ka
door karly Sep 18, 2017 om 03:34
Garantie & verzekeringen

Geldt er voor medicatie ook een eigen risico?

Ik weet dat er voor medicatie een eigen bijdrage gevraagd kan worden.
Maar nu moet ik naast een eigen bijdrage ook nog flilnk uit eigen risico bijbetalen. klopt dit?

12410 10 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Sep 18, 2017 om 06:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen
lo
door lovewinnie - Sep 18, 2017 om 07:09
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Alles wat vergoed wordt uit basisverzekering geld eigen risico. ( huisarts, zwangerschap controles niet)
Medicatie, bloed prikken, etc.  Simpele behandelingen meestal gedaan bij de huisarts maar dus niet vergoed

Daanaast heb je nog eigen bijdrage.
Dit staat los van de eigen risico.  Vaak ter naam stelling kosten etc zijn zowiezo eigen risico. Daarnaast het deel vergoed uit de basis
Ik betaal eigen risico elk jaar en daarnaast eigen bijdrage 30 voor mijn en 25 voor zoontje per maand ( ook voor kinderen geld regelmatig eigen bijdrage maar weer geen eigen risico)

Dus ja helaas klopt dit

marita5
door marita5 - Sep 18, 2017 om 07:24
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Karly ,

Ja , dit klopt:

Voor medicijnen die vanuit de basisverzekering worden vergoed, zijn door de overheid maximale vergoedingen vastgesteld. Voor veel geneesmiddelen vang je een volledige vergoeding, voor anderen betaal je een eigen bijdrage. Deze eigen bijdrage kan voor bepaalde medicijnen soms hoog oplopen. Verder geldt er voor alle medicijnen die door een arts worden voorgeschreven, een eigen risico.

Lees ook deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geneesmiddelen/vraag-en-antwoord/welke-medicijnen-krijg-ik-vergoed

panter22
door panter22 - Sep 18, 2017 om 08:33
6599 Antwoorden / Vragen

Voor de kosten van de medicijnen en de vergoeding kijk op:
https://www.medicijnkosten.nl/

tijger1
door tijger1 - Sep 18, 2017 om 09:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik denk dat u een beetje in de war bent. Voor medicatie is sowieso het eigen risico van toepassing.

Daarnaast kan er soms ook nog een eigen bijdrage worden gevraagd.

Sommige verzekeraars brengen bij enkele preferente medicijnen geen eigen risico in rekening, maar alleen de terhandstellingskosten.

Of uw verzekeraar dat doet, kunt u daar navragen.

dokun
door dokun Sep 18, 2017 om 13:03
152 Antwoorden / 0 Vragen

@Tijger1,

U bent de enige die een beetje in de war is. De vraag van TS is een erg duidelijke vraag. Misschien is begrijpend lezen voor u problematisch..?

@TS,
Zoals de meeste u al hebben geantwoord komen medicijnen voor 100% voor rekening van het eigen risico. Dit staat los van een eventuele eigen bijdrage die u aan de apotheek moet betalen. Wel wil ik u er op wijzen dat als u een (zeer) complete aanvullende verzekering hebt u misschien die eigen bijdrage wel terug krijgt via uw aanvullende verzekering. Mijn aanvullende verzekering vergoed max €250 pj aan eigen bijdrages.

tijger1
door tijger1 Sep 18, 2017 om 13:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@dokun.
Zet uw bril op en lees mijn reactie nog eens.

kv
door kvjapio - Sep 18, 2017 om 09:23
281 Antwoorden / Vragen

Ja, nooit anders mee gemaakt.

ji
door jingle - Sep 18, 2017 om 15:08
36 Antwoorden / 0 Vragen

Makkelijker kunnen we het niet maken stond er toch...oh nee, ja sorry dan heeft U te maken met de grootste boef.
Dus even aftikken...

Po
door Pontiac - Sep 18, 2017 om 15:36
131 Antwoorden / 5 Vragen

Ja en dat is al jaren het geval maar als u (dit jaar ) boven de 385 euro eigen risico uitkomt dan vervalt de bijdrage AAN het eigen risico.

ge
door gewicht - Sep 18, 2017 om 19:44
170 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de indruk dat zowel ts als sommige van u in hun antwoorden niet duidelijk het verschil maken tussen het "wettelijk verplicht "eigen risico van € 385.-
en het "vrijwillig" eigen risico bij de zorgverzekeraar.

diumenge
door diumenge Sep 18, 2017 om 20:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nee hoor, echt niemand heeft het over het vrijwillig eigen risico. Alleen u.

panter22
door panter22 Sep 18, 2017 om 20:38
6599 Antwoorden / Vragen

Naast het verplicht eigen risico en het vrijwillig eigen risico is er ook nog een eigen bijdrage,

ri
door rietje328 Sep 25, 2017 om 20:28
27 Antwoorden / 0 Vragen

Vrijwillig of niet vrijwillig doet helemaal niet terzake. Je kiest voor 1 januari of je je eigen risico op €385,- houdt, of dat je dit wilt verhogen. Daarna zit je eraan vast en is het gewoon één pot nat. Is je eigen risico nog niet op dan moet je meer betalen, verplicht.

gerbera
door gerbera Sep 25, 2017 om 22:11
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Is je eigen risico nog niet op dan moet je meer betalen, verplicht.

Wat moet je dan meer betalen? Geloof dat u het totaal niet snapt.
Eigen risico € 385,- is tot dat bedrag uw bijdrage aan o.a. medicijnkosten e.d. Blijft u beneden dat bedrag heb je mazzel door weinig of geen artsbezoek en of medicijnen.
Eigen bijdrage is een bedrag dat betaald wordt als bepaalde (medicijn)kosten niet geheel door de verzekering wordt vergoed. Dat kan dus gebeuren als een arts een ander duurder (merk)medicijn voorschrijft alsdat door de verzekering wordt bepaald.

alfaromeo164
door alfaromeo164 - Sep 19, 2017 om 11:53
174 Antwoorden / 1 Vragen

klopt