St
door Stefan1990 Oct 21, 2023 om 16:02
Garantie & verzekeringen

Vergoeding bril kind voor Zuiver accommodatief strabismus

Volgens de basis verzekering wordt bij minderjarigen een bril vergoed als is Zuiver Accommodatief Strabismus is vastgesteld. Onze zorgverzekering Just wijst deze vergoeding echter af, zonder een duidelijke reden.
Als deze afwijking in de basisverzekering staat, kan een verzekeraar dit toch niet afwijzen? En als ze dit wel doen, hoe dan te handelen?

7145 13 Rapporteer
Ja
door JannyBoe - Oct 21, 2023 om 17:20
520 Antwoorden / Vragen

Hallo Stefan, google verwijst naar de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen SKGZ
Uw zorgverzekeraar is er ook bij aangesloten.
Succes.

St
door Stefan1990 Oct 23, 2023 om 20:32
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt. Ik heb nogmaals extra vragen uitstaan bij de verzekeraar. Mocht daar niks uitkomen, dan ga ik dit proberen. Ik kende dit nog niet.

Ja
door JannyBoe Oct 24, 2023 om 08:53
520 Antwoorden / Vragen

Graag gedaan. Ik kende het zelf ook nog niet.
Hopelijk komt u eruit met de zorgverzekeraar.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 21, 2023 om 17:34
2069 Antwoorden / Vragen

Wat is "volgens de basisverzekering"? Wie of wat is dat en waar geeft die basisverzekering zijn uitleg?

En wat is "zonder een duidelijke reden"? Wat is de reden en wat is daar onduidelijk aan?

St
door Stefan1990 Oct 23, 2023 om 20:35
Antwoorden / 1 Vragen

De Basisverzekering is door de overheid vastgesteld. Daarnaast staat de aandoening ook op de site van Just onder de basisverzekering. Echter wijzen ze de aanvraag af met als rede dat we geen aanvullende verzekering hebben. Echter staat op hun eigen website dus dat de aandoening vergoed wordt onder de basis verzekering. Ze geven alleen niet aan waarom we niet vanuit de basisverzekering vergoed krijgen. Dat is dus het onduidelijke.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 23, 2023 om 22:50
2069 Antwoorden / Vragen

En wat was de reactie toen u aangaf dat volgens hun eigen site deze aandoening onder de basisverzekering valt?

mahadma
door mahadma - Oct 21, 2023 om 17:48
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Zonder verdere info: welke verzekering, wat is de reden van afkeuring (zal vast wel wat bijstaan) kunnen wij niets.

jewee
door jewee Oct 23, 2023 om 12:00
61 Antwoorden / Vragen

Een basisverzekering van Just.

wi
door wilhelmina59 - Oct 21, 2023 om 18:07
516 Antwoorden / 0 Vragen
sjjoppy
door sjjoppy - Oct 21, 2023 om 18:28
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Het kan zijn dat u bij Just toestemming moet vragen om voor de vergoeding in aanmerking te komen.
Hopelijk wordt er bij een afwijzing de reden hiervan vermeld.

https://www.just.nl/service-en-contact/toestemming-aanvragen

rj
door rjw - Oct 21, 2023 om 19:20
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Voor vergoeding binnen de basisverzekering geld een eigen bijdrage van 59,50 per glas en montuur wordt niet vergoed. Zijn de glazen wellicht minder dan 59,50 per stuk?

@q
door @qwerty@ - Oct 23, 2023 om 12:04
68 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien heeft uw zorgverzekeraar geen contract met uw zorgverlener (opticien) en daarom niet vergoeden?

St
door Stefan1990 Oct 23, 2023 om 20:39
Antwoorden / 1 Vragen

Dat geven ze dus niet aan. Ze geven aan dat we geen aanvullende verzekering hebben, terwijl de aandoening onder de basisverzekering vergoed wordt. Dat vermelden ze ook op hun eigen site. Dat is dus het rare, ze geven geen reden op waarom we niet voldoen aan de basisverzekering

rj
door rjw Oct 23, 2023 om 21:03
3267 Antwoorden / 5 Vragen

En heb je de verzekeraar gebeld nadat je de afwijzing had ontvangen om te vragen hoe het zat?

@q
door @qwerty@ - Oct 23, 2023 om 12:26
68 Antwoorden / 1 Vragen

Lees eens: https://appl.cz.nl/VoorwaardenVergoedingen/VoorwaardenVergoedingen.asp?Soort=OVZALG&OccSL=86&DatumGeldig=20230101
Hoofdstuk: B.25. Zorg voor zintuiglijk beperkten (Pagina: 84)

Misschien heeft u niet aan de voorwaarden voldaan ?

1paul
door 1paul - Oct 23, 2023 om 13:55
3156 Antwoorden / 0 Vragen

vraag is dan, heeft een oogarts dit vastgesteld en hiervoor een verwijzing afgegeven, zit er nog een eigen risico aan, wellicht dat daar de reden zit!!

St
door Stefan1990 Oct 23, 2023 om 20:41
Antwoorden / 1 Vragen

Een oogarts vanuit een gecontracteerd ziekenhuis heeft dit vastgesteld en een verklaring voor opgesteld.

1paul
door 1paul Oct 24, 2023 om 07:46
3156 Antwoorden / 0 Vragen

maak dan als eerste bezwaar bij uw zorgverzekeraar maar voordat u dit doet kijk even goed in de vooraarden hieromtrent, lukt dit allemaal niet kunt u bezwaar maken via de overkoepelende organisatie..

wi
door wilhelmina59 - Oct 24, 2023 om 10:55
516 Antwoorden / 0 Vragen

Ts leest mee maar heeft nog steeds in het midden gelaten wat er als reden is gegeven voor de afwijzing van de kosten.
Verwijzing naar de Basisverzekering? zal best maar het ER en EB zijn ook een dingetje.

.a
door .aagje - Oct 24, 2023 om 18:37
19 Antwoorden / 2 Vragen

Intussen opgezocht naar de uitleg van afwijking .ik heb tot m,n dertigste  geen afstand kunnen schatten vanwege die afwijking .intussen juiste glazen werkt goed . Bij vermoeidheid ga ik alles dubbel zien dood vermoeiend als je je ogencontinue recht moet trekken ( focussen)
 bril is echt wel nodign

wi
door wilhelmina59 Oct 24, 2023 om 19:19
516 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn glazen, dubbelfocus met cilinders en op maat geslepen dus op de graad nauwkeurig(!) kosten en klein vermogen maar nog nooit meer dan 5 tienen terug gezien op de nota.

marijke77
door marijke77 - Oct 24, 2023 om 19:42
158 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind het sowieso raar dat een kunstgebit wel vergoed wordt via de basisverzekering maar brillenglazen niet, zonder tanden kun je niet eten maar zonder een goed bril kun je niet lezen.

rj
door rjw Oct 25, 2023 om 11:23
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Of gehoorapparaten. Waarom die wel in de basisverzekering en brillen niet?.Die of allebei, of geen van beiden.

.a
door .aagje - Oct 25, 2023 om 09:20
19 Antwoorden / 2 Vragen

Je hebt een aanvullende verzekering nodig voor vergoeding bril kind