ni
door nico w. 22 dec. 2011 om 11:05
Garantie & verzekeringen

Woekerpolissen: consumentenschandaal van de eeuw

Onderstaand artikel was deze week te lezen in dagblad ''De Pers'' en laat zie hoe half Nederland belazerd werd d.m.v. 7 miljoen woekerpolissen.

Verzekeraars, jullie hebben het geflikt
Door: Jan-Hein Strop

Gefeliciteerd verzekeraars, de champagne kan open. Jullie zadelden miljoenen Nederlanders op met woekerpolissen, maar komen ermee weg zonder de schade te vergoeden.

Verzekeraars van Nederland, jullie krijgen een groot compliment. Jullie zijn erin geslaagd om zeven miljoen beleggingsverzekeringen (zie kader) te verkopen, waarmee grote winsten zijn behaald. En toen bleek dat veel van die beleggingsverzekeringen wanstaltige woekerpolissen waren met veel te hoge kosten, mochten jullie die winsten gewoon houden. Bijna niemand is er namelijk in geslaagd jullie aan te pakken, jullie te dwingen de werkelijk veroorzaakte schade te vergoeden.

Vijf jaar na het ontstaan van de woekerpolisaffaire – het grootste financiële schandaal dat Nederland ooit kende – kunnen we constateren dat jullie ermee weg gaan komen. Er was volkswoede, er was politieke onrust, er was publicitaire druk, maar dat hielp allemaal niets. Jullie troffen compensatieregelingen, waardoor iedereen jarenlang dacht dat het probleem was opgelost. Maar die regelingen leveren gedupeerden niets meer op dan een fooi of minder.

In jullie ogen is dat terecht, want verzekeraars zijn immers ‘slachtoffer’ van de affaire. De hele toestand was het resultaat van een ‘teleurstellende beleggingservaring’, zoals jullie spreekstalmeester en Delta Lloyd-topman Niek Hoek het dit voorjaar noemde.

Natuurlijk, jullie reputatieschade door de langlopende affaire is enorm, waardoor de verkoop van levensverzekeringen is ingestort en iedereen nu tegen lage kosten wil banksparen. Vandaar dat het vele van jullie financieel niet voor de wind gaat. Dat is wellicht de straf voor het schaamteloos verkopen van rommel, maar daarmee is de schade nog niet vergoed. Die is door deskundigen geraamd op zo’n 20 miljard euro.

Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Waarom hebben jullie zo weinig te vrezen van miljoenen Nederlanders die hun polis ongezien in de kast laten liggen? Het eenvoudige antwoord is dat bijna niemand jullie voor de rechter sleept, hoeveel uitzendingen Tros Radar er ook aan besteedt.

Koersplandewegkwijt
Er is tot nu toe maar één collectieve rechtszaak, tegen Aegon, die onlangs ook bij het gerechtshof succes heeft behaald. Toch zijn er bij de procederende stichting Koersplandewegkwijt slechts 22.000 polishouders aangesloten, terwijl er honderdduizenden Koersplannen verkocht zijn. De publiciteit over het gewonnen hoger beroep leidde slechts tot ongeveer 2.000 extra aanmeldingen, zegt advocaat van de stichting Erik Lutjens. ‘Dat viel tegen.’

Ook in de zaak van Van der Meulen tegen staatsverzekeraar ASR wist de klager een veel hogere schadevergoeding af te dwingen dan de compensatieregeling biedt. Het leidde dit jaar tot een opleving van de affaire, en allerlei toezeggingen van ASR. Maar dit is een uitzonderlijke procedure, die alleen zo ver is gekomen, omdat advocaat Adri Kranenburg bereid was om zonder betaling jarenlang jullie bataljon dure Zuidas-advocaten te bestrijden.

De zaak is in hoger beroep bij het hof, waar het waarschijnlijk niet tot een uitspraak komt. Jullie onderhandelen over een schikking, waarbij de advocaat en de gedupeerde eindelijk betaald krijgen. Gevolg is dat er geen uitspraak komt van de Hoge Raad, waarop andere gedupeerden zich kunnen beroepen. Het blijft bij één gunstige

240 0 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Gi
GiancarloDelft - 17 sep. 2019 om 14:30
Geldzaken & recht
Renovatie badkamer woningbouw

Renovatie badkamer woningbouw

Beste,

Afgelopen maandag 16 september is Vestia begonnen met het renoveren van onze badkamer. Een aantal wandtegels waren losgekomen en na dit aangegeven te hebben is er na controle geconstateerd dat er 3m2 tegels opnieuw  gezet moesten  worden. De planning hiervoor loopt van maandag 16 september t/m vrijdag 20 september. Tussen 8:00 en 15:00. Dit betekent dat er iemand aanwezig moet ... Lees meer

MH
MHDekker - 17 sep. 2019 om 14:16
Garantie & verzekeringen

Tele2: Nokia 7 Plus telefoon defect binnen garantie.

Mijn Nokia 7 Plus die ik bij mijn abonnement bij Tele2 kreeg, ging na 13 maanden kapot (2 jaar garantie). Ik moest 'm naar DrMobile sturen. 20-8-19 aangemeld voor reparatie. 4-9-2019 kreeg ik deze mail: "Je toestel Nokia 7 plus kan helaas niet worden gerepareerd. Dit betekent dat wij het toestel niet retour zullen versturen. De fabrikant is op zoek naar een passende oplossing voor jou. Zij zull ... Lees meer

Ka
Karel2019 - 17 sep. 2019 om 21:13
Computers & telefonie

Bel centrale contract

Ik heb per 1 Oktober een bedrijf je over genomen  ik heb hier ook een vaste lijn Bij die door geschakeld moeten worden naar mijn 06 nummer de oude eigenaar Heeft een contract bij bel centrale en betaald hier 77 euro per maand ik wilde dit op zeggen en naar goedkoopere maatschapij Wordt mij verteld contract loopt nog 1 juli  2023 uw bent verplicht dit over te nemen door bel centrale 
Nu is ... Lees meer