an
door anniekc Nov 19, 2012 om 18:46
Garantie & verzekeringen

Eigen risico zorgverzkering

Ik ben studente en kom dit jaar en ook volgende jaar door een blessure boven mijn eigen risico van de zorgverzekering . Ik heb een bijbaantje maar verdien maar plm 100 euo per maand en ik weet niet of ik het volgend jaar mijn eigen risico wel kan betalen, Is hier ergens een tegemoetkoming voor te krijgen??

693 9 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Nov 19, 2012 om 18:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=anniekc schreef op maandag 19 nov 2012, 18:46]en ik weet niet of ik het volgend jaar mijn eigen risico wel kan betalen, Is hier ergens een tegemoetkoming voor te krijgen??

De zorgtoeslag wordt voor de laagste inkomens verhoogd ivm stijging eigen risico. Bovendien kun je bij veel verzekeraars het bedrag in meerdere termijnen betalen.

an
door anniekc - Nov 19, 2012 om 18:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

De zorgtoeslag is ter compensatie van de premie

gompy2
door gompy2 - Nov 19, 2012 om 19:05
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Als je blessure ernstig of chronisch is schijnt het dat je een tegemoetkoming kunt aanvragen bij het CAK.
Quote:

Compensatie eigen risico

In sommige gevallen kun je een compensatie krijgen op je eigen risico, in de vorm van een geldbedrag. Je komt hiervoor in aanmerking als je een ernstige of een chronische aandoening hebt. In dit geval heb je meestal veel zorgkosten en zijn deze hoger dan het vrijwillig eigen risico.

Als je denkt hiervoor in aanmerking te komen kan dit online aangevraagd worden bij het CAK (Centraal Administratie Kantoor).

De hoogte van deze compensatie wordt jaarlijks vastgesteld.

2011: € 54,-
2012: € 85,-
2013: € 95,-

Is te lezen op:
Klik -> Studenten-zorgverzekeringen

Cookies
door Cookies - Nov 19, 2012 om 21:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=anniekc schreef op maandag 19 nov 2012, 18:55]De zorgtoeslag is ter compensatie van de premie

NEE, de verhoging van het eigen risico voor lage inkomens wordt volledig gecompenseerd door een hogere zorgtoeslag.

jo
door jorisw - Nov 19, 2012 om 22:19
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=anniekc schreef op maandag 19 nov 2012, 18:55]De zorgtoeslag is ter compensatie van de premie

Maar die stijgt volgend jaar niet of nauwelijks, dus kan je een hogere toeslag beschouwen als een tegemoetkoming voor het gestegen eigen risico.

tijger1
door tijger1 - Nov 19, 2012 om 23:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De zorgtoeslag wordt met € 115 verhoogd, het eigen risico met € 130. Volledig gecompenseerd?

in
door inkvwelt - Nov 20, 2012 om 10:50
3 Antwoorden / 1 Vragen

Brief schrijven met coulanceverzoek naar je verzekeraar waarin je je situatie uitlegt
Of brief schrijven naar stichting met veel geld waarin je je situatie uitlegt.

Ik heb ook coulanceverzoeken gedaan bij de verzekeraar voor medicijnen e.d., heb ze niet altijd gekregen en als ik ze kreeg liep je nog tegen een muur van bureaucratie op, maar schrijven en je situatie uitleggen helpt.

Ander beetje vreemd voorbeeld. ik heb aardig wat coulanceverzoeken naar de ns geschreven omdat ik per ongeluk 5 kaartjes met datum tegenlijk uit het automaat liet komen ipv zonder datum. Ik kreeg altijd mn geld terug. Of, ik was mn kortingskaart vergeten.

Succes

Cookies
door Cookies - Nov 20, 2012 om 10:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 19 nov 2012, 23:02]De zorgtoeslag wordt met € 115 verhoogd, het eigen risico met € 130. Volledig gecompenseerd?

Dat is wat in het regeerakkoord stond/staat. Bovendien: 15 euro p.j., waar hebben we het over?

Cookies
door Cookies - Nov 20, 2012 om 11:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=jorisw schreef op maandag 19 nov 2012, 22:19][quote=anniekc schreef op maandag 19 nov 2012, 18:55]De zorgtoeslag is ter compensatie van de premie

Maar die stijgt volgend jaar niet of nauwelijks, dus kan je een hogere toeslag beschouwen als een tegemoetkoming voor het gestegen eigen risico.

Nee, niet beschouwen als...; het IS een tegemoetkoming in de gestegen e.r.:

Meer zorgtoeslag voor lagere inkomens

Hebt u een laag inkomen? Dan gaat de zorgtoeslag omhoog. U krijgt € 115 per jaar erbij als compensatie voor de verhoging van het eigen risico. Bron: belastingdienst.nl