Een onderdeel van een ebike nog gedeeltelijk onder garantie na 3 jaar
dee achternaaf van mijn ebike is na 2 jaar en 9 maanden versleten.pech zegt gazelle.zoiets moet tochlanger meegaan dan 2 jaar en 9 maanden
Ik krijg de indruk dat dit onder onderdeel valt en daar is 2 jaar garantie op. Leest u het volgende eens door:
https://www.gazelle.nl/service/garantie/
Ze hebben het hierin over een garantie van 2 jaar "bij normaal gebruik en onderhoud". In de praktijk zullen ze het dus standaard op "abnormaal gebruik en onderhoud" gooien. Ik ben iemand die zich hierdoor niet laat bedotten, er zijn duidelijke wettelijke verplichtingen in Nederland m.b.t. garantie. Het product moet "aan de verwachtingen voldoen", en dat is hier duidelijk niet het geval.
Nee 2 jaar garantie is 2 jaar garantie, tenzij de verkoper uitdrukkelijk heeft toegezegd dat dit onderdeel 6 jaar mee zou gaan.
U bent blijkbaar een ideaal slachtoffer, dat zich door dergelijke garantievoorwaarden in de luren laat leggen. Er zijn duidelijke wettelijke verplichtingen in Nederland m.b.t. garantie. Het product moet "aan de verwachtingen voldoen", en dat is hier duidelijk niet het geval. Ik zou er verder mee gaan.
Recht hebben en recht krijgen zijn 2 heel andere dingen.
Zolang er nergens bepaald is of het onderdeel een bepaalde tijd mee moet is het lastig.
Na het 2e jaar spreek je trouwens niet mee over garantie want die is 2 jaar.
Om recht te krijgen zul je toch vaak zelf aan de bak moeten. Maar veel mensen laten het er maar bij zitten, daar gokken de fabrikanten dan ook op. Het is algemeen bekend dat spullen tegenwoordig veel korter meegaan dan vroeger. Als je in complottherorieën gelooft zou je bijna gaan denken dat ze af fabriek van een "ingebouwde defectdatum" zijn voorzien. Maar ik heb het idee dat er wel degelijk bepalingen zijn voor de levensduur van onderdelen. Je moet je alleen niet laten afschepen.
Je snijd een goed punt aan, mensen hebben geen zin om er tijd in te stoppen en haken af bij de 1e afwijzing.
Maar goed dan maakt de fabrikant het onderdeel wat hem.bijvoorbeeld 35 euro.kost 250 euro als verkoopprijs en laat hij uit coulance 100 euro betalen. Ts heeft zijn zin en fabrikant is lachende 3e.
@diversion. Er zijn uiteraard geen bepalingen hoe lang iets moet meegaan. En voor garantie moet men bij de leverancier zijn en ook voor problemen na die garantieperiode. Daar staat de fabrikant buiten.
En dat heeft niets met slachtoffer zijn te maken. En u kunt wel veronderstellen dat spullen tegenwoordig korter meegaan, maar ook dat is onzin. En die ervaring heb ik zeker niet. Wellicht waren mensen vroeger wat zuiniger op hun spullen.
Niet alles heeft het "eeuwige leven". Hoeveel km heeft u ermee gereden onder welke omstandigheden? Als u een normaal gewicht heeft of een erg hoge bmi heeft zou dat ook mee kunnen tellen.
Hallo Ad Hijmering36 ,
Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa
De verkoper is uw eerste aanspreekpunt en niet Gazelle, mijn advies is een bezoek aan de verkoper brengen en wie weet komt er dan een soort van coulance uit.
.zoiets moet tochlanger meegaan dan 2 jaar en 9 maanden
Lijkt mij wel. ;-)
Waar is de fiets gekocht? Internet of reguliere fietsenzaak.
In het laatste geval: ga terug naar de verkoper.
Een fiets zeker een Gazelle kan wel een leven lang meegaan,maar sommige bewegende onderdelen zijn aanslijtage onderhevig en gaan korter mee dan 2 a 3 jaar.Bijvoorbeeld banden,ketting ,remblokken,kabels ,lagers etc.
Lijkt mij dat die inderdaad langer moet meegaan dan een kleine drie jaar, ongeacht het gebruik. Wellicht een productiefout? Fabrikanten en winkels verschuilen zich nog steeds ten onrechte achter die "2 jaar garantie", terwijl ze donders goed weten hoe het in de Nederlandse wet is geregeld. Maar door moeilijk te gaan doen hopen ze dat kopers dat dan maar slikken en voor de weg van de minste weerstand kiezen. U zou als eerste naar de winkel moeten gaan waar u de fiets hebt gekocht en kijken of daarmee iets van coulance valt te regelen. Als die niet wil meewerken kunt u die voorbeeldbrief van Consuwijzer aangetekend naar Gazelle sturen waarin u deze op hun wettelijke verplichtingen wijst en als ze dan nog steeds moeilijk blijven doen en u een rechtsbijstandsverzekering hebt zou ik u adviseren die dan in te schakelen. Ik wens u veel succes.
Gazelle geeft fabrieksgarantie. Die garantie is zo te lezen 2 jaar op dit onderdeel. Een aangetekende brief aan Gazelle als de garantietermijn verstreken is, heeft geen nut.
De garantie van de verkoper kan meer zijn dan 2 jaar. Ad hijmerige36, moet bij de fietsenwinkel zijn. Komt die tot de conclusie dat het niet gaat om normale slijtage, maar om een constructiefout, dan regelt de fietsenwinkel het met Gazelle.
https://www.gazelle.nl/service/garantie/
Een fiets heeft een economische leeftijd en volgens mij is dit langer dan 2 jaar dus ga in onderhandeling met de leverancier en NIET de fabrikant.
Bedoel je de lagers van de achternaaf ?Lagers zijn bewegende delen die aan slijtage onderhevig zijn en hebben meestal een beperkte of geen garantie .Op ruitenwissers, accu en banden van een auto om een voorbeeld te noemen heb je ook geen 2 jaar garantie .Hoe meer vooral belasting en kilometers hoe sneller de lagers zijn versleten. Dat de lagers na 3 jaar versleten zijn is dus niet abnormaal.Vervangen van de lagers is niet zo erg duur.Loonkosten wel.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Kapotte energiemeter
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer
Zeer hoge servicekosten
Ik woon in een flatgebouw van Heimstaden en heb nu pas de afrekening servicekosten over 2022 ontvangen. Het probleem zit hem in de stroom kosten algemene ruimtes.In 2021 was dat per woning 163,67 euro en in 2022 475,67 euro. Totaal dus 35.199,67 euro per jaar voor elektra algemeen (verlichting galerij, berging, stopkontacten berging, trappenhuis, lift). Er is inmiddels uitleg gevraagd aan de verhu ... Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer