomende auto zodanig op de verkeerde weghelft kwam dat een aanrijding plaats vond. Helaas volgens jouw suggestie, in de andere auto zaten meer getuigen. De man met wie ik meereed was dus de oorzaak (volgens de experts bij de afwikkeling). Volstrekt fout, maar er was geen politie bij geweest.

Stellen dat een meisje dat aan de verkeerde kant fietst niet de oorzaak is?? Ja je moet altijd een aanrijding zien te voorkomen, dat wel.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2006 om 11:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stel dat het meisje gevonden wordt dan hebt u ook nog getuigen nodig en hoe vind je die.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2006 om 11:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Hutch, in de vraagstelling staat weldegelijk dat hij tegen dat meisje is gebotst.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2006 om 01:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Juridisch is diegene die een verkeersregel overtreedt in beginsel voor de gevolgen daarvan aansprakelijk als het gevaar dat door die gedraging ontstaat zich ook verwezenlijkt. Afhankelijk van de exacte toedracht en mogeijke schuld aan de zijde van de andere weggebruiker kan die gegeven aansprakelijkheid worden verminderd op grond van 6:101BW. Dan wordt schuldverdeling toegepast.
Probleem in dit geval is duidelijk. De identiteit van het meisje zal in eerste instantie moeten worden achterhaald om enige kans op regres mogelijk te maken. Ze zal ongetwijfeld in de omgeving wonen of van die route vaker gebruik maken. Zijn er geen ooggetuigen die wel weten wie het meisje is en waar zij woont? Andere mogelijkheden tot verhaal van de schade zijn er niet.