Navigatie scherm/systeem van KIA binnen 4 jaar kapot, 3 jaar garantie, wat zijn mijn rechten?
Goededag,
Ik heb een KIA rio van mei 2016 waarvan het navigatie scherm/systeem het 1,5 maand geleden begeven heeft. De garantie hierop is 3 jaar en valt daar dus buiten, nieuw systeem erin zou 2200 euro en 2e hands 1100 euro kosten.
Ik zou kunnen verwachten (de verwachte levensduur) dat het navigatie scherm/systeem veel langer mee gaat, zeker als het 2200 euro kost en al binnen 4 jaar kapot is. Coulantie is ver te zoeken bij KIA en vroeg met af wat me rechten zijn in dat opzicht.
Alvast bedankt voor de reacties!
Dat lijkt me erg kort voor die prijs. Van belang is natuurlijk wel hoe het komt dat de navigatie kapot is. Veel verkopers zeggen dat je buiten de garantietermijn ook geen garantie meer hebt, maar toch moeten producten wel aan het verwachtingspatroon voldoen. Een geschillencommissie of in uiterst geval rechtsgang kunnen uitkomst bieden. Kijk eens op onderstaande link voor uitgebreide uitleg:
https://www.kieskeurig.nl/document/A19B25827AA58DE3C12574AB00374E15
Hoe is dat scherm/systeem kapot gegaan?
Wat mankeert er precies aan?
Zet eventueel voorlopig een gratis navigatie op uw smartphone, Map Factor bijv.
https://www.kiaclub.nl/topic/17896-navigatie-systeem/
Geef a.u.b. niet onnodig veel uit voor zo'n ingebouwd systeem.
Het updaten van zo'n ding is vaak al duurder dan een Tomtommetje en die heb je al v.a. €.100,00 incl. de regelmatige updates.
Hallo Maddogs,
Het is een veel voorkomend probleem bij nieuwere auto's: elektronica problemen.
Helaas heb je geen rechten meer na 4 jaren.
Due €2200 is niet door u extra betaald bij aanschaf van de Kua denk ik. Het is de prijs voor een nieuwe incl vervanging gok ik zomaar. Dus uitbouwen en inbouwen, synchroniseren met alle electronica in de auto en updaten
Voor uw garantieclaim moet u bij de verkoper van de auto zijn en dat zal de dealer zijn waar u de auto heeft gekocht. U moet zich dus niet tot Kia wenden.
De fabrikant kan zich op de fabrieksgarantie beroepen en die is voorbij.
De verkoper moet zich aan de Wettelijke garantie houden en die kan verder gaan dan de fabrieksgarantie.
Prijs zegt niet zo heel veel over de levensverwachting. Ik kan, mede omdat niet duidelijk is waardoor het scherm kapot is gegaan, geen goede inschatting maken of uw claim terecht is. Ook dit soort schermen heeft niet het eeuwige leven.
Kia is toch dat merk dat met 7 jaar garantie adverteerd?
2016 + 7 = 2023.
7 jaar garantie blijkt dus niet helemaal te kloppen zien we wel weer. Voorwaarden en addertjes blijkbaar.
Ik kreeg na zes jaar nog een nieuwe radio. Maar het ligt eraan wat en waardoor iets kapot is. Duidelijke schade en sllijtage valt niet onder garantie. Versleten remmen of banden ok niet. De accu bijvoorbeeld heeft 2 of 3 jaar afhankelijk van type en bouwjaar.
@mrmix
7 jaar garantie op roesten van kunststof onderdelen die zich in het interieur bevinden......:-)
Maar op heel veel zaken dus niet.
Wij hadden Kia uit 2013 gekocht in 2015 net nog geen 50.000 op de teller . Motor vast gelopen. Had nog niet eens eerst keuring gehaald . Sta je dan aan de kant van de weg. ANWB dacht meteen aan geen olie. Maar zat nog ruim voldoende in. Je zou denken, 7 jaar garantie. Hadden tenslotte documenten daar van. Nou niet dus. Geld alleen bij 1e eigenaar en als alle onderhoudt is geweest bij Kia dealer wat niet het geval was bij ons. Dan vervalt dus de garantie. Hadden mooi pech. Zelfs bezoek juridische loket gehad maar zat niks anders op dan volledig nieuwe motor op eigen kosten. Nou we hadden geen vertrouwen meer ik Kia dus auto laten exporteren en weggedaan voor een prikkie aan handelaar. Nooit geen Kia meer voor ons. 7 jaar garantie is een lachertje
Weet je zeker dat het ding stuk is en moest er geen update worden uitgevoerd?
https://www.kia.com/nl/service/onderweg/navigatie-updates/
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?
Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer
Extreme tandarts angst
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
...
Lees meer
Hoeveel vloeibaar wasmiddel gebruiken dopjes
Hoeveel fijne was per dopje van het flacon te gebruiken? Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer