Va
door Vanbuul Dec 4, 2023 om 15:48
Garantie & verzekeringen

Een voorkeursmedicijn is niet meer leverbaar. Vervangend medicijn valt onder

Het medicijn apixaban werd volledig door de ziektekostenverzekering vergoed, maar kan niet meer worden geleverd. Een vervangend medicijn (Eliquis) moet ik nu voor een heel groot deel uit mijn eigen risico betalen. Kan dat zo maar?

4371 9 Rapporteer
Ro
door Rob_1000 - Dec 4, 2023 om 15:57
35 Antwoorden / Vragen

Ja, dat kan. Als het voorkeursmedicijn niet meer leverbaar is kan de apotheek besluiten een vervangend medicijn te leveren.

 De voordelen die voor u bij het voorkeursmedicijn gelden dan natuurlijk niet voor het vervangende product. Het is per verzekeraar verschillend wat deze voordelen zijn.

Deze medicatie wordt volledig vergoed door de verzekeraar maar wordt wel verrekend met uw eigen risico.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 4, 2023 om 16:03
2055 Antwoorden / Vragen

Ik verwacht niet dat de beslissing om het medicijn van een bepaalde fabrikant te vergoeden de verplichting schept hetzelfde medicijn van een andere fabrikant ook te vergoeden. Uw verzekeraar heeft voor zover ik weet geen verplichting medicijnen te vergoeden dus is het een meevaller die helaas wegvalt buiten de verantwoordelijkheid van uw verzekeraar. Raadpleeg uw contract wat er nu precies staat over voorkeursmedicijnen en waar uw verzekeraar zich toe heeft verplicht.

Ja
door JannyBoe - Dec 4, 2023 om 16:49
515 Antwoorden / Vragen

Apixaban wordt onder de merknaam Eliquis verkocht.

Het zijn geen twee verschillende medicijnen dus. Het is hetzelfde.

En het is inderdaad nogal duur.

Th
door Theawaalen Dec 7, 2023 om 12:40
113 Antwoorden / 5 Vragen

Beide zijn bijna even duur
krijg nu ook de andere

Ja
door JannyBoe Dec 7, 2023 om 20:38
515 Antwoorden / Vragen

Aha Thea, dan begrijp ik de vraagsteller niet helemaal. Qua eigen risico zou het dan allemaal om het even zijn. Misschien een misverstand? Groeten.

Th
door Theawaalen - Dec 4, 2023 om 16:57
113 Antwoorden / 5 Vragen

Voor alle medicijnen geld dat het van je eigen risico afgaat. Het is gewoon hetzelfde met een andere naam . Ik heb hetzelfde alleen mijn eigen risico had ik al op , dan hoef je niets meer te betalen.

il
door iljaha Dec 6, 2023 om 13:16
179 Antwoorden / 3 Vragen

Nee hoor, er zijn verzekeringsmaatschappijen die met een voorkeurslijst werken. De medicijnen van die lijst gaan NIET af van het eigen risico. Weet ik zeker, want ik heb zo'n ziektekostenverzekering.

Ozymandias
door Ozymandias - Dec 4, 2023 om 17:05
166 Antwoorden / Vragen

Het lijkt er op dat het middel inmiddels verboden is in Nederland:

Op 23 augustus 2023 is Apixaban verwijderd uit de G-standaard van de Z-Index. Om u tegemoet te komen vergoeden wij Apixaban ook in de laatste week van augustus. Heeft u Apixaban geleverd in GDV-verstrekkingen tussen 23 augustus en 31 augustus 2023? Dan ontvangt u hiervoor alsnog een vergoeding. Vanwege het lopende verbod op de Nederlandse markt komt het middel vanaf 1 september niet meer voor vergoeding in aanmerking.

https://www.cooperatievgz.nl/zorgaanbieders/farmaceutische-zorg/service-en-contact/nieuws/vergoeding-van-apixaban-in-augustus

Ja
door JannyBoe - Dec 4, 2023 om 18:42
515 Antwoorden / Vragen

Apixaban is niet verboden in Nederland.

Fabrikant Sandoz mag het middel niet meer (na-)maken omdat het patent berust bij fabrikant Eliquis.
Sandoz heeft in augustus een proces verloren.

Menzis
legt het bijvoorbeeld uit.
En de link van @OZYMANDIAS gaat ook over het door Sandoz nagemaakte medicijn.

Blijft over alleen fabrikant Eliquis die het geneesmiddel Apixaban produceert.
En de prijs bepaalt.

Re
door ReneL - Dec 6, 2023 om 12:12
1 Antwoorden / Vragen

Medicatie die niet vergoed wordt door de zorgverzekeraar, moet gewoon en altijd uit eigen zak betaald worden.
Het eigen risico geldt alleen voor "zaken" die wél vergoed worden.
Wel is het zo dat van medicatie die het ene kalenderjaar niet vergoed wordt, misschien het jaar daarop wel,vergoed wordt.
De zorgverzekeraar en de apotheker kunnen dat voor u nagaan (nakijken).
Blijf dus alert op aanpassingen.

Ja
door JannyBoe Dec 6, 2023 om 13:55
515 Antwoorden / Vragen

Dat is hier niet aan de orde. Vraagsteller gebruikt het middel apixaban. Dat middel wordt door alle verzekeraars gewoon vergoed.

Het middel wordt alleen geleverd door Eliquis die de prijs bepaalt.
Tot eind augustus was er een goedkopere (namaak-)variant van de fa. Sandoz in de handel.
Dat heeft een rechtzaak over patenten verloren van Eliquis.
Zodat nu alleen het duurdere middel van Eliquis in de handel is.

Geen verandering in jaarlijkse vergoedingen maar het tussentijdse resultaat van een rechtzaak dus.

ze
door zeemannetje - Dec 6, 2023 om 15:56
120 Antwoorden / 0 Vragen

Ik dacht dat alle medicijnen eerst uit je eigen risico betaald moesten worden. Pas als je eigen risico is opgebruikt wordt het volledig vergoed.

Re
door Reinier182 - Dec 7, 2023 om 10:21
160 Antwoorden / Vragen

Ja via eigen risico betaal je nu eenmaal de eerste kosten. Weinig ziek is in verhouding veel betalen. De polis wordt steeds minder en uitgekleed.