zo
door zorillo Sep 15, 2005 om 19:19
Garantie & verzekeringen

De Nieuwe Zorgverzekering

Ik, nederlander, 70 jaar, met pensioen en AOW en via mijn voormalige werkgever in Nederl. particulier voor ziektekosten verzekerd.

Mijn echtgenote. spaanse nationaliteit, 68 jr. met gedeeltelijke AOW op basis van de jaren dat wij in Nederland woonden en als spaans gepensioneerde "gratis" voor ziektekosten verzekerd.  Men haalt dat uit het roken, de drank en de benzine, maar dat terzijde.

Wij wonen al ruim 10 jaar in Spanje

De Vragen en Antwoorden van Postbus 51 m.b.t. de nieuwe zorgverzekering zeggen mij en ik citeer:

" U dient zich met uw gezinslid c.q. echtgenote aan te melden bij het College voor Zorgverzekeringen, u ontvangt dan een formulier waaruit blijkt dat u ten laste van Nederland recht hebt op medische zorg en u dient zich met dit formulier in te schrijven bij een spaanse Ziektekostenverzekeraar"

Mijn eerste opmerkingen zijn: 1. mijn echtgenote raakt door deze gang van zaken onnodig dubbel verzekerd, 2. zij komt volledig overbodig ten laste van Nederland en 3. voor wat zij nu gratis heeft, zal zij minstens € 1100,- moeten betalen.

Op mijn vraag aan PB 51 wat hier in spanje dan wel een Sociale Ziektekostenverzekeraar is, antwoordde men "dat is de Seguridad Social", maar dat is een begrip en betekent niets anders dan Sociale Zekerheid, het is in ieder geval geen instelling, het heeft geen adres en geen telefoonnummer dus daar werd ik niet veel wijzer van.

Tegenover het gegeven mij en mijn vrouw te moeten aanmelden bij het CvZ zeggen de Vragen en Anwoorden van PB 51 ook en ik citeer weer:

"Iedereen die rechtmatig in Nederland woont of in Nederland werkt en daardoor in Nederland loonbelasting betaalt, is verplicht de zorgverzekering af te sluiten".

Van dit laatste is geen enkel aspect op mij (ons) van toepassing, ik woon niet in Nl, ik werk er niet en ik betaal geen loonbelasting. Ik betaal hier in Spanje mijn belasting.

Kortom ik weet het niet meer, moet ik mij nu wel of niet via Nederland verzekeren??????

Een ander aspect is dat men spreekt over een redelijke premie van ca. € 1100,- voor deze zorgvekering, maar als ik alle info goed begrijp -ik hoop maar van niet- komt bovenop de basispremie, nog een keer de Inkomensafhankelijke bijdrage (4 à 5%) hetgeen voor mij wellicht zo´n "kleine € 1400,- betekent" en dan heb ik het nog  niet over de Premie AWBZ, een premie waarvan ik nu ben vrijgesteld!

Al met al vrees ik dat mijn zorg mij volgend jaar enkele honderden procenten méér zal gaan kosten en is spreken over een redelijke premie pure volksverlakkerij en krijg ik in ruil voor dit alles -en zeker hier in Spanje- een uitgekleed zorgpakketje terwijl ik daar nu met een zekere luxe van mijn particuliere verzekeraar € 1341,- voor kwijt ben.

Ik wil niet klagen, ik heb het niet echt slecht, maar een verveelvoudiging van mijn kosten zou toch wel iets te veel van het goede zijn en dan heb ik mijn echtgenote in mijn schatting nog niet meegenomen.

Wie kan mij nu vertellen hoe een en ander nu echt zit en mij wat mijn zorg betreft enige zorg kan wegnemen en daarvoor bij voorbaat mijn dank!

1110 11 Rapporteer

re
door rene17 - Sep 17, 2005 om 23:11
106 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij is de norm dat u inkomstenbelasting betaalt (dus niet noodzakelijk loonbelasting) in Nederland. AOW is ook een inkomstenbron, waarover u hier belastingplichtig bent. Dat is dan meteen de reden, waarom u hier onder de wetgeving valt.

zo
door zorillo - Sep 18, 2005 om 12:09
4 Antwoorden / 1 Vragen

In de eerste plaats hartelijk dank voor uw reactie, maar ik betaal in Nederland geen enkele belasting; geen loon- en geen inkomstenbelasting en zelfs als particulier verzekerde betaalde ik geen Premie AWBZ.....logisch overigens want ik zou die zorg hier ook niet kunnen krijgen.

Ik ben ingezetene van Spanje en betaal Spanje m'n inkomstenbelasting !

Graag verneem ik nog reacties.

re
door rene17 - Sep 18, 2005 om 21:19
106 Antwoorden / 3 Vragen

Ik begrijp wel dat dit niet het antwoord is dat u graag had gekregen, maar het is helaas niet anders.

Iedereen die een AOW-uitkering ontvangt, betaalt in Nederland inkomstenbelasting. Die is al ingehouden op de uitkering.

zo
door zorillo - Sep 19, 2005 om 11:36
4 Antwoorden / 1 Vragen

Nogmaals dankvoor uw reactie en het is inderdaad waar ik al bang voor was.

Het is natuurlijk dan wel compleet "van de gekken"

Ik moet dus gaan betalen: ca. € 1100 basispremie + (in  mijn geval) zo´n 1300 ink.afh.bijdrage + de AWBZ zodat ik waarschijnlijk drie maal meer ga betalen dan nu het geval is.

Nu ben ik part. verzekerd met alle voordelen van dien voor € 1341,-en krijg ik in ruil een t.o.v. Nederland  uitgekleed ziekenfonds-pakketje aangeboden.

Bij dit alles reken ik nog niet mijn nu in Spanje als gepensioneerde spaanse gratis verzekerde echtgenote.

ik hoop dat "de pil van Brion" in het pakket zit want anders.........

Vriendelijke groeten, zorillo

re
door rene17 - Sep 19, 2005 om 20:35
106 Antwoorden / 3 Vragen

Ik hoop niet dat u de 'pil van Drion' nodig hebt, maar ik begriijp dat deze kwestie voor u hoe dan ook een 'bittere pil' is.

P.S.: vergeet niet om tijdig uw Zorgtoeslag aan te vragen. Hier hebt u waarschijnlijk wel recht op.

ta
door taco_1 - Sep 19, 2005 om 21:21
5 Antwoorden / 2 Vragen

rene17 beweert dat iedereen  die AOW ontvangt in Nederland belasting betaalt. Dit is niet juist. Ik woon in Frankrijk en heb een vrijstelling loonbelasting (uit Heerlen) omdat ik in Frankrijk belasting moet betalen.  Dit zou ook voor Spanje kunnen gelden.

zo
door zorillo - Sep 20, 2005 om 10:17
4 Antwoorden / 1 Vragen

Alle "reageerders" nogmaals bedankt.

Ik heb ook-net als de reageerder in Frankrijk- vrijstelling van het betalen van belastingen in Nederland. Deze vrijstelling is mij ook door de Belastingdienst Buitenlanders in Heerlen verleend en wel tot juli 2006 omdat ik moet en kan aantonen dat ik hier in Spanje m´n Inkomstenbelasting betaal, maar ik vrees dat de nieuwe wet deze vrijstelling per 1.1.2006 ongedaan maakt.

Kortom er blijft maar onduidelijkheid bestaan en ik ben nu bijna zo ver dat ik denk...ik zie het allemaal wel, het zal mijn tijd wel uitduren, maar dat ligt niet zo goed in m'n aard.

Ik schreef o.a. ook aaan het CvZ en men berichtte mij mijn vragen z.s.m. te zullen beantwoorden. Het wordt ook hoog tijd dat de Soc. Verz. bank en mijn verzekeraar mij eens gaan informeren. Nog een paar nachtjes slapen en het is 1 januari.

Afwachten dus maar!

Wederom bedankt voor de reacties!

ta
door taco_1 - Sep 23, 2005 om 00:01
5 Antwoorden / 2 Vragen

dag meneer Zorillo

Zou u mij willen verklappen welke zorgverzekeraar u nu hebt. Met de zeer gunstige premie die hij nu vraagt heeft hij straks misschien ook een goed aanbod.

Dank

Taco

di
door diny_1 - Sep 23, 2005 om 00:11
4 Antwoorden / 4 Vragen

man 1737 bruto, vrouw 957 bruto in de 50, gaan er met de berekening 71 euro per maand op achteruit, krijgen van de belasting 278 per jaar terug......wij houden ons geld on onze zak, want we moeten het straks gaan uitgeven aan de zorg.

di
door diny_1 - Sep 23, 2005 om 00:16
4 Antwoorden / 4 Vragen

oh ja en die 255 euro krijgen wij allebei niet daar mijn man dit jaar kanker heeft gehad en ik aan de medicijnen ben dus  geen 510 euro terug waar ze mee schermen, wie krijgt het terug ?????juist de heel jonge mensen die geen gebruik maken van een dokter o.i.d.

zo
door zorillo - Sep 23, 2005 om 10:37
4 Antwoorden / 1 Vragen

aan Taco, ja hoor dat wil ik wel...dat is de Nationale Nederlanden.

Ik moet u er wel bij vermelden dat ik van mijn voormalige werkgever nog steeds een bijdrage in de Ziektekosten krijg van 30% waarover ik dan wel Loonheffing moet betalen van zo´n 16%. M'n voormalige werkgever sluit natuurlijk ook een collectief contract af voor vele honderden werknemers en de premie is daardoor uiteraard ook weer gunstiger.

Verder was ik de afgelopen 10 jaar nog niet één maal bij een dokter (lucky me) en wellicht helpt ook dat.

Ik hoop dat u er iets aan heeft!

Groeten, Zorillo