ma
door mamova54 Jan 9, 2006 om 14:31
Garantie & verzekeringen

Inboedel verzekering

Hallo, ik heb even een vraag. Ik ben verzekerd bij FBTO en m'n inboedel heb ik des tijds ingeschat op zo'n 27000,00 euro. Maar de spullen die ik thuis heb staan zijn echt wel afgeschreven. Het enige dat ik nu nog aan waarde heb staan is de ontvanger van digitenne(150,00!). Het lijkt me dus een beetje onzinnig om nog verzekerd te zijn voor de inboedel. Ik ben echter stevig bezig om te sparen en ik kan in princyppe de inboedel zelf nw of tweede hand zelf regelen. Eigenlijk is m'n vraag dus is het zinnig om de verzekering op te zeggen tot re iets gebeurd is waardoor ik nieuwe spullen aan moet schaffen en me dan te verzekeren? Graag verneem ik. Me vriendelijke groeten. Eric Vos

2046 10 Rapporteer

pekogi
door pekogi - Jan 9, 2006 om 14:52
143 Antwoorden / 1 Vragen

Verzekeren betekent eigenlijk ervoor zorgen dat je schade wordt betaald als je door een onzeker voorval schade hebt geleden. In het geval van een inboedel mag je dat helemaal zelf weten. Geen wet die je verplicht daarvoor verzekerd te zijn. Ikzelf vind het (ook als verzekeringsman natuurlijk) niet zo slim om niet verzekerd te zijn. Een ongelukje zit in een klein hoekje. Maar ook ik heb eens een klant gehad die echt niets van ook maar enige waarde had. Als je ?cht niets van waarde bezit hoef je ook niet verzekerd te zijn voor de inboedel. Reken er wel op dat de FBTO een contractsduur kent van 10 jaar. Maar misschien zit je daar wel dicht bij. Je kunt dus niet direct van de verzekering af. Een optie is om het verzekerd bedrag te verlagen totdat je alleen nog maar de minimumpremie betaalt. Dan heb je voor een kleine premie toch nog wat. Ik hoop dat je de juiste keuze maakt. Veel succes ermee. Groetjes.

scroogy
door scroogy - Jan 9, 2006 om 15:45
367 Antwoorden / 20 Vragen

Een inboedelverzekering verzekert niet de werkelijke waarde van de inboedel maar de vervangingswaarde.

Dus als nu bij jou de boel afbrandt of dat 'n inbreker niet vind (of niet weet) dat je inboedel al helemaal is afgeschreven krijg je nieuwe spullen op kosten van de verzekering.

Kijk je bij de waarde van de inboedel ook naar je kleding, CD's en andere gebruiktvoorwerpen ?. Wat scheelt het je als je de verzekering eruit doet, 100 euro per jaar, is dat het je waard om eventueel op eigen kosten opnieuwe in te richten ?

dolfijn25
door dolfijn25 - Jan 10, 2006 om 10:07
66 Antwoorden / 28 Vragen

Inboedelpolissen keren meestal uit op basis van nieuwwaarde.Hierme wordt bedoeld de prijs die moet worden om de beschadigde zaken te kunnen vervangen. Om de verzekerde som volgens nieuwwaarde vast te stellen kunnen de verzekeringnemer aan de hand van een intventarislijst de waarde van hun inboedel bepalen.Daarnaast worden de bepaalde checklist toegepast de zogenaamde inboedelmeter.

De verzekeringnemer dienen daarbij uit tegaan van de actuele winkelprijzen.

stemt de verzekerde som overeen met de nieuwwaarde dan word ook de nieuwwaarde te volle vergoed.

De vereniging van brandassuradeuren heeft een bindend besluit een verbod tegen nieuwwaarde vergoeding uitgevaardigd voor:

A) zaken die nog te repareren zijn: dat spreekt vanzelf een krasje op een meubelstuk is geen reden voor een volledige vergoeding.soms blijken voorwerpen na een reparatie minder waard te zijn in z,n geval is het de verzekeraar toegestaan naast de vergoeding van de herstelkosten een extra betaling te doen wegens waarde vermindering.

B) voorwerpen die minder waard zijn dan 40% van de nieuwwaarde.Deze zaken zijn al oud er is meer dan 60% op afgeschreven.Vergoeding tegen nieuwwaarde is dan niet op zijn plaats.

C) voorwerpen die aan het gebruik zijn ontrokken waarvoor ze bestemd zijn. Bijvoorbeeld een moeder bewaart de babykleren en het speelgoed van haar opgroeiende kinderen.

D) bromfietsen.

In sub b tm d vindt vergoeding tegen de dagwaarde plaats dit is de aankoopwaarde die verminderd is met een bepaald percentage wegens slijtage het uit de mode raken of veroudering.

wel dat je een inboedelmeter kunt invullen om te verkomen dat je onderverzekerd bent. deze is dan 5 jaar geldig en moet tevens vervangen worden cq op nieuw worden ingevuld bij een verhuizing en eventueel na een schadegebeurtenis.

enige tijd geleden is ook een vraag gesteld over de nut van inboedelverzekering en nieuwwaarde ik heb toen het bovenstaande antwoord gegeven en aangezien ik niet weet hoe ik een "linkje" moet plaatsen heb ik het antwoord van toen even gekoppieerd. ik hoop dat je er wat aan hebt.

suc6 verder

pekogi
door pekogi - Jan 10, 2006 om 10:26
143 Antwoorden / 1 Vragen

Een prachtig, en waar verhaal. Maar dat is niet waar de vraagsteller op doelde. Iedereen mag zelf beslissen of hij zich verzekert of niet. (Behalve voor de wettelijk verplichte zaken uiteraard.) Het Rijk, de Koningin, de gemoedsbezwaarden bijvoorbeeld. Als je zoveel geld bezit, dat je zelf voor nieuw ( of tweedehands) kunt zorgen hoef je je niet te verzekeren. Ik zei al dat ik het niet slim vond omdat de premie in verhouding tot de waarde niet veel voorstelt, maar daar ging het hier niet om. Verzekeren is ervoor te zorgen dat je schadeloos gesteld wordt na een schade veroorzaakt door een onzeker voorval. Je mag dus zelf weten of je dat wilt. En inderdaad; het is mij een keer overkomen dat ik bij een klant was die echt niets had dat ook maar enigszins in de buurt kwam om bij schade iets nieuws te krijgen. Dus moet je zelf maar weten of je zelf het risico wilt lopen of het afwentelen op een verzekeringsmaatschappij.

dolfijn25
door dolfijn25 - Jan 10, 2006 om 10:58
66 Antwoorden / 28 Vragen

@pekogi,

nee dat het niet is wat de vraagsteller bedoelde maar ik probeer alleen maar aan te geven dat verlagen vaak lijdt tot onderverzekering en dan krijg je nog niks of maar een deel daarvan.

vandaar dat ik het toch even wilde melden misschien kan de vraagsteller wel een nieuwe inboedelmeter invullen en kijken wat het nieuwe verzekerde bedrag word.

de meeste bedragen gaan mee met de indexering en als je dan zelf niks doet dan gaat het bedrag alleen maar omhoog en als je een nieuwe inboedelmeter invult gaat het bedrag wellicht naar beneden.

tevens zijn de bereddingskosten op de inboedelverzekering meeverzekerd als je alles kwijt bent na bijvoorbeeld een brand en je moet tijdelijk je onderdak elders zoeken dan kun je die kosten ook verhalen op je verzekering dus helemaal niet verzekern lijkt mij niet slim kosten lopen sneller op dan je denkt.

pekogi
door pekogi - Jan 10, 2006 om 11:14
143 Antwoorden / 1 Vragen

@Beste dolfijn. ik begrijp je helemaal. Ik schreef ook: een prachtig en waar verhaal. Mijn verzekeringsmannenhart denkt ook anders, maar dat is niet waar Mamova om vraagt. Als hij dit wil is dat zijn goed recht. Hij mag zelf risico lopen als hij dat wil. Vandaar dat ik vierkant sta achter mijn antwoorden. Groetjes, Peter.

dolfijn25
door dolfijn25 - Jan 10, 2006 om 11:39
66 Antwoorden / 28 Vragen

@peter,

ik snap jou ook en misschien kan de vraagsteller wel een goede mix vinden tussen jou antwoorden en de mijne je weet maar nooit.

en nee je inboedel verzekeren is niet verplicht.........

de vraag die je je hier kunt stellen is wat is wijsheid?

groetjes

ma
door mamova54 - Jan 10, 2006 om 12:37
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ok hier nog even een vraagje van Mamova54, ik ben verzekerd bij fbto. Zelf geregeld maar heb geen checklist, ik heb gewoon maar wat geschat. Het is dus raadzaam een lijstje te maken van spullen en daar de nieuw waarde bij te zetten en me voor die nieuwwaarde te verzekeren? Ja het klinkt misschien stom hoor maar ik weet zelfs na die 37 jaar nog niet precies hoe dit allemaal gaat. Dank voor alle antwoorden

br
door breehorn - Feb 1, 2006 om 22:28
26 Antwoorden / 0 Vragen

FBTO hanteert contracten van 1 jaar.

opaleo
door opaleo - Feb 2, 2006 om 21:35
67 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Eric.

Natuurlijk beslis jezelf of jij je wel of niet verzekerd tegen brand. Maar ik wil je op het hart drukken hou deze verzekering aan. Jouw spulen zijn zo goed als af zeg je, maar je kleding, beddegoed, keukenspullen en ga zo maar door. De meeste waarde zit in de kleine dingen, en kijk maar eens om je toe wat dar allemaal van staat.Maak een checklist en begin in dekeuken, schrijf alles op en ook wat het gaat kosten bij vervanging. Ik weet brand krijg je niet erg gauw, maar als het je gebeurt en je bent niet verzekerd, ben je zeker ettelijke duizenden euros kwijt aan vervanging van al die kleine dingen. Denk daarbij ook aan CD-s portabel apparatuur, je pc nez, enz, enz, enz. Reken dat eens uit, en je weet het, wel of niet verzekeren. Doe maar wel verzekeren, altijd op safe.

Succes Opaleo.