ar
door aruna_1 Aug 11, 2013 om 20:22
Garantie & verzekeringen

OOM Schengen Visitor verzekering: Medische Noodzaak versus uitsluitingen bij bewezen Medische Noodzaak

Daar ik maar enkele maanden per jaar in Europa ben heb ik deze (beperkte) ziektekostenverzekering afgesloten.
Ik moest plotseling in het ziekenhuis opgenomen worden omdat ik doodziek was. Het bleek een niersteen te zijn die alles blokkeerde en na 2 dagen spoelen via infuus en medicijnen werd tot operatie beslist omdat het volgens de specialist levensbedreigend zou zijn.
Ik gaf aan dat kosten als gevolg van nierstenen niet vergoed zouden worden door de verzekering, maar de specialist gaf aan dat dit medische noodzaak was en dat dit altijd door een ziektekostenverzekering gedekt zou dienen te zijn.

OOM verzekeringen schrijft ook in hun algemene voorwaarden dat medische noodzaak verzekerd is.

OOM verzekeringen weigert te betalen, zij blijven aangeven dat deze kosten uitgesloten zijn van de verzekering, terwijl mijn ontslagbrief van het ziekenhuis duidelijk aangeeft dat de operatie medisch noodzakelijk was.

Lees s.v.p. artikelnummers 8 en 17 van de algemene voorwaarden:

https://www.oomverzekeringen.nl/pdf/SV2012.PDF

OOM bestrijdt niet dat het geen medische noodzakelijkheid was, wel dat dit niet gedekt is,hoe kan dit...??

Medische noodzaak is bewezen door de specialisten, is het mogelijk dat men behandelingen uitsluit wanneer het om een medische noodzaak gaat...?.

5733 18 Rapporteer

dearagain
door dearagain - Aug 11, 2013 om 20:43
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*u kunt een klacht indienen bij:

http://www.skgz.nl/

antigoon
door antigoon - Aug 11, 2013 om 20:47
25 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dearagain schreef op zondag 11 aug 2013, 20:43]*u kunt een klacht indienen bij:

http://www.skgz.nl/

Waarop zou je een klacht indienen? Het staat heel duidelijk in de voorwaarden in artikel 17:

We vergoeden geen kosten voor: Gal- en nierstenen. Kosten als gevolg van gal- en nierstenen.

Dus ik weet niet waarom het niet duidelijk is dat het niet vergoed wordt en dus ook niet op welke basis je een klacht zou kunnen indienen..

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2013 om 21:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook bestaande ziektes, ook al weet u niet dat u ze hebt, zijn niet gedekt.

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2013 om 21:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik mag toch aannemen dat u in het land waar u woont wel een ziektekostenverzekering hebt, waarom zou u de kosten daar niet claimen?

ar
door aruna_1 - Aug 11, 2013 om 22:16
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt aan iederen die aan deze discussie deelneemt....!!.
Ik zou verwachten dat wanneer er een medische noodzaak is (in mijn geval een levensbedreigende situatie volgens de specialisten) er geen uitsluitingen zouden mogen zijn,en als ze er al mochten zijn zou dit duidelijk direct aangegeven diende te worden onder de sectie van Medische Noodzaak in de algemene bepalingen.

Ben ik nou zo naïef wanneer ik vind dat er in het geheel geen uitsluitingen van dekking zouden mogen zijn wanneer er een absolute medische noodzaak is...?.

Graag reakties.

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2013 om 22:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U sluit een verzekering af, waarom weet ik eigenlijk niet, want hebt u die al niet gewoon, waarin nierstenen uitgesloten zijn. Nou heeft u die, en dan vindt u het gek dat er niets vergoed wordt?

Als u alle uitsluitingen lees, dan ziet u dat er veel meer absoluut medisch noodzakelijke behandelingen zijn uitgesloten.

Die verzekering is eigenlijk niet meer dan een kale reisverzekering, die overwegend alleen dekt bij ongevallen.

En ze mogen van alles uitsluiten. Het staat gewoon in de polis. Hoe bent u dan normaal verzekerd?

tenormin
door tenormin - Aug 11, 2013 om 22:54
16846 Antwoorden / 108 Vragen

Dat triggert mij ook hoe u dan elders verzekerd bent. Heb de punten 8 en 17 doorgelezen en ja, dat is allemaal uitgesloten. Vreemde verzekering en misschien is dit op een eventuele 'normale' verzekering wel te verhalen buiten Europa waar u 9 maanden per jaar verblijft?

ar
door aruna_1 - Aug 11, 2013 om 23:18
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik verblijf 8-9 maanden per jaar in Azie,waar ik geen verzekering heb,nooit nodig gehad ook.Mocht er iets gebeuren, dan is bijna alles daar nog betaalbaar,
Wanneer ik zo´n 3-4 maanden per jaar terug kom naar Europa dien ik me voor ziektekosten te verzekeren,omdat het risico om hier niet verzekerd te zijn te groot is i.v.m. eventuele zieke huisopname wat nu gebeurd is. Ik wist dat deze ziektekostenverzekering veel uitsluitingen had,maar kan geen andere tijdelijke ziektekostenverzekering vinden,gaarne suggesties....Ik kan niet de basisverzekering nemen omdat ik zo goed als niet in Nederland verblijf en me dan ook weer officieel in moet schrijven,wat steeds een heel gedoe is.

Ik heb nu voor het eerst een probleem en blijf het raar vinden dat wanneer je accute medische hulp nodig hebt dat daar dan uitsluitingen aan gekoppeld mogen worden,dan heb je toch geen ziektekostenverzekering...?.
Worden deze verzekeringen niet met toestemming van een overheidsinstantie gecreeerd of kan iedereen zomaar een verzekering samenstellen en daar een handel in beginnen...?.Er staan inderdaad heel rare beweringen in de algemene bepalingen van deze verzekering,maar je kunt toch verwachten als je ACCUUT problemen krijgt dat je dan toch geholpen wordt en dat je rekening dan betaald wordt...?.

tijger1
door tijger1 - Aug 12, 2013 om 00:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt dus waar u woont geen verzekering omdat alles "nog betaalbaar" is. Geldt die betaalbaarheid ook als u drie keer per week aan de nierdialyse moet? Of als u een open hart operatie moet ondergaan?

De verzekering die u nu hier hebt is eigenlijk maar een kale reisverzekering en kost € 1,90 per dag, die van alles dekt na een ongeval en maar niet voor allerlei ziektes, al dan niet bestaand. Een gewone basisverzekering kost in Nederland minstens € 1.100 per jaar, met daarbij nog een eigen risico van € 350,00.

En nee, de overheid bemoeit zich niet met dit soort verzekeringen, maar de verzekering die u hebt is wel het minimum wat een buitenlander die hier komt moet hebben om een Schengen visum te kunnen krijgen.

Er wordt overal gesproken over buitenlanders met die visum verplichting. Ik lees niets over Nederlanders die hier tijdelijk zijn. U zult toch geen visum nodig hebben?

ro
door ron530 - Aug 12, 2013 om 09:52
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Er is voor u in Nederland geen complete tijdelijke zorgverzekering af te sluiten. Zorgverzekeraars verwijzen in deze gevallen naar Ooms verzekeringen en vermelden expliciet dat er vele uitsluitingen zijn. U heeft in het land waar u het meest verblijft geen ziektekosten verzekering afgesloten want die heeft u niet nodig, dus wel want die verzekering had de kosten wel vergoedt. Dat Ooms zich nu beroept op de uitsluiting is helaas terecht, de nierstenen zijn al langer in uw lichaam voordat ze een acute situatie vormen. De medische noodzaak doet daar niets aan af en zal door Ooms ook niet ontkend worden want een chirurg gaat u niet voor de fun openmaken. Feit blijft wel dat deze behandeling uitgesloten is van dekking.

zoekster
door zoekster - Aug 12, 2013 om 10:07
10965 Antwoorden / 34 Vragen

4 maanden is best wel lang. Zijn die verzekeringen in Azië dan zo duur? Kan me vergissen, maar komt op mij toch over dat u voor een dubbeltje op de eerste rang wilde zitten.
En nu zit u met de gebakken peren. De rekening zal wel pittig zijn, de Nederlandse tarieven kennende...

U wijst nadrukkelijk op de noodzaak van die medische behandeling. Er is u toch geen behandeling geweigerd? Men heeft u niet dood laten gaan.
De enige consequentie die uit uw manier van verzekeringen afsluiten voortvloeit, is dat u zelf de rekening zult moeten betalen.

ar
door aruna_1 - Aug 12, 2013 om 13:08
4 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen bedankt voor de reakties.
Ik ga definitief op zoek naar een beter dekkende internationale verzekering, dacht toen ik deze verzekering afsloot dat Medische noodzaak altijd verzekerd zou zijn en geen uitsluitingen zou toelaten,maar ben te naïef geweest daarin.

Ik heb OOM gevraagd om bij dit punt in hun algemene bepalingen direct door te verwijzen naar de uitsluitingen in artikel 17 omdat zowel de mensen om me heen als de specialisten in het ziekenhuis er vanuit gingen dat Medische noodzaak altijd gedekt zou zijn, ben dus niet de enige met deze hersenkronkel...

tijger1
door tijger1 - Aug 12, 2013 om 14:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik denk inderdaad dat het van u een hersenkrinkel is. Uiteraard vergoedt OOM alleen de kosten als er een medische noodzaak is, maar daarnaast zijn een heleboel aandoeningen sowieso uitgesloten. Een en ander staat echt duidelijk vermeld, dus OOM valt niets kwalijk te nemen.

In uw antwoord van gisteren van 23.18 uur zegt u dat u u hier moet verzekeren omdat het risico van ziekenhuisopname te groot is. Maar datzelfde risico loopt u ook in het land waar u woont. Dus raar geredeneerd.

ro
door ron530 - Aug 12, 2013 om 15:16
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het is inderdaad een hersens kronkel om te denken dat elke medische noodzaak buiten de uitsluitingen zou vallen. Elke behandeling van een specialist kent een medische noodzaak, en normaliter vergoedt de zorgverzekeraar dat ook. Nu uw geval, u heeft nergens een zorgverzekering met volledige dekking afgesloten enkel een kale dekking die bij Ooms is afgesloten. Ooms stelt expliciet dat uw behandeling buiten de dekking valt hoe zorgwekkend dan ook. Wat betreft het doorverwijzen naar uitsluitingen dat staat direct op de hoofdpagina beschreven en alle zorgverzekeraars in Nederland verwijzen daar ook naar. Ergo u heeft gegokt met uw gezondheid maar verloren, nu u de rekening gepresenteerd krijgt moet Ooms er maar voor bloeden.

tenormin
door tenormin - Aug 12, 2013 om 15:24
16846 Antwoorden / 108 Vragen

Heb al tientallen malen geprobeerd een link te zetten, maar mijn bericht worden helemaal niet opgenomen. Laatste maal proberen: klik hier even naar beneden scrollen en je vind een email adres. Omdat het dus zo vaak is misgegaan, zet ik hem er gewoon ook nog eens bij (denk dat de Kassa site en ikzelf weer problemen hebben) :
www.zeilersforum.nl/index.php/Forum/114-vertrekkersinfo/393680-werelddekking-verzekering-en-ook-ziektekosten-verz
Op hoop van zegen, zei Kniertje.

ro
door ron530 - Aug 12, 2013 om 16:02
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@ternomin zoveel moeite om nutteloze informatie te plaatsen siert u wel.

tenormin
door tenormin - Aug 12, 2013 om 16:57
16846 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=ron530 schreef op maandag 12 aug 2013, 16:02]@ternomin zoveel moeite om nutteloze informatie te plaatsen siert u wel.

Ja, was bagger, nam niet eens de moeite om GOED door te lezen, zag alleen, wereldverzekering, ook ziektekosten etc. Had de stagnatie "Kassa en mezelf" nog maar 1 keer langer geduurd. was die stommiteit er ook niet opgekomen. (Maar misschien zeilt ie wel;-))!!

ar
door aruna_1 - Aug 12, 2013 om 18:22
4 Antwoorden / 1 Vragen

Laten we de discussie hierbij afsluiten, ik besef nu dat ik een goede internationale ziektekostenverzekering dien te gaan zoeken en afsluiten.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik me niet voldoende geïnformeerd heb over dit onderwerp, dit komt waarschijnlijk ook omdat ik altijd kerngezond ben geweest, vandaar dat het onderwerp me niet erg interesseerde en ik me daarom ook niet verdiept heb in deze materie.

Iedereen die deelgenomen heeft aan deze discussie hartelijk dank voor de gegeven meningen en informatie, ik heb er veel van geleerd.

Ook bedankt kassa.vara.nl voor het creëren van deze online consumentenhelpdesk, werkt prima...!!.