cp
door cptnevs Feb 21, 2014 om 11:06
Garantie & verzekeringen

Zorgnota

In 2013 heb ik eenmaal een consult van nog geen 30 min bij een allergoloog gehad.
Tot mijn verbazing krijg ik afgelopen week een overzicht van mijn zorgverzekeraar dat deze afspraak bijna mijn volledig eigen risico(€350) in beslag neemt. Aangezien ik verder geen zorgkosten heb betaal ik dus alles zelf.

Ondertussen is mij al vertelt dat verzekeraars onderling een prijsafspraak maken en dat de zorgverstrekker hier geen inspraak in heeft. Verder werd mij vertelt dat het niet uit zou maken of ik 1 of meerdere consulten had gehad.

Wat ik wel nog vreemd vond is dat ik de volgende specificatie van de zorgverstrekker kreeg.

De rekening is gesplitst in 2 delen; een deel "kosten" €186,95 (voor de huur, personeel, administratie etc.) en een deel "honorarium" €161,89 (de arts, medisch specialistische hulp).

Dus €348,84 voor een consult van nog geen half uur. Hadden ze mij deze prijzen van tevoren duidelijk gemaakt was ik hier nooit op ingegaan.
Nu dan mijn vraag. Is hier nog iets tegen te beginnen? En dan niet zozeer tegen de prijs zelf, maar tegen het feit dat deze prijzen nergens duidelijk vermeld worden.

3073 12 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

mahadma
door mahadma - Feb 21, 2014 om 11:12
11566 Antwoorden / 51 Vragen
0

Er is niets tegen te beginnen, gewoon betalen dus, eventueel in termijnen. De behandelcentra mogen tot 3 jaar dacht ik nog een rekening sturen voordat deze "verjaard" is. Ziekenhuis en dokters kosten pegels en die bedragen staan vast. Daar doe je inderdaad niets aan.

mahadma
door mahadma - Feb 21, 2014 om 11:13
11566 Antwoorden / 51 Vragen
0

P.S.

geen 30 min , het is geen tv advocaat één euro per minuut (lol).

lekkerisdat
door lekkerisdat - Feb 21, 2014 om 11:16
4299 Antwoorden / 5 Vragen
0

Dit zijn geheel normale tarieven, aangezien de 3 lagen management + directie en Brussel ook nog bekostigd moeten worden.

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2014 om 12:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

U praat bijna 30 minuten met een dokter, maar als u had geweten wat het kostte, was u niet gegaan.

Blijkbaar was uw aandoening dan niet zo erg, dat u ook zonder had gekund.

In het vervolg voor elke specialistische behandeling het ziekenhuis bellen en vragen wat dat gast kosten. Wordt het heel rustig in de ziekenhuizen.

la
door lannasilva - Feb 21, 2014 om 15:13
8 Antwoorden / 7 Vragen
0

ik vind het zeker geen rare opmerking. € 350,00 voor medische kosten van een half uur is zeker de afweging waard om het niet te doen. Zelf zit ik met hetzelfde. Ik heb glaucoom (oogziekte) en ga hiervoor naar een oogarts. Kosten gaan ten koste van mijn eigen risico. Ik kies echter wel voor behandeling aangezien het uiteindelijke resultaat van niet behandelen is dat ik blind zal worden.

Wat mij wel ergert is dat ik geen enkele invloed heb op de hoogte van de rekening. Een half uur arts kost hetzelfde voor mij als een week werken bij mijn baas mij oplevert. De verhouding is compleet scheef.

pi
door pieterwolters - Feb 21, 2014 om 15:25
3610 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dit bedrag is het gevolg van de DBC kostenstructuur. Voor een behandeling staat een bepaald bedrag. Nu ben je met een half uur klaar, maar als het een paar uur had geduurd (om wat voor reden dan ook) dan was het bedrag hetzelfde geweest. Het zijn gemiddeldes voor bepaald soort behandelingen.

Overigens snap ik niet wat "Brussel" er mee heeft te maken. De kosten die NL aan de EU betaald zijn een fractie van onze totale landelijke begroting. Je had ook kunnen zeggen dat uitkeringen van Nederlanders ook nog bekostigd moesten worden; dat is een hoger bedrag dan wat we aan de EU kwijt zijn.

cp
door cptnevs - Feb 21, 2014 om 15:27
1 Antwoorden / 1 Vragen
0

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 21 feb 2014, 12:32]U praat bijna 30 minuten met een dokter, maar als u had geweten wat het kostte, was u niet gegaan.

Blijkbaar was uw aandoening dan niet zo erg, dat u ook zonder had gekund.

In het vervolg voor elke specialistische behandeling het ziekenhuis bellen en vragen wat dat gast kosten. Wordt het heel rustig in de ziekenhuizen.

Dat klopt inderdaad.
Het gaat hier om hooikoorst, ik wil er graag vanaf maar niet tegen elke prijs.
Ook nog eens zuur dat de behandeling niet echt geholpen heeft.

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2014 om 16:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

"De behandeling heeft niet geholpen." Dus er is blijkbaar nog meer gebeurd dan praten.

Kon uw huisarts u niet helpen met die hooikoorts?

el
door elze30 - Feb 22, 2014 om 09:07
150 Antwoorden / 3 Vragen
0

Advies: vraag bij zorgverzekeraar of ziekenhuis de dbccode en declaratiecode op. Bij het ziekenhuis kunt u ook nog vragen welke " zorgactiviteiten" ivm deze code geregistreerd staan. ( data en soort). Gebruik vervolgens de NZA tariefapplicatie om te achterhalen of de gedeclareerde code klopt: u krijgt de omschrijving en de prijs. Een declaratiecode heeft 6 tekens, waarvan een letter. De dbccode heeft 9 cijfers. U kunt ook het tabblad " zorgprodukt ontleden" kiezen. Dan ziet u wat de minimale activiteiten zijn, die minstens gedaan moeten zijn om de betreffende code te mogen declareren. Dbccodes zijn altijd gesplitst in een deel honorarium en een deel ziekenhuiskosten. Als in de tariefapplicatie alleen het deel " honorarium " is terug te vinden, dan is het deel ziekenhuiskosten onderhandelbaar. In de zogenaamde passantenprijslijst / standaardprijslijst van het ziekenhuis kunt u de prijs hiervoor terugvinden. Waarschijnlijk is u een lager bedrag hiervoor aangerekend, omdat de zorgverzekeraar goedkopere tarieven heeft afgesproken. http://dbc-zorgproducten-tarieven.nza.nl/nzaZpTarief/ZoekfunctieDot.aspx

el
door elze30 - Feb 22, 2014 om 09:21
150 Antwoorden / 3 Vragen
0

http://www.dbconderhoud.nl/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=6106&Itemid=245

De NZA heeft onlangs ( januari 2014) een brochure gepubliceerd met de gemiddelde prijzen van een honderdtal veel voorkomende behandelingen onder de €860. Helaas staat allergologie er niet bij.
Toch is dit boekje erg interessant voor iedereen, omdat je hierdoor van te voren een inschatting van de kosten van een eenvoudig consult kan krijgen.


"DBC-Onderhoud geeft inzicht in de landelijke, gemiddelde prijzen van DBC-zorgproducten die worden gedeclareerd bij veel voorkomende aandoeningen. Bij de selectie van de aandoeningen is met name gekeken naar de ‘lichtere’ zorg, en planbare zorg rond medische problemen die veel voorkomen en waarvan de behandeling relatief voorspelbaar is. De prijzen van zware operaties of spoedopnames zijn daarom buiten beschouwing gelaten. Ook zijn chronische aandoeningen hier niet meegenomen.
In het overzicht is te zien dat de prijs van een behandeling hoger wordt, naarmate er meer zorg plaatsvindt. Een consult op de polikliniek waarbij een arts alleen met de patiënt praat (en eventueel wat kleine verrichtingen doet), zal leiden tot een lichter DBC-zorgproduct dan een polikliniekbezoek waarbij verdere diagnostiek nodig is, of zelfs een lichte operatie. Dit veroorzaakt een verschil in vergoeding. Een dagbehandeling is meestal duurder dan een behandeling op de polikliniek, en met een klinische opname wordt de rekening vrijwel altijd hoger. Op deze manier wordt het mogelijk om vooraf een inschatting te geven van de gemiddelde, verwachte prijs bij een bepaalde behandeling."

ra
door ray2010 - May 21, 2015 om 09:57
1 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ik ben in 2014 bij de Allergologie in Arnhem geweest voor alleen een gesprek over mijn probleem. Dit gesprek heeft een 1 uur geduurd en er zijn verder geen behandelingen geweest. Na ongeveer een half jaar, kreeg ik de rekening van CZ van maar liefst € 309.

Daar schrik je wel van en is belachelijk en ronduit crimineel. Geen wonder dat veel mensen in de problemen komen of gewoon niet gaan vanwege deze absurde prijzen.


Ray

tijger1
door tijger1 - May 21, 2015 om 10:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

@ray2010

Er is gewoon een DBC gestart. Dus die nota is terecht.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Mikske10
Mikske10 - May 15, 2024 om 16:07
Winkels & webshops

Webwinkel

Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.

Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden. 
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g ... Lees meer

Ro
Rob30-06 - May 6, 2024 om 22:11
Huishouden & energie

Liander wil mijn meter vervangen

Ik kreeg vorige week een brief van Liander dat ik mijn huidige goed funtionerende meter voor de stroom moet vervangen vanwege een vage wet .

Ben ik verplicht om dit op te volgen of probeert Liander via druk en halve leugens die nieuwe meter geinstalleerd te krijgen ? Lees meer

Martijn van den Ham
Martijn van den Ham - May 7, 2024 om 18:46
Huishouden & energie

LOQED slim slot

Ik ben in het bezit van een slim slot van LOQED waar ik zeer veel plezier van heb krijg ik zojuist een mailt binnen dat ze genoodzaakt zijn de cloud dienst betaald te maken voor een bedrag van € 4,95 per maand. Mag dit zo maar?!!!
Het slot heb ik uitgekozen gezien de functionaliteiten die er op zitten en dat er geen abonnement op zat en nu wordt er toch een abonnement door je strot gedrukt. ... Lees meer