Bo
door Bossanat Sep 22, 2023 om 12:30
Garantie & verzekeringen

Welke rechten bij een all inclusive reisverzekering

Wij hadden voor de wintersport een all inclusive reisverzekering afgesloten bij AXA. Dit zou kort gezegd inhouden, dat wanneer we de vakantie zouden annuleren of afbreken we 75%. van de reissom zouden terug krijgen.
Halverwege de week wilden we naar huis vanwege paniek aanvallen van mijn dochter.
Contact gehad met AXA en we moesten daar naar een arts van hun, ondanks dat ik wist dat deze niets kon betekenen voor haar. Dat wel gedaan. In NL moesten we ook een dokters verklaring halen bij de huisarts. Daar waren we wel met de klacht geweest een maand tevoren, maar de huisartsen praktijk zegt zo'n verklaring niet af te geven. Ze hebben daar geen tijd voor. Wij vinden het medische aspect allemaal te veel gedoe en nemen genoegen met 75% van de resterende reissom. Hebben wij daar recht op? Volgens de verzekering niet, omdat we al de medische kant op zijn gegaan. Maar, mijn inziens hebben we  toch niet voor niets een all inclusive verzekering afgesloten, waarbij we zonder opgave van reden een vergoeding zouden krijgen?
Weet iemand of we hier idd recht op hebben?

4253 10 Rapporteer
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 22, 2023 om 14:06
2093 Antwoorden / Vragen

Hebt u al de claim al formeel ingediend en hebt u daar al een schriftelijk antwoord op? Zo nee zou ik daar eerst maar eens mee beginnen en ander lijkt mij de exacte grond waarop uw claim dan afgewezen is redelijk relevant.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 22, 2023 om 14:13
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien nog eens proberen via  dit  formulier.

ro
door ronny530 - Sep 22, 2023 om 14:18
2794 Antwoorden / 41 Vragen

De meeste huisartsen hebben een website waar u na in loggen de medische dossiers in kunt zien en uitprinten.
In geval van medische noodzaak de vakantie afbreken dan wordt de volledige reissom vergoed maar om nu ook om een huisartsverklaring te eisen gaat wel heel erg ver.
Pak de polis voorwaarden er nog eens bij want daar staat in geschreven onder welke voorwaarden de reisverzekering bij medische noodzakelijkheid uit gaat keren.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 22, 2023 om 15:55
2093 Antwoorden / Vragen

Maar wat moet de huisarts dan verklaren? Hij is er gegarandeerd niet bij geweest toen TS de beslissing nam dat hij met z'n dochter terug naar huis wilde en hij kan kwalijk achteraf verklaren dat dit een logische of correcte beslissing was. Daarnaast geven huisartsen sowieso geen verklaringen, niet omdat ze het te druk hebben maar principieel. Wil je een medische verklaring dan moet je naar een andere (huis)arts.

En inderdaad, de voorwaarden, alleen zou ik daar de schriftelijk afwijzing aan toevoegen want juist daar moet een grondslag staan die je dan tegen de voorwaarden kan houden.

wi
door wilhelmina59 - Sep 22, 2023 om 17:13
519 Antwoorden / 0 Vragen

Diagnose paniekaanvallen is niet zomaar even gesteld. Dus bekend. Dat zal ook wel de reden zijn dat de claim is afgewezen.

ne
door neodutchio - Sep 22, 2023 om 19:41
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Wat zijn de voorwaarden bij deze verzekering? Dat u ten alle tijden en ongeacht welke reden 75% vergoed krijgt als u zelf besluit eerder te vertrekken? Dat zal dan een hele dure verzekering moeten zijn.
U bent naar huis gegaan vanwege de paniekaanvallen van uw dochter. Om dan te kunnen claimen zal er wel bewijs moeten zijn. Deze wilt u niet geven, dus gaat de verzekeraar niet tot betaling over. Als u kunt hard maken dat u ook zonder geldige reden 75% vergoed moet krijgen, dan kunt u dat altijd aan de verzekering vragen.

JMA2
door JMA2 - Sep 22, 2023 om 23:48
120 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn dochter is ook bekend met paniekaanvallen maar deze duren meestal 46 minuten max. Het kan bij uw dochter anders zijn maar voor een verzekeraar lijkt dit me geen reden om tot vergoeding over te gaan.

sw
door swat1500 - Sep 23, 2023 om 00:34
3795 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt maar 1x een claim indienen. U heeft gesteld richting de verzekeraar dat de vakantie is afgebroken vanwege een medische situatie m.b.t. uw dochter. Bij toewijzing zou u dan 100% van de reissom vergoed krijgen.
U kunt, na het indienen van de eerste claim, niet opeens zeggen dat de reis is afgebroken om een andere niet medische reden en aldus voor de 75% gaan. Dat zou overigens kunnen impliceren dat de eerste claim op valse gronden is gedaan.
U zou daarmee de verzekeraar het idee kunnen geven dat u de boel probeerde op te lichten.

je
door jeannettek - Sep 25, 2023 om 11:11
12 Antwoorden / 0 Vragen

De meeste verzekeraars hebben "bestaande kwalen", zoals dat heet,  uitgesloten. Check de polisvoorwaarden.

mo
door mof - Sep 25, 2023 om 12:42
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als er letterlijk staat dat u zonder opgave van redenen een 75% vergoeding zou krijgen dan moet AXA u gewoon 75% vergoeden.
Wat u doet is: wij claimen 100% wegens medische redenen, subsidiair 75% wegens algemene bepaling bij aangaan van de verzekering.

Als het eerste argument niet geldig is (volgens AXA) dan verandert de claim naar een lichtere claim, namelijk die 75% claim.

Maar, het heeft alles te maken met wat er exact in uw voorwaarden staat.

mo
door mof - Sep 25, 2023 om 12:46
3619 Antwoorden / 3 Vragen

SWAT1500, wat u zegt is onjuist. De verzekeraar kan niet van de particuliere klant verwachten dat deze altijd maar ineens de juiste claim indient. De klant heeft gewoon het recht te toetsen welke claim wel geldig is en welke niet. Het zou AXA sieren als ze zelf met het aanbod van 75% gekomen zouden zijn. "U voldoet niet aan de voorwaarden voor een 100% claim op medische gronden, wij bieden u een vergoeding aan van 75% op basis van de algemene regelingen bij uw verzekering"

Dat zou AXA hebben moeten doen.

Advies, dien een officiele claim in op bsis van de 75% en ga naar een autoriteit (Kifid? AFM?) wanneer AXA weigert.