li
door lielie56 Jul 10, 2015 om 19:13
Garantie & verzekeringen

Declaratie van vreemde huisarts.

Omdat ik in 2013 niet of nauwelijks bij de huisarts ben geweest en het eerste gedeelte van 2014 ook niet, heb ik de site van mijn zorgverzekering niet bekeken. De kosten die ik heb gemaakt vielen toch onder mijn eigen risico. Toen ik later in 2014 wel kosten had gemaakt ging ik mijn declaraties bekijken en daar stond 2 x een declaratie van een huisarts in Limburg, terwijl ik in een heel andere provincie woon en al 25 jaar niet in limburg ben geweest. Ik ging in 2013 kijken en ook daar stonden declaraties van deze huisarts. Ik had een mail gestuurd naar mijn zorgverzekering en kreeg als antwoord dat huisartsen per kwartaal mogen declareren. Ik heb weer teruggemaild dat ik bij die huisarts nooit ben geweest.
Vandaag heb ik tel. Contact gehad met mijn verzekering en opnieuw gevraagd hoe het met die vreemde declaraties zat.
Ik kreeg te horen dat ik die betreffende huisarts zelf moest bellen en vragen of hij ze introk. Is dat niet vreemd? Ik zie dat iemand fraude pleegt en moet er zelf achteraan. Vreemde gang van zaken.
Ik vind dit een taak van mijn zorgverzekeraar.

3583 30 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2015 om 19:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien heeft iemand zich voor u uitgegeven? Pasje soms verloren?

Wie zegt nu dat het fraude is? Die huisarts moet wel een naam en polisnummer hebben.

li
door lielie56 - Jul 10, 2015 om 20:29
8 Antwoorden / 3 Vragen

Ben pasje zeker niet verloren. Gaat via BSN nummer zegt verzekering, misschien een verkeerd nummer ingevoerd wat dus mijn nummer is?

uwjurist
door uwjurist - Jul 10, 2015 om 20:30
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom neemt u niet eerst even contact op met die arts?
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

edrick3
door edrick3 - Jul 10, 2015 om 20:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo lielie56,

.....Ik vind dit een taak van mijn zorgverzekeraar......
Helemaal mee eens.
Als jij aangeeft dat je denkt dat er onterecht gedeclareerd is, dan is het aan de verzekeraar om hier actie op te ondernemen.
Het hoeft niet meteen 'fraude' te zijn, maar er kan natuurlijk ook sprake zijn van een fout.
Maar die moet dan wel rechtgezet worden.

Goed weekend.

li
door lielie56 - Jul 10, 2015 om 20:38
8 Antwoorden / 3 Vragen

Als ik bij mijn zorgverzekering aangeef dat ik daar nooit ben geweest, vind ik dat zij dat met die huisarts op moet nemen.
Ik ken de hele praktijk en huisarts niet. Het is niet zomaar 1 keer maar meerdere kwartalen afgeschreven, net zoals van mijn eigen huisarts.

De zorgverzekering wil dat de verzekerden hun rekeningen controleren en als je dat dan doet moet je er zelf achteraan.
Dat vind ik gewoon niet mijn taak. Betaal al genoeg aan premie als ik dan ook hun administratie bij moet houden.
Zij zien toch ook dat er per kwartaal een huisarts declareert die niet mijn huisarts is.

uwjurist
door uwjurist - Jul 10, 2015 om 20:48
1043 Antwoorden / 0 Vragen

pfff, je kunt natuurlijk overal een probleem van maken en niet even een belletje willen plegen. Dit is precies wat er mis in deze maatschappij. Halen halen halen en niet brengen. Fouten van anderen niet accepteren, maar deze natuurlijk zelf volop mogen maken zonder commentaar van anderen. Natuurlijk moet de maatschappij ook even in beweging komen, maar dat zou u ook even kunnen en moreel gezein moeten doen.

jonnes
door jonnes - Jul 10, 2015 om 21:22
32 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=uwjurist schreef op vrijdag 10 jul 2015, 20:48]pfff, je kunt natuurlijk overal een probleem van maken en niet even een belletje willen plegen. Dit is precies wat er mis in deze maatschappij. Halen halen halen en niet brengen. Fouten van anderen niet accepteren, maar deze natuurlijk zelf volop mogen maken zonder commentaar van anderen. Natuurlijk moet de maatschappij ook even in beweging komen, maar dat zou u ook even kunnen en moreel gezein moeten doen.

Nou, nou,nou, wat een botte reactie! En dat voor een "jurist" ?? Daar twijfel ik aan en zowel, dan mag u wel een cursus communicatie gaan doen. Het is te belachelijk voor woorden als je zelf onterechte declaraties ontdekt, dit doorgeeft aan je zorgverzekering en dat die er vervolgens niets mee doet! Dàt is wat er mis is in deze maatschappij, dat bedrijven en instanties te laks zijn om hùn werk goed te doen! Er wordt van ons verwacht dat we zelf alles in de gaten houden bij de zorgverzekeraars, dat we dingen doorgeven die niet kloppen, en als je dat dan doet moet je het maar uitzoeken?? Belachelijk!!

uwjurist
door uwjurist - Jul 10, 2015 om 21:33
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jonnes schreef op vrijdag 10 jul 2015, 21:22][quote=uwjurist schreef op vrijdag 10 jul 2015, 20:48]pfff, je kunt natuurlijk overal een probleem van maken en niet even een belletje willen plegen. Dit is precies wat er mis in deze maatschappij. Halen halen halen en niet brengen. Fouten van anderen niet accepteren, maar deze natuurlijk zelf volop mogen maken zonder commentaar van anderen. Natuurlijk moet de maatschappij ook even in beweging komen, maar dat zou u ook even kunnen en moreel gezein moeten doen.

Nou, nou,nou, wat een botte reactie! En dat voor een "jurist" ?? Daar twijfel ik aan en zowel, dan mag u wel een cursus communicatie gaan doen. Het is te belachelijk voor woorden als je zelf onterechte declaraties ontdekt, dit doorgeeft aan je zorgverzekering en dat die er vervolgens niets mee doet! Dàt is wat er mis is in deze maatschappij, dat bedrijven en instanties te laks zijn om hùn werk goed te doen! Er wordt van ons verwacht dat we zelf alles in de gaten houden bij de zorgverzekeraars, dat we dingen doorgeven die niet kloppen, en als je dat dan doet moet je het maar uitzoeken?? Belachelijk!!

Zelfde categorie.

mahadma
door mahadma - Jul 10, 2015 om 21:50
11568 Antwoorden / 51 Vragen

@lielie56,

er wordt van alle kanten gezegd/geadviseerd: Bel die arts nu eens op, wat is eenvoudiger als. Deze site beantwoorden/lezen heeft u meer tijd gekost. Bel die arts en u weet hoe het zit, helder toch?

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2015 om 22:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U schrijft dat er meerdere keren gedeclareerd is door die vreemde huisarts. Zijn dat de gewone kwartaalvergoedingen die een huisarts krijgt, of zijn het aparte consulten?

Als daar dus een foute inschrijving is geweest, blijft die vergoeding aan de huisarts doorlopen. Daar hoeft u helemaal niet voor bij hem geweest te zijn.

li
door lielie56 - Jul 10, 2015 om 22:50
8 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vermoed kwartaalvergoedingen.
Er staat alleen een huisartsenpraktijk bij ook niet waar de beste man woont.
De verzekering zal deze wel hebben daarom vind ik het ook vreemd dat ik het uit moet zoeken. Ik heb geen gegevens van die praktijk.

mahadma
door mahadma - Jul 10, 2015 om 22:52
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Probeer eens good old google, dan verklein je je zoekgebied aanzienlijk.

testcase
door testcase - Jul 10, 2015 om 23:30
189 Antwoorden / 1 Vragen

Je kan eindeloos blijven zeuren. Bel nu eens. Jij hebt een probleem en een ander moet het oplossen, wat een houding.

Verzekeraar kan niet controleren of iets wel of niet klopt. Je kan en mag overal in nederland naar een huisarts gaan. Jij bent de enige die dit kan aanvechten bij de declarant.
Zo simpel is het.

ho
door hopetobehelping - Jul 11, 2015 om 08:30
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste lielie56,

ik zou het ook niet meer dan normaal vinden dat uw zorgverzekeraar hier achteraan gaat nadat u het heeft aangegeven.
We weten allemaal dat de kosten van de zorg de pan uitrijzen, de zorgverzekeraars spelen een cruciale rol om de kosten enigszins in toom te houden.
Natuurlijk kunt u zelf die huisarts opbellen (zou ik ook doen als ik u was) maar hoeveel mensen zouden dat niet doen. Dat weet de zorgverzekeraar ook en daarmee worden er dus zorgkosten gedeclareerd die niet terecht zijn. Dat zal zeker geen verlagend effect op de premie voor volgend jaar hebben.
De zorgverzekeraar behoort hier gewoon alert op te zijn en haar verantwoordelijkheid te nemen. Ze willen wel alle touwtjes in handen hebben, dan moeten ze ook hun verantwoordelijkheid nemen.
U zou eens kunnen vragen hoe de Nederlandse Zorgautoriteit daar tegenaan kijkt.

pi
door pieterwolters - Jul 11, 2015 om 10:46
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Maar door al dit soort dingen door de zorgverzekeraar te laten uitzoeken en oplossen stijgen de zorgkosten nog meer, terwijl de kans groot is dat het met 1 telefoontje door TS met de onbekende huisarts opgelost kan zijn. Als dat bedrijfsmatig moet worden gedaan zijn de kosten meteen enkele tientjes of nog meer.

door 1953 - Jul 11, 2015 om 10:50
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Sowieso valt, in dit geval vielen de vermeende declaraties, niet onder enig eigen risico.

Mogelijk dat er een fout is gemaakt met de invoer van uw bsn bij die huisarts? Mogelijk dat iemand misbruik heeft gemaakt van uw bsn? Mogelijk dat die huisarts (on)bewust fraude heeft gepleegd?

Want het gedeclareerde bedrag is per kwartaal ingediend zijnde de inschrijving bij die huisarts. Werd op die declaraties ook de naam en uw bsn van u vermeld?

Uw eigen huisarts declareert per kwartaal ook de inschrijving in de praktijk, Dan moet de zorgverzekeraar het toch opvallen dat er 'dubbele declaraties' zijn ingediend voor gelijkaardige kwesties.

Apetjoek
door Apetjoek - Jul 11, 2015 om 15:00
234 Antwoorden / 16 Vragen

mr. Monique Doomernik ,wat ik van u vind doet niet terzake , wat u van andere mensen vind doet wel terzake ,de vraagsteller hier heeft niet alleen maatschappelijk maar ook (zorg)verzekerings technisch gelijk ,iemand constateert dat er een onterechte declaratie is en meld dit aan de (zorg)verzekeraar deze moet dan verdere stappen zetten om te zien of er daadwerkelijk een foutieve afschrijving is gedaan door de vernoemde huisarts.
En lopen de zaken bij u niet zo goed dat u zich op een openbaar forum mengt cq bezig houdt met consumenten vragen of wilt u meer naamsbekendheid of is het pure verveling ?
In ieder geval een fijne dag.

me
door mein33 - Jul 11, 2015 om 16:18
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@lielie,

Huisartsen zorg valt niet onder uw eigen risico of eigen bijdrage, maar is volledig ten laste van de zorgverzekeraar. (indirect betaald u hier via de premie wel aan mee)
Uw melding aan uw zorgverzekeraar dat een huisarts onterecht declareert zou voldoende moeten zijn om uw zorgverzekeraar onderzoek te laten doen.
U hoeft zich hier verder in het geheel niet meer druk over te maken aangezien het aan de zorgverzekeraar is om te bepalen of er wel of niet n.a.v. uw melding richting deze huisarts wordt gereageerd.
Uw zorgverzekeraar zal waarschijnlijk geen onderzoek doen omdat dit duurder is dan de valse declaraties te onderzoeken en/of terug te vorderen.
Dit wordt ook wel "gelegaliseerde fraude" genoemd.

Anders is het als er door de betreffende huisarts bijzondere verrichtingen worden gedeclareerd.
Deze bijzondere verrichtingen vallen wel onder uw risico's en wordt u daardoor direct financieel getroffen, maar ook dan dient uw zorgverzekeraar onderzoek te doen n.a.v. uw melding.
Doet uw zorgverzekeraar dat niet dan kunt u een klacht indienen bij de Nederlandse Zorgautoriteit.

Het advies om zelf die huisarts te bellen slaat helemaal nergens op en heeft ook geen enkele zin omdat deze zich zal verschuilen achter de regeltjes m.b.t. de privacy.

door 1953 - Jul 12, 2015 om 01:34
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=kowalski schreef op zaterdag 11 jul 2015, 15:00]mr. Monique Doomernik ,wat ik van u vind doet niet terzake , wat u van andere mensen vind doet wel terzake ,de vraagsteller hier heeft niet alleen maatschappelijk maar ook (zorg)verzekerings technisch gelijk ,iemand constateert dat er een onterechte declaratie is en meld dit aan de (zorg)verzekeraar deze moet dan verdere stappen zetten om te zien of er daadwerkelijk een foutieve afschrijving is gedaan door de vernoemde huisarts.
En lopen de zaken bij u niet zo goed dat u zich op een openbaar forum mengt cq bezig houdt met consumenten vragen of wilt u meer naamsbekendheid of is het pure verveling ?
In ieder geval een fijne dag.

@kowalski, "uwjurist" heeft kennis van zaken, ze is juriste en heeft haar eigen opgerichte juridisch bedrijf met de naam ... Laat ik het zo formuleren: het mes snijdt (sneed) aan twee kanten!

fl
door flessebon - Jul 12, 2015 om 08:14
418 Antwoorden / 7 Vragen

Het probleem is waarschijnlijk dat lielie56 tot nu toe standaard antwoorden heeft gekregen van de klantenservice. Als je geen goed antwoord hebt gekregen dan is er altijd nog de mogelijkheid van het indienen van een schriftelijke klacht. Je moet soms het geluk hebben dat je een medewerker te pakken krijgt die verstand van zaken heeft en die tevens bevoegd om het probleem op te lossen. Zou een schriftelijke klacht indienen en kijken wat het resultaat is.

me
door mein33 - Jul 12, 2015 om 11:11
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=uwjurist schreef op vrijdag 10 jul 2015, 20:48]pfff, je kunt natuurlijk overal een probleem van maken en niet even een belletje willen plegen. Dit is precies wat er mis in deze maatschappij. Halen halen halen en niet brengen. Fouten van anderen niet accepteren, maar deze natuurlijk zelf volop mogen maken zonder commentaar van anderen. Natuurlijk moet de maatschappij ook even in beweging komen, maar dat zou u ook even kunnen en moreel gezein moeten doen.

@1953,

@uwjurist heeft uiteraard veel verstand van zaken, daar bestaat ook geen enkel twijfel over, maar een dergelijke reactie mag van een jurist toch niet worden verwacht. Hopelijk zijn dit dan ook misslagen op haar toetsenbord.

Het kan in ieder geval niet zo zijn dat een verzekerde, die melding doet van een oneigenlijke declaratie die bij de zorgverzekeraar is gedaan, zelf stappen richting betreffende huisarts moet zetten om het e.e.a. gecorrigeerd te krijgen.
De huisartskosten zijn, met uitzondering van de bijzondere verrichtingen, ten laste van de zorgverzekeraar en daarmee is de zorgverzekeraar de gedupeerde en ligt de verantwoordelijkheid bij hen om hier iets of niets in te ondernemen.

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 12, 2015 om 13:22
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik kreeg regelmatig een brief met welke zorg ik gehad heb en die bekijk ik even....

En als daar iets vreemd op staat gelijk reageren, want anders betaal ik voor iemand anders...

Foutje kan maar zoveel jaren wachten is niet hun maar jou probleem.
Ze sturen het niet voor niets en als je alleen gratis zorg had, melden en laat hun het uitzoeken, jij weet alleen je eigen tand en huisarts en zij kregen toch factuur met geboorte datum en zo?

Hoewel ik nu online bankier, ook daar moet je regelmatig controleren omdat je maar beperkte tijd terug kunt claimen als er ooit iets fout gaat en dat gebeurde nu steeds vaker!
Als ik nu Uw naam en Iban invul kan ik als je niets controleerde dus jarenlang de Vara gids op jou kosten wekelijks laten bezorgen???

Ja, de kans dat ze niets doen en anders stopt het gewoon...
Mag niet maar ik vermoed dat er op die online manier en vele vergeten controle veel fraude gepleegd word.....

uwjurist
door uwjurist - Jul 12, 2015 om 13:48
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb geen verkeerd advies gegeven/ongelijk zoals hierboven gesuggereerd wordt. Duidelijk gaf ik aan dat de verzekeraar actie hoort te ondernemen:

=uwjurist schreef op vrijdag 10 jul 2015, 20:48: Natuurlijk moet de maatschappij ook even in beweging komen, maar dat zou u ook even kunnen en moreel gezien moeten doen.

En daar blijf ik bij. Het is het meest pragmatische en werkt waarschijnlijk het snelst. Dit halsstarrig blijven weigeren, terwijl de samenleving op kosten wordt gejaagd door deze onterechte rekeningen en ook diverse anderen (waaronder mahadma, pieterwolters, testcase en hopetobehelping) adviseren even een belletje te plegen, is moreel niet in de haak.
En ik ben niet de enige die dat vindt:
=testcase schreef op vrijdag 10 jul 2015, 23:30: Je kan eindeloos blijven zeuren. Bel nu eens. Jij hebt een probleem en een ander moet het oplossen, wat een houding.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

me
door mein33 - Jul 12, 2015 om 14:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=uwjurist schreef op zondag 12 jul 2015, 13:48]Ik heb geen verkeerd advies gegeven/ongelijk zoals hierboven gesuggereerd wordt. Duidelijk gaf ik aan dat de verzekeraar actie hoort te ondernemen:

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

@uwjurist,

In welke reactie van u is terug te lezen dat de verzekeraar actie behoort te ondernemen ??
Naar mijn idee spoort u de verzekeringnemer (Ts) aan in actie te komen om de betreffende huisarts te bellen, maar dat zal ik dan wel verkeerd interpreteren ;-))

Vriendelijke groet, mein33

tijger1
door tijger1 - Jul 12, 2015 om 15:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ach ja, het is ook halen, halen halen en niet brengen.;-))

li
door lielie56 - Jul 12, 2015 om 15:39
8 Antwoorden / 3 Vragen

Ben eigenlijk wel geschrokken van sommige reacties hier.

Eigenlijk ontdek ik per toeval een fout en meldt dit. Alles gaat digitaal tegenwoordig en heb het gewoon niet eerder ontdekt.
Na mijn telefoongesprek met mijn verzekering was ik meteen door mijn beltegoed heen. En nog meer telefoontjes moeten dus wachten op nieuw beltegoed. Ik verdien nu eenmaal niet zoveel als een jurist.

Dit vond ik nog op de site van mijn verzekeraar.

Hoe kunt u ons helpen?
Wij doen er alles aan om onterechte declaraties te voorkomen. Het tegenhouden of terugvorderen van onterechte betalingen helpt om de premies betaalbaar te houden.

U kunt ons daarbij helpen. Bekijk kritisch welke zorgkosten uw zorgaanbieder in rekening brengt. Bijvoorbeeld een declaratie voor een behandeling die u niet hebt gehad? Laat het ons weten. Dan zoeken we het graag samen met u uit. Zo zorgen we samen voor goede en betaalbare zorg.

Ik wil het hier verder maar bij laten en dank u voor de reacties

uwjurist
door uwjurist - Jul 12, 2015 om 15:48
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mein33 schreef op zondag 12 jul 2015, 14:54]
@uwjurist,

In welke reactie van u is terug te lezen dat de verzekeraar actie behoort te ondernemen ??

de reactie die ik gaf op vrijdag 10 juli om 20:48 uur en hierboven om 13.48 uur al citeerde, maar waar u blijkbaar (weer) overheen leest, dus nog maar een keer:
uwjurist schreef op vrijdag 10 jul 2015, 20:48
Natuurlijk moet de maatschappij ook even in beweging komen, maar dat zou u ook even kunnen en moreel gezien moeten doen.

tijger1
door tijger1 - Jul 12, 2015 om 15:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lielie56

Ik zou verder niet bellen, maar mailen. Dan ligt het ook vast.

ho
door hopetobehelping - Jul 12, 2015 om 15:58
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste lielie56,

zie ook mijn eerdere reactie, ben net als u van mening dat uw verzekeraar dit behoort op te pakken. Vind het ook goed van u dat u dit heeft aangegeven bij uw verzekeraar.
De naam van de huisarts weet u, wellicht lukt het u om een email adres van deze huisarts (of zijn praktijk) te vinden op internet. U hoeft dan niet te bellen en zou de huisarts via mail kunnen vragen hoe het zit met de foute declaratie. Uw verzekeraar zet u in de 'CC' zodat die ook meteen op de hoogte is.

me
door mein33 - Jul 12, 2015 om 16:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=uwjurist schreef op zondag 12 jul 2015, 15:48][quote=mein33 schreef op zondag 12 jul 2015, 14:54]
@uwjurist,

In welke reactie van u is terug te lezen dat de verzekeraar actie behoort te ondernemen ??

de reactie die ik gaf op vrijdag 10 juli om 20:48 uur en hierboven om 13.48 uur al citeerde, maar waar u blijkbaar (weer) overheen leest, dus nog maar een keer:
uwjurist schreef op vrijdag 10 jul 2015, 20:48
Natuurlijk moet de maatschappij ook even in beweging komen, maar dat zou u ook even kunnen en moreel gezien moeten doen.

@uw jurist,

(weer) leg eens uit zou ik bijna willen zeggen maar doet u dat maar niet. ;-))

Indien u verzekeringsmaatschappij had geschreven i.p.v. "de maatschappij" dan was een begripsverwarring zeer waarschijnlijk uitgebleven.
We moeten elkaar maar verder niet tegen de haren instrijken want daar wordt niemand en Ts in het bijzonder, wijzer van.

Een heel vriendelijke groet, mein33