IJ
door IJIAV Jul 9, 2023 om 13:59
Garantie & verzekeringen

Fietsaccu defect binnen garantietermijn

De accu van mijn elektrische Koga fiets is binnen de garantietermijn stuk. De fietsendealer geeft door dat er momenteel niet dit soort accu's te leveren is door Koga en kan niet garanderen dat dit binnenkort wel is. Koga is enkel moer mail te bereiken en geeft geen geen (fatsoenlijke) reactie. Wat te doen?

3635 12 Rapporteer
hereistom
door hereistom - Jul 9, 2023 om 14:05
736 Antwoorden / 1 Vragen

De fietsendealer waar u de fiets heeft gekocht moet het oplossen binnen garantie termijn.
Zeg dat je 'm 4 weken geeft voor nieuwe accu of anders nieuwe fiets.

Analoog
door Analoog Jul 9, 2023 om 14:40
137 Antwoorden / Vragen

Zo is het, jij hebt uiteindelijk niks met Koga te maken, beetje druk er op zetten bij de dealer...

ne
door neodutchio - Jul 9, 2023 om 14:20
5157 Antwoorden / 12 Vragen

De verkoper blijft eerste aanspreekpunt. En als het daadwerkelijk om een garantiegeval gaat zal de verkoper het moeten oplossen. Dus of een leenfiets of de fiets retournemen.

sira
door sira - Jul 9, 2023 om 14:23
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Ja, volg het advies van Hereistom op.
Wat u aan de dealer meedeelt, zet dit ook op papier en overhandig hem een kopie met daarop "in handen d.d. 00-00-2023" met eventueel een handtekening voor ontvangst.

Aanvulling: de dealer heeft als optie een accu van een andere fiets te halen of een nieuwe fiets met accu bij Koga bestellen en u de accu mee te geven.

mahadma
door mahadma - Jul 9, 2023 om 14:47
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Er is feitelijk een overmacht situatie. Die is alleen op te lossen door van een voorraad fiets de accu te verwisselen voor u. Dat kan een voorraad fiets van de verkoper of importeur zijn. Dat accu's lastig leverbaar zijn geldt voor de hele accu gebruik van fietsen en alle andere accu voertuigen. Een totaal nieuwe fiets zit er m.i. niet in, hooguit de accu te ruilen voor de eerder genoemde voorraad fiets.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 9, 2023 om 17:42
2071 Antwoorden / Vragen

Dat is irrelevant, als hij geen nieuwe accu kan leveren heb je simpelweg het recht de koop te ontbinden en krijg je je geld terug.

mahadma
door mahadma Jul 9, 2023 om 19:54
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Als (hoe dan ook) toch een accu wordt geleverd, op redelijke termijn, is ontbinding geen optie.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 9, 2023 om 17:41
2071 Antwoorden / Vragen

Die dealer moet dit in theorie gewoon binnen een redelijke termijn oplossen maar die gaat gegarandeerd aangeven dat hij er ook niets aan kan doen. Forget Koga, daar heeft u echt niets mee te maken en zij niet met u. Je moet wat mij betreft direct aansturen op ontbinding van de koop over een maand als het per die datum niet opgelost, maar alle uitstel en alle aarzeling zal door die dealer worden gebruikt om te rekken en de kans is aanzienlijk dat je er dan ook nog daadwerkelijk om mag rechten. Ik zou direct een advocaat inschakelen in de hoop dat de dealer zich realiseert dat hij beter direct wat kan regelen en anders horen we het wel over een maand of zes.

marita5
door marita5 - Jul 10, 2023 om 07:36
11519 Antwoorden / 15 Vragen
Ja
door JannyBoe - Jul 10, 2023 om 08:43
520 Antwoorden / Vragen

Volgens Google zou het telefoonnummer 0513630111 zijn.
Probeer dat eens.

Mabelle
door Mabelle Jul 10, 2023 om 09:35
427 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom moet hij dat nr. proberen? De dealer is zijn contactpersoon, niet de CEO of koffiejuffrouw van de fabrikant.

Ja
door JannyBoe Jul 10, 2023 om 10:03
520 Antwoorden / Vragen

De vraagsteller probeert Koga te bereiken.
Dat is alleen per mail mogelijk zegt hij/zij.
Ik geef een extra contactmogelijkheid in de vorm van een telefoonnummer.
En geef geen enkel advies over het al dan niet contact opnemen met Koga, daar gaat de vraagsteller helemaal zelf over.

De vraagsteller kan trouwens zowel een 'hij' als een 'zij' zijn.
Dat geldt ook voor wat u 'koffiejuffrouw' noemt. Er is ook mannelijk personeel werkzaam in bedrijfskantines.
Maar dit geheel terzijde natuurlijk.

Mabelle
door Mabelle Jul 12, 2023 om 15:09
427 Antwoorden / 1 Vragen

En geef geen enkel advies over het al dan niet contact opnemen met Koga. Dat doe je wel, want je schrijft  'probeer dat eens'. Of iemand hij/zij/het/inbetween enz. is, is totaal niet relevant.

Ja
door JannyBoe Jul 12, 2023 om 16:01
520 Antwoorden / Vragen

Ik help de vraagsteller om in contact te komen.
Dat is het.

mo
door mof - Jul 12, 2023 om 11:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Koga hoeft ook niet te reageren. Uw fietsenhandelaar is gehouden het product: 1) te repareren, 2) te vervangen door een gelijkwaardig product, 3) de aanschaf kosten te vergoeden (en het rijwiel weer in te nemen).

Haagees1
door Haagees1 - Jul 12, 2023 om 12:32
25 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn tegenwoordig voldoende bedrijven die accu's van fietsen een nieuw leven geven, een volledig nieuwe inhoud monteren. Vooral voor tpe accu wat niet meer leverbaar is is dit een uitkomst. Denk hier eens aan of geef de tip aan je fietsen maker

Ge
door Gert Moes - Jul 12, 2023 om 13:46
12 Antwoorden / 2 Vragen

Hij moet hem vervangen , al dan niet een betere versie aanbrengen