rf
door rfvandoorn Dec 2, 2015 om 13:17
Garantie & verzekeringen

Opstalverzekering

Als woningbezitter ben je verplicht je huis te verzekeren met een opstalverzekering. Waarom dekken alle verzekeraars alleen de gevolgschade van lekkage aan dak en/of goot maar niet het herstel van dak en/of goot?
Waarom wel de gevolgschade herstellen als de oorzaak niet wordt weggenomen?

2474 16 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Dec 2, 2015 om 13:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het onderhoud van je woning.

tijger1
door tijger1 - Dec 2, 2015 om 13:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Omdat het geen onderhoudscontract is maar een verzekering.

En u bent als woningbezitter niet verplicht uw huis te verzekeren. Alleen als u een hypotheek hebt, eist de geldgever dat u een opstalverzekering afsluit, om ervoor te zorgen dat zijn onderpand niet in rook opgaat bij brand.

me
door mein33 - Dec 2, 2015 om 13:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=rfvandoorn schreef op woensdag 2 dec 2015, 13:17]Als woningbezitter ben je verplicht je huis te verzekeren met een opstalverzekering. Waarom dekken alle verzekeraars alleen de gevolgschade van lekkage aan dak en/of goot maar niet het herstel van dak en/of goot?
Waarom wel de gevolgschade herstellen als de oorzaak niet wordt weggenomen?

Als de schade aan de het dak en/of goot is ontstaan door bijv. een storm of een ander, van buitenkomend, onheil dan wordt zowel het herstel als de gevolgschade vergoed.
Maar gaat bijv. een dakgoot lekken vanwege achterstallig onderhoud of veroudering dan wordt het herstel niet vergoed, dat valt onder het risico van de eigenaar.
In uw polisvoorwaarden staat het e.e.a. duidelijk omschreven.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 2, 2015 om 15:25
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Gelooft u zelf dat dit onder opstalverzekering valt en noemt daar bij dat er wel verzekerraars u mee werken met het onderhoud.

edrick3
door edrick3 - Dec 2, 2015 om 15:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op woensdag 2 dec 2015, 15:25]Gelooft u zelf dat dit onder opstalverzekering valt en noemt daar bij dat er wel verzekerraars u mee werken met het onderhoud.

OT
?????
Kan hier geen chocola van maken.

hutch
door hutch - Dec 2, 2015 om 15:46
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik sluit mij geheel aan bij @Mein33.

Maar, sinds wanneer is het verplicht om een opstalverzekering te hebben?
Bepaalde hypotheekverstrekkers zullen dat wel kunnen verplichten, maar in het algemeen?

tijger1
door tijger1 - Dec 2, 2015 om 15:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Alle geldgevers verplichten dat, maar als je geen hypotheek hebt, is de keuze uiteraard aan jezelf.

me
door mein33 - Dec 2, 2015 om 15:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=hutch schreef op woensdag 2 dec 2015, 15:46]Ik sluit mij geheel aan bij @Mein33.

Maar, sinds wanneer is het verplicht om een opstalverzekering te hebben?
Bepaalde hypotheekverstrekkers zullen dat wel kunnen verplichten, maar in het algemeen?

Het hebben van een opstalverzekering is geen verplichting, mits er een hypotheekschuld op de woning rust en de hypotheekverstrekker het hebben van een dergelijke verzekering eist.
Zonder deze verzekering zul je je in alle redelijkheid moeten afvragen of je zelf de schade, zoals bijv. door volledig verlies bij een brand, zelf kan en wil dragen.
Naar mijn idee weegt de premie die moet worden betaald in de verste verte niet op tegen de schadekosten bij een dergelijk onheil.

tijger1
door tijger1 - Dec 2, 2015 om 16:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33

U bedoelt : tenzij

rf
door rfvandoorn - Dec 2, 2015 om 16:01
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat hier niet om achterstallig onderhoud, het betreft een woning van 15 jaar oud waarvan de goot bekleed is met EPDM. Elk half jaar maak ik met grote zorg de goot schoon.
Ik snap heel goed dat jezelf verantwoordelijk bent voor het onderhoud, maar dat is hier niet aan de orde.

Dat een opstalverzekering wettelijk niet verplicht is, is mij bekend maar (bijna) alle hypotheekverstrekkers verplichten je "hun onderpand" te verzekeren en niet iedereen heeft een grote zak geld achter de hand om dit soort onverwachte kosten te betalen. Vandaar dat men er verstandig aan doet hier een verzekering voor te nemen.

Wat de oorzaak van schade aan mijn goot is weet ik niet.

Wat ik bedoel is dat het raar is dat je je huis verzekerd tegen onverwachte schade, maar deze niet geheel gedekt is.

Wat de opmerking van Valerlus 2 betreft: Ook ik kan hier geen kaas van maken.
Mogelijk wordt bedoeld dat er verzekeraars zijn die dit vel vergoeden.
Vertel mij dan maar welke verzekeraar dit wel verzekerd......

tijger1
door tijger1 - Dec 2, 2015 om 16:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die goot dus gewoon lek is en dat lek is niet veroorzaakt door een vallende pan of iets dergelijks, zijn de kosten voor reparatie van die goot voor eigen rekening. De schade door de lekkage die is ontstaan, vergoedt uw verzekeraar.

Dat is toch logisch?

De verzekerasr geeft geen garantie op uw pand.

me
door mein33 - Dec 2, 2015 om 16:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 2 dec 2015, 16:00]@mein33

U bedoelt : tenzij

Juist ;-))

me
door mein33 - Dec 2, 2015 om 18:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=rfvandoorn schreef op woensdag 2 dec 2015, 16:01]

Dat een opstalverzekering wettelijk niet verplicht is, is mij bekend maar (bijna) alle hypotheekverstrekkers verplichten je "hun onderpand" te verzekeren en niet iedereen heeft een grote zak geld achter de hand om dit soort onverwachte kosten te betalen. Vandaar dat men er verstandig aan doet hier een verzekering voor te nemen.

Vertel mij dan maar welke verzekeraar dit wel verzekerd......

In de algemene voorwaarden van uw opstalverzekering staat exact (be)omschreven wat wel en niet verzekerd is en onder welke omstandigheden.
Een woning met of zonder drie banken (twee zits, drie zits en bijv. de RABObank) brengt altijd onverwachte reparatiekosten met zich mee die niet onder de e.o.a. verzekering gedekt zijn.
U kunt niet alle risico's in het leven verzekeren en als dat al mogelijk zou zijn dan was dit zo goed als zeker niet te betalen.

pi
door pieterwolters - Dec 2, 2015 om 19:51
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=rfvandoorn schreef op woensdag 2 dec 2015, 16:01]Het gaat hier niet om achterstallig onderhoud, het betreft een woning van 15 jaar oud waarvan de goot bekleed is met EPDM. Elk half jaar maak ik met grote zorg de goot schoon.
Ik snap heel goed dat jezelf verantwoordelijk bent voor het onderhoud, maar dat is hier niet aan de orde.

Wat is er dan gebeurd waardoor het ding is gaan lekken? Iets opgevallen?

rf
door rfvandoorn - Dec 2, 2015 om 19:55
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op woensdag 2 dec 2015, 19:51][quote=rfvandoorn schreef op woensdag 2 dec 2015, 16:01]Het gaat hier niet om achterstallig onderhoud, het betreft een woning van 15 jaar oud waarvan de goot bekleed is met EPDM. Elk half jaar maak ik met grote zorg de goot schoon.
Ik snap heel goed dat jezelf verantwoordelijk bent voor het onderhoud, maar dat is hier niet aan de orde.

Wat is er dan gebeurd waardoor het ding is gaan lekken? Iets opgevallen?

rf
door rfvandoorn - Dec 2, 2015 om 19:58
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op woensdag 2 dec 2015, 19:51][quote=rfvandoorn schreef op woensdag 2 dec 2015, 16:01]Het gaat hier niet om achterstallig onderhoud, het betreft een woning van 15 jaar oud waarvan de goot bekleed is met EPDM. Elk half jaar maak ik met grote zorg de goot schoon.
Ik snap heel goed dat jezelf verantwoordelijk bent voor het onderhoud, maar dat is hier niet aan de orde.

Wat is er dan gebeurd waardoor het ding is gaan lekken? Iets opgevallen?

Ik heb geen idee. Er is een scheur ontstaan bij de uitstroom naar de regenpijp en een scheur in een plat vlak.