br
door braampje Oct 27, 2004 om 20:06
Garantie & verzekeringen

Schade via een lek - HULP GEVRAAGD

Kan iemand mij helpen?? Mijn waterleiding is gaan lekken en daarom moest er een loodgieter komen. Hij moest breken en een stuk waterleiding vervangen. Totale kosten: €90,- maar de verzekering vergoed niets omdat er niets echt kapot is. De verzekerings adviseur vertelde dat als bijvoorbeeld het laminaat was gaan krullen of iets anders kapot was gegaan, ze wel alles zouden vergoeden. Kan dit??? We zijn wel verzekerd voor waterschade maar dan niet voor zoiets. Kan iemand ons helpen???

1318 7 Rapporteer

zijle027
door zijle027 - Oct 27, 2004 om 20:20
148 Antwoorden / 0 Vragen

Indien u een eigen woning heeft vallen de technische installaties inclusief de leidingen onder het eigen onderhoud. Bij een huurwoning kunt u mogelijk een beroep doen op een woningbouwvereniging.

Deze kosten kunt u zoals ik het kan beoordelen nergens op verhalen tenzij het dus een huurwoning betreft.

Zie met betrekking tot het onderhoud ook de omschrijving/eisen in de verzekeringspolis.

Vr. gr.

Aldert

zijle027
door zijle027 - Oct 28, 2004 om 07:15
148 Antwoorden / 0 Vragen

Reactie op de reactie van anna100: Daar heeft u op zich gelijk in tenzij het lek een direct gevolg is van het niet of nagenoeg niet onderhouden van installaties en leidingen.

Vr. gr.

Aldert

an
door anna100 - Oct 28, 2004 om 12:10
25 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad als dat uitgesloten is in de polisvoorwaarden. Daarom raadde ik ook aan even goed de voorwaarden te lezen.

De adviseur had echter niet afgewezen op basis van slecht onderhoud maar omdat er geen schade was. Daarom wees ik erop dat kosten ter voorkoming van schade ook gedekt zijn.

Overigens is het beter de claim door de verzekeraar zelf te laten beoordelen dan door een verzekeringsadviseur. Niet omdat ik hun kennis in twijfel trek, maar ze hebben wat kennis van een heleboel zaken terwijl de betreffende afdeling van de verzekeraar zelf een heleboel kennis heeft van de die voorwaarden (uitzonderingen daargelaten :-) ).

in
door incognito - Nov 3, 2004 om 10:30
3 Antwoorden / 0 Vragen

u moet in ieder geval een schadeclaim indienen bij uw verzekeraar en
niet op het advies van uw adviseur uitgaan. de verzekeraar heeft de
kennis of deze claim op grond van de voorwaarden wel of niet gegrond
is.

het kernpunt inuw vraag zit hem in het feit dat er geen daadwerkelike
waterschade is opgetreden. indien dit wel zo zou zijn is nl ook het
hak- en breekwerk om een lek op te sporen meeverzekerd onder de meeste
polissen. zeker bij extra uitgebreide gevarenpolissen die bijna 95% van
de verzekeraars hanteren. in uw geval is er geen daadwerkelijke schade,
waardoor dit eigenlijk als bereddingskosten moet worden gezien om erger
te voorkomenen zou een claim gegrond zijn. jammerlijk genoeg bent u
voor het begrip bereddingskosten vaak afhankelijk van de tolerantie en
coulance van de verzekeraar of de schade correspondent die uw claim
behandelt. ga echter niet alleen op het advies van de tussenpersoon af
en leg uw claim voor bij uw verzekeraar. aannemende dat het hier om een
eigen woning gaat ( waar dit soort zaken onder gedekt is op de polis)
is de kans groot dat izj toch zuyllen uitkeren. indien het een
huurwoning betreft wordt het lastiger en zult u de kosten bij uw
verhuurder moeten verhalen.

succes.

an
door anna100 - Nov 6, 2004 om 22:58
25 Antwoorden / 0 Vragen

Er mag vanuit worden gegaan, dat indien het lek niet gerepareerd zou worden er wel schade zou zijn ontstaan. In dat geval zou het geclaimd kunnen worden als bereddingskosten. Mi worden deze kosten meestal vergoed. Even goed de polisvoorwaarden lezen.

Dit komt van de site van de Nieuwe Hollandse Lloyd:

Wat zijn bereddingskosten?
Bereddingskosten zijn de kosten die u maakt om schade aan de verzekerde zaken te voorkomen of te verminderen.

Wat zijn salvagekosten?
Salvagekosten zijn de kosten voor het inschakelen van een expert die u bijstaat in het treffen van de eerste en meest noodzakelijke maatregelen om schade te beperken.

Veel succes

ro
door robbin_1 - Nov 6, 2004 om 23:59
16 Antwoorden / 15 Vragen

Is uw lekkage direkt gemeld bij uw verzekering. Verdere schade voorkomt u ook door de hoofdkraan te sluiten. Met deze melding heeft/had  u in ieder geval een betere start voor vergoedingen van uw maatschappij. Bij uw melding geeft uw verzekering opdracht tot bijv;  reparatie, noodreparatie, in ieder geval inschakelen van een loodgieter in het dan wel of niet bijzijn van een expert. Veelal is het passeren van een verzekering op het moment van het constateren van (in uw geval) lekkage niet correct. U constateer, u neemt de eenvoudigste maatregel ter voorkoming van erger en u schakeld de verzekering in.

hm
door hmt - Dec 3, 2004 om 21:11
37 Antwoorden / 0 Vragen

Wel verzekerd voor waterschade en géén schadeuitkering ontvangen? Er is sprake van naar ik aanneem een breuk in een leiding. Er is nb sprake geweest van hak en breekwerk!!!! Wat uw verzekeringsadviseur naar voren brengt is gevolgschade. Heel eenvoudig: verklaring van ee hersteller. Blijkt uit zijn verklaring dat er inderdaad sprake is van een breuk, dan moet uw maatschappij de schade vergoeden.