gr
door grotebeer2 Feb 26, 2014 om 18:01
Garantie & verzekeringen

Zorgverzekering zonder adres

Hallo

Ik probeer me al een tijdje te verzekeren(zorg) maar dat lukt maar steeds niet om dat ik geen vaste woon/verblijf plaats heb en niet meer sta ingeschreven in de GBA.
Hoe kan ik een zorgverzekering aanvragen zonder GBA? Iedere verzekeraar waar ik me heb proberen aan te melden weigert de aanvraag.

29858 22 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 26, 2014 om 18:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat kan dus niet, u zult eerst ergens een adres moeten regelen. Bij het Leger des Heils bijvoorbeeld.

door 14peter - Feb 26, 2014 om 18:16
567 Antwoorden / 2 Vragen

Dat kan, als u aannemelijk kunt maken dat u wel in Nederland verblijft, staat hier en daar vind u ook de weg naar hulp.

gr
door grotebeer2 - Feb 26, 2014 om 18:25
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=14peter schreef op woensdag 26 feb 2014, 18:16]Dat kan, als u aannemelijk kunt maken dat u wel in Nederland verblijft, staat hier en daar vind u ook de weg naar hulp.

Jep dat had ik ook al gelezen maar ze blijven volhouden dat het in hun voorwaarden staat en dat ze niemand aanmelden die niet voorkomt in GBA.

wi
door wilhelmina59 - Feb 26, 2014 om 18:26
555 Antwoorden / 0 Vragen

Een verzekeraar communiceert met zijn verzekerden dmv mail of brieven.
Als u geen vaste woon of verblijfplaats heeft kan de verzekeraar u niets melden en u niet de verzekeraar.

gr
door grotebeer2 - Feb 26, 2014 om 18:37
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wilhelmina59 schreef op woensdag 26 feb 2014, 18:26]Een verzekeraar communiceert met zijn verzekerden dmv mail of brieven.
Als u geen vaste woon of verblijfplaats heeft kan de verzekeraar u niets melden en u niet de verzekeraar.

Ik heb wel een postadres waar ik mijn bankafschriften etc naar toe laat sturen. Ik sta daar wel niet ingeschreven.

Ik heb de verzekeraar gezegd dat ik kan aantonen dat ik wel in Nederland ben dmv een copie van bankafschrift etc maar dat accepteren ze ook niet.

door 14peter - Feb 26, 2014 om 18:50
567 Antwoorden / 2 Vragen

Bel dan de zorgverzekeringslijn, dan helpen die je vast verder.

tenormin
door tenormin - Feb 26, 2014 om 19:14
16936 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=14peter schreef op woensdag 26 feb 2014, 18:16]Dat kan, als u aannemelijk kunt maken dat u wel in Nederland verblijft, staat hier en daar vind u ook de weg naar hulp.

@grotebeer2, dit is toch echt het correcte antwoord. Men moet U verzekeren. Dat is immers de eis die men van iedere Nederlander vraagt. Dus even doordrukken, want wat men u vertelt is niet correct.

edrick3
door edrick3 - Feb 26, 2014 om 19:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zoals 14peter al aangeeft: Bel de Zorgverzekeringslijn 0800 64 64 644 en leg je probleem voor.

Suc6

audb
door audb - Feb 28, 2014 om 11:26
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Grappig genoeg moet iedere Nederlander zich verplicht in laten schrijven bij een zorg verzekering maar je moet wel ergens wonen?
Ga naar het huis voor onbehuisden (HVO) en vraag daar een postadres aan en dan kan je gewoon een zorgverzekering krijgen.
Je hoeft nergens te wonen maar het gaat er om dat ze je zorgpas ergens heen moeten kunnen sturen meer is het ook niet.
En neem niet de allergoedkoopste verzekering dat kost je heel veel geld mocht er iets gebeuren.

gr
door grotebeer2 - Feb 28, 2014 om 11:28
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reacties! Ik heb contact opgenomen met Zorgverzekeringslijn.nl en zoals het er nu uit ziet zal ik een klacht moeten indienen om me alsnog te laten verzekeren.

gallito
door gallito - Feb 28, 2014 om 17:59
480 Antwoorden / 66 Vragen

@grote beer 2
Je schrijft o.a.
Ik heb wel een postadres waar ik mijn bankafschriften etc naar toe laat sturen. Ik sta daar wel niet ingeschreven.

Waarom zo moeilijk doen en laat u gewoon bij de gemeente inschrijven op dit briefadres.
Het geeft geen consequenties voor de hoofdbewoner.

Meer informatie over briefadres

Ja
door JanvanAlles - Feb 28, 2014 om 18:41
333 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe moeilijk is het te begrijpen dat je een sdras dient te hebben om je waar tegen ook te kunnen verzekeren.
Al die "ik ben zo zielig"-verhalen maken dat er steeds meer weerstand komt tegen mensen met hun zielige verhalen. Het is Nederland hoor, daar ben je bepaald niet zielig tenzij je daar zelf de hand in hebt en een loopje neemt met de regels en voorwaarden.
Wie Internet kan vinden weet waar Abraham de mosterd haalt. Zo moeilijk is het niet.

ti
door timmerma - Jul 20, 2014 om 12:47
4 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft iemand een link naar de Zorgverzekeringswet waar in staat dat je ook zonder gba adres en als je bijv. een paspoort/sofinummer hebt en een correspondentieadres (let op geen briefadres dus geen gba) dat de verzekeraar je moet accepteren in de verzekering? Het klopt dat je een standaardverhaal van dat het niet kan te horen krijgt maar waar staan deze officiele regels?

tenormin
door tenormin - Jul 20, 2014 om 12:58
16936 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=timmerma schreef op zondag 20 jul 2014, 12:47]Heeft iemand een link naar de Zorgverzekeringswet waar in staat dat je ook zonder gba adres en als je bijv. een paspoort/sofinummer hebt en een correspondentieadres (let op geen briefadres dus geen gba) dat de verzekeraar je moet accepteren in de verzekering? Het klopt dat je een standaardverhaal van dat het niet kan te horen krijgt maar waar staan deze officiele regels?

Leest u dan de bijdrage van 14peter, geschreven op woensdag 26 februari 2014, 18:16 uur.

ti
door timmerma - Jul 20, 2014 om 13:03
4 Antwoorden / 1 Vragen

@tenormin: dit is niet voldoende. Dit is een verwijzing naar een commerciele site en ook bij de zorgverzekeringslijn vind ik niet de letterlijke tekst in de wet die hiernaar verwijst. De bron moet toch ook ergens de vinden zijn?

tijger1
door tijger1 - Jul 20, 2014 om 13:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ga naar het Juridisch Loket, kijk op Google, die kunnen u helpen.

gallito
door gallito - Jul 20, 2014 om 13:10
480 Antwoorden / 66 Vragen

[quote=timmerma schreef op zondag 20 jul 2014, 12:47]Heeft iemand een link naar de Zorgverzekeringswet waar in staat dat je ook zonder gba adres en als je bijv. een paspoort/sofinummer hebt en een correspondentieadres (let op geen briefadres dus geen gba) dat de verzekeraar je moet accepteren in de verzekering? Het klopt dat je een standaardverhaal van dat het niet kan te horen krijgt maar waar staan deze officiele regels?

Ik vraag me altijd af wat de achterliggende reden is van zo'n vraag. Buitenland? Belastingen?
In ieder geval het zoeken naar een gat in de wet om toch mee te kunnen eten uit de ruif.

Wat is er zo moeilijk aan je gewoon in te schrijven op een briefadres in NL dat dan in het GBA wordt geregistreerd. Of ent u soms officieel uit NL zijn uitgeschreven.

diumenge
door diumenge - Jul 20, 2014 om 13:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als je ingezetene (5.1.a) bent van Nederland of werkt (5.1.b) in Nederland dan ben je verzekerd voor de AWBZ (zie Artikel 5) en als je dat bent dan ben je verplicht je een zorgverzekering af te sluiten (zie Artikel 2). De verzekeraar is dan ook verplicht je te accepteren.

Voor het gemak hanteren veel verzekeraars dat je bij het GBA ingeschreven moet staan met een woonadres, maar er zijn ook andere manieren om te bepalen of je ingezetene ben van Nederland. Op de site van de SVB staat dat duidelijk beschreven.

van leyden
door van leyden - Jul 20, 2014 om 13:44
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Gek dat je je soms niet kan verzekeren, maar de premies wel eeuwig opeisbaar blijven.
Ook voor TS, alles zal terugbetaald moeten worden, ook die maanden / jaren dat er geen verzekering was.

ti
door timmerma - Jul 20, 2014 om 13:47
4 Antwoorden / 1 Vragen

@diumenge: dank voor uw reactie. Die is een stuk waardevoller dan die erboven. Het gaat hier om iemand die alles heeft gedaan om zich te verzekeren maar geen gba adres heeft. Heeft niks te maken met wat hij daar noemt. Er zijn ook mensen die geen briefadres kunnen vinden al doen ze pogingen daartoe.

diumenge
door diumenge - Jul 20, 2014 om 14:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Misschien heeft u hier nog wat aan.

[quote]1.1 Acceptatie bij ontbreken GBA-inschrijving

Per 1 januari 2006 is de Zorgverzekeringswet van kracht geworden. Iedereen die verzekerd is voor de AWBZ, is verplicht een zorgverzekering af te sluiten. Verzekerd voor de AWBZ is degene die ingezetene is, dus hier woont. Ook verzekerd is degene die hier niet woont maar hier werkt en aan de loonbelasting is onderworpen.

Of iemand hier woont, hangt af van een aantal omstandigheden. Uit de jurisprudentie over het begrip ingezetene blijkt dat er wordt gekeken naar de juridische, sociale en economische bindingen die iemand heeft met Nederland. Een GBA-inschrijving is daarbij een hulpmiddel. Als een GBA inschrijving ontbreekt, kunnen andere gegevens uitkomst bieden om te bepalen of er sprake is van ingezetenschap. Een werkgeversverklaring, BSN, uitkeringsoverzichten, loonbelastingplicht en dergelijke kunnen daartoe ook dienen.

In de praktijk blijkt dat onverzekerden zonder vaste woon- en verblijfplaats veel meer moeite moeten doen om een zorgverzekering af te sluiten. Ze worden vaak geweigerd door de zorgverzekeraar vanwege het ontbreken van een GBA-inschrijving.

Zie pagina 3 van het document (PDF) Van zorg verzekerd?

van leyden
door van leyden - Jul 20, 2014 om 15:04
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Advies is dan ook om zo snel mogelijk een postadres te krijgen, anders betaal je voor niets.
Zoals gezegd, de gemiste premies uit het verleden moeten hoe dan ook terugbetaald worden.