Ik

Mijn kozijnen zijn gaan rotten na een lekkage, valt dit onder waterschade?

Een aantal jaar geleden hebben we een flinke lekkage gehad door het balkon. Hierdoor is er heel veel water in de spauwmuur gekomen en zijn de kozijnen van binnenuit gaan rotten. Na de lekkage hebben we de kozijnen nog laten schilderen aan de buitenkant maar nu komen we erachter dat ze dus verrot zijn... Kan ik dit op mijn inboedelverzekering gooien onder waterschade?

8266 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 2, 2020 om 12:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, ten eerste zijn kozijnen geen inboedel en als u uw polis zou doorlezen, dan zult u zien dat langzaam inwerkend vocht en daardoor "rot" niet gedekt is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 2, 2020 om 12:37
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Lekkage door een balkon is geen inboedelschade maar opstalschade. Als u daarvoor verzekerd bent (een opstalverzekering heeft) is het melden bij uw verzekeraar de moeite waard. Ik sluit evenwel niet uit dat u als reactie krijgt dat u zelf na het ontdekken van het water in de spauw onvoldoende zelf heeft gedaan om dit te voorkomen.

aurora1
door aurora1 - Apr 2, 2020 om 13:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, zie ook de polisvoorwaarden.
Handiger was geweest als u eerst met een bouwontvochter het vocht uit de muren had laten trekken. Die machines zijn o.a. te huur bij Gamma en Karwei.

aurora1
door aurora1 - Apr 2, 2020 om 13:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen
gerbera
door gerbera - Apr 2, 2020 om 13:40
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Vreemd dat de kozijnen gaan rotten door vocht in de spauwmuur. Normaal moeten er in de spauwmuur ventilatiegleuven(voegen) zitten waardoor het vocht weg kan trekken. Lijkt mij verder ook sterk dat vocht in de kozijnen is getrokken want dan zouden deze slecht behandeld zijn met name op die plaatsen waar het de muren raakt. Tevens zouden de vraakvlakken aan de kozijnranden, muren, vochtplekken moeten vertonen. Vreemd ook dat de schilder dit niet heeft opgemerkt en nog vreemder dat ze van binnenuit zijn gaan rotten tenzij u een zeer hoge vochtigingsgraad in die ruimte heeft. Ik weet niet hoelang de kozijnen er al inzitten maar denk eerder dat deze al slecht waren en het afbraakproces door vocht is versneld, en dat gebeurd voornamelijk op plaatsen waar plamuur is gebruikt. Inboedel of opstalverzekering keren alleen uit bij schade die direct geconstateerd wordt maar daar vallen rottende kozijnen niet onder. Dit wordt beschouwd als zijnde slecht of achterstallig onderhoud.

1paul
door 1paul - Apr 3, 2020 om 12:17
3148 Antwoorden / 0 Vragen

Als dit al hierdoor zou komen, wat ik niet denk, is het niet voor de inboedelverzekering, er loopt water de spouw in, langs het kozijn en van zodra het stopt met regenen droogt het kozijn weer, is he tkozijn goed behandeld, verf, dan kan dit geen last...

Als u wil claimen dan laat eerst een onderzoek uitvoeren door een bouwkundige om de oorzaak te achterhalen, kan zomaar zijn dat er een andere oorzaak aan ten grondslag ligt...

Ex
door Expansievatje - Apr 3, 2020 om 12:37
31 Antwoorden / 1 Vragen

SPOUW

tr
door truvanu Apr 3, 2020 om 14:06
51 Antwoorden / 0 Vragen

VAATJE (met een knipoog...)

edrick3
door edrick3 - Apr 3, 2020 om 14:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Verander je gebruikersnaam!
Of heb je graag spam?

Als je ingelogd bent klik je op Profiel
Klik dan op Bewerk profiel.
Klik dan op mijn.bnnvara.nl
Klik dan op Accountinstellingen
Klik op Gebruikersnaam en emailadres
Klik op wijzigen
Wijzig je gebruiksnaam
Klik op Opslaan.

mo
door mof - Apr 3, 2020 om 14:38
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Kozijnen zijn geen inboedel. Moet op de opstalverzekering zou ik zeggen.