Al
door Alkamare Jan 26, 2014 om 18:11
Geldzaken & recht

Aangifte belastingvrije schenking

Als ik gebruik maak van de belastingvrije schenking aan mijn kinderen wie moet daar dan aangifte van doen bij de Belastingdienst? De bedoeling is wel dat het bedrag gebruikt wordt voor aflossing van de hypotheek. Kan ik de betaling rechtstreeks naar de bank overmaken of moet dit aan de kinderen gedaan worden die dan zelf zorgen voor betaling aan hun bank?

3720 12 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 26, 2014 om 18:16
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Bel eens 0800 0543 Belastingdienst.

Al
door Alkamare - Jan 26, 2014 om 18:23
21 Antwoorden / 13 Vragen

mahadma, ik lees graag de mening van een deskundige van kassa.

mahadma
door mahadma - Jan 26, 2014 om 18:29
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Er zullen ongetwijfeld zich een aantal melden.

tijger1
door tijger1 - Jan 26, 2014 om 18:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U mag het geld gewoon overmaken naar het kind. Hoeft dus niet per se naar de bank. Mag het kind wel boetevrij aflossen?

Lees verder hier.klik

tijger1
door tijger1 - Jan 26, 2014 om 18:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U moet aangifte doen.

Daar is een speciaal formulier voor.

Klik hier, is van 2013, maar de volgende zal nog wel komen.klik

marcel75
door marcel75 - Jan 27, 2014 om 08:29
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Voor het doen van de € 100.000,-- - schenking moet aangifte gedaan worden. U maakt immers gebruik van een speciale eenmalig toegestane vrijstelling.

Let wel: als u al eerder gebruik gemaakt hebt van een eenmalig verhoogde vrijstelling, dan moet u de nieuwe vrijstelling alleen opvullen. Voorbeeld: u hebt in het verleden al € 20.000,-- geschonken aan uw kinderen en daarvoor een beroep gedaan op een vrijstelling, dan mag nog maar € 80.000,-- belastingvrij schenken.

U kunt het geld gewoon overmaken naar uw kinderen. Let wel even op dat wanneer uw kinderen gehuwd zijn. Heeft dat kind geen huwelijkse voorwaarden, dan zal in geval van echtscheiding uw schenking afgerekend moeten worden door uw kind met zijn/haar ex. Ook als er huwelijkse voorwaarden moet er opgelet worden. Het kan zijn dat in de huwelijkse voorwaarden een beperkte gemeenschap is opgenomen of een verrekenbeding op grond waarvan de schenking verrekend wordt. Dit kan alleen worden voorkomen door een uitsluitingsclausule aan de schenking te koppelen. Dat moet bij de schenking gebeuren en kan niet achteraf.

Al
door Alkamare - Jan 27, 2014 om 10:26
21 Antwoorden / 13 Vragen

Tijger1 en Marcel75, dank voor jullie reactie. Ik wil de schenking als een verrassing laten verlopen. Vandaar mijn vraag of ik het geld rechtstreeks naar hun bank kan overmaken.

jantje7
door jantje7 - Jan 27, 2014 om 10:39
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Persoonlijk zou ik de kinderen niet zo willen verrassen, maar liever in overleg doen. De rente van een eenmaal gedane aflossing kan niet meer van de belasting worden afgetrokken indien een hogere hypotheek wordt gewenst om welke rede dan ook.

marcel75
door marcel75 - Jan 27, 2014 om 10:46
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als je het zelf rechtstreeks overmaakt, zal de bank die het geld ontvangt je niet herkennen. Met als gevolg dat de bank wel geld krijgt, maar dat in de administratie niet kwijt kan.

Daarnaast is een schenking formeel juridisch bekeken ook een tweezijdige rechtshandeling. Oftewel: jij doet een schenking en de ontvanger van de schenking moet die schenking aanvaarden. Een eenzijdige schenking is niet mogelijk.

Al
door Alkamare - Jan 27, 2014 om 10:48
21 Antwoorden / 13 Vragen

jantje7. Vrij snel na het bekend worden van deze fiscaal aantrekkelijke regeling (ik meen vorig jaar september) heb ik dat tussen neus en lippen door eens laten doorschemeren. Het niet meer fiscaal kunnen aftrekken werd geenszins als een bezwaar gezien, integendeel. Daarna hebben wij het onderwerp laten rusten. Het moet dus als een verrassing komen.

tijger1
door tijger1 - Jan 27, 2014 om 10:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is natuurlijk wel van belang te weten wat voor hypotheek de kinderen hebben. Ik weet natuurlijk niet wat voor bedrag u de kinderen wilt schenken, maar u dient toch wel te weten of die extra aflossing boetevrij kan. Zou anders er zonde zijn.

marcel75
door marcel75 - Jan 27, 2014 om 10:54
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Bijkomend nadeel van deze schenking is, is de enorme stijging van je eigenwoningreserve. Bij verkoop van de woning, zal eerst deze in de nieuwe woning gestopt moeten worden.

Vaak is het voordeliger om zelf het geld te lenen aan je kinderen. Je kinderen betalen rente, die je vervolgens meteen weer terugschenkt. De kinderen hebben dan wel renteaftrek en betalen netto dus ook een stuk minder. Op deze wijze kun je ook fiscaal voordelig(er) vermogen overhevelen.

Het is vaak even rekenen, maar cadeautjes lijken op korte termijn voordelig, maar zijn het op lange termijn lang niet altijd.