rw
door rwlinda Mar 1, 2013 om 17:37
Garantie & verzekeringen

Met terugwerkende kracht premie verhoogd

Ik heb al jaren een autoverzekering en in juni 2012 ook een motorverzekering afgesloten, bij een andere verzekeraar, via een tussenpersoon. Ik had 8 schadevrije jaren opgebouwd met de auto en deze data staat ook in Roydata en geldt ook voor motorverzekeringen. Afgelopen 8 maanden ben ik verzekerd geweest met een no-claimkorting die hoort bij 8 schadevrije jaren. Nu wil de verzekeraar na 8 maanden mij die korting met terugwerkende kracht niet geven omdat ik alleen recht heb op die korting als ik ook mijn auto bij hun verzeker. Dit heeft nooit in de voorwaarden/polis gestaan. Het gaat om een verhoging van zo'n 35 naar 60 euro per maand, en omdat ik er een jaar aanvast zit, loopt het bedrag aardig op. Ik heb aangegeven niet akkoord te gaan met de nieuwe premie, maar mijn tussenpersoon geeft nu niet meer thuis en de verzekeraar wil er ook niets aan doen. Ze hebben me de afgelopen 8 maanden in rekening gebracht; deze incasso heb ik echter via de bank teruggehaald omdat ik niet akkoord ben. Maar, wat nu?? Kan een verzekeraar na zoveel maanden ineens de premie met terugwerkende kracht verhogen?! Ik heb geen schades gehad oid.

3324 15 Rapporteer

dearagain
door dearagain - Mar 1, 2013 om 20:24
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*advies: zeg de verzekeringen zo snel mogelijk op en ga in zee met een andere verzekeraar die (nog) niet tot de groep graaiers behoort

rw
door rwlinda - Mar 1, 2013 om 20:30
7 Antwoorden / 1 Vragen

@dearagain
Dat wil ik ook doen zodra dit afgehandeld is. Als ik nu opzeg, dan zullen ze me herinneringen blijven sturen dat ik die verhoogde premie nog moet betalen en me als wanbetalen te boek zetten. Daarom wil ik dit eerst netjes afhandelen. Mijn tussenpersoon heeft inmiddeld bericht dat hij met de accountmanager van de verzekeraar bezig is om dit op te lossen. De verzekeraar is echter erg traag met actie ondernemen.

Ik wil eigenlijk graag weten of een verzekeraar dit zomaar kan doen? Premie wijzigen zo lang na het afsluiten.
Dat ik weg moet daar lijkt me duidelijk, maar ik handel zaken graag netjes af zonder er een vervelend gevoel aan over te houden.

rw
door rwlinda - Mar 1, 2013 om 21:02
7 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1 dank voor je antwoord!
Mijn tussenpersoon heeft na het plaatsen van mijn bericht hier contact opgenomen (dat was overigens niet de aanleiding hoor). Hij zegt bezig te zijn met de verzekeraar en dat hij heeft aangegeven dat zowel hij als ik niet akkoord gaan met de premieverhoging. De werknemers van de verzekeraar zijn niet van plan het terug te draaien, dus er wordt nu gewacht op een reactie van de accountmanager.

Ik zal, als er voor het verstrijken van de uiterlijk betaaldatum nog geen reactie is, de btaling met opmerking dat het onder protest is doen. Dank voor die tip! Uit de verzekering gegooid worden en als wanbetaler te boek staan, is het laatste wat ik zou willen.

De verzekeraar is Delta Lloyd.

tijger1
door tijger1 - Mar 1, 2013 om 21:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een premie wijzigen zo lang na het afsluiten, kan natuurlijk wel, maar alleen als er iets fout is gegaan.

Maar als nergens bij hen vermeld staat dat u pas de schadevrije jaren krijgt als u ook de auto daar verzekerd, kunnen zij dat niet nu ineens en dan ook nog met terugwerkende kracht doen. U zegt eerst mijn tussenpersoon geeft nu niet meer thuis en in uw reactie zegt u, mijn tussenpersoon heeft inmiddels bericht enz., dus wat is het nu?

Als uw tussenpersoon het opgenomen heeft met de verzekeraar, wacht de uitkomst daarvan in ieder geval even af.

Voor de zekerheid zou u ook die 8 maanden aanvulling wel kunnen betalen, maar zet dan op de overschrijving: ONDER PROTEST.
Als men u uit de verzekering gooit bent u verder van huis.

Om welke verzekeraar gaat het?

tijger1
door tijger1 - Mar 1, 2013 om 21:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hebt het al gestorneerd. Dus per omgaande overmaken.

rw
door rwlinda - Mar 1, 2013 om 22:05
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ok. Wel raar dat mijn tussenpersoon zegt dat ik moet wachten met betalen. Hij adviseerde ook om het bedrag te storneren. Heb nog ruim een week om de betaling te voldoen, dus zal dit dinsdag doen als ik nog niets weet.

Vervelende van een mededeling bij een betaling met betaalkenmerk willen zetten is dat dat niet kan. Of een mededeling of het kenmerk... Maar goed, dat is een detail :)

tijger1
door tijger1 - Mar 1, 2013 om 22:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vind het wel raar dat uw tussenpersoon dat zegt. Zeker door de telefoon? Als er dan problemen ontstaan , bent u nergens. Als de verzekeraar vervelend doet, melden zij u af bij de RWD en zit u aan een boete vast en probeer die dan maar eens ongedaan te krijgen en dan "geeft de tussenpersoon ook niet thuis".

U hebt het over een betalingskenmerk. Hebt u na de stornering een acceptgiro toegestuurd gekregen?

Bij de ING heb je voldoende ruimte om te vermelden : onder protest met daarnaast of eronder het eventuele betalingskenmerk. Dus niet in die speciale vakjes.

rw
door rwlinda - Mar 1, 2013 om 23:11
7 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn tussenpersoon doet alles per email. Op zich handig dat ik alles wat hij "gezegd" heeft op schrift heb staan.

Ik heb nog even goed gekeken en kan ook kiezen om het referentienr te vermelden (dan is er nog ruimte voor een tekst als onder protest) ipv het betalingskenmerk.
Ik ga de betaling op z'n laatst dinsdag doen, dat is 5 dagen voor het verstrijken van de termijn.

tijger1
door tijger1 - Mar 1, 2013 om 23:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heel verstandig. Zet het in kapitalen.

rw
door rwlinda - Mar 1, 2013 om 23:37
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ga ik doen. Dank voor de tips en antwoorden!

ti
door tino24 - Mar 12, 2013 om 23:16
95 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft dus 8 schadevrijejaren op uw autoverzekering. Deze zijn in gebruik bij verzekeraar A. U heeft een 2e motorrijtuig aangeschaft en deze bij verzekeraar B ondergebracht en daar aangegeven dat u 8 schadevrijejaren heeft.

Probleem:
u heeft deze 8 schadevrijejaren niet, aangezien deze in gebruik zijn voor de auto bij verzekeraar A. Aangezien verzekeraar B deze dus niet uit roydata kan ophalen om ze te gebruiken voor de motor corrigeren zij de premie per ingangsdatum. Dit heeft dus niets met graaien of fouten van de verzekeraar te maken.

Feiten:
-de hogere premie is terecht aangezien de aangegeven schadevrijejaren niet daadwerkelijk beschikbaar zijn
-oplossing is auto bij verzekeraar B onderbrengen (premie en voorwaarden uiteraard vergelijken!!)
(2 gezinsmotorrijtuigverzekering/meerwielentarief)
-de tussenpersoon heeft z'n werk waarschijnlijk niet goed genoeg gedaan.

De meerpremie betalen en vragen om uit coulance de verzekering alsnog per heden te beëindigen en per de beëindigingsdatum bij de auto verzekeren. (als dat daar niet kan, dan beiden oversluiten naar een verzekeraar die wel beide voertuigen kan verzekeren)

Vraag:
waarom heeft u niet meteen de motor als 2e gezinsmotorrijtuig bij uw autoverzekeraar aangebracht?

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2013 om 23:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tino24

Niet elke autoverzekeraar verzekert ook motoren.

rw
door rwlinda - Mar 12, 2013 om 23:31
7 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi tino24,

Achteraf bekeken zou ik het ook heel anders gedaan hebben.
Het is mij nooit duidelijk gemaakt dat de data uit Roydata maar eenmalig gebruikt kan worden (is ook klinklare onzin omdat m'n motorverzekeraar wel kon inzien dat die jaren in Roydata stonden, maar er gewoon als regel hebben dat ze maar door 1 verzekeraar gebruikt kan worden (ik denk dat ze dat doen omdat als er iets met voertuig 1 gebeurd, je premie voor beiden voertuigen omhoog gaat en die controle er niet is als je bij 2 verschillende verzekeraars zit).

Waarom ik de motor niet bij verzekeraar A heb afgesloten? Ze boden op de site geen motorverzekering aan, dus ben ik ergens anders gaan kijken. Recent gevraagd of m'n motor daar toch verzekerd kan worden, en dat kan, maar erg duur).

Uiteindelijk is de verzekeraar mondeling akkoord gegeaan met het toch berekenen van de hoge no-claimkorting per ingangsdatum, maar heb daar op papier en wat rekeningen betreft nog niets van gezien.

Uiteindelijk komt het er op neer dat er nooit volledige informatie is verstrekt, waardoor ik verkeerde (en m.i. logische) aannames heb gedaan. Waarom zegt verzekeraar B niet meteen dat ze de hoge no-claimkorting niet kunnen geven als m'n auto ergens anders verzekerd is?

Schuld (voor zover je dat kunt noemen) ligt m.i. bij de verzekeraar, of beter gezegd de tussenpersoon. Zij zouden service moeten verlenen en mensen moeten helpen en van volledige en correcte informatie voorzien. Dit is in dit geval niet gebeurd.

Intussen is de autoverzekering over naar de motorverzekeraar en er is mij beloofd dat de premie van de motor per ingangsdatum de hoge no-claimkorting krijgt. Nu dat nog op papier bevestigd te zien krijgen zou dit vraagstuk volledig oplossen.

Nogmaals dank voor de reacties.

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2013 om 23:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voortaan ook maar zelf alles regelen. Die tussenpersonen zijn hun provisie echt niet waard. Ook alles schriftelijk of per mail laten bevestigen en bewaren, want iedereen lijdt aan geheugenverlies.

Fijn dat alles nu waarschijnlijk in orde komt. Bedankt voor het terugmelden.

rw
door rwlinda - Mar 12, 2013 om 23:45
7 Antwoorden / 1 Vragen

Per mail heb ik de bevestiging ook, maar het is vooralsnog nog niet doorvertaald in de juiste (verlaagde) premie. Maar, ik heb er vertrouwen in dat het uiteindelijk allemaal goedkomt.