ro
door rocks301 Mar 11, 2009 om 09:46
Garantie & verzekeringen

Gevolgen voor schadevrije jaren

Hallo,

Hoe zit het met de schadevrije jaren NA het claimen van een schade (aanrijding door mijn schuld)?

Gaan deze meteen helemaal terug naar 0 of wordt er een aantal jaar afgetrokken van de opgebouwde jaren? Ik had een no-claim beschermer maar die geldt dus alleen voor de bonus/malus.

3931 19 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 11, 2009 om 10:17
3809 Antwoorden / 46 Vragen

dag rocks,

Het is bij maatschappijen verschillend. Er zijn er waar je pas bij de tweede schade in 1 jaar wat terugzakt, en sommige al bij de eerste schade.
Dat hangt ook van de premie af die je betaalt.

Zonder maatschappij en type verz. is daar voor jou geval hier niets van te zeggen, alleen dat je niet direct naar 0 zult gaan wanneer je bovenaan de bonus-malus ladder staat. Maar wel als je de verzek. pas kort hebt en al schade claimde.

Kijk op je polisblad waar je staat op de b-m ladder en kijk in je polis wat er gebeurt met die positie wanneer je schade claimt.

Soms, bij kleine schade, is het verstandig niet te claimen, want de premieverhoging kan over jaren meer zijn om weer op je oude b-m positie te komen dan de schade groot is.

Hardware ERror MAN.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 11, 2009 om 10:20
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Kleine aanvilling:

....en kijk in je polisvoorwaarden wat er gebeurt....

H.

jvdorst
door jvdorst - Mar 11, 2009 om 12:40
186 Antwoorden / 5 Vragen

Je schadevrije jaren vallen dus terug naar 0, maar als je niet veranderd van verzekering dan heeft dat verders geen gevolgen voor je premie. Verander je van maatschappij dan zal die uitgaan van 0 schadevrije jaren en betaal je al gauw enkele honderden euro's meer aan premie.

Zie anders hier:

http://www.independer.nl/thema/common/nieuwsbrief.aspx?id=103&bron=nb103-3

vladja
door vladja - Mar 11, 2009 om 12:54
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dorst,

De terugval is bij elke verzekeringsmij anders. Soms val je een aantal treden terug en dus helemaal niet naar nul en omgekeerd.

Vladja

hp
door hpvantiel - Mar 11, 2009 om 13:02
14 Antwoorden / 1 Vragen

simpel,waarschijnlijk staat u nu op bonus/malus 19,dit is het maximum,bij 1 schade valt u terug naar b/m14 maar blijft het kortingstarief hetzelfde.pas bij een tweede schade valt u terug naar b/m 8.dan kunt u alsnog besluiten om 1 schade (goedkoopste) zelf te betalen.als het goed is staat het bij elke maatschappij zo in de polisvoorwaarden.succes ermee

jvdorst
door jvdorst - Mar 11, 2009 om 13:06
186 Antwoorden / 5 Vragen

Als je no-claim beschermer hebt val je niet terug in de bonus/malus tabel, want daar is die beschermer voor.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 11, 2009 om 13:25
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ v. Dorst:

Dat is een goeie: "Je schadevrije jaren vallen dus terug naar 0,...", maar of dat de essentie van de vraag is...?

Schade claimen heeft altijd gevolgen, o.a. kan dat voor de premie het geval zijn en no-claimbeschermer is relatief duur in premie, dus dat heeft ook gevolgen voor de premie.

In het algemeen kun je stellen dat claimen geld kost.

H.

Lsk520
door Lsk520 - Mar 11, 2009 om 14:15
827 Antwoorden / 2 Vragen

Onzin,

ik heb geen no-claim beschermer! Vorig jaar een aanrijding, mijn schuld, en val één trede terug bij Centraal Beheer...

co
door concorde - Mar 11, 2009 om 16:41
15 Antwoorden / 0 Vragen

Ter info voor "rocks301" en correctie voor diegenen die pretenderen te weten hoe het zit met  de terugval op de bonus-malus ladder bij een autoverzekeringspolis het volgende.Het is inderdaad zo dat een terugval op de bonu/malus ladder aan de orde is als er door eigen schuld schade wordt veroorzaakt. E.e.a. is echter afhankelijk van de trede waarop je op dat moment bent ingeschaald.

Dit heeft helemaal niets te maken met de hoogte van de premie. Zowel bonus/malus ladder als premie zijn bij elke maatschappij verschillend.Meestal heb je op trede 14 de maximale korting van 70, 75 of zelfs 80%. Dat wil niet zeggen dat je met 80% korting het minst betaalt. De korting is immers afhankelijk van de bruto premie die weer bij elke maatschappij verschillend is.Meestal heb je op trede 19 bonus/malus bescherming (korting 70, 75 of 80%). Bij één schade val je dan terug naar trede 14 die dezelfde korting geeft als trede 19. Bij een volgende schade zal de korting worden verminderd met zo'n 15 a 20% en val je terug naar b.v. trede 8 of 9, afhankelijk van de bonus/mauls ladder van de betreffende maatschappij.Bij het claimen van schade, als je voor de eerste keer je auto verzekerd hebt, kun je zelfs op een toeslag van +30% uitkomen.

De no-claim gegevens worden allemaal opgeslagen in het roy-data systeem waar alle maatschappijen meteen kunnen controleren wanneer, welke en hoeveel schade je hebt verzoorzaakt c.q. geleden. Een no-claim verklaring hoeft dan ook niet meer ovelegd te worden.Duidelijk uit het vorenstaande is dat je niet meteen terugvalt op de bonus/malus ladder als je no-claim bescherming hebt verworven. Bij een extra verzekerde no-claim beschermer val je sowieso niet terug in premie maar wordt de schade wel geregistreerd. Als je naar een andere maatschappij over zou stappen dan gaat deze uit van het aantal schadevrije jaren volgens de optekening in Roy-Data o.b.v. de trede op de bonus/malus ladder. D.w.z. dat je indirect verplicht bent om bij je huidige maatschappij te blijven. In principe is zo'n verzekerde extra bonus/malus bescherming indirect een klantenbinder voor de maatschappij omdat je, als je je korting wilt blijven behouden, verplicht bent om bij die maatschappij verzekerd te blijven. Bij een volgende maatschappij wordt uitgegaan van het werkelijk aantal schadevrije jaren op dat moment.De opmerking van "TP" met het woord 'onzin' raakt kant noch wal. Kennelijk heeft PT een dermate hoge positie op de bonus/malus ladder verworven dat hij slechts één trede terugvalt. Waarschijnlijk had hij trede 14 en is één trede teruggevallen naar naar trede 13 na één schade, conform de bonus/malus ladder die je via de site van Centraal Beheer zo kunt bekijken. Resumé:                                                                                B/M opbouw is bij iedere maatschappij anders;                        premie is bij iedere maatschappij anders;                             terugval in premie is bij iedere maatschappij anders geregeld en ook het kortingspercentage en opbouw van no-claim.

jvdorst
door jvdorst - Mar 11, 2009 om 16:59
186 Antwoorden / 5 Vragen

Erg duidelijk uitgelegd wat ik in een paar regels heb willen vertellen in mijn eerste reactie.

ro
door rocks301 - Mar 11, 2009 om 17:06
3 Antwoorden / 2 Vragen

nou, ik heb er toch even een tefeloontje aan gewaagd naar Interpolis. na een paar minuutjes geduld en meerdere malen doorverbinden heb ik het volgende ontdekt:

als je t/m 6 opgebouwde schadevrije jaren hebt ga je terug naar 0. heb je er 7 dan naar 2, 8 naar 3 etc. vanaf 14 schadevrije jaren ga je terug naar 8 schadevrije jaren.

Wel behoud ik mijn no-claim (bonus/malus trede 11) korting van 65%. maar sta nu op 1 schadevrij jaar (aanrijding was 2007).

no-claim van 65% is leuk, maar die blijft alleen als ik bij Interpolis verzekerd blijf. stap ik over naar een andere, dan wordt gekeken naar schadevrije jaren en ben ik mijn no-claim kwijt.

Interpolis for live...........

ro
door rocks301 - Mar 11, 2009 om 17:07
3 Antwoorden / 2 Vragen

uiteraard bedankt voor de antwoorden!! ;-)

aurora1
door aurora1 - Mar 11, 2009 om 20:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag rocks301, als het een geringe schade betrof kunt u overwegen om die zelf te betalen, dan blijft u - voor zover ik weet - uw opgebouwde schadevrije jaren behouden. Dus even berekenen wat het verschil is tussen het schadebedrag en de een aantal jaren te betalen hogere premie tot u weer op het bedrag bent zoals vóór het claimen van de schade. Voordat u hiertoe besluit wel eerst overleggen met uw verzekering lijkt me.

vr.gr.

edwardus
door edwardus - Mar 11, 2009 om 22:36
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Hoe goed bedoeld ook, het 1e antwoord van jvdorst klopt gewoon niet.
Elke auto-verzekering heeft zo z'n eigen bonus-malus (BM) ladder. Die staat in je Polisvoorwaarden en je kunt er gemakkelijk aan aflezen wat een schade voor gevolgen heeft voor je premie en voor hoe lang (afhankelijk van je huidige BM-trede).

Bij het wisselen van verzekeraar kun je een royements-verklaring krijgen (is bij sommige verzekeraars niet eens meer nodig, zij kunnen het online bij elkaar opvragen), waarmee je opgebouwde schadevrije jaren blijven doortellen. Als er een schade is geweest wordt dat meegenomen in de stand van zaken.

Er is nu ook een verzekeraar waar je niet meer premie gaat betalen gaat betalen (ook zonder no-claim beschermer).

edwardus
door edwardus - Mar 11, 2009 om 22:45
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Mijn reactie is, na herlezing, in feite een zelfde reactie als die van Hardware ERor MAN en concorde.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 11, 2009 om 23:17
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Edwardus:

Jaaa, alvorens te reageren eerst de voorgaande reacties lezen kan een hoop klopwerk en ruimte besparen.

Jij was het niet alleen die zich daaraan bezondigde. Ik heb meer (delen) van mijn in eerste instantie gegeven reactie langs zien komen.

Soms vraag ik me wel af of het zin heeft te reageren. Na mij lees ik soms meer van hetzelfde. Maar gelukkig niet altijd. We houen het nog vol.;-)
Want ik zal me er zelf ook wel eens aan bezondigen....

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 11, 2009 om 23:22
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Edwardus:

LOL.
Goed lezen is ook zoiets. Eerst nu zie ik dat je een error in je ERor hebt. ;-O
H.

edwardus
door edwardus - Mar 11, 2009 om 23:35
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Eigen schuld, je naam is te moeilijk :P
Herman kan ik wel schrijven, dat andere niet.

co
door concorde - Mar 12, 2009 om 13:25
15 Antwoorden / 0 Vragen

Voor alle duidelijkheid: ik ben meer dan 20 jaar werkzaam geweest in de assurantiebranche en ook nu nog (in mindere mate) actief.

Mijn uitleg was zeer uitgebreid, maar dat heeft ongetwijfeld te maken om duidelijk te zijn naar de buitenwereld en kennis van zaken.

M.vr.groet,

Concorde.