th
door theodorusme Aug 29, 2016 om 11:50
Garantie & verzekeringen

Onder welke verzekering valt schade aan inbouwkookplaat?

Mijn gehandicapte zus woont in een Woon Begeleidings Centrum (AWBZ instelling). In haar appartementje bevindt zich een zgn keukenblok met een ingebouwde glazen kookplaat.
Doordat uit een kastje daarboven een pot honing is gevallen is die kookplaat versplinterd.
Mijn zus heeft een WA verzekering en een inboedelverzekering. De inboedelverzekering rept over "verplaatsbare spullen van de verzekerde"....
De WA verzekering sluit schade aan gehuurde objecten uit.

Wat te doen? Zou de instelling waar zij woont niet tegen dit soort schades verzekerd moeten zijn?

Bij voorbaat dank voor goede suggesties

2518 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 29, 2016 om 12:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een ingebouwde kookplaat is geen inboedel, dus daar valt het al niet onder. Een AVP dekt zoals u al opmerkt geen schade aan gehuurde spullen. De huisbaas zal wel een opstalverzekering hebben, maar daar is uiteraard ook deze schade niet op gedekt. Dus de schade komt voor rekening van uw zus zelf.

"Mosterd na de maaltijd" in zo'n bovenkastje nooit blikken of potten zetten. Hooguit een pak koffie of zo. Als dat valt, veroorzaakt dat geen schade.

Topantwoord

uwjurist
door uwjurist - Aug 29, 2016 om 12:33
1043 Antwoorden / 0 Vragen

De verhuurder verhuurt de woning blijkbaar met inbouwkookplaat? De verhuurder moet de plaat dan ook via diens verzekering of op eigen kosten vervangen. Sommige opstalverzekeringen geven ook dekking op zaken als een gelegde laminaatvloer, inbouwapparatuur etc.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

gerbera
door gerbera - Aug 29, 2016 om 12:37
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Vindt het een beetje vreemd. Een WA verzekering heb je volgens mij om schade die je aan derde toebrengt te vergoeden. In dit geval is de kookplaat, zoals ik het begrijp, eigendom van de verhuurder dus komt deze volgens mij voor rekening van de WA verzekering. Een ingebouwde kookplaat lijkt mij niet bepaald verplaatsbaar. Maar ja wie ben ik.

tijger1
door tijger1 Aug 29, 2016 om 12:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat verplaatsbaar slaat op de dekking voor de inboedelverzekering. Een AVP dekt geen zaken aan gehuurde goederen. En als iemand een pot honing op een glasplaat laat vallen, ook al is die glasplaat eigendom van de huisbaas, betaalt uiteraard de huisbaas of zijn verzekering dat niet.

Als je een glazen deur dicht laat vallen, waardoor hij breekt, betaalt de huisbaas dat ook niet, maar kan je dat eventueel claimen bij je eigen glasverzekering.