ta
door taco_1 Sep 19, 2005 om 21:44
Garantie & verzekeringen

Gepensioneerd wonen in Frankrijk: melkkoe voor Balkenellende?

Ik woon in Frankrijk: AOW met pensioen ( particulier verzekerd in Nederland voor ziektekosten) en echtgenote  met WAOtje en flexpensioentje  (ziekenfondsverzekerd en daardoor vallende  onder de Franse CPAM). Wij hebben vrijstelling van loonheffing  in Nederland  omdat de Franse fiscus ons aanslaat.

Ben ik dan verplicht die nieuw bedachte zorgverzekering te nemen ?

Volgens de CVZ WEL en  volgens de postbus 51 expert NIET want ik woon niet in Nederland en betaal geen loonbelasting in Nederland.

De particulier ziektekostrenverzekeraar Ohra om uitleg gevraagd. Zij geven voorlopig nog niets prijs.

Hoe gaat het er in onze situatie nu uitzien ? Voor ons beiden ?

Ook de ABWZ is een groot vraagteken. In 2000  ben ik eruit gezet : geen zorg en geen premie voor in het buitenland wonende nederlanders.Vrijwillig verzekeren mocht wel ( veel slechtere condities dus de meesten lieten dat na. Ook ik . Het gerucht gaat dat die premie weer betaald zou moeten worden maar dat vergoeding niet  zal plaatsvinden. Je zal het moeten doen met wat je woonland aan voorzieningen heeft en dat is vaak niet veel. Premie betalen voor een niet uitkerende verzekering is diefstal.

Weet iemand hoe het werkelijk zit ?

829 4 Rapporteer

scroogy
door scroogy - Sep 20, 2005 om 16:38
367 Antwoorden / 20 Vragen

Meer een aanvullende vraag dan een antwoord.

Uw beider inkomens komen uit Nederland, u verblijft meer dan 9 maanden per jaar in Frankrijk, u heeft de Nederlandse nationaliteit en heeft gekozen voor binnenlands belastingplichtig (u doet in nederland aangifte) ? Op de inkomens/uitkering/pensioen wordt geen loonheffing ingehouden ? U betaald geen loonheffing of maakt u gebruik van de regel ter voorkoming van dubbele belasting ? U wilt aanspraak maken op de nederlandse ziektekostenverzekering.

Dit klopt ?

ta
door taco_1 - Sep 20, 2005 om 20:24
5 Antwoorden / 2 Vragen

reactie op scroogy

zoals in mijn verhaaltje : ik WOON in Frankrijk dus 12 maanden behalve een enkele vakantie in ...., BETAAL  loonbelasting in Frankrijk en ik wil weten of ik verplicht ben tot iets of keuzes heb.

Helpt deze herhaling om mij wijzer te maken ?

dank bij voorbaat

scroogy
door scroogy - Sep 21, 2005 om 01:03
367 Antwoorden / 20 Vragen

Het is belangrijk om te weten waar uw inkomen vandaan komt en welke premies daarop wordt ingehouden. Loonbelasting is niet hetzelfde als loonheffing.

Ik neem aan dat u zelf al de site van het CVZ bezocht heeft, met zoeken op "buitenland" vind u daar volgens mij de info die u nodig heeft.

ta
door taco_1 - Sep 21, 2005 om 11:54
5 Antwoorden / 2 Vragen

De CVZ en VWS sites  geven geen ondubbelzinnig antwoord. Zoals u ongetwijfeld ook kan vaststellen.

ik citeer: "......U hebt recht op medische zorg zoals dat geregeld is in uw woonland....." en "......uw huidige verzekering met buitenlanddekking is niet langer nodig......die KUN je opzeggen...."

Website VWS:

 ik citeer: ".....voor wie geldt die nieuwe zorgverzekering ? ...... voor iedereen die rechtens in Nederland woont......loonbelasting betaalt....... is verplicht  (!!!).......NEE? U HOEFT NIET ZELF EEN VERZEKERING TE SLUITEN........"

Ik woon niet in Nederland en betaal zoals vermeld geen loonbelasting in Nederland.

De ontheffing van Heerlen is op grond van een verdrag ter voorkoming van dubbele belasting en daarom is de Nederlandse pensioengever vrijgesteld om loonbelasting in te houden.Heerlen verklaart ook dat ik niet verplicht verzekerd ben voor de premies voklsverzekeringen.

kortom genoeg info om iemand die expert is ,te vertellen hoe het zit ??????