le
door lex h Jan 14, 2013 om 13:23
Garantie & verzekeringen

Schadevrije jaren Interpolis

Beste heer / mevrouw,

Mijn vrouw rijdt 32 jaar schadevrij. Verzekerd bij Interpolis (Achmea). Had 29 Schadevrije jaren (SVJ) op haar polis. Opbouw van SVJ gaat bij Interpolis net zo langzaam als bij de meeste verzekeraars. Omgerekend naar maatschappijtredes gaat de opbouw niet verder dan trede 19. Op de polis staat wel 29 SVJ. Nu heeft ze 1 kleine schuldschade veroorzaakt en is teruggezet naar 8 SVJ. Haar is dus 21 SVJ afgenomen !!
Uit de polisvoorwaarden is hierover niets op te maken, omdat daar alleen over de bonusladder en tredes wordt gesproken. Dat is juist een, per verzekeraar verschillend, registratiestelsel en dus `niet bepalend'. De nationaal geldende overdrachtnormen zijn de schadevrije jaren.
Gemiddelde terugvalnorm is tussen 3-5 SVJ terugval.
Omdat de schadevrijejaren terugval niet in de voorwaarden staat heb ik dat bij de overweging bij aangaan van de verzekering ook niet kunnen meenemen. Ik voel me ernstig bedrogen.

Er is geen snelle opbouw zoals bij ANWB (Unigarant) en FBTO (ook Achmea).
Dit vind ik zeer onredelijk voor zo`n bovengemiddeld goede bestuurder. Zo probeert Interpolis dus goede bestuurders vast te houden, omdat mijn vrouw bij overstap naar een andere verzekeraar bij 8 SVJ geen 75% korting meer krijgt.
En wat gebeurt er als ze binnen enkele jaren nog een schade maakt?
Als ik meeneem dat een Nederlander gemiddeld elke 7 jaar en schade rijdt .....

Hoeveel klachten krijgen jullie hierover. Graag aandacht. Ik overweeg ook een klacht bij de ombusman te deponeren. Op welk wijze kan ik dit het beste aanklagen ? Graag uw advies.
Met vriendelijke groet,
Lex H.

5380 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 14, 2013 om 13:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zou die kleine schade ook voor eigen rekening kunnen nemen, dan blijven de schadevrije jaren intact. Dat kunt u binnen een jaar na deze schade regelen met Interpolis.

aurora1
door aurora1 - Jan 14, 2013 om 14:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag Les H.

Dit is een forum, als u de redactie wilt bereiken zie links onderaan: Contact met Kassa.
Als de kosten van een kleine schade laag zijn dan is het soms verstandig om die zelf te betalen en zo de schadevrije jaren te behouden. Mogelijk valt dit nog terug te draaien bij de verzekering?

vr.gr.

ro
door ron530 - Jan 14, 2013 om 14:34
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@tijger1, de schade is al geclaimd bij de verzekering dus uw opmerking is mosterd na de maaltijd.
De bonus/malus ladder kent enkel trede >19 al rij je 40 jaar schadevrij er wordt niets meer opgebouwd. Bij één schade val je terug naar trede 14 nog net 75% no claim bij twee schades in een jaar terug naar trede 8.
Ik zou vraagsteller dan ook adviseren om contact met Interpolis op te nemen waar de terugval op gebaseerd is.

dearagain
door dearagain - Jan 14, 2013 om 15:36
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*als het goed is staat dit netjes beschreven in de polis

*je had het dus vooraf kunnen weten

*klagen mag natuurlijk, maar een klacht indienen heeft weinig zin

tijger1
door tijger1 - Jan 14, 2013 om 15:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

Ook al is de schade ingediend bij de verzekeringsmaatschappij, dan nog kan je binnen een jaar na die schade, het schadebedrag voor eigen rekening nemen en worden de schadevrije jaren teruggedraaid.

edrick3
door edrick3 - Jan 14, 2013 om 15:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo lex h,

De terugval in schadevrije jaren kun je terugvinden in de Algemene Voorwaarden.
Klik hier in de rechterkolom op bijzondere voorwaarden 20276.

Als de verzekering is teruggezet naar 8 SVJ, dan zijn er het afgelopen jaar twee schades geweest en is de korting nog 50%.
Als er slechts één schade is gemeld, dan val je terug naar 14 SVJ en blijft de korting 75%.

Ergens klopt er dus iets niet.

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Jan 14, 2013 om 16:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens de voorwaarden van Interpolis worden de schadevrije jaren teruggedraaid, als u binnen 6 maanden de uitgekeerde schade aan Interpolis vergoedt

gompy2
door gompy2 - Jan 14, 2013 om 17:05
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Er is eerder een topic geweest over Interpolis en en iemand die na 31 schadevrije jaren een dergelijk val maakte, lees hier maar:

Klik -> Interpolis 31 jaar schadevrij na één claim terug naar 9 jaar!!

edrick3
door edrick3 - Jan 14, 2013 om 18:02
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@gompy e.a.,

Ja, maar ook daar gaf interpolis in het antwoord aan dat de terugval na één schade naar trede 14 gaat met de korting van 75%.

Zou van TS wel eens willen weten wat z'n reactie is op mijn antwoord van 15.52 uur

Met vr.gr.

_i
door _interpolis_ - Jan 21, 2013 om 11:04
12 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Lex H,

Kunt u ons uw polis- of schadenummer nummer van laten weten? Dan kunnen wij intern na laten gaan wat er precies aan de hand is. Wij koppelen het antwoord desgewenst terug hier op het forum.

U kunt uw reactie sturen aan klachten@interpolis.nl. Onze excuses voor het extra ongemak en alvast bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,
Klachtenmanagement Interpolis

ti
door tino24 - Jan 21, 2013 om 21:18
95 Antwoorden / 0 Vragen

"Mijn vrouw rijdt 32 jaar schadevrij. Verzekerd bij Interpolis (Achmea). Had 29 Schadevrije jaren (SVJ) op haar polis. Opbouw van SVJ gaat bij Interpolis net zo langzaam als bij de meeste verzekeraars. Omgerekend naar maatschappijtredes gaat de opbouw niet verder dan trede 19. Op de polis staat wel 29 SVJ. Nu heeft ze 1 kleine schuldschade veroorzaakt en is teruggezet naar 8 SVJ. Haar is dus 21 SVJ afgenomen !!...Gemiddelde terugvalnorm is tussen 3-5 SVJ terugval.
Er is geen snelle opbouw zoals bij ANWB (Unigarant) en FBTO (ook Achmea)"

Ter info:
Er is geen snellere opbouw van schadevrijejaren (svj) bij elke verzekeringsmaatschappij bouwt u 1 jaar op per jaar dat u geen schade heeft gereden. De terugval is wel overal anders.

Nu had u nog 8 jaar over, bij FBTO zouden het er 4 geweest zijn en bij De Noordhollandsche nog 24. (uitgaande van 29 svj) en bij ASR, NN, Aegon nog 9.

Edrick haalt svj en tredes door elkaar. Deze hebben veel maar niet alles met elkaar te maken. Bij 8 svj kan, afhankelijk van de starttrede iemand max. korting hebben.

De theorie achter de terugval is als volgt:
met een x- aantal svj heeft iemand na schade toch nog de max. korting.
Dus in Interpolis voorbeeld:
na 1 schuldschade bij iemand met meer dan 13 schadevrijejaren is trede 14 nog met max. korting. Blijkbaar is de standaard inschaling op basis van leeftijd ed trede 6. 14-6 is 8 schadevrijejaren.
Zo rekent bij mijn weten iedereen behalve De Noordhollandsche.

Is het vreemd dat bijna niemand dit weet? Ja. Interesseren de voorwaarden de meeste mensen? Nee, pas bij schade wordt er naar gekeken, bij afsluiten wordt bijna alleen gekeken naar premie en evt. eigen risico. Naar de rest wordt nauwelijks gekeken.

_i
door _interpolis_ - Jan 22, 2013 om 09:19
12 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Tino24

Kunt u ons het polisnummer van uw Interpolis Alles in één Polis® laten weten? Dan kan ik intern na laten gaan wat er precies aan de hand is. Ik koppel het antwoord desgewenst terug hier op het forum.

U kunt uw reactie sturen aan klachten@interpolis.nl. Mijn excuses voor het extra ongemak en alvast bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,
Klachtenmanagement Interpolis