so
door sonja6tivoli Apr 29, 2011 om 10:11
Geldzaken & recht

100 euro

Ik zag een vrouw bij de supermarkt voor mij bij de kassa en ze wilde betalen met een biljet van 100 euro maar dat werd niet geaccepteerd, ik vind dit schandelijk want het is toch gewoon ons doorsnee geld. De kassiere vond het het ook belachelijk en zei ook nog eens dat je het biljet zelfs bij de bank niet kon wisselen! Wat leuk die euro he, ik pin alleen nog briefjes van 40 want dadelijk kan je ook niet een briefje van 50 euro in de supermarkt kwijt!!

5277 17 Rapporteer

lottesanne
door lottesanne - Apr 29, 2011 om 15:02
438 Antwoorden / 47 Vragen

Dat je een honderd euro biljet niet bij de bank kunt wisselen, geloof ik niet. Banken mogen dat niet weigeren. Winkels en anderen mogen biljetten van € 100,00, € 200,00 en € 500,00 wel weigeren, mits dit bij de ingang en bij de kassa al duidelijk worden aangegeven.

la
door lapto - Apr 30, 2011 om 08:26
53 Antwoorden / 5 Vragen

Heel die euro is toch 1 grote flop.
Het begon al met dat ze de prijzen daardoor niet omhoog zouden doen.
Maar de prijzen zijn nog nooit zo hard omhoog gegaan als toen.
Daarbij komt dat je 1 en 2 eurocent kreeg en binnen een korte tijd wou niemand die meer aan nemen.

En in de supermarkt word achter de kassa boos gereageert als een vrouw gepast 80,23 wou betalen ( weet het bedrag niet precies meer maar de centen wel )

greetings Lapto

la
door lapto - Apr 30, 2011 om 08:27
53 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=sonja6tivoli schreef op vrijdag 29 apr 2011, 10:11]ik pin alleen nog briefjes van 40 want dadelijk kan je ook niet een briefje van 50 euro in de supermarkt kwijt!!

Hoe zien briefjes van 40 eruit ?;)

ba
door bachanaal - Apr 30, 2011 om 15:28
248 Antwoorden / 7 Vragen

vrijwel alle winkels hebben een sticker dat ze geen groot geld aannemen omdat er veel vals geld in omloop is.

rj
door rjw - Apr 30, 2011 om 17:15
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Dit heeft toch niks met de euro te maken. In die zogenaamde goed oude gulden tijd werden biljetten van 250 gulden ook bijna niet geaccepteerd. Maar er heerst helaas een sfeertje dat alles de schuld van de euro is. Ik zou bijna zeggen tegen mensen die daar nog steeds over zeuren: "get a life". De euro is er en die blijft er. Je kan je energie beter besteden aan zaken die je wel kunt veranderen.

empyria
door empyria - Apr 30, 2011 om 17:53
504 Antwoorden / 3 Vragen

Het zijn juist de kleinere coupures, 10 en 20 euro die worden vervalst en niet de grote.

sonjaatje
door sonjaatje - Apr 30, 2011 om 18:07
1961 Antwoorden / 1 Vragen

100 euro voor in een supermarkt vind ik op zich niet zo`n heel groot biljet en raar dat ze het niet aannemen.
En ze kunnen de biljetten toch checken op echtheid?

diumenge
door diumenge - Apr 30, 2011 om 18:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het gaat vaak niet alleen om de echtheid, maar ook dat ze geen wisselgeld in de kassa houden voor dat soort bedragen. Maar 100 euro zouden ze inderdaad nog wel moeten kunnen wisselen.

braasem10
door braasem10 - Apr 30, 2011 om 21:53
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, je mag wel voor 80 euro boodschappen halen maar niet met 100 euro betalen.

van leyden
door van leyden - Apr 30, 2011 om 22:11
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=bachanaal schreef op zaterdag 30 apr 2011, 15:28]vrijwel alle winkels hebben een sticker dat ze geen groot geld aannemen omdat er veel vals geld in omloop is.

Geen groot geld aannemen?
Wat is dan groot geld?
Vijftig euro niet en honderd wel?
Het grote publiek laat zich van alles wijsmaken door de detailhandel, die angstvallig blijft beweren dat er met 100 euro biljetten niet betaald kan worden vanwege de veiligheid.
Onzin.

Bijna elke winkelier scant de vijftig euro biljetten, de supermarkten romen dan vaak ook de kassa af door het biljet direct af te storten in een kluisje.
Dit zouden ze net zo makkelijk met de 100 euro biljetten kunnen doen.
Merkwaardig genoeg worden de twintig en de tien euro biljetten bijna nooit gescand, alhoewel daar juist de meeste vervalsingen van zijn.

Het is gewoon een smoes van de winkeliers om rompslomp te voorkomen.
Eigenlijk zijn ze te lui om service te verlenen, want het is natuurlijk van de pot gerukt dat je een bedrag van bv. 120 euro NIET mag betalen met een briefje van 100 en 20.

Want waarom kan ik in Belgie en Duitsland wel probleemloos betalen met grotere coupures biljetten?

sonjaatje
door sonjaatje - Apr 30, 2011 om 22:30
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Kan me voorstellen dat als je 3 euro moet afrekenen dat je niet met 100 mag betalen ivm het wisselgeld, maar bij een groter bedrag zou dat geen probleem moeten zijn.

van leyden
door van leyden - Apr 30, 2011 om 23:38
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op zaterdag 30 apr 2011, 22:30]Kan me voorstellen dat als je 3 euro moet afrekenen dat je niet met 100 mag betalen ivm het wisselgeld, maar bij een groter bedrag zou dat geen probleem moeten zijn.

O ja, dat is ook een argument van de winkeliers om geen "groot" geld te accepteren> ze hebben niet terug, want te weinig wisselgeld, zeker als de winkel net open is bla bla bla...

Is ook niet waar.
Ze stellen het voor alsof alle consumenten s ochtend s om negen uur allemaal met 100 euro biljetten lopen te zwaaien bij aankoop van een zakkie drop..
Alsof dat een scenario is...> de meeste consumenten proberen heus wel enigzins gepast te betalen en dan hoeft wisselgeld geen probleem te zijn.

Er is GEEN redelijk argument te bedenken waarom er niet met biljetten van honderd euro betaald kan worden, het risico van vervalsingen is net zo hoog als de briefjes van vijftig en is ook door middel van een eenvoudige scan snel te controleren op echtheid.
Met veiligheid heeft het ook niks te maken..2 briefjes van vijftig of een honderd euro biljet, het enige verschil is het gewicht.

nb
door nbw - May 1, 2011 om 03:30
521 Antwoorden / 24 Vragen

Het eigenlijke probleem hier is stoer doen. Want wat heeft het voor zin met biljetten te betalen willen die niet gangbaar zijn in het normale economische verkeer. De geldautomaat spuugt 10x 50 uit ipv 1 keer 500.

Wil het nog gekker maken. Mensen met dergelijke bankbiljetten in hun bezit zijn soms stoer maar tegelijkertijd verdacht.

Geef me hier maar eens 10 verklaringen waarom iemand biljetten van 100/200/500 in de beurs kan hebben legaal.

van leyden
door van leyden - May 1, 2011 om 14:21
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=nbw schreef op zondag 1 mei 2011, 03:30]Het eigenlijke probleem hier is stoer doen. Want wat heeft het voor zin met biljetten te betalen willen die niet gangbaar zijn in het normale economische verkeer. De geldautomaat spuugt 10x 50 uit ipv 1 keer 500.

Wil het nog gekker maken. Mensen met dergelijke bankbiljetten in hun bezit zijn soms stoer maar tegelijkertijd verdacht.

Geef me hier maar eens 10 verklaringen waarom iemand biljetten van 100/200/500 in de beurs kan hebben legaal.

Weet je wie er "stoer" wilt doen??
De drukker in Enschede die de briefjes van 100-200 en 500 maakt, terwijl ze niet gebruikt kunnen worden. omdat bijvoorbeeld niet gangbaar is.
En waarom is het niet gangbaar?
Omdat de winkeliers alleen maar vijftig euro biljetten willen accepteren en het dus geen nut voor de bank heeft om ze uit te geven..niemand kan ermee betalen.

En waarom kunnen ze niet gebruikt worden?
Geef mij maar eens 100 verklaringen waarom ze niet gebruikt kunnen worden..?
Je hebt al twee argumenten> het is ook gewoon stoer!
Toch?

Goh, wat zouden wij allemaal "stoer zijn als we met een honderd euro biljet zouden betalen in plaats van twee van vijftig..

Btw
Kan je wel honderduizend redenen geven waarom mensen WEL legaal groot geld in de portemonnee hebben.

sonjaatje
door sonjaatje - May 1, 2011 om 14:33
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Het is inderdaad heel raar dat ze wel gedrukt worden maar nergens geaccepteerd.

zo
door zoeker - May 3, 2011 om 16:42
78 Antwoorden / 3 Vragen

@nbw: ik vind het helemaal niet stoer dat je uit sommige geldautomaten alleen grotere biljetten krijgt en zelf geen biljetkeuze kunt maken!
Als je dan denkt voor een hele maand of zo te pinnen en er komt opeens een 100EUR biljet uitfloepen, kijk je toch raar op, lijkt mij.
Ikzelf pin niet meer dan 70EUR per keer, maar vind het al vervelend dat bv de ING automaten dan een briefje van 50 en 20 geeft. Liever heb ik kleinere coupures, dus dan liever een Rabo-automaat.
Ik wil maar zeggen dat degene die met dat biljet bij die kassa stond, daar misschien niet zelf voor gekozen heeft.

Enne, @sonja6tivoli: pas maar op, straks mag je uberhaupt niet meer met biljetten betalen, maar mag je alleen nog met de pin aan de kassa komen!

van leyden
door van leyden - May 7, 2011 om 15:50
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=zoeker schreef op dinsdag 3 mei 2011, 16:42]@nbw: ik vind het helemaal niet stoer dat je uit sommige geldautomaten alleen grotere biljetten krijgt en zelf geen biljetkeuze kunt maken!
Als je dan denkt voor een hele maand of zo te pinnen en er komt opeens een 100EUR biljet uitfloepen, kijk je toch raar op, lijkt mij.
Ikzelf pin niet meer dan 70EUR per keer, maar vind het al vervelend dat bv de ING automaten dan een briefje van 50 en 20 geeft. Liever heb ik kleinere coupures, dus dan liever een Rabo-automaat.
Ik wil maar zeggen dat degene die met dat biljet bij die kassa stond, daar misschien niet zelf voor gekozen heeft.

Enne, @sonja6tivoli: pas maar op, straks mag je uberhaupt niet meer met biljetten betalen, maar mag je alleen nog met de pin aan de kassa komen!

Vanzelfsprekend!
Alle winkeliers willen dat we pinnen, daarom is er ook een ontmoedigingsbeleid wat betreft cash-geld.
We hebben ons laten wijsmaken door die luie winkeliers dat je wel haast een crimineel moet zijn om met 100 euro te willen betalen..
.
En het werkt,..hele legers consumenten laten zich paaien door zulke goedkope smoezen.