door willieker Jun 4, 2007 om 19:57
Garantie & verzekeringen

Woekerpolis of niet

bij onze hyphotheek van de rabo bank hebben we een spaar zeker verzekering

we betalen daarvoor 171 euro per maand met een looptijd van 20 jaar in 1998 is deze afgesloten en heeft nu een waarde van 19.692 euro

is dit ook een woekerpolis

11829 5 Rapporteer

tonnieboy
door tonnieboy - Jun 4, 2007 om 20:14
1094 Antwoorden / 2 Vragen

In elk geval is een stuk zekerheid  dat u destijds gewenst vond in deze polis ingebouwd in de vorm van een overlijdensrisicodekking op een of op twee levens en uiteraard kosten zo'n verzekering geld, welk geld van invloed is op het te behalen jaarlijkse rendement. Mensen schijnen te vergeten dat na het afsluiten van die dekking de maatschappij waar het risico is afgesloten dat risico vanaf de 1e dag ook daadwerkelijk lopen.
Aan de hand van de jaarlijkse overzichten of aanvullende informatie die u bij de maatschappij kunt opvragen kunt u zelf bepalen of de premie voor dat risico van voortijdig overlijden redelijk is of te hoog.
Uiteraard is het ook mogelijk om een aflossingsvrije hypotheek te nemen, maar dan bouwt u zelf geen aflossingsbedrag op en moet de stijging van het vermogen louter komen uit de waardestijging van het huis.

katenmuis
door katenmuis - Jun 4, 2007 om 21:14
22 Antwoorden / 2 Vragen

Bij de SpaarZeker Hypotheek lost u uw hypotheek niet af gedurende de looptijd. U betaalt premie voor een kapitaalverzekering. Met een deel van de premie, die u spaart, bouwt u kapitaal op. Dit gebruikt u voor de aflossing van de hypotheek. Met een ander deel betaalt u de premie voor de overlijdensrisicoverzekering. Bij overlijden ontvangen uw nabestaanden altijd 110% van het opgebouwde spaar- en/of beleggingstegoed.

U betaald jaarlijks € 2.052,-- aan premie. Als u zo'n 8 jaar premie heeft betaald, betekend dit dat de totaal betaalde premie minder is dan de reeds opgebouwde waarde. En dan heb ik nog niet eens rekening gehouden met een deel van de premie die bestemd is voor de overlijdensrisicoverzekering en dus niet wordt gebruikt voor het opbouwen van kapitaal.

Met een spaar zeker hypotheek ontvangt u een gegarandeerd eindbedrag er wordt geen risico genomen met riskante beleggingen

M.a.w. dit is geen woekerpolis

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 5, 2007 om 18:37
16950 Antwoorden / 202 Vragen

neen, dit is geen woekerpolis. Laat u niet gek maken.

wi
door willieker - Jun 6, 2007 om 11:03
4 Antwoorden / 7 Vragen

fijn dank je toch even een goed gevoel

toch nog even een vraagje bij het uitzoeken an de administratie en omdat je tegenwoordig zulke gekke dingen hoort over woekerpolissen enz

ook heb ik nog een aandelenspaarplan van centraalbeheer achmea daarvoor betaal ik 22,68 euro per maand 20 jaar lang ingegaan in 1998

het kapitaal staat nu op 2600.00 euro is het beter hiermee te stoppen ze kunnen me namelijk niet zeggen wat het eindkapitaal wordt

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 7, 2007 om 10:11
16950 Antwoorden / 202 Vragen

ach 20 x 12 maal genoemd bedrag is € 5.443,20. Op een gewone spaarrekening had u dus dan nu een kapilaal van tenminste 8.000,00 gehad.