da
door dasi20 Jan 29, 2008 om 23:24
Garantie & verzekeringen

Recht op een uitkering ??

Ik heb
eventjes jullie hulp nodig. Ik ben dus nu alle verzekeringen en polissen en
alles aan verzamelen van mijn vader die pas is overleden. Ik heb ook van de week diverse afspraken
met banken en maatschappijen.

Nu heb ik een levensverzekering bij overleden gevonden. Dat klopt allemaal

Nu heb ik echter ook een polis gevonden met de volgende verzekeringen erop

* Risicokap. op vaste termijn

* Kap. bij leven verzekerde.

Nu weet ik dat een levensverzekering bij leven alleen wordt uitgekeerd als die
persoon op die betreffende datum nog in leven is.

Echter nu staat bij de voorwaarden bij "opeisbaarheid van het
kapitaal" het volgende;

"Het kapitaal bij leven is opeisbaar op de expiratiedatum mits de
verzekerde nog in leven is. Het kapitaal bij overlijden, 90% van de opgebouwde
garantiewaarde, is direct opeisbaar bij overlijden van de verzekerde voor de
expiratiedatum"

Zou het hier dan toch gaan om een gemengde verzekering? Ik kom er even niet
meer uit.

446 4 Rapporteer

xandor020
door xandor020 - Jan 29, 2008 om 23:35
180 Antwoorden / 8 Vragen

Marcel75, mag ik speciaal jou vragen hier op te reageren,

Ik weet dat je hierin nogal wat kennis hebt.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 30, 2008 om 00:20
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag dasi,

Allereerst gecondoleerd met het overlijden van uw vader.

Het lijkt er inderdaad op dat het hier een gemengde overlijdensrisicoverzekering betreft. Het is alleen de vraag wie de begunstigden zijn in de polis.

De garantiewaarde is het ingelegde kapitaal, soms met enig rendement.

De 10 % aftrek is voor kosten en rentederving. Immers, was uw vader niet voor de expiratiedatum overleden, had de maatschappij langer rendement gehad van het ingebrachte kapitaal, dat nu ineens uitbetaald moet worden.

Zelf heb ik ook zoiets nu. Op 01 febr. a.s. is de expiratiedatum van een verzekering van mij. Overlijd ik morgen of overmorgen, dan krijgt de weduwe (mijn echtgenote) "slechts" het ingelegde kapitaal, kaal, zonder rendement van 12 jaar. Dat scheelt tonnen met het volgende. (Ze legt me nu extra in de watten;-))

Overlijd ik over 3 dagen of daarna, dan krijgt zij levenslang 70% van wat we samen maandelijks of jaarlijks gehad zouden hebben.

Zolang ik blijf leven krijgen we samen of ik 100% van de maandelijkse of jaarlijkse uitkering. Ik verwacht, gezien de voorgeschiedenis in de familie, nog 20 jaar te leven.
Jullie zullen nog lang last van me hebben.....;-)

Dat is ook gemengd. (gevoelens)

Hardware ERror MAN.

marcel75
door marcel75 - Jan 30, 2008 om 08:58
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Dasi20,
Je kunt inderdaad aan de betreffende verzekeringsmaatschappij opgegeven dat je vader overleden is en zij zullen dan 90% van het opgebouwde kapitaal uitkeren.

Kijk er echter niet vreemd van op dat de banken en verzekeringsmaatschappijen een verklaring van erfrecht van je verlangen. Zij willen namelijk wel zeker weten dat ze aan de erfgenamen uitkeren en niet aan een vermeend erfgenaam. Zouden ze dat wel doen, dan lopen ze het risico dat ze 2x moeten uitkeren.

Waren er trouwens ook levensverzekeringen gekoppeld aan een hypotheek? In dat geval zal de uitkering namelijk naar de hypotheekhouder(=de bank) gaan ter (gedeeltelijke) aflossing van de hypotheek.

Nog een puntje waar je in de nabije toekomst op moet gaan letten is de successieaangifte. De kans is groot dat de uitkeringen van de levensverzekeringen belast zijn met successierechten. Of dat het geval is afhankelijk van de gekozen constructie omtrent de verzekerde en de verzekeringnemer. Als op de polis daar 2x uw vader staat vermeld, dan moet u de uitkeringen opgeven.

poltol
door poltol - Jan 30, 2008 om 14:22
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Allereerst gecondoleerd. Ik begrijp uw vraag. Maar waarom neemt u geen contact op met de tussenpersoon en/of de bank? De tussenpersoon heeft, zoals inmiddels bekend zal zijn, al zeker heel veel provisie opgestreken. Dus mag u daar wel wat voor terug verlangen. Alle antwoorden die u hier krijgt helpen u zeker verder maar zoals eigenlijk altijd bij een koop, went u eerst tot de verkoper van het produkt [=verzekeringstussenpersoon].

Veel succes, poltol