lu
door lurvi09 Dec 17, 2005 om 10:53
Garantie & verzekeringen

Spoedeisend ziekenvervoer niet altijd vergoed

Ik ben verzekerd bij De Friesland. Ik wil in 2006 graag overstappen naar een andere verzekering. Helaas woon ik op één van onze waddeneilanden en De Friesland beweerd dat alleen ZIJ spoedeisendvervoer vanaf de eilanden vergoeden, als ik mij dus ergens anders verzeker en er overkomt mij iets, dan komen de kosten voor de bootreis (buiten de normale dienstregeling) voor mijn eigen rekening. Ik ben dus eigenlijk gebonden aan De Friesland voor spoedeisend vervoer. Ik heb dit o.a. bij ONVZ nagevraagd en die vergoeden wel de traumaheli, maar inderdaad geen bootkosten. Voor mijn kinderen die aan de wal wonen en niet bij de Friesland verzekerd zijn betekend dit dat ze, bij een bezoek aan ons, ook niet verzekerd zijn van vervoer. Dit valt ook niet onder hun doorlopende reisverzekening. Mag een zorgverzekering spoedeisendvervoer binnen Nederland weigeren?

767 3 Rapporteer

ci
door cisdy - Dec 17, 2005 om 11:23
10 Antwoorden / 6 Vragen

Als het echt spoedeisend is, dan is een traumaheli toch ook het
snelste? Dan zou u met een verzekering incl traumaheli vervoer,
makkelijk af kunnen meen ik.

En naar ik begrepen heb, zit spoedeisend ziekenvervoer in alle basisverzekeringen. Alleen een eigen bijdrage zit erbij.

Groeten cisdy

lu
door lurvi09 - Dec 17, 2005 om 11:42
2 Antwoorden / 1 Vragen

Maar wordt er altijd een traumaheli opgeroepen? Dat zou betekenen dat er voor ieder geval waarin normaal een ambulance naar het ziekehuis rijdt, er een traumaheli opgeroepen wordt. Of zijn er beperkingen aan de traumaheli. Is er ergens bekend voor welke gevallen er wel en geen heli komt.

ijzerbroot
door ijzerbroot - Dec 19, 2005 om 10:24
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste lurvi09,

Kunnen we niet vaststellen dat vervoer per boot niet onder "spoedeisend vervoer" valt? U maakt dan gebruik van regulier vervoer, net als wij eventueel per bus, trein, fiets of auto naar een hulppost kunnen gaan. Wanneer er werkelijk haast is geboden zal er door een ambulance of eventueel een heli worden vervoerd.(Deze link brengt u naar info over inzetcriteria voor trauma-heli’s)

Het probleem waarmee uw kinderen eventueel worden geconfronteerd, geldt jaarlijks ook voor het overgroote deel van de bezoekers van de wadden-eilanden. (Mist ze niet bij De Friesland zijn verzekerd). Maar: ook nu geldt dus weer dat spoedeisend vervoer (SAR-heli) in deze gevallen wel is meeverzekerd...

Uw stelling klopt niet. Het is niet zo dat verzekeraars de kosten voor spoedeisend vervoer mogelijk niet willen vergoeden, maar het gaat in dit geval om de reguliere reiskosten die niet worden vergoed.

Ook De Friesland vergoed deze reguliere reiskosten niet, wanneer je op de vaste wal woont. Wat dat betreft is de Friesland, blijkens uw verhaal, "aardiger" jegens u dan jegens mij (en wat mij betreft is dat ok).

Nu het toch om spoedeisend ziekenvervoer en wadden-eilanden gaat: persoonlijk vind ik het veel bedenkelijker dat er momenteel gedacht wordt aan het stationeren van SAR-helicopters in Den Helder en daarmee niet meer in Leeuwarden...(maar dat is een heel ander verhaal)

IJzerbroot