kl
door klaasmol Oct 26, 2015 om 11:54
Garantie & verzekeringen

Illegale rekening van het Zilveren Kruis

Geacht Kassa panel,

Ik ben verzekerd bij het Zilverenkruis. Voor 2014 heb ik mijn eigen risico verhoogd naar € 860.00. Jaarlijks ga ik op controle bij de dermatoloog. In 2014 op 29 juli. Alles ok, geen behandeling nodig. Kosten € 105.00. De enige kosten die in 2014 zijn gedeclareerd. Derhalve is er in 2014 € 755.00 van mijn eigen risico blijven staan.
Op 24 juli 2015 ging ik weer op controle bij de dermatoloog. Nu moesten er 2 plekjes verwijderd worden. Kosten € 802.00. Deze factuur gaat over 4 behandelingen die allen na 24 juli 2015 hebben plaatsgevonden. Mijn eigen risico voor 2015 is € 375, wat door declaraties reeds op nul staat.
Desondanks ontving ik van het Zilveren Kruis een rekening van € 755.00 voor de bovengenoemde behandelingen bij de dermatoloog van dit jaar. Het bedrag wat aan eigen risico in 2014 is blijven staan.
Het Zilveren Kruis vindt dit terecht omdat ziekenhuizen hun financiën declareren d.m.v. een z.g.n DBC (diagnose behandel combinatie), een declaratie over een bepaald termijn. In mijn geval van 10-09-2014 t/m 09-09-2015.
Ik ben van mening dat deze rekening niet terecht is. Alle behandelingen in deze factuur genoemd hebben betrekking op dit jaar. Waarom dan het aanspreken van mijn eigen risico van vorig jaar?
Een contractjaar loopt toch van 1 januari tot 31 december en daarvoor krijgen we elk jaar een nieuwe polis.
Wat vindt u hiervan. Sta ik in mijn recht?

Hopende op een reactie verblijf ik,

Klaas

p.s.
De facturen van het SMC (Spijkenisse Medisch Centrum) heb ik in JPG formaat, maar kan ik helaas hier niet kwijt.

[redactie - persoonlijke gegevens verwijderd-

2728 15 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Oct 26, 2015 om 11:57
11541 Antwoorden / 51 Vragen

U bent hier op een openbaar forum, dus tel nr / emailadres is niet slim, ik zal de redactie verzoeken dit te verwijderen.

tijger1
door tijger1 - Oct 26, 2015 om 11:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit is ern openbaar consumentenforum. Het is niet verstandig uw persoonlijke gegevens te vermelden.

Ik heb de redactie gevraagd die te verwijderen.

tijger1
door tijger1 - Oct 26, 2015 om 12:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De periode van de DBC is mij niet duidelijk.

Misschien hebt u hier iets aan?

http://www.nza.nl/zorgonderwerpen/zorgonderwerpen/ziekenhuiszorg/veelgesteldevragen/Veelgestelde-vragen-ziekenhuisrekeningen/

edrick3
door edrick3 - Oct 26, 2015 om 12:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo klaasmol,

De link van tijger1, klik

DBC staat voor Diagnose Behandeling Combinatie. Een DBC omvat het traject tot maximaal 365 kalenderdagen dat een patiënt doorloopt als hij zorg nodig heeft voor een specifieke diagnose, vanaf het eerste contact bij een tweedelijns curatieve ggz-aanbieder tot en met de behandeling die hier eventueel uit volgt. De DBC vormt de basis voor de declaratie van deze geleverde zorg in het kader van de diagnose bij de zorgverzekeraar van die patiënt.

Ik zou dus even goed nagaan wanneer de 1e behandeling/contact met de dermatoloog heeft plaatsgevonden.
Als de latere behandelingen ná een jaar hebben plaatsgevonden zou het m.i. niet meer onder de eerste DBC mogen vallen.

er
door erikmulder - Oct 26, 2015 om 21:17
32 Antwoorden / 0 Vragen

Het eigen risico is geen spaarpot. Wat er "overblijft" in 2014 heb je in 2015 niets meer aan.

diumenge
door diumenge - Oct 26, 2015 om 22:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=erikmulder schreef op maandag 26 okt 2015, 21:17]Het eigen risico is geen spaarpot. Wat er "overblijft" in 2014 heb je in 2015 niets meer aan.
Dat zegt TS ook niet.

jantje7
door jantje7 - Oct 26, 2015 om 23:08
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Heb helaas het zelfde meegemaakt met een familielid. Laatste behandeling september 2013. Volgende behandeling mei 2015. Wat blijkt, de eerste DBC liep af in september 2014. Na de behandeling in mei 2015 is een nieuwe DBC opgestart ingang september 2014, dus eigen risico van 2014 alsnog betalen in augustus 2015. Na controle bleek er iets anders aan de hand te zijn en werd de DBC afgesloten en wederom een nieuwe geopend ingang mei 2015. Weg eigen risico 2015.
Klacht ingediend, maar helaas afgewezen. Zo waren de instructies.

door 1953 - Oct 27, 2015 om 00:15
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Vordering van Zilveren Kruis is terecht dat u de € 755,00 eigen risico moet betalen. U bent vrijwillig een verhoogd eigen risico aangegaan, tegen een maandelijkse premieverlaging daar tegenovergesteld.

Tja...het was uw keuze, dus nu op de blaren zitten met een kater van € 755!

Straks bij de nieuwe zorgpolis 2016 kunt allicht uw eigen risico naar het wettelijk eigen bijdrage voor de zorgkosten 2016. U gaat dan wel een hogere premie betalen.

diumenge
door diumenge - Oct 27, 2015 om 07:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=1953 schreef op dinsdag 27 okt 2015, 00:15]Vordering van Zilveren Kruis is terecht dat u de € 755,00 eigen risico moet betalen. U bent vrijwillig een verhoogd eigen risico aangegaan, tegen een maandelijkse premieverlaging daar tegenovergesteld.

Tja...het was uw keuze, dus nu op de blaren zitten met een kater van € 755!

Straks bij de nieuwe zorgpolis 2016 kunt allicht uw eigen risico naar het wettelijk eigen bijdrage voor de zorgkosten 2016. U gaat dan wel een hogere premie betalen.
En weer een extreem domme reactie van 1953, hou je toch lekker bezig met herhaald overstappen van Ziggo naar KPN en terug.

Uiteraard is TS vrijwillig het verhoogde eisen risico aangegaan, maar daar gaat het helemaal niet om. In 2014 is er een verhoogd eigen risico en € 105 aan kosten. In 2015 is er geen verhoogd eigen risico en dat is al op gegaan aan eerdere declaraties, de in 2015 gemaakte kosten voor de dermatoloog worden nu afgetrokken van het eigen risico van 2014 o.b.v. één DBC. De vraag van TS is of dat correct is.

TS kan deze vraag misschien beter aan de redactie stellen of de belbus inschakelen. Het komt op mij niet eerlijk over, maar ik heb geen idee hoe dat declareren met DBC werkt. Ik begrijp sowieso niet dat de ingangsperiode van die DBC september 2014 is, maar de behandeling is uitgevoerd in juli 2014.

mo
door mousevdm - Nov 6, 2015 om 13:11
21 Antwoorden / 0 Vragen

In dit geval pech. Kan ook andersom. Kind breekt pols in december. Eerst foto's maken in ziekenhuis 1, die zien niets. Week later naar ziekenhuis 2. Nieuwe foto's, mri scan, gops en brace. Eigen risico dus opgemaakt. Behandeling gaat verder in januari. Controles, nieuw ziekenhuis voor hand en pols specialist. Deze behandelingen vielen dus onder het eigen risico van het jaar ervoor...

tijger1
door tijger1 - Nov 6, 2015 om 13:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=mousevdm schreef op vrijdag 6 nov 2015, 13:11]In dit geval pech. Kan ook andersom. Kind breekt pols in december. Eerst foto's maken in ziekenhuis 1, die zien niets. Week later naar ziekenhuis 2. Nieuwe foto's, mri scan, gops en brace. Eigen risico dus opgemaakt. Behandeling gaat verder in januari. Controles, nieuw ziekenhuis voor hand en pols specialist. Deze behandelingen vielen dus onder het eigen risico van het jaar ervoor...

Onzin, kinderen hebben geen eigen risico.

mahadma
door mahadma - Nov 6, 2015 om 13:33
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Tenzij "kind" 18+ is dan.

mo
door mousevdm - Nov 6, 2015 om 16:51
21 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 6 nov 2015, 13:32][quote=mousevdm schreef op vrijdag 6 nov 2015, 13:11]In dit geval pech. Kan ook andersom. Kind breekt pols in december. Eerst foto's maken in ziekenhuis 1, die zien niets. Week later naar ziekenhuis 2. Nieuwe foto's, mri scan, gops en brace. Eigen risico dus opgemaakt. Behandeling gaat verder in januari. Controles, nieuw ziekenhuis voor hand en pols specialist. Deze behandelingen vielen dus onder het eigen risico van het jaar ervoor...

Onzin, kinderen hebben geen eigen risico.

kind was 20

mahadma
door mahadma - Nov 6, 2015 om 17:05
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Dus 18+.

tijger1
door tijger1 - Nov 6, 2015 om 17:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mousevdm

Zoals het dus bij uw kind ging is dat correct. Maar loopt hij na 13 maanden nog met problemen met die arm, gaat in ieder geval weer een nieuw DBC in.

Bij de Ts is geen sprake van "pech". Daar moet een fout gemaakt zijn. Die controle van 24 juli 2015 viel nog onder de DBC 2014, maar die latere behandelingen niet.