Opzeggen verzekering
Ik heb in 1984 een combi verzekering afgesloten bij een maatschappij. Deze liep tot 01-06-2004 en vervolgens voor 120 maanden doorlopend.
Nu mijn vraag, kan ik er nu nog vanaf of zit ik voor de komende 10 jaar hieraan vast. (ik dacht dat verzekeringen maar voor 1 jaar en doorlopend afgesloten mogen worden, of vergis ik me hierin ? ).
John
Nee hoor je zit er echt niet 10 jaar aan vast.
Je kunt voor de afloopdatum vaak 3 maanden van de voren opzeggen,maar ook als een verandering in de premie en/of voorwaarden zijn dan mag je opzeggen.
dus een verhoging van de premie dam mag je opzeggen en ben je nu te laat dan laat je je verzekeringen omzetten in een jaarcontract en kun je dus een jaar later weg dus vast zit je nooit hoor.
De Ombudsman voor verzekeringen heeft al lang uitgesproken dat 10 jaar
durende verzekeringscontracten uiterst klantonvriendelijk zijn en niet
meer in deze tijd thuishoren. Op grond van dit argument moeten ze
bereid zijn om de verzekering om te zetten naar een korter lopend
contract. Ook een 5 jarig contract wordt niet meer acceptabel gevonden.
De maximale termijn ligt nu op 3 jaar.
Omzetting naar een jaarcontract kan dus geweigerd worden, maar als u
bij uw verzoek vermeldt dat u de richtlijnen van de ombudsman aanneemt,
dan wil de vermelding van zijn naam wel eens helpen. En dan nadat u de
papieren (nieuwe polis) in huis hebt, gelijk opzeggen volgens de
algemene voorwaarden, zodat u nu op tijd bent.
Vladja
Beste vraagsteller,
Als antwoord op uw schrijven kan ik u mededelen dat die periode van 10 jaar of iets dergelijks een wasse neus is.
Ikzelf ben destijds geroyeerd daar de maatschappij mij na een half jaar toch bij nader inzien een te groot risico vond. Het ging om een brandverzekering en ik woonde toen in een houten bungalow met pannen dekking, zoals het werd verwoord.
Wat schertste mijn verbazing: ik kreeg een brief dat ik met terugwerkende kracht geen klant meer was bij hun, Hooge Huijs.
Dit feit heb ik al eens gebruikt bij een andere maatschappij en die durfde het niet aan om een rechtzaak tegen mij te beginnen. Kijk, wat ik bedoel is het volgende: de regels en afspraken gelden voor beide partijen. Jij zou niet weg mogen maar zij mogen jou wel weg sturen....
Te zot voor woorden. Gewoon laten weten dat je er mee stopt per einde lopend jaar.
Als je je verzekering van je auto niet betaalt ben je ook klant af, dat staat toch ook in de voorwaarden.
succes.
Dit laatste zou ik niet doen. Ik zou het formeel volgens de regeltjes
doen, want anders bestaat het risico dat u op de zwarte lijst belandt,
die verzekeringsmij-en hanteren. Dat betekent dat u nergens meer een
verzekering kunt afsluiten zonder uitgebreide uitleg. Een
verzekeringsmij heeft geen acceptatieplicht.
Vladja
het niet betalen van de premie is niet zonder gevolgen en al helemaal niet voor de auto!!
je kunt dan een boete krijgen en daarbij als je weggaat ivm wantbetaling kun je goed bij je nieuwe maatschappij niet eens binnen komen daar je een wanbetaler bent.
dus ik zou gewoon volgens de regels opzeggen en dan heb je ook verder geen gezeik.
Per premievervaldatum (01-06-2005) kan de verzekering omgezet worden naar een jaarcontract omdat dit nog een contract is van 120 maanden. U dient er wel rekening mee te houden dat de diverse maatschappijen hiervoor een premietoeslag berekenen. Afhankelijk van de polisvoorwaarden heb je dan een opzegtermijn van 2 of 3 maanden. (staat vermeld in de algemene voorwaarden van de maatschappij)
Inboedel, woonhuis, AVP, rechtsbijstand worden meestal voor 5 jaar gesloten. de overige verzekeringen voor een jaar. Momenteel zijn er ook verzekeringsmatschappijen die pakketpolissen aanbieden en dat de client de keus heeft om de contractsduur van de verzekeingen zelf te bepalen (1 jaar, 3jaar of 5jaar)
volgens de polisvoorwaarden kunt u eerder van de verzekeringen af als de maatschappij een premiewijziging en/of polisvoorwaardenwijziging doorvoerd
succes
een vijf jarig contract wordt nog gewoon gesloten, maar e zijn verzekeringsmaatschappijen die de client de keus geven om hun contractsduu zelf te kiezen
Als een maatschappij de polisvoorwaarden verandert en verbetert, dan
kan t je niet. Dat kan alleen als de dekking, die polis biedt,
verslechtert.
Vladja
of de polisvoorwaarden nu veranderen in jou voordeel of in jou nadeel dat maakt niks uit...
je gaat namelijk een contract aan met bepaalde voorwaarden en als die veranderen mag je opzeggen jou contract veranderd namelijk!En niet de duur maar de voorwaarden wel dus mag je gewoon opzeggen.
en meestal als de voorwaarden verbeterd worden ten opzichte van jou zit daar ook vaak een premieverhoging aanvast en mag je opzeggen omdat de premie omhoog gaat.
dus of de voorwaarden nu ten nadele of ten voordele van jou veranderen opzeggen bij een verandering kan altijd!!
Dolfijn25,
Lees de algemene
voorwaarden na die je ook bij elke verzekering krijgt, dus niet de
specifieke voorwaarden voor het soort verzekering dat je afgesloten
hebt.. Daarin staat altijd dat een verbetering van de
voorwaarden/dekking in het voordeel van de klant zonder premieverhoging
geen grond is om de polis te kunnen opzeggen.
Vladja
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Filmbox bij kpn
Ik kreeg een mail van KPN dat filmbox nu bij hun op kanaal 50 zit,natuurlijk meteen gaan kijken,maar het werkt nog niet
Me wel afgevraagd,moet je hier nu extra voor gaan betalen?
Net zoals bij netflix?
Voor mij heel onduidelijk,want daar heb ik geen zin in,heb al 4 van dit soort,gewoon betaald
Lees meer
Ben ik verplicht mee te doen aan steekproef Enexis gasmeter?
Een onduidelijke brief gekregen van Enexis om mee te doen aan een steekproef. Deze steekproef stelt vast of mijn gasmeter betrouwbaar meet. Ben ik verplicht daar aan mee te doen en een hele middag thuis te moeten wachten op een monteur van weer een ander bedrijf ? Dus een vrije dag te moeten opnemen hiervoor ? Lees meer
Neato robotstofzuiger gekocht bij Albert Heijn, binnen garantie onbruikbaar. Wie is er verantwoordelijk?
Wij hebben Maart 2023 bij Albert Heijn een Neato D8 gekocht voor €199,-. Mooi ding, werkte goed tot een paar weken geleden de app niet meer opstart en verbinding kan maken. Resultaat > stofzuiger kun je niet meer instellen of aanzetten via de app. Na wat onderzoek lees ik dat Neato falliet is. Hij gaat nog wel aan en uit maar uiteindelijk heb je toch de app nodig om de robot in te stellen om ... Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer