jo
door johan1_1 Nov 21, 2005 om 14:17
Garantie & verzekeringen

Pensioen en WW

In 1999 ben ik op 55-jarige leeftijd met pensioen gegaan (geen VUT).
Van 1999 -2003 heb ik een andere baan betrokken. Over het ontvangen
salaris betaalde ik WW-premie.

Ik heb in 2003 een WW-uitkering aangevraagd welke in eerste instantie werd
toegewezen omdat de WW ontstaan is uit andere inkomsten dan waaruit ik
pensioen ontvang.

Bij een accountantscontrole bij het UWV werd volgens het UWV
geconstateerd dat ik ten onrechte WW ontving. Is de conclusie van het
UWV terecht?

2327 8 Rapporteer

scroogy
door scroogy - Nov 21, 2005 om 15:01
367 Antwoorden / 20 Vragen

Als u WW premie betaald mag u ervan uitgaan dat u recht heeft op een WW uitkering.

Echter u moet ook als niet pensioengerechtigde voldoen aan enkele eisen om die uitkering te krijgen. Criteria zijn o.a. de referteperiode (hoe lang heeft u onafgebroken gewerkt voorafgaand aan uw werkloosheid) en hoeveel arbeidstijd/inkomen bent u kwijt geraakt.

Wellicht heeft de correctie niets met uw pensioen te maken, hebben ze u over de reden geen bericht gestuurd ?

vladja
door vladja - Nov 21, 2005 om 15:09
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als u al die jaren heeft gewerkt en premie heeft afgedragen voldoet u
aan het arbeidscriterium. Op welke grond is de uitkering afgewezen?

Denk wel aan de korte tijd die u van het UWV heeft om eventueel beroep aan te tekenen tegen hun beslissing.

Vladja

jo
door johan1_1 - Nov 21, 2005 om 15:21
5 Antwoorden / 5 Vragen

Het UWV verwijst naar artikel 34 lid 1 en 4 van de ww waarin schijnt te
staan: "Het gaat er bij de kortingsregeling voor wat betreft
ouderdomspensioen om, dat wanneer een recht op ouderdomspensioen
ontstaat de rechthebbende voor zijn levensonderhoud geheel of ten dele
niet langer is aangewezen op verwerving van arbeidsinkomen. Op dit punt
is de ituatie van de vervroegd gepensioneerde vergelijkbaar met die van
de 65-jarige of ouder. Bij vervroegde pensionering kan, juist omdat
zowel de pensioenregeling als de ww-verzekering hun grondslag in
dezelfde dienstbetrekking vinden, de inkomensvoorziening vanuit de ww
terugtreden. De situatie waarin vut-uitkering wordt genoten is in hoge
mate vergelijkbaar met het vorenstaande. Ook na gebruikmaking van een
vut-regeling is betrokkene immers geheel of ten dele niet langer
aangewezen op arbeidsinkomen."  MOEILIJK VERHAAL.

jo
door johan1_1 - Nov 21, 2005 om 15:23
5 Antwoorden / 5 Vragen

Bedankt voor het antwoord. Zie verder mijn reactie hieroven.

scroogy
door scroogy - Nov 21, 2005 om 15:32
367 Antwoorden / 20 Vragen

Welja, en dat moet je maar snappen.

Wat ik eruit opmaak is dat het UWV vind dat u door uw pensioen voldoende inkomen heeft en dat dit inkomen niet behoeft te worden aangevuld met WW.

Misschien kunt u proberen de betaalde WW premie terug te krijgen.

wi
door wippie - Nov 21, 2005 om 15:45
260 Antwoorden / 0 Vragen

En dan onze overheid maar pressen aan de wat ouderen in het arbeidsproces te blijven. Als je het doet zoals U, voldoet aan alle afdrachten richting belasting en sociale fondsen, je raakt in de WW, jammer voor U. Zo wordt er geredeneerd in ons normen en waarder kabinet. Het is te triest voor woorden. Mijn sympatie heeft U maar het zal U niet verder helpen.

bo
door bodosan - Nov 21, 2005 om 15:53
25 Antwoorden / 0 Vragen

Johan1, ze stellen dat wanneer iemand pensioen ontvangt hij/zij geen
regulier inkomen meer nodig heeft voor levensonderhoud. Een uitkering
gebaseerd op dat reguliere inkomen is dus ook niet nodig of onjuist.
Wat mij niet helemaal duidelijk is dat ze stellen dat de ww-uitkering
en de pensionering op dezelfde dienstbetrekking zijn gebaseerd, terwijl
jij juist aangeeft dat het verschilende dienstbetrekkingen betreft
('Bij vervroegde pensionering kan, juist omdat zowel de
pensioenregeling als de ww-verzekering hun grondslag in dezelfde
dienstbetrekking vinden, de inkomensvoorziening vanuit de ww
terugtreden'). Mi ben jij als persoon niet het criterium voor 'dezelfde
dienstbetrekking' (maw een persoon kan verschillende dienstbetrekkingen
hebben), dus ben ik geneigd jouw ww als terecht te ervaren zolang ze
uit een dienstbetrekking afkomstig is die volkomen los staat van de
dienstbetrekking waarvoor je pensioen ontvangt.

Overigens kun je mi wel wat meer toelichting cq uitleg verlangen van de
UWV wanneer zij id stellen. Mocht je meer (betere) info willen:

Bureau Rechtshulp (rechtswinkel)

Juridisch advies.

Spuistraat 10; 1012 TS Amsterdam

Overigens geeft het betalen van premie niet automatisch een recht op
uitkering. Uitleg gaat wat te ver, maar het komt erop neer dat er
regels zijn voor betalen en regels voor uitkering en die zijn niet
geheel dekkend.

Bodosan

jo
door johan1_1 - Nov 21, 2005 om 17:11
5 Antwoorden / 5 Vragen

Hartelijk dank voor uw uitleg. De brief van het UWV bestaat uit 3
A4-tjes.  Behalve het eerder vermelde moeilijke verhaal stellen ze
ook dat ik wel recht op WW zou hebben als de pensioenuitkering was
ingegaan na aanvang van de werkloosheid. Dus als ik voor de start van
de werkloosheid twee actieve banen zou hebben gehad en ik was bij een
baan ontslagen en van die baan was tijdens de werkloosheid een
pensioenuitkering gestart dan zou ik wel recht hebben op
WW.

MvG Johan