2p
door 2pietertjes Feb 19, 2009 om 13:32
Garantie & verzekeringen

Zorgverzekering vs reisverzekering.

  1. Vorig jaar is mijn man in Spanje gestoken door een vis. Wat een ernstige onsteking tot gevolg  had. 3 dagen ziekenhuis in spanje was het gevolg plus een lang durige nazorg die zelfs nog 3 maanden in Nederland door ging. Ohra heeft alles betaald, maar komt nu wel met een rekening van 150 euro voor ons eigen risico. Wat we moeten betalen. Mijn mening is dat deze kosten maar bij de reisverzekering moet worden verhaald door Ohra.

Ohra zegt dat ik dat zelf mag uitvinden, na een telefoontje met de reisverzekering , blijkt dat een claim binnen een half jaar moet insturen.

Helaas krijg je de rekening van je eigen risico pas begin het nieuwe jaar. Dus ben ik als consument nu de klos. Wie kan mij zeggen wat ik kan doen.

1452 15 Rapporteer

tonnieboy
door tonnieboy - Feb 19, 2009 om 13:59
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Inderdaad had u volgens de polisvoorwaarden de schade dienen te melden bij de reisverzekeraar, maar desalniettemin zullen zij toch deze claim in behandeling dienen te nemen daar ze niet kunnen stellen dat ze door de late melding in hun belang zijn geschaad. Het eigen risico van de zorgverzekeraar zou ook bij tijdige melding voor hun rekening gekomen zijn. De aanhouder wint in dit geval en geef bovenstaande conclusie aan hen.

2p
door 2pietertjes - Feb 19, 2009 om 14:52
2 Antwoorden / 1 Vragen

bedankt voor de snele reactie, ik zal zeker bij de reisverzekering aankloppen en uw antwoord mee nemen.

vladja
door vladja - Feb 19, 2009 om 14:57
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik geef je weinig kans bij de reisverzekering. De zorgverzekering heeft namelijk alle kosten vergoed, ze zijn gehouden om - wettelijk voorgeschreven - een eigen risico in rekening te brengen.

Vladja

vladja
door vladja - Feb 19, 2009 om 15:51
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ohra heeft alles vergoed, zoals vraagsteller aangeeft. Dat Ohra wettelijk verplicht is om een eigen risico in rekening te brengen, doet niets af aan het feit da Ohra alles vergoed heeft.

Het eigen risico is een ander verhaal, dan vergoeding van gemaakte kosten als doktersbezoek, ziekenhuiskosten etc. Dat soort kosten is gedekt op een reisverzekering. Niet een naderhand in rekening gebracht eigen risico, wat dus niet gebaseerd is medische kosten.

Vladja

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 19, 2009 om 16:01
16885 Antwoorden / 202 Vragen

OHRA heeft als uit de vraag is af te leiden overduidelijk NIET alles vergoed.

Mogelijk heb je echter wel gelijk als er ook nog andere kosten zouden zijn gemaakt waarop het eigen risicio van toepassing is. Vraagsteller geeft dat niet aan vandaar dat ik uitga van uitsluitend deze kosten. Zijn er geen andere ziektekosten geweest die voor vergoeding in aanmerking kwamen, dan geldt o.a. mijn antwoord. Zijn er wel ook andere kosten geweest dan geldt hetgeen Vladja stelt.

vladja
door vladja - Feb 19, 2009 om 16:03
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dus niet gebaseerd op ingediende gespecificeerde afgeronde medische nota's.

Vladja

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 19, 2009 om 16:06
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik volg geheel het antwoord van collega tonnieboy, in tegenstelling tot Vladja. Vladja kan gelijk hebben als uw reisverzekering (ook) in een eigen risico zou hanteren. Dat OHRA de reisverzekeraar niet benaderd is geheel terecht, zij hebben "niets"te maken met een verzekeringsovereenkomst tussen de reisverzekeraar en u.

Ook m.i. heeft u recht (tenzij anders bepaalt in die verzekering) op vergoeding, u bent eerst nu op ede hoogte van "schade" door het niet volledig betalen door uw ziektekostenverzekeraar.

Dus, een claim indiene, wordt die onverhoopt afgewezen, dan kunt u een klacht indienen bij: http://www.kifid.nl

vladja
door vladja - Feb 19, 2009 om 16:09
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het wettelijk voorgeschreven eigen risico staat los van de vergoeding van de gemaakte medische kosten.

2p
door 2pietertjes - Feb 19, 2009 om 16:21
2 Antwoorden / 1 Vragen

eigenbijdrage is dal wel wettelijk verplicht, maar de medische kosten die gemaakt zijn ,zijn een gevolg van een ongeval in het buitenland.

Ik denk dus dat daarom de reisverzekering de eigen bijdrage  zouden moeten betalen

flipjeburum
door flipjeburum - Feb 19, 2009 om 22:43
155 Antwoorden / 6 Vragen

Het wettelijk voorgeschreven eigen risico staat los van de vergoeding van de gemaakte medische kosten.

Juist! Een reisverzekering biedt toch geen dekking voor wettelijke 'voorwaarden' die gekoppeld zijn aan de basisverzekering??

Het moet niet mooier worden.. het eigen risico omzeilen door als je je poot breekt je snel over de grens laten behandelen... 'ja we waren hier op vakantie'

Overigens: ik neem aan (weet niet zeker of dat wet technisch ook zo is) dat er nieuw behandeltraject wordt gestart voor de drie maanden nazorg in Nederland. Als het eigen risico al niet van toepassing was op het geval in Spanje, dan toch zeker hiervoor.

mo
door monica - Feb 19, 2009 om 23:07
70 Antwoorden / 8 Vragen

De gemaakte ziektekosten zullen eerst door de zorgverzekeraar vergoed worden en voor de kosten die niet in het zorgpakket van de verzekerde zit, wordt de reisverzekeraar aangesproken. De zorgverzekeraar is echter wettelijk verplicht om het eigen risico in te houden op de kosten die zij vergoedt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 20, 2009 om 10:42
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Toch nog maar even:

Een appel is geen peer. Een reisverzekering is geen zorgverzekering. Beiden hebben eigen voorwaarden met de aantekening dat de basiszorgverzekering gebonden is aan wettelijke regls waaronder het eigen risico. Of de hier aan de orde zijnde reisverzekering ook een eigen risici kent, dat zal afhankelijk zijn van de polisvoorwaarden van die verzekering.

flipjeburum
door flipjeburum - Feb 20, 2009 om 10:48
155 Antwoorden / 6 Vragen

@Gerrit,

Inderdaad! Maar ik interpreteer de vraag als volgt:

Mevrouw wil/denkt dat de 150 euro eigen risico voor de basisverzekering vergoed (lees: gedekt is) moet worden door de reisverzekering. Dat is natuurlijk kul. Of de reisverzekering ook een ER heeft is nicht im vrage.

Flipje

vladja
door vladja - Feb 20, 2009 om 11:02
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Gerrit,

Je slaat de spijker op z'n kop. Een appel is een appel en geen peer. Een wettelijk doorberekend eigen risico is iets anders dan ziektekosten. En een wettelijk doorberekend eigen risico kan dan ook niet als ziektekosten geclaimd worden op de reisverzekering, ook al houdt het wel verband met ziektekosten. Het is en blijft een wettelijk doorberekend eigen risico en geen peer.

Vladja

ch
door chris35 - Feb 21, 2009 om 20:18
19 Antwoorden / 0 Vragen

Veel reisverzekeringen vergoeden het eigen risico. Zie hier de polisvoorwaarden van Ohra reisverzekering: Het recht op vergoeding geldt uitsluitend voor die kosten die vanwege toepassing van een eigen risico, niet uit hoofde van de hiervoor bedoeld ziektekostenverzekering worden vergoed.