et
door ettem Sep 14, 2008 om 23:51
Geldzaken & recht

3x contract

Goedendag ,

Eerder heb ik een jaarcontract(1 jaar en 3 maanden) gekregen van het bedrijf waar ik voor werk , en na afloop is het contract verlengd met nog 1 jaar.
Hoogstwaarschijnlijk zal mijn contract weer verlengd worden met 1 jaar dat dus een totaal zal vormen van 3 jaar en 3 maanden.
Ik las over een wet waarin stond dat ná 36 maanden het contract automatisch een contract vormt voor onbepaalde tijd.

Is dit juist ? zo ja , dan is mijn eerstvolgende contract dus 1 januari 2009 een contract van onbepaalde tijd , of moet ik pas wachten tot eind oktober( wanneer het precies 36 maanden worden) omer zeker van te zijn ?

Ik neem aan dat als zoiets gebeurd ons bedrijf dan niet in de gaten heeft van de 36 maanden wet , en lijkt mij gewoon sterk om er niets van te zeggen en als zij na een mum van tijd denken dat mijn contract afloopt en mij willen ontslaan dan zou ik dus juridisch kunnen aantonen dat het langer dan 36 maanden heeft geduurd en dus het contract die ik heb automatisch een contract is gevormd voor onbepaalde tijd ?

Alvast bedankt ,
M.v.g. ,
Ettem.

1903 16 Rapporteer

poltol
door poltol - Sep 15, 2008 om 00:29
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

De FLEXWET zegt daar het volgende over:Het meest bekend is de Flexwet vanwege de tijdelijke contracten. Er zijn regels wanneer contracten voor bepaalde tijd overgaan naar contracten voor onbepaalde tijd. Belangrijk hierbij is dat als er tussen de tijdelijke arbeidscontracten een periode van drie maanden of langer zit zij niet aangemerkt worden als opeenvolgende arbeidsovereenkomsten. Alleen opeenvolgende arbeidsovereenkomsten met onderbrekingen korter dan drie maanden worden aangemerkt als schakels die meetellen in een keten van een reeks tijdelijke contracten. In deze reeks wordt een tijdelijk contract automatisch omgezet in een contract voor onbepaalde tijd als:

1. drie arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd elkaar hebben opgevolgd met onderbrekingen korter dan drie maanden, binnen drie maanden gevolgd wordt door een volgende arbeidsovereenkomst. Voor het beëindigen van deze vierde arbeidsovereenkomst is een ontslagvergunning of ontbinding via het Kantongerecht noodzakelijk;

2. de totale duur van opeenvolgende tijdelijke arbeidsovereenkomsten met tussenpozen van niet meer dan drie maanden, langer is dan 36 maanden (de onderbrekingen niet meegerekend) ontstaat een arbeidscontract voor onbepaalde tijd. Het contract voor onbepaalde tijd ontstaat op het moment dat de 36 maanden grens overschreden is. Bij precies 36 maanden ontstaat geen arbeidscontract voor onbepaalde tijd. Het is dus mogelijk om drie aaneensluitende jaarcontracten aan te gaan. Voor een vierde overeenkomst moet de onderbreking langer zijn dan drie maanden om te voorkomen dat het tijdelijke contract overgaat naar een contract voor onbepaalde tijd.

Vr.gr. poltol

et
door ettem - Sep 15, 2008 om 00:36
6 Antwoorden / 1 Vragen

hmm bedankt voor de informatie , er staat dus in ; na het overschrijden van 36 maanden het contract een onbepaalde tijd contract wordt.

Dus volgend jaar in Oktober wordt mijn contract gewoon automatisch omgezet in een obepaalde tijd contract na het overschrijden van 36 maanden althans ik nog een jaarcontract aangeboden krijg :)
Ik zal maar moeten wachten wat het gaat worden.

Nogmaals bedankt !

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 15, 2008 om 00:36
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag ettem,

Direct na 1 januari 2009 heb je nog geen contract voor onbepaalde tijd.

Eerst als je er 3 volle jaren (36 mnd) zonder onderbreking van meer dan 3 maanden daar gewerkt hebt, kun je spreken van een automatische omzetting van je contract voor bepaalde tijd in een contract voor onbepaalde tijd.

Dus goed je best doen en muisje stil zijn is het beste. Je schrijft eind oktober, maar is het niet begin oktober, als je op 1 oktober 2005 daar begonnen bent?

Hardware ERror MAN.

poltol
door poltol - Sep 15, 2008 om 14:28
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Ettem,

Hou in de gaten dat er effectief 36 maanden voorbij moeten zijn. Dat betekend dus dat er op het moment dat er 36 maanden plus één dag aan elkaar gewerkt is het tijdelijke contract overgaat naar een definitief. Wacht nog rustig een paar dagen [weken] af. Uw huidige contract loopt immers door tot 2009. En laat hier, bij deze vrrag, nog eens weten hoe het afgelopen is. De vraag vindt u terug via mijn pagina of door op uw plaatje te klikken.

Succes, poltol

jg
door jg - Sep 15, 2008 om 15:38
5 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet wel opletten of je niet onder een CAO valt die meer contracten en/of een langere periode toestaat.

et
door ettem - Sep 15, 2008 om 15:41
6 Antwoorden / 1 Vragen

En hoe kan ik dat achterhalen ?

jg
door jg - Sep 15, 2008 om 15:48
5 Antwoorden / 0 Vragen

Staat er niet in je arbeidscontract onder welke CAO je valt?

ri
door ricardo27 - Sep 15, 2008 om 15:50
4 Antwoorden / 0 Vragen

Vaak is een cao regeling gunstiger dan de wettelijke regeling.

Wat voor soort bedrijf gaat het om.

Cao detailhandel sommige max. 1 jaar.

et
door ettem - Sep 15, 2008 om 15:51
6 Antwoorden / 1 Vragen

ERror MAN ,

Klopt , ben begonnen 1 oktober.
Voorheen werkte ik via een uitzendbureau bij de zelfde werkgever en verrichtte toen hetzelfde werk als wat ik nu doe.
nu heb ik ergens gelezen dat die uitzend. maanden(6maanden) ook meetellen.
Als ik nu alles op ga tellen kom ik eind december uit op 2 jaar en 9 maanden aan werk.
En als mijn contract dan verlengt gaat worden met nog 1 jaar dan kom ik eind december 2009 op een 3 jaar en 9 maanden dat dus een geldigheid bevat voor een contract met onbepaalde tijd.

Klopt het wel dat de gewerkte maanden via uitzendbureau wel meetellen ?

@Poltol ,

Dat zal ik zeker doen ik zal het eindresultaat hier vermelden als het zover is.

et
door ettem - Sep 15, 2008 om 16:00
6 Antwoorden / 1 Vragen

Na het kijken zie ik dat het gaat om een Metaalbewerkingsbedrijf.

et
door ettem - Sep 15, 2008 om 16:01
6 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat dus om een Metaalbewerkingsbedrijf , hoe luiden de regels/wetten hier ?

Alvast bedankt.

jg
door jg - Sep 15, 2008 om 16:22
5 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik even snel google op CAO metaalbewerking dan lijkt het erop dat de standaard 36 maanden geldt. Maar kijk zelf ook maar even, bijv. op http://www.flexservice.com/?p=4714. Je CAO voor 2005-2008 staat daar, zie daarin pagina 19-20. Ik ben geen jurist misschien kan iemand anders dit nog even checken voor je.

Overigens: vast contract of niet, het maakt niet zo heel veel uit als je ontslagen wordt. De kantonrechtersformule is snel toegepast tegenwoordig, de tijden van een baan voor het leven zijn voorbij!

et
door ettem - Sep 15, 2008 om 16:30
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ja bedankt , Zelf heb ik dit gevonden :

8. In afwijking van het bepaalde in artikel 7:668a lid 2 BW geldt ten

aanzien van de perioden waarin een medewerker, voorafgaande aan

zijn indiensttreding bij de werkgever, als uitzendkracht bij werkgever

heeft gewerkt, dat deze als één arbeidsovereenkomst voor bepaalde

tijd wordt aangemerkt, indien en voor zover die periode uitsluitend

onderbroken is als gevolg van arbeidsongeschiktheid van de

uitzendkracht en een daarmee samenhangende beëindiging van de

arbeidsovereenkomst met het uitzendbureau, met dien verstande dat

de tijdstermijn van artikel 668a BW (zijnde drie jaar) niet overschreden

wordt, c.q. doortelt.’’

---------------------------

Nu lees ik hier dat een uitzendcontract ook wordt meegerekend als een contract van bepaalde tijd , dus dan is het volgende contract die ik aangeboden krijg een automtisch een 4e contract en daarmee automatisch het huidige contract wordt omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd of ben ik nu helemaal verkeerd bezig ?

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 15, 2008 om 18:07
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ ettem:

Als er niet meer tijd zit tussen het uitzendwerk en het eerste contract voor bepaalde tijd, dan mag je de uitzendperiode meetellen. Het soort werk doet niet terzake. Dus vanaf 1 april a.s. zouden we je al kunnen feliciteren, als ik het goed heb.

Het leuke is dat er steeds onregelmatige perioden tussen zitten en niet precies een jaar. Dat maakt het overzicht voor de werkgever er niet makkelijker op en dat is in jouw voordeel. Hij zal eerder denken dat je er nog niet zo lang werkt. Dus houd je rustig en doe goed je best.
Het begint er steeds beter voor je uit te zien.;-)
H.

jos-euro
door jos-euro - Sep 15, 2008 om 19:22
244 Antwoorden / 91 Vragen

Beste Ettem,
Waarom deze discussie. Je moet je afvragen of een vast contract beter is dan een contract voor jaar. In het laatste geval heb je zekerheid voor dat jaar en dat kunnen je collega's met een contract voor onbepaalde tijd niet zeggen. Dus bij werkvermindering zullen zij eerder dan jou ontslagen worden. Dus denk er maar eens over na! Mijn advies is niets zeggen, maar gewoon afwachten.

go
door goofie_1 - Sep 15, 2008 om 19:51
2 Antwoorden / 0 Vragen

goedendag

even reageren op de vraag 3 contracten en dan een vaste aanstelling,

dat doen heel veel bedrijven niet ,ze laten mensen na 3 contracten ook niet blijven. sommigen wel maar heel veel doen hun personeel naar 3 contracten van bepaalde tijd er ook uit omdat ze ze dan in vaste dienst moeten nemen en als het werk er niet toe is dan moeten ze een ontslagprocedure opstaterten .

laat je goed informeren wat ze wel en niet mogen somige kijken nergen naar