sh
door shoppertje Jan 2, 2013 om 17:21
Garantie & verzekeringen

EPD en LSP VZVZ Belazert de boel?

Kan KASSA een juridisch verantwoorde bezwaarbrief (liever verbodsbrief!) opstellen voor mensen die hun privacy liefhebben?
VZVZ beloofd privacy maar RIVAS Zorginstelling heeft op haar site staan dat de gegevens ook met verzekeringen gedeeld worden. Wat zijn onze rechten nou eigenlijk en wie zijn er al in overtreding? Zie onder:

http://www.rivas.nl/over-rivas/privacy-en-inzage-gegevens.html

___________________________________________________ begin tekst

Uw gegevens bij Rivas

De verwerking van uw gegevens verloopt via de Wet Bescherming Persoonsgegevens. U kunt inzage en/of een afschrift vragen van de gegevens die zijn opgenomen in uw dossier. Bel hiervoor Rivas Zorglijn 0900-8440 (lokaal tarief).

Medewerkers van Rivas gaan vertrouwelijk met uw gegevens om. Uw gegevens mogen nooit zonder uw toestemming aan anderen, zoals uw partner, familie of vrienden worden gegeven.

Ook moeten onderzoek en behandeling worden uitgevoerd zonder dat anderen dat kunnen zien. Als anderen bij een onderzoek of behandeling aanwezig willen zijn, moet u daarvoor eerst toestemming geven.

Wie krijgen uw gegevens te zien?

Binnen en buiten Rivas Zorggroep worden gegevens die op u betrekking hebben, zo nodig aan de volgende personen, afdelingen of instellingen verstrekt:

Zorgverleners betrokken bij de directe hulpverlening;
Bureau Opname;
Zorgadministratie;
Financiële administratie;
Zorgverzekeraars.

__________________________________________________ einde tekst

1105 4 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jan 2, 2013 om 17:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo shoppertje,

Voor contact met de redactie.....
klik onderaan deze pagina onder Algemeen op 'Contact met de redactie'.

Je zit nu op een openbaar forum.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Jan 2, 2013 om 17:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@shoppertje,

Foutje.
Contact met de redactie moet zijn 'Contact met Kassa'.

jo
door jorisw - Jan 2, 2013 om 18:58
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zie overigens niet in hoe Rivas hun werk zou moeten doen als de genoemde personen/afdelingen/instellingen uw gegevens niet mogen zien? Wat is het volgende? Dat de huisarts geen dossier meer van z'n patienten mag bijhouden? De assistente heeft immers ook toegang tot (een deel van) de gegevens.

sh
door shoppertje - Jan 3, 2013 om 09:33
10 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=jorisw schreef op woensdag 2 jan 2013, 18:58]Ik zie overigens niet in hoe Rivas hun werk zou moeten doen als de genoemde personen/afdelingen/instellingen uw gegevens niet mogen zien? Wat is het volgende? Dat de huisarts geen dossier meer van z'n patienten mag bijhouden? De assistente heeft immers ook toegang tot (een deel van) de gegevens.

De vraag is of verzekeraars toegang mogen hebben tot alle details in ons persoonlijk dossier. Voor hen is het vergoeden van de kosten het enige issue.
VZVZ ontkent dat verzekeraars toegang krijgen, Rivas (zelfde gebouw als verzekeraar VGZ) zegt op de website dat verzekeraars toegang hebben.
Wij kunnen slechts "bezwaar maken". Biedt dat voldoende zekerheid dat onze gegevens niet verhandelt worden? Ik vind dat in de toekomst de belastingdienst, nog de Amerikaanse overheid hoeven te weten dat ik met mijn plassertje naar de dokter ben geweest.

Ik beveel van harte de volgende prima documentaire over privacy aan:
http://vimeo.com/52165457
Geeft een goed beeld van de bedreigingen die openheid met zich meebrengt.