fu
door futjes Feb 26, 2005 om 11:08
Garantie & verzekeringen

Opzeggen verzekering

Ik heb in 1984 een combi verzekering afgesloten bij een maatschappij. Deze liep tot 01-06-2004 en vervolgens voor 120 maanden doorlopend.

Nu mijn vraag, kan ik er nu nog vanaf of zit ik voor de komende 10 jaar hieraan vast. (ik dacht dat verzekeringen maar voor 1 jaar en doorlopend afgesloten mogen worden, of vergis ik me hierin ? ).

John

834 10 Rapporteer

dolfijn25
door dolfijn25 - Feb 26, 2005 om 11:22
66 Antwoorden / 28 Vragen

Nee hoor je zit er echt niet 10 jaar aan vast.

Je kunt voor de afloopdatum vaak 3 maanden van de voren opzeggen,maar ook als een verandering in de premie en/of voorwaarden zijn dan mag je opzeggen.

dus een verhoging van de premie dam mag je opzeggen en ben je nu te laat dan laat je je verzekeringen omzetten in een jaarcontract en kun je dus een jaar later weg dus vast zit je nooit hoor.

vladja
door vladja - Feb 26, 2005 om 11:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De Ombudsman voor verzekeringen heeft al lang uitgesproken dat 10 jaar
durende verzekeringscontracten uiterst klantonvriendelijk zijn en niet
meer in deze tijd thuishoren. Op grond van dit argument moeten ze
bereid zijn om de verzekering om te zetten naar een korter lopend
contract. Ook een 5 jarig contract wordt niet meer acceptabel gevonden.
De maximale termijn ligt nu op 3 jaar.

Omzetting naar een jaarcontract kan dus geweigerd worden, maar als u
bij uw verzoek vermeldt dat u de richtlijnen van de ombudsman aanneemt,
dan wil de vermelding van zijn naam wel eens helpen. En dan nadat u de
papieren (nieuwe polis) in huis hebt, gelijk opzeggen volgens de
algemene voorwaarden, zodat u nu op tijd bent.

Vladja

vr
door vroegevogel_1 - Feb 26, 2005 om 11:36
59 Antwoorden / 2 Vragen

Beste vraagsteller,

Als antwoord op uw schrijven kan ik u mededelen dat die periode van 10 jaar of iets dergelijks een wasse neus is.

Ikzelf ben destijds geroyeerd daar de maatschappij mij na een half jaar toch bij nader inzien een te groot risico vond. Het ging om een brandverzekering en ik woonde toen in een houten bungalow met pannen dekking, zoals het werd verwoord.

Wat schertste mijn verbazing: ik kreeg een brief dat ik met terugwerkende kracht geen klant meer was bij hun, Hooge Huijs.

Dit feit heb ik al eens gebruikt bij een andere maatschappij en die durfde het niet aan om een rechtzaak tegen mij te beginnen. Kijk, wat ik bedoel is het volgende: de regels en afspraken gelden voor beide partijen. Jij zou niet weg mogen maar zij mogen jou wel weg sturen....

Te zot voor woorden. Gewoon laten weten dat je er mee stopt per einde lopend jaar.

Als je je verzekering van je auto niet betaalt ben je ook klant af, dat staat toch ook in de voorwaarden.

succes.

vladja
door vladja - Feb 26, 2005 om 11:54
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dit laatste zou ik niet doen. Ik zou het formeel volgens de regeltjes
doen, want anders bestaat het risico dat u op de zwarte lijst belandt,
die verzekeringsmij-en hanteren. Dat betekent dat u nergens meer een
verzekering kunt afsluiten zonder uitgebreide uitleg. Een
verzekeringsmij heeft geen acceptatieplicht.

Vladja

dolfijn25
door dolfijn25 - Feb 26, 2005 om 11:56
66 Antwoorden / 28 Vragen

het niet betalen van de premie is niet zonder gevolgen en al helemaal niet voor de auto!!

je kunt dan een boete krijgen en daarbij als je weggaat ivm wantbetaling kun je goed bij je nieuwe maatschappij niet eens binnen komen daar je een wanbetaler bent.

dus ik zou gewoon volgens de regels opzeggen en dan heb je ook verder geen gezeik.

po
door pocahonthas - Feb 26, 2005 om 14:27
3 Antwoorden / 0 Vragen

Per premievervaldatum (01-06-2005) kan de verzekering omgezet worden naar een jaarcontract omdat dit nog een contract is van 120 maanden. U dient er wel rekening mee te houden dat de diverse maatschappijen hiervoor een premietoeslag berekenen. Afhankelijk van de polisvoorwaarden heb je dan een opzegtermijn van 2 of 3 maanden. (staat vermeld in de algemene voorwaarden van de maatschappij)

Inboedel, woonhuis, AVP, rechtsbijstand worden meestal voor 5 jaar gesloten. de overige verzekeringen voor een jaar. Momenteel zijn er ook verzekeringsmatschappijen die pakketpolissen aanbieden en dat de client de keus heeft om de contractsduur van de verzekeingen zelf te bepalen (1 jaar, 3jaar of 5jaar)

volgens de polisvoorwaarden kunt u eerder van de verzekeringen af als de maatschappij een premiewijziging en/of polisvoorwaardenwijziging doorvoerd

succes

po
door pocahonthas - Feb 26, 2005 om 14:29
3 Antwoorden / 0 Vragen

een vijf jarig contract wordt nog gewoon gesloten, maar e zijn verzekeringsmaatschappijen die de client de keus geven om hun contractsduu zelf te kiezen

vladja
door vladja - Feb 26, 2005 om 15:44
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als een maatschappij de polisvoorwaarden verandert en verbetert, dan
kan t je niet. Dat kan alleen als de dekking, die polis biedt,
verslechtert.

Vladja

dolfijn25
door dolfijn25 - Feb 26, 2005 om 15:51
66 Antwoorden / 28 Vragen

of de polisvoorwaarden nu veranderen in jou voordeel of in jou nadeel dat maakt niks uit...

je gaat namelijk een contract aan met bepaalde voorwaarden en als die veranderen mag je opzeggen jou contract veranderd namelijk!En niet de duur maar de voorwaarden wel dus mag je gewoon opzeggen.

en meestal als de voorwaarden verbeterd worden ten opzichte van jou zit daar ook vaak een premieverhoging aanvast en mag je opzeggen omdat de premie omhoog gaat.

dus of de voorwaarden nu ten nadele of ten voordele van jou veranderen opzeggen bij een verandering kan altijd!!

vladja
door vladja - Feb 26, 2005 om 16:36
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dolfijn25,

Lees de algemene
voorwaarden na die je ook bij elke verzekering krijgt, dus niet de
specifieke voorwaarden voor het soort verzekering dat je afgesloten
hebt.. Daarin staat altijd dat een verbetering van de
voorwaarden/dekking in het voordeel van de klant zonder premieverhoging
geen grond is om de polis te kunnen opzeggen.

Vladja