ma
door maddogs Mar 31, 2020 om 18:05
Garantie & verzekeringen

Navigatie scherm/systeem van KIA binnen 4 jaar kapot, 3 jaar garantie, wat zijn mijn rechten?

Goededag,

Ik heb een KIA rio van mei 2016 waarvan het navigatie scherm/systeem het 1,5 maand geleden begeven heeft. De garantie hierop is 3 jaar en valt daar dus buiten, nieuw systeem erin zou 2200 euro en 2e hands 1100 euro kosten.

Ik zou kunnen verwachten (de verwachte levensduur) dat het navigatie scherm/systeem veel langer mee gaat, zeker als het 2200 euro kost en al binnen 4 jaar kapot is. Coulantie is ver te zoeken bij KIA en vroeg met af wat me rechten zijn in dat opzicht.

Alvast bedankt voor de reacties!

3439 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 31, 2020 om 18:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waardoor is dat scherm dan kapot gegaan? Is er iets tegen aangestoten?

getty
door getty - Mar 31, 2020 om 18:22
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Waarop baseert u een langere levensverwachting ?

ik denk dat u pech heeft.

Sp
door Spiem112 - Mar 31, 2020 om 18:28
12 Antwoorden / 2 Vragen

Dat lijkt me erg kort voor die prijs. Van belang is natuurlijk wel hoe het komt dat de navigatie kapot is. Veel verkopers zeggen dat je buiten de garantietermijn ook geen garantie meer hebt, maar toch moeten producten wel aan het verwachtingspatroon voldoen. Een geschillencommissie of in uiterst geval rechtsgang kunnen uitkomst bieden. Kijk eens op onderstaande link voor uitgebreide uitleg:
https://www.kieskeurig.nl/document/A19B25827AA58DE3C12574AB00374E15

aurora1
door aurora1 - Mar 31, 2020 om 18:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoe is dat scherm/systeem kapot gegaan?
Wat mankeert er precies aan?
Zet eventueel voorlopig een gratis navigatie op uw smartphone, Map Factor bijv.
https://www.kiaclub.nl/topic/17896-navigatie-systeem/

me
door mein33 - Mar 31, 2020 om 19:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Geef a.u.b. niet onnodig veel uit voor zo'n ingebouwd systeem.
Het updaten van zo'n ding is vaak al duurder dan een Tomtommetje en die heb je al v.a.  €.100,00 incl. de regelmatige updates.

Magnum007
door Magnum007 - Mar 31, 2020 om 20:37
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Maddogs,

Het is een veel voorkomend probleem bij nieuwere auto's: elektronica problemen.

Helaas heb je geen rechten meer na 4 jaren.

justmeagain
door justmeagain - Mar 31, 2020 om 22:53
623 Antwoorden / 8 Vragen

Due €2200 is niet door u extra betaald bij aanschaf van de Kua denk ik. Het is de prijs voor een nieuwe incl vervanging gok ik zomaar. Dus uitbouwen en inbouwen,  synchroniseren met alle electronica in de auto en updaten

Kijk anders voor een afternarket model van Pioneer, Kenwood of iets dergelijks. Vaak goedkoper meer mogelijkheden en gewoon te bedienen vanaf uw stuur als u dat nu ook kunt.

sw
door swat1500 - Apr 1, 2020 om 00:45
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Voor uw garantieclaim moet u bij de verkoper van de auto zijn en dat zal de dealer zijn waar u de auto heeft gekocht. U moet zich dus niet tot Kia wenden.
De fabrikant kan zich op de fabrieksgarantie beroepen en die is voorbij.
De verkoper moet zich aan de Wettelijke garantie houden en die kan verder gaan dan de fabrieksgarantie.
Prijs zegt niet zo heel veel over de levensverwachting. Ik kan, mede omdat niet duidelijk is waardoor het scherm kapot is gegaan, geen goede inschatting maken of uw claim terecht is. Ook dit soort schermen heeft niet het eeuwige leven.

MisterrMix
door MisterrMix - Apr 1, 2020 om 08:14
18 Antwoorden / Vragen

Kia is toch dat merk dat met 7 jaar garantie adverteerd?

2016 + 7 = 2023.

7 jaar garantie blijkt dus niet helemaal te kloppen zien we wel weer. Voorwaarden en addertjes blijkbaar.

Thijs12
door Thijs12 Apr 1, 2020 om 08:22
554 Antwoorden / Vragen

Ik kreeg na zes jaar nog een nieuwe radio. Maar het ligt eraan wat en waardoor iets kapot is. Duidelijke schade en sllijtage valt niet onder garantie. Versleten remmen of banden ok niet. De accu bijvoorbeeld heeft 2 of 3 jaar afhankelijk van type en bouwjaar.

justmeagain
door justmeagain Apr 2, 2020 om 23:57
623 Antwoorden / 8 Vragen

@mrmix
7 jaar garantie op roesten van kunststof onderdelen die zich in het interieur bevinden......:-)

Maar op heel veel zaken dus niet.

lo
door lovewinnie Apr 3, 2020 om 11:06
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hadden Kia uit 2013 gekocht in 2015 net nog geen 50.000 op de teller . Motor vast gelopen. Had nog niet eens  eerst keuring gehaald . Sta je dan aan  de kant van de weg. ANWB dacht meteen aan geen olie. Maar zat nog ruim voldoende in. Je zou denken, 7 jaar garantie. Hadden tenslotte documenten daar van. Nou niet dus. Geld alleen bij 1e eigenaar en als alle onderhoudt is geweest bij Kia dealer wat niet het geval was bij ons. Dan vervalt dus de garantie. Hadden mooi pech. Zelfs bezoek juridische loket gehad maar zat niks anders op dan volledig nieuwe motor op eigen kosten. Nou we hadden geen vertrouwen meer ik Kia dus auto laten exporteren en weggedaan voor een prikkie aan handelaar. Nooit geen Kia meer voor ons. 7 jaar garantie is een lachertje

panter22
door panter22 - Apr 1, 2020 om 08:46
6599 Antwoorden / Vragen

Weet je zeker dat het ding stuk is en moest er geen update worden uitgevoerd?
https://www.kia.com/nl/service/onderweg/navigatie-updates/

ma
door maddogs - Apr 1, 2020 om 23:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties,

Waarschijnlijk is binnen in de electronica er gewoon mee gekapt. Bluetooth, achteruitrij camera, navigatie, etc kan allemaal niet meer gebruikt worden. Alleen de radio werkt nog wel.

Ik ben nog in gesprek met Kia.

aurora1
door aurora1 Apr 2, 2020 om 02:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is dat waar u de auto gekocht heeft? Anders daar naar toe gaan.

aurora1
door aurora1 Apr 2, 2020 om 13:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En is er geen zekering defect oid? Laat dat eens doormeten/bekijken bij de verkoper.

lo
door lovewinnie - Apr 3, 2020 om 11:01
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Prijs zegt niks over levensduur helaas. Garantie van 3 jaar is voorbij dus wat u kunt doen is of nieuwe laten plaatsen of zo laten en los navigatie gebruiken.