ke
door kees1952 Dec 7, 2012 om 18:32
Garantie & verzekeringen

Zorg

een goede avond

ik krijg altijd uw brief binnen maar zit nu met een gekke vraag

ik werk voor mezelf en ben een poos geleden door de crisis en gemeentewerken voor mijn winkel in de problemen gekomen

ik had een hele poos de zorg niet betaald maar kreeg een schrijven dat ik moest gaan betalen

uiteindelijk heb ik mezelf bij anderzorg aangemeld

voor een bedag van 89 euro per maand

door dat het allemaal zwaar gaat heb ik na een aantal maanden niet meer kunnen betalen

na 6 maanden werd het doorgestuurd en ging ook een melding naar het cjib

die berekenen nu al 6 maanden 150 euro per maand

na de eerste maand werd het doorgegeven aan een deurwaarder

die betekende het vrolijk voor nog eens € 190, 00 meen ik

je kunt de zorg al niet betalen

dan berekent het cjib er nog eens vrolijk 65 euro bovenop

en de deurwaarder betekent het nog eens voor 190 euro

kan dit allemaal zo maar?

is het niet vreemd dat iemand de zorg al niet kan betalen en toch nog zo op kosten wordt gejaagd dat ie uiteindelijk in een steeds dieper dal terechtkomt???

graag verneem ik van u

1392 15 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Dec 7, 2012 om 19:12
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U bent te laat met problemen aan de gang gegaan. Daarom krijgt u nu de rekening hiervan. UiIstel is in deze zaak geen afstel, maar daardoor staat u nu voor het blok,omdat het nu wanbetaling is geworden in de ogen van de wet. De deurwaarder kan hier ook niets aan doen hij voert de taak uit die hem is opgedragen. U moet proberen bij de opdrachtgever van de deurwaader tot een vergelijk te komen. Dat zal de enige manier zijn om iets te kunnen schikken.

emcede
door emcede - Dec 7, 2012 om 20:38
961 Antwoorden / 4 Vragen

Kijk hier eens. Ja, dit kan. Je zult zelf actie moeten ondernemen om de schuld in te lopen.

ikbenik
door ikbenik - Dec 8, 2012 om 00:02
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Door diverse redenen kan iemand in de problemen komen.

Maar:
Als men eenmaal in de problemen zit, wordt men door incassokosten dermate genaaid dat men steeds verder in de problemen komt, in plaats van uit de problemen kunnen komen.

Ook vaak gehoord:"Dan moet die persoon maar op tijd betalen."
Voor degene die een vast salaris per maand krijgen is dat ook geen probleem. Echter zijn er mensen die door diverse redenen domweg te weinig overhouden om die ziektekosten te kunnen betalen.

Dat weet men, maar men doet er niets aan.

In plaats van te kijken waarom dat steeds meer mensen de ziektekosten niet meer betalen (of kunnen betalen), jagen ze die mensen steeds verder de ellende in.

jo
door jorisw - Dec 8, 2012 om 14:25
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ikbenik schreef op zaterdag 8 dec 2012, 00:02]Door diverse redenen kan iemand in de problemen komen.

Maar:
Als men eenmaal in de problemen zit, wordt men door incassokosten dermate genaaid dat men steeds verder in de problemen komt, in plaats van uit de problemen kunnen komen.

Ook vaak gehoord:"Dan moet die persoon maar op tijd betalen."
Voor degene die een vast salaris per maand krijgen is dat ook geen probleem. Echter zijn er mensen die door diverse redenen domweg te weinig overhouden om die ziektekosten te kunnen betalen.

Dat weet men, maar men doet er niets aan.

In plaats van te kijken waarom dat steeds meer mensen de ziektekosten niet meer betalen (of kunnen betalen), jagen ze die mensen steeds verder de ellende in.

Op zich mee eens, maar wie zou de kosten voor incasso dan moeten betalen? Het is ook niet eerlijk om de schuldeisers met deze kosten op te zadelen lijkt me. Als zij die kosten wel op zich zouden nemen betekent het uiteindelijk dat de wel betalende klanten uiteindelijk meer moeten gaan betalen. Daar ik zit ik persoonlijk niet op te wachten, maar jij hebt daar misschien minder moeite mee.

ikbenik
door ikbenik - Dec 8, 2012 om 14:35
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jorisw schreef op zaterdag 8 dec 2012, 14:25]Op zich mee eens, maar wie zou de kosten voor incasso dan moeten betalen? Het is ook niet eerlijk om de schuldeisers met deze kosten op te zadelen lijkt me. Als zij die kosten wel op zich zouden nemen betekent het uiteindelijk dat de wel betalende klanten uiteindelijk meer moeten gaan betalen. Daar ik zit ik persoonlijk niet op te wachten, maar jij hebt daar misschien minder moeite mee.

Nee, door torenhoge incassokosten en boetes, daar help je echt iemand mee uit de problemen.

Als iemand maar een inkomen heeft van €650,- hoe moet die dan de steeds duurder wordende ziektekostenpremie gaan betalen?
Als iemand dus maar €650,- per maand krijgt, kan die niet voor €1100,- per maand aan vaste lasten gaan betalen.

Steeds meer zaken gaan uit de basispakket en men is gedwongen om een pluspakket erbij te nemen.
Iemand die in financiële problemen zit, kan dergelijke zaken zich niet veroorloven. Sterker nog: die heeft niet eens genoeg financiële ruimte om de basisverzekering te betalen.

In plaats van te kijken waarom dat steeds meer mensen de ziektekosten niet meer kunnen betalen, gaat men juist die groep keihard aanpakken en financieël aanpakken, waardoor mensen meer in de problemen komen, in plaats van uit de problemen komen.

ikbenik
door ikbenik - Dec 8, 2012 om 14:40
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Je kunt wel gemakkelijk steeds alles duurder maken, zodat de ondergrens van de vaste lasten op €800,- uitkomt. Als iemand maar €650,- per maand te besteden heeft, kan die met de beste wil van de wereld nooit of te nimmer die ziektekostenpremie betalen.

Niemand heeft daar begrip voor, terwijl de getroffene juist verder en verder in de problemen komt.

Als iemand maar €650,- per maand te besteden heeft, kan die nooit voor €800,- aan maandelijkse lasten uitgeven.

Zo simpel is het nu eenmaal.

Ik ken iemand die in dezelfde situatie verkeerde als de TS. En daar zag ik ook dat die persoon het idiote bedrag van boven de €2000,- aan boetes en incassokosten moest betalen.

Het gaat heel vaak niet eens om mensen die boven hun stand leven. Dus bijvoorbeeld veel zaken bij Wehkamp op rekening bestellen, maar door omstandigheden geen, bijna geen of zeer weinig geld per maand krijgen en op die manier in de goot glijden.

edrick3
door edrick3 - Dec 8, 2012 om 14:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@ikbenik,

Ben het met je eens!

@kees1952,

Is er geen Sociaal Loket in je woonplaats/gemeente?
Zou daar eens aankloppen voor hulp.

Met vr.gr.

ikbenik
door ikbenik - Dec 8, 2012 om 15:01
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jorisw schreef op zaterdag 8 dec 2012, 14:25]
Op zich mee eens, maar wie zou de kosten voor incasso dan moeten betalen? Het is ook niet eerlijk om de schuldeisers met deze kosten op te zadelen lijkt me.

De ziektekostenpremie is een verplichte premie die steeds hoger wordt en waarvan veel zaken van de basispakket naar het plus pakket gaat.

In het verleden betaalde ik in de gulden tijdperk 56 gulden aan basisverzekering en pluspakket.
Nu betaal ik €140,- aan de basis en plus pakket.

[quote=jorisw schreef op zaterdag 8 dec 2012, 14:25]

Als zij die kosten wel op zich zouden nemen betekent het uiteindelijk dat de wel betalende klanten uiteindelijk meer moeten gaan betalen. Daar ik zit ik persoonlijk niet op te wachten, maar jij hebt daar misschien minder moeite mee.
Als iemand maar op de pof bij de diverse winkels koopt, heb ik daar ook geen problemen mee dat die mensen worden aangepakt. Die moeten dan gewoon de incassokosten betalen.

Van de verplichte verzekeringen ligt dat anders.

Men is verplicht om die zaken te betalen. De overheid bepaald wat in het basispakket zit en wat niet.

Echter is het ook zo dat bij de zorgverzekeraars veel gegraaid en verspilt wordt.
Veel mensen kunnen al met grote moeite de eindjes aan elkaar knopen en als de zorgpremies maar steeds omhoog gaan en mensen verplicht zijn om een pluspakket af te sluiten, kunnen veel mensen domweg die zorgverzekering niet meer betalen.
Vooral als men ook nog chronisch ziek is.

Voor mensen die van een minimum moeten leven en chronisch ziek zijn en daardoor de zorgverzekering niet meer kunnen betalen, moet men niet op die groep de heksenjacht openen en die mensen beboeten met torenhoge boetes en incassokosten! Dat is letterlijk lijken pikken!

Op die manier jaag je steeds meer mensen de schuldsanering in, terwijl dat te belachelijk voor woorden is.

Men weet donders goed waarom dat steeds meer mensen de zorgpremie niet meer kunnen betalen. Dat weet men donders goed. In plaats van daarop te anticiperen gaat men juist die "wanbetalers" achter de vodden zitten en belasten met toren hoge incassokosten en boetes.
Ja, men is echt zeer goed bezig! Not!

Als men het eigen risico zou gaat verhogen naar €750,-. Hoe moeten mensen die van €650,- per maand rond moeten komen en chronisch ziek zijn dat gaan betalen? Dat kunnen ze nooit!

ro
door ron530 - Dec 8, 2012 om 15:15
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Tja er is een wet die elke burger verplicht een zorgverzekering oplegt en uiteraard ook moet betalen. Betaald u niet dan komen er invorderingsmaatregelen met alle kosten die daar bij horen. U schrijft dat het economisch slecht gaat met uw bedrijf en het u niet aan te rekenen is dat u niet betaald, dat snijdt natuurlijk geen hout want die plicht is er voor iedereen.
Edrick3 geeft wel het juiste advies wat betreft het sociaal loket van de gemeente, voor ondernemers is er een regeling mogelijk de BBZ (bijzondere bijstand zelfstandigen) Edoch de procedure van het CJIB blijft van kracht.

ikbenik
door ikbenik - Dec 8, 2012 om 15:48
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 8 dec 2012, 15:15]U schrijft dat het economisch slecht gaat met uw bedrijf en het u niet aan te rekenen is dat u niet betaald, dat snijdt natuurlijk geen hout want die plicht is er voor iedereen.
Dat snijdt geen hout?
Als het economische moeilijk gaat en de ondernemer komt niet voor de BBZ in aanmerking, kan hij gelijk de tent sluiten.
Grote ondernemingen kunnen nog wel bepaalde regelingen treffen, wat voor de kleine ondernemer vaak niet mogelijk is.

[quote=ron530 schreef op zaterdag 8 dec 2012, 15:15]
Edrick3 geeft wel het juiste advies wat betreft het sociaal loket van de gemeente, voor ondernemers is er een regeling mogelijk de BBZ (bijzondere bijstand zelfstandigen)
70% van de aanvragen voor de BBZ worden afgewezen.

ikbenik
door ikbenik - Dec 8, 2012 om 15:52
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 8 dec 2012, 15:15]Tja er is een wet die elke burger verplicht een zorgverzekering oplegt en uiteraard ook moet betalen.
Klopt, maar daar zit 'm juist de crux in.

[quote=ron530 schreef op zaterdag 8 dec 2012, 15:15]
Betaald u niet dan komen er invorderingsmaatregelen met alle kosten die daar bij horen.
Heb je mijn vorige posting niet gelezen?:

[quote=ikbenik schreef op zaterdag 8 dec 2012, 14:40]
Je kunt wel gemakkelijk steeds alles duurder maken, zodat de ondergrens van de vaste lasten op €800,- uitkomt. Als iemand maar €650,- per maand te besteden heeft, kan die met de beste wil van de wereld nooit of te nimmer die ziektekostenpremie betalen.

en:

[quote=ikbenik schreef op zaterdag 8 dec 2012, 15:01]
Men weet donders goed waarom dat steeds meer mensen de zorgpremie niet meer kunnen betalen. Dat weet men donders goed. In plaats van daarop te anticiperen gaat men juist die "wanbetalers" achter de vodden zitten en belasten met toren hoge incassokosten en boetes.

ikbenik
door ikbenik - Dec 8, 2012 om 15:53
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Gaat het economisch wat slechter, ga je als ondernemer niet gelijk de deuren sluiten.

trend spray
door trend spray - Dec 8, 2012 om 16:15
217 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Ikbenik, ik het het helemaal met je eens. Prima verwoord!

In een situatie als deze zou "uitstel van betaling" een oplossing kunnen zijn.

ikbenik
door ikbenik - Dec 8, 2012 om 16:37
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=trend spray schreef op zaterdag 8 dec 2012, 16:15]Beste Ikbenik, ik het het helemaal met je eens. Prima verwoord!

In een situatie als deze zou "uitstel van betaling" een oplossing kunnen zijn.
Of dat het systeem van de kosten van de zorgpremie bekeken wordt.

Maar ook:

Dat er gekeken wordt waarom dat steeds meer mensen de zorgpremie niet meer kunnen betalen en daarop anticiperen, in plaats van de schuldenaren te confronteren met torenhoge incassokosten en incassoboetes.

Dat kan bijvoorbeeld door aanvullende uitkeringen, maar ook dat zelfstandige ondernemers beter worden ondersteund.

De BBZ is daar op zich voor bedoeld, maar in de praktijk is het voor de ondernemer vrijwel onmogelijk om voor die BBZ in aanmerking te komen.
Het andere vangnet is de bijstand, maar dan moet de ondernemer compleet met de onderneming stoppen, omdat mensen die een WWB uitkering hebben geen inkomsten mogen betrekken uit de onderneming.
En tijdelijke WW of deeltijd WW (wat bij werknemers nog wel eens voorkomt), is voor de ondernemer ook geen optie, omdat een ondernemer geen recht op WW heeft.

En als ondernemer ga je in iets mindere tijden niet gelijk de onderneming opdoeken. De mindere tijd kan tijdelijk van aard zijn. Vaak ligt het niet eens in de macht van de ondernemer zelf. De ondernemer kan moeilijk bij de klanten de mes op de keel zetten en de klanten dwingen om zaken te doen.

anderzorg
door anderzorg - Dec 10, 2012 om 10:47
10 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Kees1952,

Ik begrijp dat dit een groot probleem voor je is.
Uit je verhaal lees ik dat je op dit moment al aan de deurwaarder en aan het CJIB betaalt. Ik ben bang dat ik dan niks meer voor je kan doen, maar ik wil het graag nog wel voor je nakijken.

Zou je mij je verzekerdennummer kunnen mailen?
Het mailadres is webcare@anderzorg.nl

Met vriendelijke groeten,

Anne Bergman
Webcareteam Anderzorg.