ma
door marl Oct 2, 2005 om 17:54
Garantie & verzekeringen

Opzeggen inboedel-en opstalverzekering

De polisvoorwaarden van bovenstaande verzekeringen zijn gewijzigd, in die zin dat ik eerst per maand kon betalen en dat gaat nu niet meer.Ik heb dus de verzekeringen opgezegd.

Nu kreeg ik een brief terug, dat de wijziging voor mij niet nadelig is omdat er geen kosten aan verbonden zijn en deze voor mij dus niet nadelig zijn.De opzegging wordt niet geaccepteerd. Ik vind dat de wijziging wel nadelig is, omdat ik jaarlijks het hele bedrag ineens moet betalen.

Heeft iemand goede raad?

403 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 2, 2005 om 19:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

De verzekeringsmaatschappij heeft hierin gelijk. Tussentijds opzeggen is alleen mogelijk wanneer er sprake is van premieverhoging of vermindering van de dekking.

ve
door verwijderd - Oct 2, 2005 om 19:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eigenlijk heeft je verzekeringsmaatschappij wel een beetje gelijk en zou je zelfs blij moeten zijn dat ze daarvoor kiezen en niet de prijs verhogen, elke maand je betaling doen brengt voor deze maatschappij ook kosten mee.

Wees verstandig en zet elke maand iets opzij, op een spaarrekening of 2e giro- of bankrekening, en van dat geld kan je dan als het zover is de rekening zonder problemen betalen.

En nog een tipje, als je verder naar je onkosten kijkt dan zie je dat er vrij veel elk jaar betaald moet worden, verdeel het over de maand en leg dat bedrag opzij, maak een spaarpotje met een extraatje (wasmachine e.d.).

En mocht je ooit een maand hebben dat het echt een keer niet past is er geen man overboord, het meeste is er al.

O ja,

Door wijsheid word rijkdom verkregen, maar rijkdom heeft nog nooit iemand wijsheid bezorgd.

ve
door verwijderd - Oct 2, 2005 om 23:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat zijn wijze woorden, oehoe, maar daar heeft de vraagsteller op dit moment niet veel aan. Opstal- en inboedelverzekering zijn behoorlijke bedragen, en nu de verzekering de premies weer per jaar gaat innen, betekent dit dat binnen één maand na aanvang van het premiejaar het volledige bedrag betaald moet zijn.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2005 om 19:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de reacties!

Wat mij het meest stoort, is dat de wijziging niet vantevoren is aangekondigd. Dan had ik inderdaad de mogelijkheid gehad om geld opzij te zetten. Nu werd het hele bedrag ineens afgeboekt, terwijl we de week erna op vakantie gingen!

Nu ga ik denk ik proberen om het contract van 5 jaar om te laten zetten in 1 jaar. En ik denk dat ik naar een andere tussenpersoon ga!

ve
door verwijderd - Oct 24, 2005 om 20:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oehoe,

Met rijkdom koopt men wijsheid!

Groet, Jochem Jofel

ve
door verwijderd - Oct 24, 2005 om 21:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Marl,

Voor een opstal- en inboedelverzekering heb je een goed aangeschreven maatschappij nodig. Als het mis gaat wil je niet naderhand nog meer ellende op je hals halen. Een hogere premie is (meestal) helaas een neveneffect hiervan.

Toch zijn er maatschappijen die de premie met plezier maandelijks afschrijven. Ik heb alles (al 30 jaar) bij 1 maatschappij ondergebracht en betaal maandelijks de premie. Kost ietsje meer maar ik ben nog nooit teleurgesteld met een schadeafhandeling.

Volgens mij is het standaard dat de maatschappijen (tot op zekere hoogte) elkaars klanten mogen overnemen.

Wellicht een overweging?

Groet, Jochem Jofel

ve
door verwijderd - Oct 25, 2005 om 19:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

De eerdere antwoorden waren correct, ook al hebt u daar niets aan voor wat betreft het feit dat u nog geen geld opzij had kunnen leggen.

U deelde mede dat u naar een andere tussenpersoon wilt gaan. Ik vraag me dan af of de verzekeraar geen mogelijkheid meer biedt voor maandbetaling, of dat u een speciale regeling had getroffen met de tussenpersoon voor maandbetaling buiten de verzekeraar om. In de regel is de verzekeraar namelijk degene die de betalingstermijnen bepaalt. Als dit wijzigt, dan kan de tussenpersoon hier in het algemeen niets tegen doen.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2005 om 19:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met de tussenpersoon was afgesproken dat ze alle verzekeringspremies zouden betalen en dat ik 1 x per maand aan hen terug kon betalen, zgn.rekening-courant.Omdat ze deze mogelijkheid hebben opgeheven, moest ik dus de premies per jaar gaan betalen.

Maar inmiddels is er weer meer aan de hand:nadat de jaarpremie van 2 van de verzekeringen ineens was ingehouden, volgde er deze maand weer een maandelijkse inhouding!!! Terwijl alles betaald was!!! Ik natuurlijk boos getelefoneerdaan de telefoon kreeg ik eerst allemaal uitleg van wat ik zogenaamd niet snapte en uiteindelijk na lang discussieren kreeg ik gelijk en werd de teveel ingehouden 275 euro teruggestort!

Nu kan ik ineens wel weer maandelijks betalen,maar nu kloppen de termijnbedragen niet!Ik ben dit gedoe meer dan zat:het kost me veel teveel tijd en energie.Ik wil een tussenpersoon die betrouwbaar is en zijn werk goed doet,zonder dat ik iedere cent moet gaan narekenen!Een andere verzekering, bijv.online, zit er voorlopig niet in, omdat het contract nog 4 jaar loopt. Ik ga wel proberen of dat om te zetten is in een jaarcontract.

ve
door verwijderd - Oct 26, 2005 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uit uw reactie begrijp ik dat uw tussenpersoon de premies aan de maatschappij 'voorschiet', waarna u in maandelijkse termijnen aan de tussenpersoon mag betalen.

Dit is echt een goede service van de tussenpersoon. Als u aan de maatschappij in termijnen betaalt, kost dit u in de regel ca. 5 of 6% termijnopslag.

Bovendien neemt de tussenpersoon nogal wat risico voor u. Als u niet meer betaalt, dan is de tussenpersoon het geld kwijt, want hij heeft een meldingstermijn naar maatschappijen om aan te geven of premies op tijd zijn betaald. Indien er sprake is van niet-tijdige melding, dan krijgt de tussenpersoon dat geld dus niet terug van de maatschappij.

Vervelend is wel dat de tussenpersoon er vervolgens een rommel van maakt door eerst te zeggen dat maandbetaling niet meer mogelijk is, dan dubbel te incasseren en vervolgens toch weer op maandbetaling over te gaan.

Misschien dan toch maar gewoon maandbetaling aan de maatschappij, waarbij u de premie-opslag betaalt ?