gl
door glennieboy2005 May 12, 2013 om 13:55
Garantie & verzekeringen

Herbeoordeling en uitbetaling van wia-uitkering

In 2011 ben ik, na bijna 2 jaar gedeeltelijk in de ziektewet, met terugwerkende kracht (vanaf eind 2009) gedeeltelijk afgekeurd. De uitkering is toen met terugwerkende kracht uitbetaald eind 2011. Afgelopen belastingjaar wordt een groot gedeelte van dit bedrag verrekend met de uitgekeerde huurtoeslag. Ik moet nu een behoorlijk bedrag moet terugbetalen aan te veel gekregen toeslag. Is er iemand die weet of dit klopt? Gekeken naar mijn vaste inkomen met de aanvullende wia-uitkering zou ik recht hebben op de volledige toeslagen (huur en zorg). Het voelt als niet eerlijk, maar dat is geen argument. Ik vraag me af of het rechtmatig is.

Bedankt als vast voor 't antwoord.

6965 11 Rapporteer

getty
door getty - May 12, 2013 om 14:15
4179 Antwoorden / 10 Vragen

In dit soort situaties kun je bij de huurtoeslag een beroep doen op een bijzondere situatie en vragen om het extra inkomen buiten beschouwing te laten. Via de site van de belastingdienst kan je hiervoor een formulier downloaden en dit insturen. Bewijs bijvoegen van de nabetaling en klaar !
Helaas geldt dit niet voor de zorgtoeslag.

tijger1
door tijger1 - May 12, 2013 om 17:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees hier

Als u die nabetaling hebt ontvangen in 2011, kunt u natuurlijk niet over het afgelopen belastingjaar, is 2012, moeten terugbetalen.

stacey
door stacey - May 12, 2013 om 18:35
10352 Antwoorden / 12 Vragen

De datum/jaar waarop geld ontvangen is telt, je verzamelinkomen is dat jaar daardoor hoger geworden en dat kan dus invloed hebben op je zorg- en huurtoeslag, wat je dan teveel gehad hebt moet je terugbetalen in het volgende jaar bij aangifte.
Ze lopen ernstig achter al een tijd bij UWV, ik kreeg ook ooit eens een verhoging van afkeuringspercentage met terugwerkende van zo`n 2 jaar met bergen papier met verrekeningen.......
Of dat onder bijzondere situatie valt weet ik niet, heb ik me destijds niet in verdiept, ik heb het teveel gekregen gewoon terugbetaald, ik heb zelf de berekening gemaakt en dat van het gekregen geld hiervoor gereserveerd.
Als de uitkering al die tijd wel hoger was geweest had je ook al die tijd een lager bedrag aan zorg- en huurtoeslag gehad dus er is welbeschouwd niets oneerlijks aan.

tijger1
door tijger1 - May 12, 2013 om 18:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@stacey

Daarvoor geldt dus die regel voor bijzonder inkomen, wat buiten beschouwing mag blijven voor de huurtoeslag.

Bijzonder inkomen is inkomen dat u, uw partner of medebewoner krijgt naast het gebruikelijke loon of uitkering. Sommige van deze inkomsten hoeft u niet mee te tellen voor de huurtoeslag. Het gaat dan om:

een afkoopsom van een ouderdoms- of nabestaandenpensioen
een nabetaling van inkomsten (loon of uitkering) over vorige jaren
een wezenuitkering aan een ander dan de wettelijke vertegenwoordiger
een afkoopsom op grond van de Liquidatiewet ongevallenwetten
een verhoging van uw Waz-, Wajong- of WAO-uitkering voor kosten van oppas en verzorging

stacey
door stacey - May 12, 2013 om 19:17
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 12 mei 2013, 18:47]@stacey

Daarvoor geldt dus die regel voor bijzonder inkomen, wat buiten beschouwing mag blijven voor de huurtoeslag.

Ik kan wel lezen hoor, ik zeg dat ik me er destijds niet in hebt verdiept omdat het wat mij betreft niet als oneerlijk voelde zoals vraagsteller het wel voelt.
En wat het welbeschouwd niet is, omdat je gewoon teveel geld (van de belastingbetalers) had gehad, wat je ook niet had gehad als je gedurende die 2 jaar dat geld per maand wel had gehad en dan daardoor al minder toeslagen had ontvangen........
Per saldo is de stand dan gelijk, dus niets oneerlijks aan, alleen betreft het nu een bedrag ineens.

tijger1
door tijger1 - May 12, 2013 om 19:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@stacey

Ik wilde u niet beledigen hoor, maar ik meende uit uw zin: "of dat onder bijzondere situatie valt, weet ik niet" op te maken, dat u het niet wist. :-)

stacey
door stacey - May 12, 2013 om 20:18
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 12 mei 2013, 19:32]@stacey

Ik wilde u niet beledigen hoor, maar ik meende uit uw zin: "of dat onder bijzondere situatie valt, weet ik niet" op te maken, dat u het niet wist. :-)

Ben niet beledigd hoor.
Of deze herberekening (ook) onder de voorwaarden valt weet ik niet nee, zoals ik zei had ik me daar verder niet in verdiept.
Ik reageerde meer op de vraag of het rechtmatig was en of oneerlijk zou zijn :-)
En wat betreft het feit dat vraagsteller Nu gekort wordt, zal zijn omdat het niet in 1x terugbetaald kon en nu maandelijks verrekend wordt lijkt me.
Of je na sluiten van een (af)betalingsregeling dan nu nog achteraf alsnog een beroep kan doen op een bijzondere situatie .......?
Zal Getty wellicht weten.

tijger1
door tijger1 - May 12, 2013 om 20:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijns inziens moet Ts gewoon alsnog bezwaar maken tegen de als laatste opgelegde aanslag huurtoeslag 2011 en dan een beroep doen op die regeling voor bijzonder inkomen. Dat bezwaar is uiteraard wel te laat, maar hij moet vragen om ambtshalve behandeling en verlaging.

Zal verder geen problemen opleveren.

gl
door glennieboy2005 - May 12, 2013 om 20:41
1 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor jullie snelle reacties. Het gaat om okt 2009 t/m mei 2011. Het bedrag staat er bij de jaaropgave op. Ik heb me er nooit zo in verdiept, zeker in die tijd niet. Ik had toen een hoop andere dingen aan mijn hoofd.
Ik kan me niet herinneren dat er in die tijd ooit iemand is geweest, die me hiervan op de hoogte heeft gebracht. Was wel zo netjes geweest van het uwv of de belasting. Je kunt uiteindelijk iets niet navragen of uitzoeken, als je van het bestaan van regelingen niets weet.
Ik heb inmiddels het formulier, dat jij, getty, aangaf, gevonden en ingevuld en met de andere paperassen erbij opgestuurd. Nu is het afwachten wat het wordt.

tijger1
door tijger1 - May 12, 2013 om 21:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@glennieboy2005

Het is ook niet echt bekend, die regeling. Maar ja dat is met zo veel dingen.

In ieder geval goed dat u hier uw vraag gesteld hebt, waardoor het nu alsnog in orde kan komen.

fi
door fisbel - May 12, 2013 om 22:11
851 Antwoorden / 3 Vragen

De regeling omn het bijzonder inkomen buiten de huurtoeslag te houden heeft wel degelijk een rechtvaardigheidsprincipe. De maximum huurtoeslag voor een alleenstaande krijg je bij een inkomen tot ruim € 15.000 (jaar 2009)
Als het inkomen in de jaren 2009 en 2010 (veel) lager is geweest dan € 15.000 wordt het maximum aan huurtoeslag gegeven. Volgens de informatie van Glenn geeft het inkomen inclusief de aanvullende WIA-uitkering eveneens recht op het maximum. Het inkomen moet dan natuurlijk niet hoger zijn dan ruim € 15.000

Als de aanvullende uitkeringen over twee jaren pas in het derde jaar (2011) worden uitgekeerd is er geen recht meer op het maximum aan huurtoeslag. De € 15.000 grens wordt door de nabetaling (dik)overschreden. Gevolg: terugbetalen, soms zelfs ht volledige bedrag. Vandaar de regeling.

Mede gelet op het feit dan instanties er soms jarenlang over doen om de nabetaling waarop recht is alsnog uit te keren is het dus geen gevalletje van: in het ene jaar teveel en in het andere jaar te weinig en per saldo nihil.