ch
door cherrensa Feb 14, 2006 om 13:53
Garantie & verzekeringen

Verschillen in uitkering aanvullende verzekering

Tot nu toe ben ik nog verzekerd bij Ohra, vorig jaar was ik dat nog in het ziekenfondsysteem en had ik bij hen de "hoogst" mogelijke verzekering afgesloten. Dat had als voordeel dat ik ook echt alles vergoed kreeg. Nu hebben ze mij een "aanbod" gedaan met een lagere aanvullende verzekering, die dus ook minder vergoedt. Ik ben chronisch ziek, dus dat lijkt me niet verstandig. Nu kost de "hoogst" mogelijke verzekering die dus net zo als vorig jaar alles vergoedt bij hen in totaal bijna 200 Euro per maand. Dat is wel erg veel geld, dus ben ik gaan rondkijken. Nu lijkt het erop dat er qua aanvullende verzekeringen heel veel verschil zit qua uitkeringen zelfs in de maximale aanvullende verzekeringen.

Nu ben ik dus eigenlijk op zoek naar een verzekering die bij de aanvullende verzekeringen goed uitkeert bij fysiotherapie en psychologische hulp, de rest interesseert me niet zoveel (kraamzorg, IVF, bril e.d. totaal oninteressant). Ik heb meerdere zoeksites geprobeerd maar vind gewoon teveel verzekeringen die absoluut niet aansluiten of even duur zijn als de Ohra.

Heeft iemand hier inzicht in?

814 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 14, 2006 om 20:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Cherensa.

Ohra moet je een aanbod doen, die gelijk is aan wat je had bij haar. Als nu blijkt dat Ohra dat heeft nagelaten, kun je deze op haar aanbieding aanspreken. Wat ik begrijp is, je hebt een aanbieding maar die is te duur, en alle andere verzekeraars berekenen bijna evenzo veel als Ohra. Dan staat de heer Hogervorst voor dit probleem, als jij niet normaal verzekerd kunt worden. Let wel, alleen als blijkt dat u met uw nieuw aanbod, slechter en duurder uitbent, dan voor 1-1-2006 is dit zeker een reden tot melding. Blijkt dat je hetzelfde pakket hebt, maar met veel meer aanvullende verzekeringen dan voorheen, dan geldt dit niet.

Om nu al even vooruit te lopen op de zaken die gaan komen, zitten er volgend jaar, en wie weet dit jaar al, veel mensen met een heel groot probleem, aangaande de nieuwe zorgverzekering. de Heer van Loon, van AXA-verzekeringen zei resentelijk, mensen die weigeren te stoppen met roken, moeten bij een ziekenhuisbehandeling, indien deze behandeling aan het roken is te wijten, zelf de rekening van het ziekenhuis maar betalen, en niet de verzekeraar.

Een directeur van de Raad van de Volksgezondheid die begin januari is afgetreden, zei op zijn afscheidsbijeenkomst, hij was zelf cardioloog, laat men de chorestorol verlagende middelen maar uit het basispakket halen. Mensen die toch te veel willen eten, moeten deze middelen zelf maar betalen. Dit scheelt per jaar 6 a 7 miljard.

Veel succes met je nieuwe ziektekostenverzekeraar, groetjes Opaleo.

ve
door verwijderd - Feb 14, 2006 om 20:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik raad u aan bij de Ohra te blijven en hun hoogste aanvullende verzekering te nemen. U wilt vooral fisiotherapie en psych. hulp en bij Ohra was u daar blijkbaar tot nu toe tevreden over.U heeft overigens nog maar tot 1 maart de tijd om over te stappen! Hoewel zorgverzekeraars gezegd hebben dit jaar niet moeilijk te doen bij het accepteren van de aanvullende verzekering kunnen zij wel eisen gaan stellen over dekking, resp. te betalen premie. Opaleo citeert enige personen die op persoonlijke titel dingen naarn voren brachten, het is nauwelijks waarschijnlijk dat deze ideen uitgevoerd worden! ik raad hem aan bij beantwoording van vragen  in de toekomst alleen duidelijk en kort te reageren en er geen dingen bij te halen die niet relevant zijn en vraagstellers onnodig kunnen verontrusten!!

ve
door verwijderd - Feb 14, 2006 om 21:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Johandv

Ik ben niet voornemens om welke ongerustheid bij wie dan ook maar op te wekken, bang te maken, of om van onderwerp te veranderen. Maar de uitspraken die zo kort na de invoering van ons nieuw zorgstelsel kwamen, zetten je toch behoorlijk aan het denken. Wij gaan helemaal op de Amerikaanse toer, en deze uitspraken van onze bewindslieden passen heel goed in dat straatje. Wij zijn als rokers al van veel onthouden, en nu gaan ze zich ook nog met onze voeding bemoeien. Als je de komende tijd in Nederland niet meedoet aan de nukken en grillen van onze gezaghebbende op velerlei gebied, komen de minima en daar naast ook vele anderen in dikke problemen. Ik zaai echt geen onrust, dat doen onze bestuurders wel.

Opaleo.

ve
door verwijderd - Feb 15, 2006 om 12:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst bedankt voor je reactie. Ik heb van Ohra dus niet een vergelijkend aanbod gehad, maar een "goedkopere" (en dus minder uitkerend) zorgverzekering. Deze zorgverzekering zou mij bijna 130 Euro per maand kosten. De verzekering die wel alles zou dekken net zo als voorheen kost bijna 200 Euro per maand. Vorig jaar betaalde ik 89 Euro per maand, dus reken het verschil maar uit.

Ik probeer zo gezond mogelijk te leven, ga als ik dat kan met de fiets, rook niet, ga minimaal 1 x per week sporten, maar ik heb een vrij onbekende schildklieraandoening waarbij de hormoonwaarde zeer onregelmatig zijn, het resultaat is een beetje vergelijkbaar met iemand die manisch depressief is.

Ik moet dus inderdaad kiezen voor 1 maart, maar heb niet het idee een goede weloverwogen keuze te kunnen maken. En ja ik zou graag meneer Hogervorst willen vragen hoe hij dit soort situaties denkt op te kunnen lossen, want ik heb met mijn gewone inkomen (dus echt geen hoog inkomen of zo) dus geen recht op toeslag.

En wat de belasting betreft, vorig jaar was er een voet van bijna 5000 Euro voordat je wat van de ziekteonkosten kon aftrekken, dat zal dit jaar waarschijnlijk niet minder zijn.

ve
door verwijderd - Feb 15, 2006 om 16:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp iets niet:

Hier wordt gesproken over een verzekering ad@ 200,00 en een eerder bedrag van € 89,00. Ik kan mij niet voorstellen dat OHRA u compleet verzkerde voor € 89,00 per maand.

Ik neem derhalve aan, dat hetgeen waarover u spreekt en wat € 89,00 kosste een aanvulling was op een ziekenfondspakket (verplicht) waarvoor ook premie werd betaald.

Gerrit

ve
door verwijderd - Feb 15, 2006 om 16:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp iets niet:

Hier wordt gesproken over een verzekering ad@ 200,00 en een eerder bedrag van € 89,00. Ik kan mij niet voorstellen dat OHRA u compleet verzkerde voor € 89,00 per maand.

Ik neem derhalve aan, dat hetgeen waarover u spreekt en wat € 89,00 kosste een aanvulling was op een ziekenfondspakket (verplicht) waarvoor ook premie werd betaald.

Gerrit

ve
door verwijderd - Feb 16, 2006 om 08:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoewel dit een vragensite en geen discussieforum is wul ik nog even terugkomen op uw opmerking over de drempel voor aftrek ziektekosten. deze was 11.1 % van het inkomen als dat voor u neerkomt op 5000Euro heeft u dus een inkomen van 50.000 en begrijp ik niet dat u zich zo drukt maakt.Ik zou maar rustig het duurdere pakket van Ohra nemen, met uw ziekte krijgt u vast en zeker in de toekomst acceptatieproblemen!

ve
door verwijderd - Feb 16, 2006 om 08:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb echt geen inkomen van 50.000 Euro per jaar, was het maar waar, dan hoefde ik me niet druk te maken over 200 Euro per maand aan een ziektekostenverzekering. Ik heb het over de mogelijkheid om ziektekosten af te trekken van de belasting. Misschien heb ik dan toch recht op een ziektekostenverzekeringstoeslag. Maar volgens mij zijn dat ook niet echt hoge bedragen, maar ik neem nog vandaag contact op met de belastingdienst.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2006 om 08:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik was gewoon ziekenfonds verzekerd, basis ziekenfonds + de maximale aanvullende verzekering was voor mij alleen echt 89,- Euro per maand. Volgens mij gaan alle ziekenfondsverzekerden die door wat voor omstandigheden dan ook maximaal verzekerd moeten zijn er heel er op achter uit. Zo als ik de berekeningen nu zie, gaan alleen particulier verzekerden met kinderen (want die zaten soms niet gratis in het pakket) er nu op vooruit of in ieder geval niet al te hard achteruit. Aangezien dit toch meestal al wel de mensen met een hoger inkomen waren, denk ik dat meneer Hogervorst nog maar eens naar de realiteit moet kijken en gewoon toegeeft dat er heel veel mensen op achteruit gaan.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2006 om 09:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toch maar in de herhaling voor de goede orde en duidelijkheid:

Je vergeet hier dat naast de € 89,00 je zelf ook premie betaalde voor de ziekenfondsverzekering EN ook de werkgever nog een redelijk aanzienlijk bedrag moest bijdragen (werkgeversbijdrage zfw) Over deze werkgeversbijdrage mocht je ook nog een belasting betalen.

Je betaalde dus meer dan dat het ogenschijnlijk leek.

Hoe dan ook, zorgtoeslag aanvragen en nagaan welke aftrtekmogelijkheden er fiscaal zijn voor 2005 en als die er zijn in die zin dat het "ook oplevert", aangifte doen of T-biljet vragen.

Groet,

Gerrit

ve
door verwijderd - Feb 16, 2006 om 09:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal, Als ik de reacties lees op de vraag zoals gesteld is her merendeel De klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt. U maakt elkaar een beetje dol met al die veronderstellingen ,wat moet ik met b.v  Quote Wij gaan helemaal op de Amerikaanse toer, en deze uitspraken van onze bewindslieden passen heel goed in dat straatje. Wij zijn als rokers al van veel onthouden? einde Quote. In Amerika gaan mensen dood op straat ONVERZEKERD !!, en zolang er rokers zijn die op jaarbasis uitgaande van € 12 per week=€624 per jaar .Basisverzekering afgerond € 1000 per jaar ,zorgtoeslag afgerond € 500 per jaar .Moet men in dit land niet zeuren Fred

ve
door verwijderd - Feb 16, 2006 om 10:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

tohunga, het is boeien dat je hiervoor punten krijgt. De klepel werd door jou wel een heel eind van de klok gevonden.

De vraag als gesteld heeft niets te maken met roken, amerikaanse toestanden etc. Ook niet met patiënten, al lijkt het er wel op (sorry).

Ik ga er van uit dat als iemand een vraag stelt er serieus wordt geantwoord. Dat antwoorden niet altijd correct zijn is wat anders. Op basis van serieusheid leer je daarmee wel van elkaar.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2006 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Topicstarter gooit wel alles op 1 grote hoop! De duurste aanvullende verzekering van OHRA is 54,50! Niet goedkoop, maar dus ook geen 200 euro. Quote: Nu kost de "hoogst" mogelijke verzekering die dus net zo als vorig jaar alles vergoedt bij hen in totaal bijna 200 Euro per maand.
100% vergoeding van fysiotherapie zit trouwens al in het goedkopere pakket van 21,50 p.m.

ve
door verwijderd - Feb 22, 2006 om 13:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat bedrag is incl. maximale zorgverzekering tandarts!

Overigens blijk ik toch recht te hebben op zorgtoeslag, dus dat scheelt wel 28 Euro per maand (daar heb ik volgens de belastingdienst recht op)

Jammer dat niemand inhoudelijk meer weet over vergoedingen, want daar zit echt nog het meeste verschil in (bijv. bij de maximale aanvulllende verzekering van de Friesland verzekering is de maximale vergoeding voor psychologische hulp 50 Euro per behandeling, bij Fortis 100% als het gecontracteerde hulp betreft)