ad
door ad hijmering36 Aug 28, 2017 om 17:06
Garantie & verzekeringen

Een onderdeel van een ebike nog gedeeltelijk onder garantie na 3 jaar

dee achternaaf van mijn ebike is na 2 jaar en 9 maanden versleten.pech zegt gazelle.zoiets moet tochlanger meegaan dan 2 jaar en 9 maanden

3504 9 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Aug 28, 2017 om 17:11
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ik krijg de indruk dat dit onder onderdeel valt en daar is 2 jaar garantie op. Leest u het volgende eens door:

https://www.gazelle.nl/service/garantie/

di
door diversion Aug 30, 2017 om 12:36
103 Antwoorden / 7 Vragen

Ze hebben het hierin over een garantie van 2 jaar "bij normaal gebruik en onderhoud". In de praktijk zullen ze het dus standaard op "abnormaal gebruik en onderhoud" gooien. Ik ben iemand die zich hierdoor niet laat bedotten, er zijn duidelijke wettelijke verplichtingen in Nederland m.b.t. garantie. Het product moet "aan de verwachtingen voldoen", en dat is hier duidelijk niet het geval.

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 28, 2017 om 17:32
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Nee 2 jaar garantie is 2 jaar garantie, tenzij de verkoper uitdrukkelijk heeft toegezegd dat dit onderdeel 6 jaar mee zou gaan.

di
door diversion Aug 30, 2017 om 12:38
103 Antwoorden / 7 Vragen

U bent blijkbaar een ideaal slachtoffer, dat zich door dergelijke garantievoorwaarden in de luren laat leggen. Er zijn duidelijke wettelijke verplichtingen in Nederland m.b.t. garantie. Het product moet "aan de verwachtingen voldoen", en dat is hier duidelijk niet het geval. Ik zou er verder mee gaan.

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 30, 2017 om 14:02
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Recht hebben en recht krijgen zijn 2 heel andere dingen.
Zolang er nergens bepaald is of het onderdeel een bepaalde tijd mee moet is het lastig.
Na het 2e jaar spreek je trouwens niet mee over garantie want die is 2 jaar.

di
door diversion Aug 30, 2017 om 14:38
103 Antwoorden / 7 Vragen

Om recht te krijgen zul je toch vaak zelf aan de bak moeten. Maar veel mensen laten het er maar bij zitten, daar gokken de fabrikanten dan ook op. Het is algemeen bekend dat spullen tegenwoordig veel korter meegaan dan vroeger. Als je in complottherorieën gelooft zou je bijna gaan denken dat ze af fabriek van een "ingebouwde defectdatum" zijn voorzien. Maar ik heb het idee dat er wel degelijk bepalingen zijn voor de levensduur van onderdelen. Je moet je alleen niet laten afschepen.

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 30, 2017 om 14:46
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Je snijd een goed punt aan, mensen hebben geen zin om er tijd in te stoppen en haken af bij de 1e afwijzing.

Maar goed dan maakt de fabrikant het onderdeel wat hem.bijvoorbeeld 35 euro.kost 250 euro als verkoopprijs en laat hij uit coulance 100 euro betalen. Ts heeft zijn zin en fabrikant is lachende 3e.

tijger1
door tijger1 Aug 30, 2017 om 16:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diversion. Er zijn uiteraard geen bepalingen hoe lang iets moet meegaan. En voor garantie moet men bij de leverancier zijn en ook voor problemen na die garantieperiode. Daar staat de fabrikant buiten.

En dat heeft niets met slachtoffer zijn te maken. En u kunt wel veronderstellen dat spullen tegenwoordig korter meegaan, maar ook dat is onzin. En die ervaring heb ik zeker niet. Wellicht waren mensen vroeger wat zuiniger op hun spullen.

ge
door george321 - Aug 28, 2017 om 17:38
390 Antwoorden / 1 Vragen

Niet alles heeft het "eeuwige leven". Hoeveel km heeft u ermee gereden onder welke omstandigheden? Als u een normaal gewicht heeft of een erg hoge bmi heeft zou dat ook mee kunnen tellen.

marita5
door marita5 - Aug 28, 2017 om 17:42
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ad Hijmering36 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa

ro
door ron503 - Aug 28, 2017 om 17:43
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De verkoper is uw eerste aanspreekpunt en niet Gazelle, mijn advies is een bezoek aan de verkoper brengen en wie weet komt er dan een soort van coulance uit.

edrick3
door edrick3 - Aug 28, 2017 om 18:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.zoiets moet tochlanger meegaan dan 2 jaar en 9 maanden
Lijkt mij wel. ;-)
Waar is de fiets gekocht? Internet of reguliere fietsenzaak.
In het laatste geval: ga terug naar de verkoper.

johanv1100
door johanv1100 Aug 31, 2017 om 10:07
63 Antwoorden / Vragen

Een fiets zeker een Gazelle kan wel een leven lang meegaan,maar sommige bewegende onderdelen zijn aanslijtage onderhevig en gaan  korter mee dan 2 a 3 jaar.Bijvoorbeeld banden,ketting ,remblokken,kabels ,lagers etc.

di
door diversion - Aug 30, 2017 om 12:34
103 Antwoorden / 7 Vragen

Lijkt mij dat die inderdaad langer moet meegaan dan een kleine drie jaar, ongeacht het gebruik. Wellicht een productiefout? Fabrikanten en winkels verschuilen zich nog steeds ten onrechte achter die "2 jaar garantie", terwijl ze donders goed weten hoe het in de Nederlandse wet is geregeld. Maar door moeilijk te gaan doen hopen ze dat kopers dat dan maar slikken en voor de weg van de minste weerstand kiezen. U zou als eerste naar de winkel moeten gaan waar u de fiets hebt gekocht en kijken of daarmee iets van coulance valt te regelen. Als die niet wil meewerken kunt u die voorbeeldbrief van Consuwijzer aangetekend naar Gazelle sturen waarin u deze op hun wettelijke verplichtingen wijst en als ze dan nog steeds moeilijk blijven doen en u een rechtsbijstandsverzekering hebt zou ik u adviseren die dan in te schakelen. Ik wens u veel succes.

panter22
door panter22 Aug 30, 2017 om 12:55
6599 Antwoorden / Vragen

Gazelle geeft fabrieksgarantie. Die garantie is zo te lezen  2 jaar op dit onderdeel. Een aangetekende brief aan Gazelle als de garantietermijn verstreken is, heeft geen nut.
De garantie van de verkoper kan meer zijn dan 2 jaar. Ad hijmerige36, moet bij de fietsenwinkel zijn. Komt die tot de conclusie dat het niet gaat om normale slijtage, maar om een constructiefout, dan regelt de fietsenwinkel het met Gazelle.
https://www.gazelle.nl/service/garantie/

vi
door vikking - Aug 30, 2017 om 15:58
3 Antwoorden / 0 Vragen

Een fiets heeft een economische leeftijd en volgens mij is dit langer dan  2 jaar dus ga in onderhandeling met de leverancier en NIET de fabrikant.

johanv1100
door johanv1100 - Aug 31, 2017 om 10:00
63 Antwoorden / Vragen

Bedoel je de lagers van de achternaaf ?Lagers zijn bewegende delen die aan slijtage onderhevig zijn en hebben meestal een beperkte of geen garantie .Op ruitenwissers, accu en banden van een auto om een voorbeeld te noemen heb je ook  geen 2 jaar garantie .Hoe meer vooral belasting en kilometers hoe sneller de lagers zijn versleten. Dat de lagers na 3 jaar versleten zijn is dus niet abnormaal.Vervangen van de lagers is niet zo erg duur.Loonkosten wel.