sa
door sanroes Jun 5, 2005 om 18:08
Garantie & verzekeringen

No claim meenemen

Beste experts,

Sinds 5 jaar rij ik "in de auto van mijn moeder" om niet een veel te hoge premie te betalen voor mijn autoverzekering. Graag wil ik nu de autoverzekering op mijn eigen naam zetten.

Is het mogelijk om het aantal schadevrije jaren mee te nemen die ik zelf heb opgebouwd op de naam van mijn moeder? Is het ook mogelijk om de no-claim die mijn moeder al had opgebouwd mee te nemen?

Sander

1797 9 Rapporteer

vladja
door vladja - Jun 5, 2005 om 18:54
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Sander,

Even geduld, dan krijg je antwoord. Daar het een wat langer verhaal
wordt, type ik die eerst inWord om later naar antwoord te kopiëren.

Vladja

vladja
door vladja - Jun 5, 2005 om 19:24
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dat je vijf jaren "in de auto van je moeder"
gereden hebt, maakt dat jij de regelmatige bestuurder van die auto bent
geweest. In verzekeringsland moet de regelmatige bestuurder degene zijn op
wiens naam de verzekering staat. Dat je moeder dus als "regelmatige
bestuurster en verzekeringneemster" op de polis staat  klopt dus niet. Deze constructie wordt vaak
toegepast, omdat jonge verzekeringsnemers 18 tot ca. 23 jaar (einddatum
afhankelijk van verzekeringsmij) een extra hoge premie moeten betalen. Uit de
statistiek blijkt dat jonge mensen, die net hun rijbewijs hebben, vaker schade
veroorzaken door "roekeloos en show-achtig" rijgedrag. "Ik weet
precies wat ik doe en kan de risico's en verkeerssituaties exact
inschatten". Dat is bij jou niet het geval omdat je vijf jaar schadevrij
gereden hebt (of geluk gehad?).

Echter er is wel verzekeringsfraude gepleegd. Jouw naam had
op de polis moeten staan en niet de naam van jouw moeder. Als je nu die vijf
schadevrije jaren wil claimen. loop je tegen het volgende op.

Verzekeringsfraude: jij en jouw moeder komt op de zwarte
lijst te staan, waardoor je geen normale verzekering meer kunt afsluiten en
andere verzekeringen beëindigd kunnen worden bij de eerst de beste claim, die
je daarop indient. Naheffing van premie over de afgelopen vijf jaar naar het
prijsniveau dat je had moeten betalen. Ik zou dus maar stijf je mond
dichthouden tegen de verzekeringsmaatschappij.

Univé is voor een "beginnend" bestuurder een
redelijke verzekeringsmij. Kijk wel goed naar wat je wilt verzekeren. Ik heb
geen aandelen in Univé, maar dat bleek voor mijn zoon de beste oplossing. Univé
hanteert wel een eigen risico bij ruitschade als WA-extra, mini-casco (of hoe
ze het ook noemen). Er zijn goedkopere maatschappijen, maar of die bieden niet
de vlotte service, die je nodig hebt.

Na een paar schadevrije jaren is het mogelijk om in
gezinsverband bij sommige maatschappijen goedkoper uit te zijn. Als iemand
anders heel veel schadevrije jaren heeft en dus niet terugvalt in no-claim bij
een schade, om de polissen te koppelen en daarmee een wat extra schadevrije
jaren op jouw polis te krijgen. Voorwaarde is wel dat je in hetzelfde huis
woont als die andere verzekerde.

Maar wat betreft de vijf schadevrije jaren, STIJF JE MOND OP
SLOT !!

Vladja

vladja
door vladja - Jun 5, 2005 om 19:29
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dus. "u heeft al vijf jaar uw rijbewijs maar nog geen verzekering
afgesloten?". "Ik mocht de auto van mijn moeder gebruiken als
boodschappen autootje, dus er zo nu en dan in rijden of besturen als we
samen wegggingen of boodschappen doen".

Vladja

si
door six10again - Jun 5, 2005 om 19:35
27 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mijn ervaring kan dat, als je moeder stopt met autorijden. Uit eigen ervaring:

In 1997 had ik al 8 jaar mijn rijbewijs.
Ik had geen eigen auto en gebruikte zelden de auto van mijn vader.
In 1997 moest mijn vader (medische omstandigheden) stoppen met autorijden. Ik nam de auto over.
Met de royementsverklaring van mijn vader kon ik gelijk bij een andere verzekaar dan mijn vader beginnen met 8 schadevrije jaren.

vladja
door vladja - Jun 5, 2005 om 20:00
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Een no-claim verklaring is persoonsgebonden,

Als er geen geboortedatum op staat en je hebt dezelfde voorletters kan
je het proberen. Maar als ze er achter komen dan zit je met een
verzekeringsfraude. Waarbij de andere verzekeringen van je ouders
zonder meer beëindigd kunnen worden. Geen inboedel verz., geen AVP,
geen wat dan ook verzekering meer dan ook. Hup op de zwarte lijst. Niet
alleen jij maar ook jouw ouders. Wil je dat jouw ouders aandoen?

Vladja

re
door rene17 - Jun 5, 2005 om 23:03
106 Antwoorden / 3 Vragen

Vladja heeft het meest juiste antwoord gegeven.

Dat een andere verzekeraar bij iemand een keer coulant is geweest, doet er niets aan af. Schadevrije jaren bouw je persoonsgebonden op. De premiestelling van de maatschappij is eveneens persoonsgebonden. Voor beiden geldt dat de aanvrager de regelmatige bestuurder dient op te geven. Indien u dit niet heeft gedaan is er sprake van verzwijging volgens artikel 251 WvK en had dit gevolgen kunnen hebben voor uw verzekering. Zo kan de verzekeraar weigeren tot schadebetaling over te gaan in geval van onverhoopte cascoschade of een WA-schade op u verhalen !

De huidige polis beeindigen of wijzigen is dan ook de enige goede oplossing !

Dat deze verzwijging gevolgen heeft voor de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren of andere polissen van uw ouders gaat in het algemeen wat te ver. Uitsluitend de polis waarop verzwijging wordt gepleegd wordt in de regel beëindigd. Dat u en/of uw moeder hierdoor geen goede naam krijgt is wel een feit.

Voor de motorrijtuigenverzekering is het wel van belang wie de kentekenhouders is. Deze is volgens de wet verzekeringsplichtig. Als het kenteken nog steeds op uw moeders naam staat, dan dient zij voor verzekering zorg te dragen. Als u de polis op eigen naam wenst, dan dient u het kenteken ook op uw eigen naam over te laten schrijven op het postkantoor. Vanaf het moment van overschrijving kan uw moeder de polis probleemloos beëindigen vanwege het ophouden van het verzekerbaar belang. Vanaf het moment dat het kenteken op uw naam staat dient u zelf voor verzekering zorg te dragen.

Allianz (voorheen o.a. Zwolsche Algemeene) is misschien een goede optie voor u, omdat deze maatschappij nog steeds 'vrouwentreden' verleent, zodat u extra bonustreden krijgt. Een goede tussenpersoon kan gemakkelijk een prijsvergelijking voor u maken in "Rolls" (een computerprogramma die de prijzen van alle verzekeraars vergelijkt).

pedissekali
door pedissekali - Jun 6, 2005 om 23:42
66 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb zojuist een autoverzekering afgesloten bij OHRA. Omdat de
verzekering van de auto van mijn vrouw op mijn naam staat, met haar als
regelmatige bestuurster, en ik een redelijk pakket bij de OHRA heb,
hebben ze mij dezelfde no claim aangeboden als mijn vrouw (75%). Er was
wel de restrictie dat ik mijn  korting niet mee kon nemen naar een
andere maatschappij, maar alleen de korting die ik nu weer opbouwde
door schadevrije jaren. Hulde

re
door rene17 - Jun 7, 2005 om 21:44
106 Antwoorden / 3 Vragen

Voor echtgenoten geldt een andere regeling. Dat er voor de tweede gezinsauto extra korting wordt verleend, respectievelijk een korting ter hoogte van de korting die voor de 1e auto geldt, is gebruikelijk.

Maar kijkt u nog eens goed naar de voorwaarden van Ohra. Ik weet niet zeker of uw hulde dan nog helemaal opgaat. Maar als u tevreden bent met deze voorwaarden, dan is het goed.

ar
door arterrie - Jun 19, 2005 om 16:41
3 Antwoorden / 0 Vragen

als iemand afstand doet van zijn schadevrije jaren nemen veel maatschappijen de schadevrije jaren over voor een ander