il
door ilsev Jun 8, 2009 om 09:12
Garantie & verzekeringen

Uitkering en kinderopvangtoeslag

Hallo,

Een vriend van mij heeft vanaf 1 juli geen baan meer. Ze hebben 2 kinderen die kinderopvang hebben en krijgen voor die kosten een toeslag van de overheid. Heb je nog recht op die kinderopvangtoeslag als je een WW-uitkering hebt? En zo ja, wat in 2010?

Op de site van de BD lees ik alleen maar dat je hierop recht hebt als je een uitkering hebt én een reintegratietraject volgt.

8936 5 Rapporteer

stacey
door stacey - Jun 8, 2009 om 09:15
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

---Heb je nog recht op die kinderopvangtoeslag als je een WW-uitkering hebt? --

Nee, opvang is voor als je op je werk zit, als je thuis zit wordt je verondersteld dus zelf voor je kinderen te zorgen en ze niet gedeeltelijk op kosten van de gemeenschap ergens anders te hebben.

In geval van een reintegratietraject heb je gedurende die periode wel recht op opvang waarbij je een gedeelte opvangkosten via uwv krijgt en gedeelte via de belasting.

Opzeggen die opvang dus, tenzij je zelf de rekeing kunt betalen.

Succes,

stacey
door stacey - Jun 8, 2009 om 09:16
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Ook stopzetten bij de belasting in dat geval natuurlijk, anders kun je straks alles weer terugbetalen.

eigenwijsje_1
door eigenwijsje_1 - Jun 8, 2009 om 16:57
152 Antwoorden / 5 Vragen

Ilse,

In sommige gevallen is er wel degelijk recht op kinderopvang toeslag. Kijk hier maar eens:

Postbus 51 - Wanneer heb ik recht op kinderopvangtoeslag?

en dan vooral het kopje Bijdrage gemeente of UWV

daar staat:

Als u via het UWV een (re)integratietraject volgt en een arbeidsongeschiktheidsuitkering (WAO of Wajong) of een WW-uitkering heeft, heeft u ook recht op kinderopvangtoeslag. In dit geval betaalt het UWV mee in de kosten voor de kinderopvang.

veel succes!

stacey
door stacey - Jun 8, 2009 om 17:36
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--of een WW-uitkering heeft, heeft u ook recht op kinderopvangtoeslag. In dit geval betaalt het UWV mee in de kosten voor de kinderopvang. --

Zoals ik al eerder zei, dit geldt Enkel ingeval van Reintegratie traject, zoals ook duidelijk vermeld staat in de voorwaarden.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 9, 2009 om 00:31
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ eigenwijsje:

Het is maar hoe je het wilt lezen en interpreteren.

Er staat in het door jou geciteerde stuk als voorwaarde dat je primair een reïntegratie traject moet volgen. Daarnaast is een WIA/WAO of WW uitkering een vereiste. Dus een èn situatie.

De manier waarop jij leest en interpreteert noemt men ook wel "wishful thinking".
Maar beredeneer de situatie eens vanuit het oogpunt van de samenleving welke het geld voor die kinderopvang op zou moeten hoesten, terwijl iemand die in de W.W. zit zonder reïntegratie activiteiten zelf op kinderen kan passen. Er zijn huismannen zat. Dat zal hij dan ook worden, ook al heeft ie er misschien geen zin in, tot hij weer een baan heeft.

De redenatie van UWV is: "Al te goed is buurman's gek."

Hardware ERror MAN.