swiepie
door swiepie Jan 5, 2015 om 22:00
Garantie & verzekeringen

Parkeerschade niet vergoed door Zelf.nl

Goedenavond. Ik ben aangereden op een parkeerterrein door een achteruitrijdende auto. De bestuurder was afgeleid door voetgangers en had hierdoor mij niet bemerkt. Het was geheel zijn schuld dit heeft hij ook per e-mail bevestigd aan mij. Ik zelf kwam voorwaarts uit een der tegenover liggende parkeervakken en bevond mij al 3/4 op de weg tussen deze parkeervakken. De tegenpartij 1/4. Mijn schade ca 1400,- zijn schade bleek later 3,- te zijn, een plastic dopje. Ondanks het zeer duidelijk ingevulde formulier, stelt Zelf.nl, mijn verz.mij dat dit parkeerschade is die door verzekeringen onderling vanwege de complexiteit opgelost wordt op de volgende manier: Ik draai op voor de helft van de schade, raak mijn no claim kwijt en moet boeten voor iets waar ik overduidelijk geen schuld aan heb.Bezwaar heb ik reeds per e-mail aangetekend, echter nog steeds geen reactie. Wat moet ik nu doen, ik vertik het om jarenlang extra premie te betalen of voor de helft van de schade op te draaien. Kent iemand deze zgn regel bij parkeerschade?

3308 28 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 5, 2015 om 22:04
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Er zal mogelijk iets te vinden zijn in uw polis, kijk eens goed.

jantje7
door jantje7 - Jan 5, 2015 om 22:07
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Uw schade geheel zelf betalen, en uw no-claim korting gaat het komend verzekerjaar weer 1 stap omhoog i.p.v. 5 stappen terug.

swiepie
door swiepie - Jan 5, 2015 om 22:23
15 Antwoorden / 11 Vragen

Jantje 7
1400,- zelf betalen zonder schuld te hebben no nee! volgens Zelf .nl de helft betalen dan zakken mijn schadevrije jaren van 15 met 80% naar 10 met 68 %. doe ik jaren om weer mijn huidige niveau te bereiken. Geen goede suggestie

swiepie
door swiepie - Jan 5, 2015 om 22:25
15 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=mahadma schreef op maandag 5 jan 2015, 22:04]Er zal mogelijk iets te vinden zijn in uw polis, kijk eens goed.
Beste Mahadma. Ik heb heel mijn polis doorgespit maar kan niets vinden over parkeerschade en de regel dat beide partijen moeten dokken, helaas.

mahadma
door mahadma - Jan 5, 2015 om 22:25
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Wat is het resultaat van zelf betalen in vergelijk met verlies noclaim over de jaren enz. Reken het eens uit.

emcede
door emcede - Jan 5, 2015 om 22:41
960 Antwoorden / 4 Vragen

Ik vermoed dat uw verzekeraar uitgaat van een bijzondere verrichting (verlaten van een parkeervak) door beide partijen. Dus, beide 50%.

Wat u zou kunnen doen is aan Zelf.nl laten weten dat u niets te maken heeft met wat verzekeraars onderling afspreken. U bent van mening dat op basis van de normale regels u niet aansprakelijk bent en dat u daarom niet geconfronteerd wilt worden met terugval.

Er bestaat inderdaad een regeling tussen verzekeraars, de OVS, die de schaderegeling voor de verzekeraars makkelijker maakt. In de meeste gevallen sluit deze regeling aan bij het reguliere aansprakelijkheidsrecht maar soms niet. Daar mag de verzekerde niet de dupe van worden.

tijger1
door tijger1 - Jan 5, 2015 om 23:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u wel de tegenpartij asnsprakelijk gesteld? In principe heeft u voor deze schade eigenlijk niets met uw eigen verzekeringsmaatschappij van doen.. Blijkbaar bent u WA casco verzekerd, dus normaal gesproken zou u dit melden bij uw eigen verzekeraar, die dan de schade op de tegenpartij zou gaan verhalen.

Aan zo'n onderlinge afspraak hebt u helemaal geen boodschap, dus stel de tegenpartij aansprakelijk. Hij kwam achteruit rijden, dus hij is aansprakelijk.

Maar uw schade € 1.400 en hij € 3 ? Beetje wonderlijk.

Hoe dacht die verzekeringsmaatschappij dat dan te gaan oplossen als u alleen WA verzekerd was?

sw
door swat1500 - Jan 6, 2015 om 01:05
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens het RVV 1990 is het achteruit rijden een bijzondere verrichting waarbij de bestuurder al het overige verkeer voor moet laten gaan. Had Swiepie "gewoon" over het parkeerterrein gereden dan was de achteruit rijdende chauffeur 100% aansprakelijk voor de schade van Swiepie.
Echter... Swiepie kwam uit een parkeervak.Volgens het voornoemde RVV 1990 is dit OOK een bijzondere verrichting waarbij bestuurders (die het parkeervak verlaten) (ook) het overige verkeer voor moeten laten gaan. Swiepie had er bedacht op moeten zijn dat bestuurders op een parkeerterrein ook wel eens achteruit rijden.
In deze casus hadden beide bestuurders elkaar dus voor moeten laten gaan, Dat zij dit vervolgens niet hebben gedaan komt voor beider rekening en dragen beiden dus 50% van de schade zelf.
Over dit soort casussen zijn reeds vele procedures geweest bij de rechter en (ongetwijfeld ook) het Kifid met als uitkomst voornoemde regeling. Swiepie gaat dit dus niet winnen.
Bezwaar maken kan (niet geschoten is altijd mis) uiteraard maar reken je niet rijk.

door 1953 - Jan 6, 2015 om 02:43
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Artikel 54 procedure genoemd, waarbij de onduidelijkheid is over de schuldvraag!

In mijn visie maakt Zelf.nl zich af met een 'Jantje-van-Leiden'!

Klacht neerleggen bij het KIFID en het Verbond van Verzekeraars, die laatsten zullen desgewenst hun hoofd in het zand steken. Er is ook een ombudsman voor verzekeringen, ook wil liever ook z'n vingers niet branden.

Hebt u rechtsbijstand?

swiepie
door swiepie - Jan 6, 2015 om 09:44
15 Antwoorden / 11 Vragen

Dank je tijger 1.
Nee helaas heb ik geen rechtsbijstand. Wel een rechtsbijstand ingesloten in de autoverzekering van Zelf.nl.En ja hoe wonderlijk het ook is, de tegenpartij bevestigde dat zijn schade slechts 3,- . De tegenpartij bezit een smart, waar de motor achterin ligt, die wordt beschermd door een stalen bumper,. Hier zit een dopje voor een schroefdraad om een sleepoog . dat is eruit. Als een stalen bumper je voorkant raakt buigt die stalen bumper niet zomaar, maar heeft de geraakte partij flinke schade, dat ben ik dus. betreft, ligt waarschijnlijk aan het soort auto. Mijn snelheid was nog geen 5 km, en oplettend ben ik zeker geweest. Maar als iemand zonder te kijken plotseling achteruit rijdt kan je dit onmogelijk voorkomen. Komt nog het feit dat de tegenpartij direct erkend heeft dat hij niet oplette en de schuld volledig op zich nam.Ik weet niet hoe het met de rest is maar heel mijn rechtsgevoel komt in opstand als ik moet gaan dokken voor mijn eigen schade waaraan ik geen schuld heb,Ik ben nooit op de hoogte gesteld noch kan ik deze afspraken vinden in de polis van Zelf.nl
Ik heb via Zelf.nl de tegenpartij aansprakelijk gesteld met dit als resultaat.

swiepie
door swiepie - Jan 6, 2015 om 09:50
15 Antwoorden / 11 Vragen

Bedankt swat1500.
Mijn snelheid was nog geen 5 km, en oplettend ben ik zeker geweest. Maar als iemand zonder te kijken plotseling achteruit rijdt kan je dit onmogelijk voorkomen. Komt nog het feit dat de tegenpartij direct erkend heeft dat hij niet oplette en de schuld volledig op zich nam. Dus ik moet 1,50 schade gaan betalen en 700,- van mijn eigen- niet door eigen schuld- veroorzaakte schade, alsook ook nog eens mijn no claim gaan verliezen en jaren voor deze veroorzaakte schade boeten volgens jou? Hier ben ik dus zeer duidelijk de dupe van. Voelt heel krom aan. Ik weet niet hoe iedereen in zijn slappe was zit, maar voor mij is het een groot bedrag . Je gaat toch niet voor iets betalen waar je part noch deel aan hebt?

swiepie
door swiepie - Jan 6, 2015 om 09:52
15 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=mahadma schreef op maandag 5 jan 2015, 22:25]Wat is het resultaat van zelf betalen in vergelijk met verlies noclaim over de jaren enz. Reken het eens uit. 1400,- is voor mij meer dan 3/4 maandsalaris. dat geef je niet zomaar weg voor iets waar je geen schuld aan hebt. bedankt voor het meedenken

swiepie
door swiepie - Jan 6, 2015 om 09:54
15 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=1953 schreef op dinsdag 6 jan 2015, 02:43]Artikel 54 procedure genoemd, waarbij de onduidelijkheid is over de schuldvraag!

In mijn visie maakt Zelf.nl zich af met een 'Jantje-van-Leiden'!

Klacht neerleggen bij het KIFID en het Verbond van Verzekeraars, die laatsten zullen desgewenst hun hoofd in het zand steken. Er is ook een ombudsman voor verzekeringen, ook wil liever ook z'n vingers niet branden.

Hebt u rechtsbijstand? Nee alleen een verkeersrechtsbijstand ingesloten bij de autoverzekering.

pi
door pieterwolters - Jan 6, 2015 om 09:58
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Wegrijden uit een parkeervak wordt als een bijzonder verrichting gezien, ongeacht of je voor of achteruit parkeert. Zie bijvoorbeeld hier. Het wegrijden is onderdeel van de bijzondere verrichting. Op zich wel logisch, want ook al rijd je vooruit, je moet op meer dingen letten dan bij "normaal" rijden.

Ik vrees dat de verzekeraars hier gelijk hebben.

tijger1
door tijger1 - Jan 6, 2015 om 09:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De verkeersrechtsbijstand bij een autoverzekering is vaak ondergebracht bij een derde partij. Dus kijk uw polis na en schrijf ze aan.

swiepie
door swiepie - Jan 6, 2015 om 10:00
15 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=emcede schreef op maandag 5 jan 2015, 22:41]Ik vermoed dat uw verzekeraar uitgaat van een bijzondere verrichting (verlaten van een parkeervak) door beide partijen. Dus, beide 50%.

Wat u zou kunnen doen is aan Zelf.nl laten weten dat u niets te maken heeft met wat verzekeraars onderling afspreken. U bent van mening dat op basis van de normale regels u niet aansprakelijk bent en dat u daarom niet geconfronteerd wilt worden met terugval.

Er bestaat inderdaad een regeling tussen verzekeraars, de OVS, die de schaderegeling voor de verzekeraars makkelijker maakt. In de meeste gevallen sluit deze regeling aan bij het reguliere aansprakelijkheidsrecht maar soms niet. Daar mag de verzekerde niet de dupe van worden.
Ik heb Zelf.nl laten weten dat ik het niet eens ben met hun uitspraak. Van afspraken onderling tussen verzekeraars ben ik nooit op de hoogte gesteld noch kan ik iets ervan terugvinden in mijn polis. Dat ik nu opdraai voor 50% van mijn schade = 700,- en 50% van 3,-= 1,50 schade van de tegenpartij, plus mijn no claim verlies, dat is wel heel veel 1one way direction uit. Dat ik hierdoor gedupeerd wordt heel duidelijk, maar Zelf.nl heeft ( nog ) niet gereageerd sinds eind december, misschien doen ze dat nog, maar ik betwijfel het.

aurora1
door aurora1 - Jan 6, 2015 om 12:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mogelijk heeft u nog iets aan deze informatie: klik hier?

swiepie
door swiepie - Jan 6, 2015 om 12:06
15 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=aurora1 schreef op dinsdag 6 jan 2015, 11:32]Mogelijk heeft u nog iets aan deze informatie: klik hier?[/quote

thnx, bedankt voor het opzoeken, super, Ik ga hiermee in verweer.

swiepie
door swiepie - Jan 6, 2015 om 12:08
15 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=nikkimcbn schreef op dinsdag 6 jan 2015, 11:56]Info over schade tijdens parkeren: Kijk eens op deze site of hier

thnx, ben al heel wat wijzer, ga hiermee aan de slag, bedankt voor de hulp.

ni
door nikkimcbn - Jan 6, 2015 om 12:10
12 Antwoorden / 0 Vragen

Info over schade tijdens parkeren: Kijk eens op deze site of hier

swiepie
door swiepie - Jan 7, 2015 om 11:27
15 Antwoorden / 11 Vragen

Inmiddels heb ik vandaag onderstaand mailbericht van Zelf.nl gehad:
Beste meneer , namen e.d heb ik weggelaten, toevoegingen cursief geschreven.

Voor wat betreft de aansprakelijkheid in deze dienen wij als uw W.A.assuradeur de wet toe te passen en daarbij rekening te houden met de jurisprudentie bij dergelijke aanrijdingen.
Het bewijsstuk in dit geval is het door beide partijen ondertekende formulier.
Daaruit blijkt de aansprakelijkheid van beide partijen, om de redenen die wij eerder hebben uitgelegd. De toegevoegde verklaring van de tegenpartij brengt hier geen verandering is. In deze verklaring stelt hij dat u al voor ¾ op de weg stond, dus duidelijk nog bezig met de uitparkeermanoevre. Zoals ook blijkt uit het aanrijdingformulier
.Echter was ik al uit mijn P vak en stond voor 3/4 op de weg, heb ik ook laten weten

Uit de verklaring van de andere partij blijkt dat deze geen schade aan de auto heeft.
De situatie is nu als volgt. Of wij doen een uitkering min het eigen risico van € 225,00 (in verband met geen Schadegarant procedure).Ik wil de auto bij mijn eigen garage laten maken, waar hij in onderhoud is. vertrouwd Zodra wij een uitkering hebben gedaan, wordt het onze claim op de assuradeur van de andere partij. Dan kunnen wij 50% verhalen op de assuradeur van de andere partij.
Ook heeft deze schade dan invloed op de korting voor schadevrij rijden.

Of u doet geen beroep op dekking ,( dus zelf dokken) en wij sturen deze zaak door naar de DAS Rechtsbijstand, die op grond van de Automobilistenrechtsbijstanddekking uw schade zal proberen te verhalen op de assuradeur van de andere partij. Deze zal eveneens niet slagen in volledig verhaal van uw autoschade, maar dan is deze schade bij onze polis niet van invloed op de korting voor schadevrij rijden.
Dus verliezen doe ik altijd bij voorbaat vlg Zelf.nl.plus dat het wel heel lang kan gaan duren bij DAS

Het staat u vrij om een beroep te doen op de dekking van de polis.

Graag uw schriftelijke reactie op het bovenstaande.Mag er e-mail

Ik ga op deze wijze altijd de snuifdoos in, wat kan ik nog doen?

swiepie
door swiepie - Jan 7, 2015 om 11:28
15 Antwoorden / 11 Vragen

Inmiddels heb ik vandaag onderstaand mailbericht van Zelf.nl gehad:
Beste meneer , namen e.d heb ik weggelaten, toevoegingen cursief geschreven.

Voor wat betreft de aansprakelijkheid in deze dienen wij als uw W.A.assuradeur de wet toe te passen en daarbij rekening te houden met de jurisprudentie bij dergelijke aanrijdingen.
Het bewijsstuk in dit geval is het door beide partijen ondertekende formulier.
Daaruit blijkt de aansprakelijkheid van beide partijen, om de redenen die wij eerder hebben uitgelegd. De toegevoegde verklaring van de tegenpartij brengt hier geen verandering is. In deze verklaring stelt hij dat u al voor ¾ op de weg stond, dus duidelijk nog bezig met de uitparkeermanoevre. Zoals ook blijkt uit het aanrijdingformulier.Echter was ik al uit mijn P vak en stond voor 3/4 op de weg, heb ik ook laten weten

Uit de verklaring van de andere partij blijkt dat deze geen schade aan de auto heeft.
De situatie is nu als volgt. Of wij doen een uitkering min het eigen risico van € 225,00 (in verband met geen Schadegarant procedure).Ik wil de auto bij mijn eigen garage laten maken, waar hij in onderhoud is. vertrouwd Zodra wij een uitkering hebben gedaan, wordt het onze claim op de assuradeur van de andere partij. Dan kunnen wij 50% verhalen op de assuradeur van de andere partij.
Ook heeft deze schade dan invloed op de korting voor schadevrij rijden.

Of u doet geen beroep op dekking ,( dus zelf dokken) en wij sturen deze zaak door naar de DAS Rechtsbijstand, die op grond van de Automobilistenrechtsbijstanddekking uw schade zal proberen te verhalen op de assuradeur van de andere partij. Deze zal eveneens niet slagen in volledig verhaal van uw autoschade, maar dan is deze schade bij onze polis niet van invloed op de korting voor schadevrij rijden.
Dus verliezen doe ik altijd bij voorbaat vlg Zelf.nl.plus dat het wel heel lang kan gaan duren bij DAS

Het staat u vrij om een beroep te doen op de dekking van de polis.

Graag uw schriftelijke reactie op het bovenstaande.Mag er e-mail

Ik ga op deze wijze altijd de snuifdoos in, wat kan ik nog doen?

pi
door pieterwolters - Jan 7, 2015 om 11:55
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=swiepie schreef op woensdag 7 jan 2015, 11:27]Echter was ik al uit mijn P vak en stond voor 3/4 op de weg, heb ik ook laten weten

Dus voor 1/4 niet op de weg....

pino123
door pino123 - Jan 7, 2015 om 12:34
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Inderdaad voor 1/4 niet en dus bezig met uitparkeren. Wat kunt u nu nog doen, weinig....

daswebcare
door daswebcare - Jan 7, 2015 om 16:21
13 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Swiepie, je kunt je zaak melden bij DAS via http://bit.ly/1253Kz1. Binnen drie tot vijf werkdagen weet je dan of je zaak onder de dekking valt. Het kan dan wel betekenen dat je een eigen risico moet betalen. Of je een eigen risico hebt en hoe hoog dat is, staat vermeld op je polisblad van de bijzondere polisvoorwaarden van je rechtsbijstandverzekering. Als je zaak onder de dekking valt dan zal de jurist de schade verhalen op de tegenpartij. Het is helaas op basis van je bericht niet goed in te schatten in hoeverre de jurist daarin zal slagen. Groet, het webcareteam van DAS.

swiepie
door swiepie - Jan 7, 2015 om 16:29
15 Antwoorden / 11 Vragen

Dank jullie wel. Ik weet inmiddels dat Das rechtsbijstand behoort bij mijn rechtsbijstand autoverzekering van Zelf.nl.

Ik heb laatstgenoemde nogmaals verzocht om met alle aangeleverde feiten en schuldvraag bekentenis nogmaals deze zaak te bekijken. Ik wacht eerst hun reactie af.

Maar geweldig dat jullie meedenken, super

tijger1
door tijger1 - Jan 7, 2015 om 17:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@swiepie

Nog even voor de goede orde. De schuldigerkenning door een tegenpartij is in principe niet relevant voor de aansprakelijkheid.

swiepie
door swiepie - Jan 9, 2015 om 09:51
15 Antwoorden / 11 Vragen

Dank je wel voor het delen van je kennis op dit gebied tijger1, ik waardeer dit enorm, voorlopig blijf ik in verzet, leg nu de kwestie voor aan de ANWB, die moeten toch antwoord weten.
bedankt