ts
door tssrct Feb 4, 2019 om 13:22
Garantie & verzekeringen

Dispuur waterschade Woonbron

In 2013 hebben wij een koopwoning (appartement) gekocht met daarin een automatische afzuiginstallatie. Volgens de makelaar was dit een ideaal apparaat, omdat je er totaal geen omkijken naar hebt.

In de winter van vorig jaar begonnen we vochtproblemen te krijgen. Extreem beslagen ramen, waarbij het water er op sommige dagen letterlijk vanaf loopt. Ook in de badkamer (waar geen raam in zit) werd het vocht niet goed afgevoerd. Door omstandigheden waren wij in deze periode weinig thuis, waardoor het een tijdje duurde totdat wij achter de ernst en vervolgens de oorzaak kwamen. Dit probleem speelde 1-2 maanden toen we schimmel ontdekten in huis. In de woonkamer, slaapkamer en badkamer was het achter banken en kasten gekropen en het was duidelijk zichtbaar dat het zich vanuit het raam verspreidde. Na wat onderzoek kwamen we erachter dat onze afzuiginstallatie in error was gegaan en dus al geruime tijd uit stond. Nu blijkt ook dat dit apparaat met enige regelmatig in error gaat en handmatig gereset moet worden.

Vermoedelijk door de slechte vochtafvoer heeft er zich vocht opgehoopt onder stuclaag van het badkamerplafond. Enige tijd geleden kwam dit plafond gedeeltelijk vanzelf naar beneden en konden wij ongeveer 1/3e van het plafond met een plamuurmes makkelijk eraf steken. De rest van het plafond zit echter muurvast, zoals het hoort. Wat hierbij erg opvallend is, is dat de stukken die loskomen bijna volledig op een naad tussen 2 betonblokken zit.

Over deze 2 kwesties, die in mijn ogen direct met elkaar verbonden zijn, heb ik contact opgenomen met Woonbron. Nu komt het bijzondere:
- VvE beheer van Woonbron beweert dat de afzuiginstallatie niet onder de opstalverzekering valt. Dit zou de verantwoordelijkheid zijn van de eigenaar. Wij zijn zelf van mening dat alles wat je niet kunt meeverhuizen onder de opstalverzekering valt. Desondanks blijft Woonbron stellig het tegendeel beweren.
- De gebouwbeheerder van Woonbron is komen kijken naar onze badkamer. Hij beweert dat het beton tijdens de bouw niet goed is schoongemaakt voordat het stucwerk is geplaatst. Op die plekken komt het plafond daarom los. Daar zit geen garantie meer op. Dat dit precies op de naden van 2 betonblokken zit is volgens hem toeval. De gebouwbeheerder oordeelt daarom ook dat wij zelf moeten opdraaien voor de reparatie van het plafond.

Omdat het erg moeizaam communiceren is met Woonbron ben ik op zoek gegaan naar bevestiging (of ontkrachting) van ons gelijk in deze situatie. Zodoende ben ik hier terecht gekomen. Hopelijk kunnen de adviezen hier ons verder helpen om dit op te lossen.

2069 8 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 4, 2019 om 13:39
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik gaf zojuist al een uitgebreide reactie maar deze blijkt verdwenen.
Ikm vat nu even kort samen omdat naar mijn mening het geheel feitelijk een kwestie is van uw VvE.
Ik kijk nu eerst of dit antwoord wel doorkomt en kom dan bij u terug.

costnix
door costnix Feb 4, 2019 om 13:42
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Blijkbaar is de Kassa webstek voorzien van sinkholes, waar de antwoorden spoorloos in verdwijnen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 4, 2019 om 14:54
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@C de ervaring is (weer) gemeld aan de internet redactie van BNNVARA, ik kreeg na het posten de terugmelding: pagina niet bereikbaar en dat was al wel eerder gebeurt. Verzenden via smartfone lukt ook niet altijd.

ts
door tssrct Feb 4, 2019 om 15:00
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben toch wel benieuwd naar uw uitgebreidde antwoord. U bent dus van mening dat de VvE dit niet zomaar van zich af kan schuiven?

tijger1
door tijger1 - Feb 4, 2019 om 13:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u de huisregels had gelezen, had u geweten dat het niet toegestaan is zo’n groot stuk van uw topic dikgedrukt te plaatsen. In gewoon schrift kunnen we het ook lezen.

Ik begrijp niet zo goed wat Woonbron ermee van doen heeft. Was dat de verkoper?

Zo’n afzuig installatie moet jaarlijks worden schoongemaakt en op goede werking gecontroleerd. U woont daar al ruim zes jaar en hebt daar blijkbaar nooit iets aan laten doen.

Volgens mij is het volkomen logisch dat al dat vocht ergens inkruipt. Tussen betonplaten wordt de voeg afgesmeerd en dat is uiteraard poreuzer dan de rest, dus het vocht kruipt daarin en steeds verder.

Blijkbaar word er in de andere ruintes ook helemaal niet door u geventileerd.

U haalt ook de opstalverzekering aan, maar als u daarvan de polisvoorwaarden leest, zult u zien dat schade, onder meer,  door langzaam inwerkend vocht niet gedekt is.

Dus laat die afzuiginstallatie herstellen en schoonmaken, dan bent u binnen de korste keren van dat overtollige vocht af. En huur een stucadoor in om het plafond in de badkamer te herstellen, NADAT het droog is.

ts
door tssrct Feb 4, 2019 om 15:00
2 Antwoorden / 2 Vragen

Bij deze 'hypermoderne' afzuiginstallatie werd zowel door de makelaar als in de handleiding aangegeven dat deze geen jaarlijks onderhoud nodig heeft. Dat is dan ook het hele punt. Het wordt verkocht alsof er nooit naar gekeken hoeft te worden, omdat alles volledig automatisch zou moeten verlopen.

Woonbron was inderdaad de verkoper van het huis en is ook de partij de de VvE beheer aanstuurt.

Voorwaarden van opstalverzekeringen verschillen nogal onderling. Woonbron geeft daarin ook geen medewerking helaas.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 4, 2019 om 13:43
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Merkwaardig. De tweede komt wel over en dan dus nu iets meer:
Of een afzuiginstallatie wel of niet onder een opstalverzekering valt is een kwestie wat er in de door uw VvE afgesloten polis staat. Dat een afzuiginstallatie daar niet onder zou vallen is m.i. merkwaardig maar ook als die er niet onder zou vallen is het m.i. dan toch een gemeenschappelijke VvE kwestie. Dat dan ook tenzij hier specifiek iets over is geregeld in de akte van splitsing.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 4, 2019 om 13:52
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie dat er inmiddels ook een andere reactie is. U ziet dat ik een andere mening heb en dat geldt ook voor de kwestie van beton. Daarbij is vooral van belang dat de gebouwbeheerder beweert dat hier sprake van en gebrek bij de bouw of beter gezegd, verzuim dat de aannemer is aan te rekenen. Let wel, ik stel dat op basis van de opmerking van de gebouwbeheerder.
Bovendien is helemaal niet uit te sluiten dat het vocht waar u dus hinder van heeft / schade ondervind ergens anders vandaan komt. Ik ben zelf recent nog betrokken geweeest bij het adviseren van een claim van een VvE bestuur aan een appartementbewoner waar sprake was van schade bij benedenburen en gemeenschappelijke ruimte door een lekke sifon in de badkamer.

Het argument van 'geen garantie meer' is volstrekte flauwekul. Als er inderdaad sporake is van een nalatigheid tijdens de bouw, zoals de beheerder dus stelt, is de aannemer aan te spreken door de VvE maar ook door u zelf. Er is een geschillen commissie bouw maar het lijkt mij beter dat u in deze kwestie eerst ook nader advies vraagt bij de Vereniging van Huiseigenaren.

ts
door tssrct Feb 4, 2019 om 15:05
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zie dat uw uitgebreidde antwoord er toch doorheen is gekomen.

Wij zijn nog bezig om te peilen bij onze buren of zij vergelijkbare problemen hebben, zowel met de afzuiginstallatie als de vochtophoping. We zullen in gedachten houden dat het vocht mogelijk elder vandaan komt.

Erg fijn om te horen dat de aannemer alsnog aan te spreken is op nalatigheid tijdens de bouw. Dat zou m.i. betekenen dat Woonbron VvE beheer hoe dan ook actie hoort te ondernemen in dit geval.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 4, 2019 om 15:18
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, maar dan in opdracht van uw VvE als opdrachtgever van de beheerder. U maakt zelf op basis van de VvE statuten mee uit wat de beheerder wel of niet behoort te doen. Uw eerste contact is dus uw VvE bestuur.

panter22
door panter22 Feb 4, 2019 om 16:10
6599 Antwoorden / Vragen
ts
door tssrct Feb 4, 2019 om 17:29
2 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt!

panter22
door panter22 - Feb 4, 2019 om 14:59
6599 Antwoorden / Vragen

Of de afzuiginstallatie onder de opstalverzekering valt is te achterhalen. Gewoon de verzeraar bellen.
Ook al zou de de afzuiginstallatie onder de opstalverzekering vallen, dat betekent dit niet automatisch dat je de schade aan het plafond vergoed krijgt. Reden daarvoor is dat je de zaak te lang op zijn beloop hebt gelaten.
Je merkt toch direct in de badkamer dat het vocht niet meer weg wil, je hoort toch geen geluid meer van de afvoer en je voelt geen luchtstroom.. En al die tijd heb je niets gedaan. Het is zelfs zo erg dat de ramen beslagen raakten en schimmel in het hele huis ontstond, En nu wil je een verzekering laten opdraaien voor de schade.
Huur maar een stucadoor en een schilder in en laat de afzuiginstallatie repareren of zet een raam open.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Feb 4, 2019 om 15:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik begrijp wel dat u de reactie van Heremietkreeft beloont. Maar hij heeft helaas voor u geen gelijk.

Het gaat hier niet over een lekkend sifon en wateroverlast bij de buren.

Uw afzuiginstallatie werkt niet goed of helemaal niet en blijkbaar ventileert u daarnaast ook niet en is ventileren in de badkamer helemaal niet mogelijk.

Als het water in de woonkamer van de ramen druipt, is de vochtigheid in het hele huis dus te hiog. Met als gevolg schimmel en en loslatend stuc. Zou u behang op de muren hebben, dan kan zelfs dat loslaten.

En die schade, ik zeg het nog maar een keer is in geen ene opstalverzekering gedekt.

U hebt de boel jaren op zijn beloop gelaten en de kosten zijn voor uzelf.

ts
door tssrct Feb 4, 2019 om 16:56
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ik vrees dat in mijn originele bericht de chronologie van mijn verhaal niet helemaal duidelijk is. Daarom voor de duidelijkheid:

- De opbouw van het vocht heeft 1-2 maanden geduurd. Door persoonlijke omstandigheden (mantelzorg en overlijden dierbare) zijn we in deze periode (Mrt-Apr 2018) weinig thuis geweest waardoor dit heeft kunnen gebeuren. In verschillende polissen van opstalverzekeringen heb ik terug gelezen dat een vochtprobleem zich niet over een periode van langer dan 6 maanden mag manifesteren. Pas als het over een periode langer dan 6 maanden opgebouwd is, wordt pas gesproken over eigen risico. En nogmaals, polissen verschillen nogal per verzekeraar.
- Direct na het vaststellen van de schimmel (Apr 2018), hebben wij aan de bel getrokken bij Woonbron. Deze heeft nogal de tijd genomen om te antwoorden en de beheerder langs te sturen, dus daarna waren we ook weer een paar maanden verder. De discussie die daarna nog is gevoerd met Woonbron om ze zover te krijgen om wel concrete argumenten aan te leveren of actie te ondernemen heeft ook nog enige tijd in beslag genomen.
- De afzuiginstallatie hebben wij zelf weer aan de praat gekregen in Apr 2018. Inmiddels is het vochtprobleem dus wel onder controle. Bij al onze ramen staat standaard de beluchtingsroosters open. Desondanks is het blijkbaar mogelijk dat in ons huis binnen extreem korte tijd een enorme vochtophoping plaatsvind.

Daarnaast is het volgens Hermietkreeft ook nog mogelijk dat het vocht ergens anders vandaan komt, wat m.i. onderzoek vereist.

Nog een andere vraag voor u: De gebouwbeheerder stelt dat het plafond is losgekomen door het niet adequaat schoonmaken van het beton voor het plaatsen van het stucwerk. In dat geval staat de schade aan het plafond volledig los van het vocht- en schimmelprobleem. Volgens Hermietkreeft is het onzin dat hier geen garantie op zou zitten. Bent u het hiermee wel eens?

tijger1
door tijger1 Feb 4, 2019 om 17:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, met het laatste ben ik het ook niet eens. Juist omdat het in de badkamer is. Daar is bij geen afzuiging de vochtophoping het grootst. Dat verhaal van die bouwbeheerder is gewoon om van het gezeur af te zijn.

En ook dat het vocht elders vandaan komt is onzin. Het loopt langs de ruiten en die zijn het koudst, daarop condenseert het vocht.

De hele vochtigheidsgraad in de woning is veel te hoog. Vandaar ook de schimmel achter de bank.

Zet eens een hygrometer neer. Een goede vochtigheidsgraad zit zo rond de 50 procent.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel voorwaarden u van opstalpolissen hebt doorgelezen. Maar ik weet wel bijna zeker dat in geen een polis die termijn van zes maanden wordt genoemd.

Afgezien daarvan is er geen lekkage, maar is de luchtvochtigheid te hoog (geweest) met schimmel en een afbrokkelend plafond tot gevolg. Geen gedekte oorzaak van schade op een opstalverzekering.

ts
door tssrct Feb 4, 2019 om 17:27
2 Antwoorden / 2 Vragen

Als de beheerder dit enkel zegt om van het gezeur af te zijn is dat niet alleen onbeschoft, maar ook erg dom, aangezien hij dan verzuimd om zijn werk adequaat uit te voeren. Het is ook nog steeds een raadsel hoe het vocht precies onder de stuclaag terecht is gekomen of wilt u zeggen dat bij een hoge vochtigheidsgraad het vocht gewoon door het stucwerk heen gaat?

Vorig jaar heb ik inderdaad een hygrometer gekocht en de vochtigheidsgraad in huis variert tussen de 30-50%.

Ik kan zo even snel helaas geen polis vinden waarin ik deze periode heb gelezen. Als het vind kom ik er nog op terug.

Ge
door Genee - Feb 4, 2019 om 15:37
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ik neem aan dat in die afzuig-unit filters zitten die om de zoveel tijd vervangen of gewassen moeten worden.
Meestal wordt door de monteur op de afzuigunit aangegeven wanneer onderhoud gedaan is.
Hoe kunt u zo lang gewacht hebben om duidelijkheid te krijgen over het vochtprobleem.
Geef eens merk en type van die afzuigunit.

ts
door tssrct Feb 4, 2019 om 17:00
2 Antwoorden / 2 Vragen

Het is een afzuiginstallatie van Itho die aan een soort enorme regelaar hangt. Ik ben momenteel niet thuis. Desgewenst kan ik later het model doorsturen.

In ieder geval, in de handleiding van het apparaat zelf staat zeer duidelijk dat periodiek onderhoud niet nodig is. Dat is zeg maar 1 van de speerpunten van het apparaat...

Ge
door Genee Feb 4, 2019 om 17:04
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb laatst een monteur bezig gezien aan een afzuigunit.
Het grote gereedschap was een stofzuiger.
Na schoonzuigen en vervanging van de filters zat de servicebeurt erop.

panter22
door panter22 Feb 4, 2019 om 18:50
6599 Antwoorden / Vragen

Zit er nog garantie op de afzuiginstallatie?

tijger1
door tijger1 - Feb 4, 2019 om 17:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar goed, de luchtvochtigheid is nu goed in de woning,schrijft u. Ik neem aan dat u de schimmel hebt verwijderd.

Een verzekering dekt geen schade door langzaam inwerkend vocht. Dus bij de opstalverzekering hoeft u niet aan te kloppen.

En het huis zal waarschijnlijk wel ouder zijn dan van 2013, dus bij de aannemer bent u ook aan het verkeerde adres.

Wat blijft er over? Een stucadoor inhuren en zelf betalen.

ts
door tssrct Feb 4, 2019 om 18:19
2 Antwoorden / 2 Vragen

Het huis is geloof ik in 2013 opgeleverd. We hebben in ieder geval wel binnen de 5 jaar aangeklopt bij Woonbron als u naar de garantieperiode van de bouw refereert.

tijger1
door tijger1 Feb 4, 2019 om 18:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u dat appartement nieuw gekocht dan?

tijger1
door tijger1 Feb 4, 2019 om 18:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom zou u daarvoor kunnen aankloppen bij Woonbron? Zij zijn een woningcooperatie, geen aannemer.

En een aannemer geeft garantie voor bouwkundige fouten. Niet voor loslaten stuc door vocht.

panter22
door panter22 Feb 4, 2019 om 18:48
6599 Antwoorden / Vragen

-