Ma
door MarievH Mar 31, 2023 om 09:19
Garantie & verzekeringen

Mag een overlijdingsverzekering je vanwege een postnatale depressie weigeren?

Hallo,

Ik ben bij een verzekeraar geweigerd vanwege een postnatale depressie waarvoor ik in behandeling ben.

Zij stellen dat ik eerst herstelt moet zijn én weer volledig moet werken. Ivm de zwangerschap en bevalling werk ik dus al enkele maanden niet, want tja zo gaat dat nu eenmaal ;)
Zij stellen dat ik eerst hersteld moet zijn én volledig moet werken. Vooral dit laatste vind ik ook een vreemde eis. Daarnaast is de vraag hoe haalbaar  ''volledig'' werken is in een periode waar je moeilijk aan kinderopvang/oppas kan komen.

Iemand advies hierin?

Mvg,

1535 9 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Mar 31, 2023 om 09:24
11537 Antwoorden / 51 Vragen

De verzekering bepaald of iemand wel of geen verzekering krijgt. Als zij, om welke reden dan ook, het risico te groot vinden op het aanvraagmoment, wordt u dus niet geaccepteerd. Een verzekering is nooit verplicht om u te verzekeren.

Mabelle
door Mabelle - Mar 31, 2023 om 09:25
418 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, een verzekeraar mag je weigeren.

getty
door getty - Mar 31, 2023 om 09:31
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ja, dit mag, zij maken een risicoafweging en die valt voor u negatief uit.

atlas1302
door atlas1302 - Mar 31, 2023 om 11:28
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ja dat mag, het werkt zoals het is. Alleen dat volledig werken gaat er bij mij ook niet in, het zal niet om de tijdsduur van werken gaan, maar...? Of u volledig hersteld bent van uw depressie!

Dus volledig moet werken, zal volledig kan werken bedoeld zijn.

sira
door sira - Mar 31, 2023 om 13:37
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Vrouwen met een postnatale (postpartum) depressie zijn altijd een risico om te verzekeren.

Als u op zoek gaat naar een andere maatschappij, omdat de eerste u heeft geweigerd, verzwijg de depressie dan niet, want dat gaat u een hoop problemen geven en bent u uiteindelijk slechter af.

Verdiep u eerst op internet welke complicaties een depressie kan hebben. Dat risico wil een verzekeringsmaatschappij niet lopen.

Ik ben het met Atlas1302 eens dat er bedoeld wordt "volledig kunnen werken".

sw
door swat1500 - Mar 31, 2023 om 13:41
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Alleen als u geweigerd wordt op discriminerende gronden heeft een aanvechtbare afwijzing.
In dit geval wordt u een te groot risico geacht en is afwijzing niet discriminerend.

rj
door rjw - Mar 31, 2023 om 20:40
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Volledig werken zal betekenen dat je bent teruggekeerd in het normale arbeidsproces. Dus niet slechts therapeutisch werken (wat vaak gebeurt als eerste opstapje) maar gewoon zonder verdere beperkingen. Of dat 16 of 40 uur is is niet relevant.

mahadma
door mahadma - Apr 1, 2023 om 18:05
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Als er een acceptatieverplichting zou bestaan, zouden de verzekeraars snel failliet gaan.

Iv
door Ivo W - Apr 1, 2023 om 18:55
729 Antwoorden / Vragen

Ja dit mag. Depressies geven een nogal verhoogd risico op vroegtijdig overlijden blijkt uit de praktijk (zelfmoord).

De verzekeringsmaatschappij mag een risico afweging maken en als die voor hen te nadelig uitpakt dan heeft het bedrijf twee opties: de verzekering weigeren of met een zeer hoge premie en allerlei uitsluitingsclausules toch een verzekering aanbieden die de klant dan waarschijnlijk toch niet wil afsluiten.
Omdat ze bij de verzekeringsmaatschappij geen zin hebben om aan dat laatste een hoop tijd te besteden, kiezen ze voor de optie om aan u geen verzekering te verstrekken.