E.
door E. Smit Dec 10, 2023 om 23:07
Garantie & verzekeringen
Moet je loonkosten betalen binnen garantie periode

Ik heb in 2019 zonnepanelen gekocht en sinds 2 weken terug is er een optimizer vervangen omdat die stuk was. Hier heb ik garantie op maar ik krijg vervolgens wel een rekening van €350 omdat de loonkosten niet in de garantie valt.  Dit vind ik een erg duur grapje.  Moet ik dit bedrag betalen?  Want ik denk dus als je garantie hebt dat men dit kosteloos moet reparen of vervangen. Klopt dit wel?

3815 7 Rapporteer

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Dec 10, 2023 om 23:12
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Het zal in de voorwaarden (die u vast gelezen heeft) zeker staan. De optimizer is wel garantie, volgens de factuur 25 jaar, maar die garantie komt van  een leverancier van het apparaat. Die loonkosten zijn alleen op U te verhalen. Nogmaals: Check uw voorwaarden.

E.
door E. Smit Dec 10, 2023 om 23:18
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik kan mij dit niet heugen de voorwaarden en aangezien het 8 extra panelen waren op een nieuwbouw huis. Maar ik zal eens even goed zoeken of ik dit nog terug kan vinden. Dankuwel

E.
door E. Smit Dec 11, 2023 om 17:35
1 Antwoorden / 2 Vragen

Kleine update. Dan kan dit topic ook gesloten worden. Er staat inderdaad in de voorwaarden (die ik via de bouwer van mijn huis heb verkregen) dat het uurloon wel betaald moet worden.  Heb nog even gebeld met het bedrijf en mijn beklag gedaan dat ik  niet duidelijk had en graag "bij een volgende keer"  beter geïnformeerd wil worden anders had ik dit niet laten doen.

Affein  de rekening is betaald en ik ben een wijze en dure les rijker..

tenormin
door tenormin - Dec 10, 2023 om 23:46
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Ik denk wel dat u "loonkosten zal moeten betalen. Na bijna 5 jaar. En ook wat ik tegenwoordig lees: kan het zomaar zijn dat van uw zonnepanelen geen geld meer terug krijgt maar zelfs moet terugbetalen. Zoiets als: elektrische auto's hoeven geen wegenbelasting te betalen, wat ook in 2024 veranderd zal worden. Is triest maar wat ik lees: helaas waar.

Thijs12
door Thijs12 Dec 11, 2023 om 08:30
554 Antwoorden / Vragen

Ik denk ook dat het betaald moet worden.
Als het binnen 2 jaar of zo kapot was gegaan was het anders geweest.
Je kunt nog blij zijn dat het geïnstalleerd is.
Ik had na 10 jaar mijn omvormer kapot. Mijn installateur bestaat niet meer. Gestopt of failliet is mij onbekend.
Niemand werkt aan een installatie die ze niet zelf hebben geïnstalleerd. Vijf zonnepanelen installateurs en vijf elektriciens benaderd. Tenslotte heb ik het maar zelf gemonteerd. Maar als je dat niet zou kunnen heb je een groot probleem.

En dat zijspoor van Tenormin.
Als er geen wegenbelasting betaald zou worden raken de wegen snel in verval. Vooral bij electrische voertuigen is de wegslijtage veel hoger vanwege het hogere gewicht.

rj
door rjw Dec 11, 2023 om 09:06
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Even die laatste opmerking corrigeren: we betalen geen wegenbelasting, maar motorrijtuigenbelasting (of houderschapsbelasting) en de opbrengsten daarvan gaan naar de algemene middelen. Uit de algemene middelen worden wegen betaald. Maar ook alle andere voorzieningen die we hebben. Je zou dus prima de wegen kunnen onderhouden zonder motorrijtuigenbelasting. Dat is gewoon een politieke keuze.

Thijs12
door Thijs12 Dec 11, 2023 om 09:35
554 Antwoorden / Vragen

Oei vreselijk offtopic. Wis me maar.

Oke we zouden natuurlijk de wegen ook kunnen onderhouden van de zorgverzekering, de premie volksverzekeringen, of de onroerend zaak belasting.
Het kan in ieder geval niet plotseling gratis zijn omdat er in Europa geen verbrandingsmotoren meer zouden zijn in de verre toekomst. Dan missen we ook nog de belasting op brandstoffen. Die kan dan natuurlijk wel op de stroom gezet worden.

Me
door Meindo Dec 11, 2023 om 13:53
64 Antwoorden / Vragen

Het is de hoogste tijd dat elektrische auto's wegenbelasting gaan betalen. Ze zijn erg zwaar en vormen daardoor een  extra belasting voor het wegdek. Bovendien is het discriminatie tegenover de autobezitters met een brandstofauto.

ba
door basic2 - Dec 11, 2023 om 09:25
15 Antwoorden / Vragen

Net als anderen zeggen. Je moet gewoon betalen. Van de installateur heb je ook garantie op het installatiewerk. Dus als je een loszittende koppeling zou hebben in een snoer, heb je daar binnen een bepaalde termijn gerantie op. Niet op het onderdeel waar je fabrieksgarantie op hebt.

Ik ben het met je eens, dat dit dus eigenlijk een halve garantie is. Mijn buurman heeft er ook een stuk. Heeft hem gewoon niet meer vervangen. De rest doet het nog.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 11, 2023 om 10:26
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Hier is sprake van een ondeugdelijk product waarop de wettelijke garantie van toepassing is. Daar vallen loonkosten dan wel degelijk ook onder en is degene die de optimizer heeft geleverd degene die dient te worden aangesprken. Zie onderstaande verwijzingen en metr name die naar de relevante wetgfeving:

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.

Mabelle
door Mabelle Dec 11, 2023 om 10:31
453 Antwoorden / 1 Vragen

"u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond"

Dat verschrikkelijke klachtenkompas is gelukkig gestopt.

Ja
door JannyBoe - Dec 11, 2023 om 12:26
521 Antwoorden / Vragen

U moet in principe bij de leverancier/installateur zijn maar wat let u om contact op te nemen met Solar Edge om te informeren of de uitleg van de gatantievoorwaarden wel klopt? Even een check voor de zekerheid.

Snue geld trouwens. De vervangingskosten zijn vele malen hoger dan de prijs van een optimizer. Maar dit terzijde.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 11, 2023 om 13:04
2094 Antwoorden / Vragen

U krijgt hier fabrieksgarantie, dat is bovenwettelijke garantie van de fabrikant en die mag garantie op een onderdeel geven en heeft geen verplichting het arbeidsloon te vergoeden. Als u gebruik wil maken van wettelijke garantie is het aan u, bij uw leverancier aan te tonen, dat er sprake is van een non-conformiteit, een gebrek dat al bij de oplevering aanwezig was. Ik denk dat u een uitstekende kans maakt dat met behulp van experts en een advocaat bij de kantonrechter te winnen maar of het loont is sterk de vraag.

mo
door mof - Dec 11, 2023 om 16:51
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat hangt van de garantievoorwaarden af. U heeft in principe garantie op het product. Niet op de manuren.