do
door downie May 11, 2012 om 12:28
Garantie & verzekeringen

Rechtsbijstandsverzekering

Ik heb al meer dan tien jaar een rechtsbijstandsverzekering. Door omstandigheden heb ik zes keer gebruik gemaakt van de verzekering, waarbij het drie keer ging om een advies (dus weinig werk). Ik krijg nu een brief dat ik mijn gebruik moet minderen anders kan ik premieverhoging krijgen of uit de verzekering verwijderd worden. Kan dit zomaar?

667 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan zou u dus eerst de kleine lettertjes moeten lezen en als er dan in staat dat "het teveel gebruiken van deze verzekering" ze de premie kunnen verhogen, dan hebben ze een punt. Staat dat er persé niet in dan kunt u in conclaaf gaan met uw rechtsbijstandverzekering.

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 14:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op vrijdag 11 mei 2012, 13:43: Dan zou u dus eerst de kleine lettertjes moeten lezen en als er dan in staat dat "het teveel gebruiken van deze verzekering" ze de premie kunnen verhogen, dan hebben ze een punt. Staat dat er persé niet in dan kunt u in conclaaf gaan met uw rechtsbijstandverzekering.

Hahaha, in de kleine lettertjes: "bij teveel gebruik van deze verzekering wordt de premie verhoogd" (dan hebben ze een punt).

Ik ben heel wat "merkwaardige" kleine lettertjes tegen gekomen, maar deze "clausule" nergens. Als dat erin staat, dan sluit daar zeker geen verzekering af.

Met iemand in conclaaf gaan = zorgvuldig met hem overleggen.

Er valt echt niets meer te overleggen na zo'n mededeling.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.

Gelukkig heb jij meer verstand van verzekeren, dan ik van biljarten.

Vladja

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 14:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat kan en mag een verzekeringsmaatschappij doen.

In alle schadeverzekeringen staat een clausule dat een verzekeringsmaatschappij bij elke schade / beroep op de verzekering doen, de polis mag be-eindigen binnen (meestal) 30 dagen na een schademelding. Verzekeringsmaatschappijen zijn niet verplicht je te verzekeren of verzekerd te houden.

Het is een financiële afweging. Door vaak een beroep te doen op de verzekeringsmaatschappij kost je teveel.

Je kunt wachten op de prijsverhoging of tot de verzekering van haar kant opzegt. Maar dat is een zeer ongunstig uitgangspunt voor het sluiten van een andere verzekering, daar de andere maatschappij bij acceptatie meestal vraagt of er eerder een verzekering is opgezegd door een verzekeringsmaatschappij of maatregelen door een andere verzekeringsmaatschappij zijn opgelegd (en daar valt de eventuele premieverhoging onder).

Mijn advies is om deze verzekering zelf te be-eindigen/op te zeggen per eerst komende gelegenheid en elders een andere rechtsbijstandverzekering af te sluiten. Je zit dan wel weer met de wachttijd voor je er een beroep op kunt doen, maar dat is de beste oplossing als voor rechtsbijstand verzekerd wilt blijven.

Het voelt aan als oneerlijk, want je sluit juist een verzekering om er een beroep op te kunnen doen. Maar bij de premieberekening gaat de verzekeringsmaatschappij uit van een X aantal keren gebruik. Gebruik je meer, dan "verdienen" ze niets meer aan je.

Vladja

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 14:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@vladja, geef je nu niet 2 verschillende antwoorden? In het eerst antwoord lach je tenormin uit om een clausule en in de tweede heb je het er over dat die die clausule wel bestaat. Begrijp ik niet.

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 15:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op vrijdag 11 mei 2012, 14:45: @vladja, geef je nu niet 2 verschillende antwoorden? In het eerst antwoord lach je tenormin uit om een clausule en in de tweede heb je het er over dat die die clausule wel bestaat. Begrijp ik niet.

Tenormin heeft het over een clausule dat de premie verhoogd wordt als er te vaak een beroep gedaan wordt op de verzekering.

Ik heb het over de clausule dat de verzekeringsmaatschappij het recht heeft bij elke (dus ook de 1e) schademelding de verzekering zonder opgaaf van redenen te be-eindigen.

Verschil in kleine lettertjes tussen fantasie (ge-ouwe-bet om maar wat te schrijven) en de werkelijkheid. En de realiteit over "het advies om in conclaaf te gaan" na zo'n mededeling.

Vladja

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dit kan. Zie antwoord van Vladja. Nee, er staat niet in dat je niet teveel mag claimen, maar er staat wél in dat de verzekeraar het recht heeft de polis op te zeggen na een schademelding. Het gaat trouwens niet om clausules, maar om de tekst van de polisvoorwaarden.

De wachttijd hoeft trouwens geen probleem te zijn, er zijn diverse verzekeraars die direct dekking bieden als je aantoont dat de nieuwe verzekering direct volgt op een eerdere verzekering.

Wel een aandachtspuntje: bij de aanvraag wordt meestal gevraagd of u eerder een beroep op een dergelijke verzekering heeft gedaan. Vul die vraag (net als alle vragen natuurlijk!) naar waarheid in, want de nieuwe verzekeraar kan nagaan welke claims er geweest zijn. Het is dus nog maar de vraag of een nieuwe verzekeraar u dekking wil bieden met 3 of 6 claims in de laatste paar jaar.

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oké, verschil begrepen. Betekent dit nu dat de premieverhoging die de verzekering van TS voorstelt bij teveel gebruik onwettig is en kan ze daar tegen in beroep gaan?

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 15:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op vrijdag 11 mei 2012, 15:10: Oké, verschil begrepen. Betekent dit nu dat de premieverhoging die de verzekering van TS voorstelt bij teveel gebruik onwettig is en kan ze daar tegen in beroep gaan?

Nee, natuurlijk niet.

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 15:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ edrick3. Maar waarom dan niet. Net wordt door Vladja en Emcede gezegd dat de verzekeraar wel het recht heeft om iemand uit de verzekering te zetten, dat dit in de voorwaarden staat, zelfs al na een eerste keer claim.
Maar welk recht heeft een verzekering dan om je premie te verhogen als het niet in de voorwaarden staat dat dat kan gebeuren als je te veel gebruik maakt van de verzekering.

Aangezien TS precies wil weten hoe dat zit, en ik eigenlijk ook wel, toch niet zo gek om daar even op in te gaan?
Leg mij het "natuurlijk niet" uit en dan weten we meer. I'm all ears.

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 16:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op vrijdag 11 mei 2012, 15:43: @ edrick3. Maar waarom dan niet. Net wordt door Vladja en Emcede gezegd dat de verzekeraar wel het recht heeft om iemand uit de verzekering te zetten, dat dit in de voorwaarden staat, zelfs al na een eerste keer claim.
Maar welk recht heeft een verzekering dan om je premie te verhogen als het niet in de voorwaarden staat dat dat kan gebeuren als je te veel gebruik maakt van de verzekering.

Aangezien TS precies wil weten hoe dat zit, en ik eigenlijk ook wel, toch niet zo gek om daar even op in te gaan?
Leg mij het "natuurlijk niet" uit en dan weten we meer. I'm all ears.

Omdat ik geen letterlijke quote uit de voorwaarden aanhaal, maar dat nu wel zal doen, dan wordt het je duidelijk:

"...bevoegd om de verzekering op te zeggen of voor te stellen deze
tegen een andere premie en/of voorwaarden voort te zetten...."

Oftewel de verzekeraar mag na een melding de polis opzeggen, maar ook aangeven dat ze de polis alleen willen voortzetten met een aanpassing (bijvoorbeeld een eigen risico, een uitsluiting, hogere premie).

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 16:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Ik krijg nu een brief dat ik mijn gebruik moet minderen". Als je rechtsbijstand inschakelt bij een claim die bij voorbaat kansloos is haakt elke verzekering af. 6 keer in tien jaar dan heeft vraagsteller heel wat geschillen met andere personen gehad.

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 16:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan had tenormin dus wel een punt.

Emcede. Bedankt voor het uiteenzetten. Het is mij nu helemaal duidelijk.

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op vrijdag 11 mei 2012, 16:14: Dan had tenormin dus wel een punt.

Welk punt dan????

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 18:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

@winterman. Tenormin zei, dat je moet zoeken in de voorwaarden (zij noemt het clausules), dat bij teveel gebruik maken van claims de verzekeraar de premie mag verhogen. Ik zie ook wel dat het niet letterlijk in de voorwaarden staat. Het is nog veel erger dan dat. Ze kunnen je er blijkbaar gewoon na de eerste claim al uitknikkeren, of je moet genoegen nemen met premieverhoging of een andere verandering van je verzekering. Zie het bericht van Emcede
Maar in feite komt het hier op neer, de verzekeraar maakt gebruik van die voorwaarde om je te vertellen dat je het gebruik van claims moet minderen of je premie kan verhoogd worden. Zoals bij TS is gebeurd.
Tenormin werd in mijn ogen wat al te snel afgeserveerd.

Ik heb overigens inmiddels het idee gekregen, na al die informatie van vandaag, dat je als verzekerde heel weinig rechten hebt. Eén claim en ze mogen je eruit gooien, wat heeft verzekeren dan nog voor zin, vraag je je zo af. Ik vraag me nu ook af bij welke verzekeringen dat geldt (niet bij de zorgverzekering, neem ik aan) en of je daar dan als verzekerde geen enkel verweer tegen kunt aanvoeren.

Hoop dat ik je vraag heb beantwoord.

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 18:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

@zoekster,

Het staat wél letterlijk in de voorwaarden!

Zie het antwoord van emcede van 16.04 uur (anders val ik in herhaling).

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 19:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het er letterlijk instaat heeft tenormin helemaal een punt.

Maar ik geloof dat emcede bedoelde dat er letterlijk in de voorwaarden staat, dat ze na een claim je verzekering mogen opzeggen of aanvullende voorwaarden kunnen stellen, maar dat de voorwaarden niet zeggen: na te veel claims. Zie haar antwoord van 15.03. "nee, er staat niet in dat je niet te veel mag claimen"
Hoewel het verschil milimeter dun is, daar doelde ik dan weer op. Het staat er niet letterlijk, maar ze beroepen zich er wel op.
Als je het niet met me eens bent hoor ik het vast wel weer van je :-)

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 19:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat er mensen zijn die misbruik van dure juristen voor advies maken en die gaan niet eerst hier of bij Tros Radar informeren en zelf zoeken want ik betaal er toch voor, die maken de verzekering erg duur.

Daarom deze brief dat je niet te vaak advies moet vragen.
Als je 4 rechtszaken kreeg en wint is er niets aan de hand, maar juist de vragen die relatief weinig kosten maar
wel veel tijd willen ze in de hand houden.

Je kunt toevallig meerdere zaken krijgen in 1 jaar en dan zullen ze als het echte zaken zijn die je niet zonder rechtshulp kunt oplossen nooit deze brief sturen.

Dus eenvoudige zaken eerst hier of op andere forums kijken voor je deze duur betaalde juristen advies vraagt.